מזומן
צילום: פיקסביי

איך אנחנו מנהלים את הכסף בישראל? הלמ"ס עם סקר הרגלים פיננסים

נתוני הסקר החברתי 2024 של הלמ"ס מצביעים על פערים בגישה ובשליטה הפיננסית, לפי גיל, מגזר, רמת דתיות והשכלה

רן קידר | (2)
נושאים בכתבה למ"ס

הסקר החברתי לשנת 2024 מראה כי רק 26% מבני 20 ומעלה בישראל אחראים בעצמם על קבלת החלטות כלכליות יומיומיות במשק הבית. 55% מדווחים על קבלת החלטות בשיתוף עם אחר, ו‑18% מפקידים את האחריות בידי מישהו אחר לחלוטין. הנתונים מגלים פערים ברורים: רק 21% מהצעירים (גילאי 20 עד 44) מקבלים החלטות בעצמם, לעומת 35% מבני 65 ומעלה. במגזר הערבי, שיעור העצמאות הפיננסית נמוך במיוחד: רק 20% אחראים בעצמם, ובקרב נשים ערביות, 16% בלבד.

למרות הפערים, כ־73% מהציבור טוענים שהם עוקבים ומנהלים את ההכנסות וההוצאות במשק הבית בעצמם. גברים עושים זאת יותר מנשים (76% מול 71%), ויהודים יותר מערבים (75% מול 65%). גם כאן, ככל שהגיל עולה, עולה גם המעורבות: רק 69% מבני 20-44 מנהלים את התזרים, לעומת 79% מבני 45-64. 52% מהאזרחים משתמשים באפליקציות למעקב אחר הוצאות. גם כאן, צעירים מובילים עם 55%, מול 38% בלבד בקרב בני 65 ומעלה. חרדים מדווחים על שימוש נמוך במיוחד (30%), לעומת 61% בקרב חילונים. כאשר מדובר בהוראות קבע, 69% מהציבור מדווחים על שימוש בהן להוצאות שוטפות, כאשר יהודים עושים זאת הרבה יותר מערבים (73% מול 52%).


             אחריות על קבלת החלטות כספיות במשק הבית בקרב בני 20 ומעלה, לפי מין וקבוצת אוכלוסייה, 2024

בקרב האוכלוסייה היהודית, רמת הדתיות משפיעה על מידת האחריות הפיננסית: רק 20% מהחרדים ו‑22% מהדתיים מקבלים החלטות כלכליות בעצמם, לעומת 30% מהחילונים. כאשר בוחנים את ניהול התקציב, 70% מהחרדים עוקבים אחר ההוצאות בעצמם, לעומת 79% מהחילונים. גם בשימוש באפליקציות ניכר הפער, החילונים מדווחים על שיעורי שימוש כפולים ביחס לחרדים.

לגבי השימוש בהוראות קבע, 69% מהאזרחים בישראל משתמשים בהוראות קבע להוצאות קבועות, עם פערים בין קבוצות אוכלוסייה שונות: גברים ונשים כמעט זהים בשיעורי השימוש (70% ו‑68%), אך יהודים משתמשים בהן יותר מערבים (73% לעומת 52%). גם בהקשר זה עולה השימוש עם הגיל, 63% בקרב בני 20-44 לעומת 76% בגילי 45-64. בקרב יהודים דתיים וחילונים, שיעורי השימוש נעים בין 68% ל‑75%, כשגם החרדים מדווחים על שימוש גבוה יחסית (72%).

הסקר החברתי נערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדי שנה מאז 2002. הנתונים משקפים מגמות עומק בתרבות הצריכה, ההשכלה הכלכלית והבשלות הפיננסית של משקי בית בישראל. ככל שהציבור ייחשף ליותר כלים דיגיטליים ומידע פיננסי, עשוי לגדול גם שיעור האזרחים שמקבלים אחריות בפועל על הניהול הכלכלי היומיומי.

