השלכות הרפורמה במערכת הפיננסית בארה"ב

אורית לוין, אנליסטית בנקים וביטוח, מרחיבה על הסיכונים הכרוכים ברפורמה הפיננסית של אובמה
אורית לוין |

גולדמן זאקס, הבנק השני בגודלו בארה"ב, מואשם כי ב-2007 הנפיק ניירות ערך שמהמרים על המשך צמיחת שוק המשכנתאות בארה"ב, מבלי לידע את ציבור הרוכשים בנוגע לניגוד אינטרסים שלו בעסקה. כל זאת, על רקע רפורמה חדשה למערכת הפיננסית שהנשיא אובמה מנסה להעביר. זוהי רפורמה מרחיקת לכת והנוקשה ביותר מאז שנות השלושים, ולהערכתי, היא אינה מטפלת במספר סיכונים שעדיין קיימים במערכת.

ההונאה של גולדמן זאקס

בשנת 2007, ערב התפוצצות בועת הסאבפריים, הנפיק גולדמן זאקס, מוצר פיננסי חדש. מי שרוכש אותו מקבל פרמיה כל עוד שוק משכנתאות הסאבפריים בארה"ב אינו קורס, כלומר הרוכש מהמר כנגד התפוצצות בועת האשראי. למשקיעים דווח, כי הרכב המשכנתאות בבסיס אותו מוצר נבחר ע"י גורם חיצוני באופן אובייקטיבי. כעת התברר, כי מאחורי אותו מוצר חדש, עמד הסכם אחר של גולדמן זאקס עם מנהל קרן גידור בשם ג'ון פולסון. האחרון, פתח פוזיציות "שורט" אדירות כנגד נכס הבסיס, כלומר הימר נגד שוק משכנתאות הסאבפריים האמריקאי, וכנגד הלקוחות של הבנק.

בנוסף, הורשה פולסון לבחור את נכסי הבסיס המרכיבים את המוצר, כדי שיוכל להמר כנגדם. גולדמן זאקס, לפי ההאשמות, הרוויחה פעמיים: פעם אחת על המכירה של המוצר ללקוחות ופעם שנייה מעמלות ששילם ג'ון פולסון לבנק. הלקוחות הפסידו קרוב למיליארד דולר...

גולדמן זאקס היה הבנק היחידי בארה"ב שגרף רווחים מהתפוצצות בועת האשראי, והיו שטענו שהוא למעשה היה אחד הגורמים לה. על רקע פרשה זו, חוזרות הקריאות להאיץ את הרפורמה במערכת הפיננסית שמציע הנשיא, ברק אובמה.

קצת רקע ?על הרפורמה

מבנה המערכת הפיננסית בארה"ב כיום, השתנה באופן מהותי בשנת 1999. עד אז, הסתמכה המערכת הפיננסית בארה"ב על חוקי Glass-Steagall - מערכת חוקים שהפרידה בין הבנקים המסחריים, דהיינו בנקים שעסקו באשראי ופיקדונות, לבין בתי ההשקעות בארה"ב. הצורך בהפרדה הזו היה אחד מהתובנות של המשבר הכלכלי ב 1929. בשנת 1999 ביטל ממשל קלינטון את החוקים ואפשר לבתי השקעות לעסוק בפעילות מסחרית. ביטול החוקים סייע לצמיחה הגבוהה בהיקף ההשקעות במכשירים פיננסים חדשים בארה"ב ולגאות בשוק ההון. הרפורמה שברק אובמה מציע כעת כוללת חזרה לאותם חוקים ישנים באמצעות מספר מגבלות:

1. הגבלות על מסחר בכספי החסכונות של הבנק, כולל איסור השקעה בקרנות הון סיכון/גידור והגבלת השקעה בנדל"ן.

2. הגבלות על מסחר בניירות ערך מגובי נכסים שונים למטרות שאינן השגת רווחים ללקוחות.

3. מגבלות על מיזוגים בין בנקים גדולים.

4. מגבלות על נתח השוק של הבנקים, מבחינת היקפי הלוואות.

הביקורת הציבורית כנגד ממשל אובמה טענה, כי כספי הסיוע שהועברו לחילוץ הבנקים הגדולים למעשה רק הגבירו את הרצון ליטול סיכונים ולרכוש מכשירים פיננסים, במחשבה שבמקרה הגרוע ביותר הממשל יחלצם. אובמה נעתר לקריאות הללו וקידם את הרפורמה.

מדוע להערכתי הרפורמה מרחיקת לכת אך אינה מטפלת בכל הבעיות?

גם אם מסכימים עם הטענות כנגד העסקאות של גולדמן זאקס, שהימר כנגד הלקוחות שלו, פעולה אסורה שעל כך אין עוררין, עדיין קיים החשש שבלהט העשייה, הרפורמה המוצעת דווקא מעלה את הסיכונים במערכת הפיננסית ולא פותרת חלק מהבעיות שעדיין קיימות בה.

הגבלת סיכונים אמנם מביאה לפגיעה ברווחים, אך כאן מדובר בפגיעה חדה ומיידית במקורות הרווח, בשעה שהבנקים עדיין לא התאוששו לגמרי מהמשבר.

