סקר: כיל מובילה בצמיחה ובהיקף הנכסים הזרים שלה בחו"ל, לפני אמדוקס וטבע
מסתבר שהחברות הישראליות משקיעות בחכמה בחו"ל וממשיכות לצמוח ולהרחיב השקעותיהן בחו"ל גם בזמני משבר. כך עולה מסקר שנערך זו השנה השנייה, הבוחן חברות רב-לאומיות בישראל, שערכו פרופ' זאב הירש מאוניברסיטת ת"א וד"ר ניראון חשאי המנהל האקדמי של תוכנית האקזקיוטיב MBA באוניברסיטה העברית.
הסקר, שנערך בשיתוף עם, מרכז "וייל קולומביה" להשקעה בינלאומית בת-קיימא בניו-יורק והתאחדות התעשיינים בישראל, הוא חלק מניסיון בין-לאומי לדרג חברות רב-לאומיות ברחבי העולם.
בסקר דורגו החברות הישראליות המשקיעות בחו"ל, על פי היקף הנכסים הזרים, היקף המכירות בחו"ל ומספר העובדים בחו"ל. הסקר זיהה 20 חברות ישראליות רב לאומיות מובילות מענפים שונים כגון: כימיקלים, IT, מזון ואלקטרוניקה.
מי שנמצאת במקום הראשון מבחינת היקף הנכסים בחו"ל היא חברת כיל, אשר ניהלה ב-2007 נכסים בסדר גודל של כ-2.4 מיליארד דולר, כ-20% מסך הנכסים של 20 החברות הישראליות. אחריה ברשימה דורגה חברת אמדוקס, עם היקף נכסים של כ-1.95 מיליארד דולר, במקום השלישי דורגה טבע, עם היקף נכסים של 1.72 מיליארד דולר ובמקום הרביעי אורמת, עם היקף נכסים של כ-1.22 מיליארד.
בפער גדול אחריהן נמצאת צ'ק פוינט, עם היקף נכסים של 830 מיליון דולר ושטראוס עם היקף נכסים של 689 מיליון דולר.
למרות שחברת כיל תופסת את המקום הראשון מבחינת היקף הנכסים, שתי החברות שמדורגות אחריה הן אלו שמובילות מבחינת היקף המכירות שלהן בחו"ל ומבחינת כמות העובדים שהן מעסיקות בחו"ל. כך, חברת טבע מובילה מבחינת היקף העובדים שלה בחו"ל, מעל 22 אלף עובדים נכון לשנת 2007 והן מבחינת היקף המכירות בחו"ל, שהסתכם ביותר מ-9 מיליארד דולר בשנת 2007. אמדוקס, כאמור, מדורגת על פי 2 הפרמטרים האלו במקום השני , אחרי טבע, עם כ-11.4 אלף עובדים וכ-2.5 מיליארד דולר מכירות.
עוד עולה מהמחקר כי החברות הישראליות אינן חוששות להרחיב השקעותיהן בחו"ל גם בזמן משבר. למרות שמרבית הנתונים בסקר מתייחסים לשנת 2007, ישנם מספר נתונים מעניינים במיוחד גם על שנת 2008. כך למשל, לאחר שב-2007 נרשמה ירידה בהשקעות הזרות של החברות הישראליות ל-7 מיליארד דולר בלבד, בהשוואה לכ-15 מיליארד דולר בשיא שנרשם בשנת 2006, בשנת 2008 ההשקעות הזרות דווקא גדלו, ל-8 מיליארד דולר.
זאת, בניגוד למצופה מחברות בזמן משבר כלכלי ופיננסי עולמי. הרכישה הגדולה ביותר שנעשתה בשנת 2008 היא של חברת טבע, אשר רכשה את חברת באר האמריקאית תמורת 7.4 מיליארד דולר.
בסה"כ נכון לשנת 2007, 20 החברות הישראליות מנהלות יחד בחו"ל היקף נכסים של 12 מיליארד דולר, הכנסות של 26 מיליארד דולר, מעסיקות 68,000 עובדים בחו"ל ו-545 חברות בנות.
חברות הבת של 20 החברות הרב-לאומיות המובילות בישראל ממוקמות בעיקר באירופה ( 51% מהחברות הבנות) וצפון אמריקה (25%), אך החברות הרב לאומיות הישראליות מתפשטות בהדרגה גם לאסיה (17%).

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.