מיסוי על הכנסות אזרח ישראל מקצבה ממשלתית מרוסיה

רו"ח (עו"ד) חגי אלמקייס

יחיד היה עובד שכיר ברוסיה עבור גוף ממשלתי רוסי, ולאחר מכן עלה לישראל. מזה שלוש שנים שנים מקבל קצבה ממשלתית מרוסיה. האם לישראל הזכות למסות את קצבתו והאם יש הקלות במס על פי אמנת המס עם רוסיה.
עו"ד לילך דניאל |

שאלה

----------------

יחיד עבד כשכיר ברוסיה ולאחר מכן עלה לארץ. זה שלוש שנים הוא מקבל קצבה ממשלתית מרוסיה בגין השנים שבהן הוא עבד כשכיר. באמנת המס עם רוסיה נכללו הסעיפים 18 ו-19(2)(ב) בנושא חיוב במס של קצבאות.

השאלות:

1. לאור ההוראות אשר נכללו בסעיפים 18 ו-19 באמנת המס, האם למדינת ישראל יש זכות למסות את הקצבאות שבנדון?

2. אם התשובה חיובית - האם ישנה הקלה במס, בדין המס הפנימי הישראלי, בעניין מיסוי קצבאות?

תשובה:

--------------

מנתוני השאלה עולה כי היחיד היה עובד שכיר ברוסיה עבור גוף ממשלתי רוסי, ולאחר מכן עלה לישראל. בשאלה לא נאמר מתי עלה היחיד לישראל, ויש לכך חשיבות (בעיקר לעניין הדין הפנימי).

1. הוראות האמנה

סעיף 18 באמנה בין ממשלת ישראל לבין ממשלת הפדרציה הרוסית בדבר מניעת מסי כפל ומניעת התחמקות ממס לגבי מסים על הכנסה (להלן : "האמנה") בנושא קצבאות קובע כי:

"בכפוף להוראות סעיף קטן 2 לסעיף 19, קצבאות וגמול דומה אחר ששולמו לתושב של מדינה מתקשרת תמורת עבודה שבוצעה בעבר, או בכל דרך אחרת, ניתן לחייבם במס רק באותה מדינה."

משמעות הסעיף היא - כפיפות הכלל הקבוע בסעיף 18 לאמנה (זכות מיסוי בלעדית למדינת המושב) לחריג האמור בסעיף 19(2) לאמנה, בכל הנוגע להכנסה משירות ממשלתי.

סעיף 19(2) לאמנה, בנושא קצבאות ממשלתיות, קובע כי:

"(א) כל קיצבה המשולמת בידי מדינה מתקשרת, או יחידת משנה מדינית, או רשות מקומית שלה, או מתוך קרן שנוצרה על ידן, ליחיד, בעד שירותים שניתנו לאותה מדינה או יחידת משנה או רשות, ניתן לחייבה במס רק באותה מדינה.

(ב) ואולם, ניתן יהיה לחייב במס קיצבה כזו רק במדינה המתקשרת האחרת אם היחיד הוא תושב ואזרח של אותה מדינה."

ניתן לראות כי סעיף קטן (א) קובע כלל שלפיו קצבה ממשלתית המשולמת בעד שירותים שניתנו לאותה מדינה - רוסיה במקרה שלעיל - תחויב במס על ידי המדינה המשלמת, קרי - על ידי רוסיה.

סעיף קטן (ב) קובע חריג לכלל זה בנוגע לקצבה המשולמת בנסיבות האמורות, כך שזו תחויב במס במדינה האחרת, בהתקיים שני תנאים מצטברים: המקבל הוא תושב המדינה האחרת ואזרח המדינה האחרת.

בענייננו - אם היחיד הוא תושב ישראל ובעל אזרחות ישראלית, אזי זכות המיסוי על פי האמנה היא לישראל בלבד.

2. הוראות הדין הפנימי

תחת ההנחה כי קיימת זכות מיסוי לישראל (כלומר, היחיד הוא תושב ואזרח מדינת ישראל), יש לבחון אם היחיד חוסה תחת הוראות ההקלה במס או הפטור ממס בהתאם לדין הפנימי.

סעיף 14(א), לאחר תיקונו במסגרת תיקון 168 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"), מאפשר פטור למשך עשר שנים על הכנסה כאמור.

סעיף 14(א), לפני תיקונו במסגרת תיקון 168 (עד ליום 31.12.2006) לפקודה, אפשר פטור למשך חמש שנים על הכנסה כאמור.

אם הוראות הפטור אינן חלות על היחיד, אזי יש לבחון את הוראות ההקלה ממס לקצבאות בהתאם לסעיפים 9א, 9ב, 9ג לפקודה.

המשיב - ממשרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ www.artzi-hiba.co.il

התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.