שאלון הסקר כולל גרעין קבוע של שאלות החוזרות בכל שנה, וחלק מתחלף העוסק בכל שנה בנושאים חדשים בהרחבה. ב-2024 התמקד הסקר באוריינות והכלה פיננסית, וכלל גם מספר שאלות לגבי הגדרה עצמית של מוצא. במסגרת הסקר החברתי 2024 רואיינו 6,907 איש בני 20 ומעלה, המייצגים כ-6.3 מיליון איש בגילים אלו. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    למה לא להשתמש בהוראות קבע כמה שיותר למשל כדי לשלם את ועד הבית בכל חודש. שגר ושכח (ל"ת)
    אנונימי 23/07/2025 22:23
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 24/07/2025 10:37
    הגב לתגובה זו
    בהוראות קבע שוכחים את ההתחייבות. המחייב יכול ולמעשה משנה ומעלה את מחיר ההתחייבות ואתם לא עוקבים בגלל ה שכח.נוחות עולה כסף והרבה.
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מיכל כהן רשות התחרות
צילום: שריה דיאמנט

רשות התחרות בודקת את הבנקים; לאן זה יכול להוביל?

רשות התחרות מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל כ"קבוצת ריכוז"; אם ההכרזה תצא לפועל, מדובר במהלך שעשוי לשנות את יחסי הכוחות במערכת הבנקאית, על רקע רווחיות שיא וביקורת ציבורית גוברת על היעדר תחרות אמיתית

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בנקים תחרות

רשות התחרות צפויה לנקוט צעד רגולטורי תקדימי, כאשר היא מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל, לאומי, הפועלים, דיסקונט, מזרחי והבינלאומי, כקבוצת ריכוז. מדובר במהלך שכבר היה על השולחן מאז מרץ 2024, ועשוי לשנות את מערך הכוחות בענף הבנקאות הקמעונאית, במיוחד על רקע הרווחיות החריגה של הבנקים בשנים האחרונות, שממשיכה לעורר ביקורת ציבורית חריפה.

השימוע האחרון, שנועד להציג לבנקים את ממצאי הבדיקה העדכנית של הרשות, צפוי להיערך בחודש הבא, כאשר ברשות צפויים לקבל החלטה סופית עד לסוף השנה. ההכרזה, אם תצא לפועל, תאפשר לרשות להטיל מגבלות והוראות על פעילות הבנקים, כולל שינוי אופן התמחור של פיקדונות, חובת הצגת מידע השוואתי ללקוחות והסרת חסמים על ניוד פיקדונות.

המשמעות של ההכרזה

במונחים כלכליים, ההכרזה על קבוצת ריכוז נועדה להתמודד עם מצב שבו קיימת תחרות מועטה בענף, או כאשר מספר מצומצם של שחקנים מרכזיים מתנהל באופן מתואם בפועל או במשתמע, גם מבלי שנחתם ביניהם הסכם פורמלי. בענף הבנקאות, בעוד שמדובר ב-5 שחקנים מרכזיים, בפועל מדובר בתחום עם ריכוזיות גבוהה, חסמים משמעותיים למעבר בין בנקים, ומוצרי אשראי וחיסכון שמתומחרים באופן שמיטיב עם המוסדות הפיננסיים על חשבון הלקוחות.

הביקורת הציבורית, שמובלת בין היתר על ידי גופים כמו לובי 99, מלווה את התהליך מראשיתו. לטענתם, הרווחים החריגים של הבנקים הם תוצר של תחרות חסרה, כוח מיקוח עצום מול הלקוחות, והיעדר שקיפות במוצרים ובתמחור. כפי שציינו שם, "הרווחיות המוגזמת נובעת לא מהצטיינות עסקית, אלא מהיעדר תחרות אפקטיבית".

הרשות מציעה שורת צעדים שיחולו אם תתקבל ההכרזה, ובהם חיוב הצגת מידע השוואתי על ריבית בפיקדונות וקרנות כספיות, איסור על הפליית מחיר בין לקוחות בגין פיקדונות, והנגשת חיסכון באמצעות גופים חוץ בנקאיים שירכזו כספים ויפקידו אותם בבנקים בשם הציבור. צעד נוסף, דרמטי לא פחות, הוא ביטול ההתניה של פתיחת פיקדון באחזקה של מוצרים נוספים כמו כרטיסי אשראי או ניירות ערך.