בנוסף, הרפורמה אינה פותרת את בעיית הגלובאליות: ארה"ב בחרה להגביל את השקעות כספי הבנקים, בעוד מדינות אירופה החליטו לא לעשות כן, אלא להסתפק בהגדלת דרישות ההון העצמי. שונות כה גבוהה בין ההגבלות על בנקים ברחבי העולם, אחת המערכות הגלובאליות ביותר, עשויה ליצור אפשרויות ארביטראז' ? פעילות אסורה על בנק אמריקאי בתחומי ארה"ב תתבצע כעת בשלוחה אחרת של הבנק באירופה. זוהי פעולה רווחית עבור הבנק, אך גם דרך אפשרית להימנע מלקיים את החוק המוצע ולרפורמה אין כיום תשובה נאותה לכך.

ולבסוף, הרפורמה אינה מתייחסת למדיניות התמריצים והבונוסים. שהרי הרצון להרוויח באמצעות נטילת סיכונים תמיד קיים. הפיתוי לעשות זאת על חשבון הלקוחות כנראה גם הוא קיים, ולעתים ינסו בנקאים אלו או אחרים למצוא דרכים שיאפשרו להם לעשות זאת. הרגולציה המוצעת מנסה למנוע הפקת רווחים באמצעות מכשירים פיננסים מסוימים, שעשויים להרוויח על חשבון הלקוחות. אך היא עשויה להביא לכך, שהבנקים בארה"ב יחפשו מקורות רווח אחרים ויתלו סיכונים גבוהים כמו בעבר, רק בתחומים אחרים.

כתבה: אורית לוין, אנליסטית בנקים וביטוח, יחידת ההשקעות והאסטרטגיה, בנק מזרחי-טפחות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה

רבבות רבות של עסקים ישלמו מסים על חלוקת רווחי עבר, חלק יעדיפו לשלם את הקנס; עד סוף נובמבר 3,000 בעלי מניות יבקשו בהתאם להוראת שעה לפרק את החברה שלהם כדי לדחות מסים; בקרוב: סימולטור באתר רשות המסים שיעשה סדר לגבי חבות המס שלכם - ביזפורטל עושים סדר בחוק כנראה הכי לא חוקי ולא הוגן שחוקק בישראל בשנים האחרונות

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רווחים כלואים

החוק על מיסוי הרווחים הכלואים מקומם מכמה סיבות. בראש וראשונה כי הוא לא היה אמור לחול על עסקים לגיטימיים, יצרנים, כלכליים. הוא היה אמור לחול על עסקים שיצרו מבנים של תכנון מס מתוחכם שבעיקר דוחה את המס על השכר. לא הוגן שכל העובדים במשק ישלמו מס, אבל עשירים יקימו חברה שדרכה יצליחו לברוח ממס וישלמו רק 23% מס על הרווחים. אם כולם משלמים עד 50%, אז בטח שעשירים צריכים לשלם 50%. 

אלא שרשות המסים שהתחילה בהתמקדות בגופים האלו ובעיקר בשיטה שנקראת - חברות ארנק, לקחה את ההזדמנות בשתי ידיים ומיסתה את כולם. כמעט כולם - חוץ מהעשירים. זה אפילו מקומם מהנקודה הקודמת. דווקא את העשירים שמשתכרים מעל 30 מיליון שקל ודווקא מבני שותפויות עם מעל 5 שותפים היא הוציאה מתחולת החוק. במילים אחרות, רצו למסות את אלו שמתכננים לברוח ממס, ובסוף מיסו את כולם והוציאו דווקא את אלו עם תכנוני המס, לרבות משרדי רואי החשבון ועורכי הדין הגדולים שהתחמקו מהמס הזה. 

המס הזה מסדר למדינה את הקופה ומקטין את הגירעון. הוא צפוי להביא 10 מיליארד שקל השנה ובכנס של יועצי המס, נציגי רשות המסים אמרו שהם בפרוש רואים את זה קורה, למרות כל הספקות שהיו בתחילת הדרך. זה המקום להדגיש כי רשות המסים מצליחה הרבה יותר מהתחזית. היא תגבה ב-30 מיליארד שקל יותר מהתחזית וכך היא בעצם "מצילה" את הגירעון. הכלכלה הישראלית חזקה גם בזכות גבייה חזקה. ההוצאות אומנם עלו מאוד בשנתיים של מלחמה, אבל המסים קיזזו חלק גדול מהעלייה הזו (שי אהרונוביץ מציל את הגירעון התקציבי; גביית המסים זינקה ב-16.6%)

רו"ח כארים כנעאן, ראש מטה מנהל רשות המסים, אמר בכנס של יועצי המס כי עד כה הוגשו מעל 1,200 בקשות לניצול הוראת השעה שמשמעותה בגדול סוג של שינוי מבנה החברה (פירוק, חלוקה) שבמסגרתו יש הקלות במס. מעביירם את הנכסים לבעל השליטה ודוחים את המס ובמקביל יש הקלה גם במס רכישה.

"אנחנו בקצב של 100 בקשות ביום, נגיע ל-3,000 עד סוף נובמבר", מעריך כנעאן. הבקשות האלו דווקא דוחות מס, אבל כנעאן מסביר כי צפי הגבייה נותר 10 מיליארד שקל; כשאתם רואים גירעון תקציבי נמוך, תזכרו שזה בזכות רשות המסים לרבות גביית מס על דיבידנדים (חלוקתם מפחיתה, מונעת את המיסוי על רווחים ראויים לחלוקה). רשות המסים בעצם אומרת דבר מאוד פשוט - הרווחתם בעבר - תשלמו את הרווחים האלו כדיבידנד, אל תאגרו רווחים בחברה. חלוקת דיבידנד מחויבת במס - בעל השליטה מחויב ב-30% וזה במקרים רבים עולה לאור מס על עשירים (הרחבה: מס על עשירים)