מזומן
צילום: פיקסביי

איך אנחנו מנהלים את הכסף בישראל? הלמ"ס עם סקר הרגלים פיננסים

נתוני הסקר החברתי 2024 של הלמ"ס מצביעים על פערים בגישה ובשליטה הפיננסית, לפי גיל, מגזר, רמת דתיות והשכלה

רן קידר | (2)
נושאים בכתבה למ"ס

הסקר החברתי לשנת 2024 מראה כי רק 26% מבני 20 ומעלה בישראל אחראים בעצמם על קבלת החלטות כלכליות יומיומיות במשק הבית. 55% מדווחים על קבלת החלטות בשיתוף עם אחר, ו‑18% מפקידים את האחריות בידי מישהו אחר לחלוטין. הנתונים מגלים פערים ברורים: רק 21% מהצעירים (גילאי 20 עד 44) מקבלים החלטות בעצמם, לעומת 35% מבני 65 ומעלה. במגזר הערבי, שיעור העצמאות הפיננסית נמוך במיוחד: רק 20% אחראים בעצמם, ובקרב נשים ערביות, 16% בלבד.

למרות הפערים, כ־73% מהציבור טוענים שהם עוקבים ומנהלים את ההכנסות וההוצאות במשק הבית בעצמם. גברים עושים זאת יותר מנשים (76% מול 71%), ויהודים יותר מערבים (75% מול 65%). גם כאן, ככל שהגיל עולה, עולה גם המעורבות: רק 69% מבני 20-44 מנהלים את התזרים, לעומת 79% מבני 45-64. 52% מהאזרחים משתמשים באפליקציות למעקב אחר הוצאות. גם כאן, צעירים מובילים עם 55%, מול 38% בלבד בקרב בני 65 ומעלה. חרדים מדווחים על שימוש נמוך במיוחד (30%), לעומת 61% בקרב חילונים. כאשר מדובר בהוראות קבע, 69% מהציבור מדווחים על שימוש בהן להוצאות שוטפות, כאשר יהודים עושים זאת הרבה יותר מערבים (73% מול 52%).


             אחריות על קבלת החלטות כספיות במשק הבית בקרב בני 20 ומעלה, לפי מין וקבוצת אוכלוסייה, 2024

בקרב האוכלוסייה היהודית, רמת הדתיות משפיעה על מידת האחריות הפיננסית: רק 20% מהחרדים ו‑22% מהדתיים מקבלים החלטות כלכליות בעצמם, לעומת 30% מהחילונים. כאשר בוחנים את ניהול התקציב, 70% מהחרדים עוקבים אחר ההוצאות בעצמם, לעומת 79% מהחילונים. גם בשימוש באפליקציות ניכר הפער, החילונים מדווחים על שיעורי שימוש כפולים ביחס לחרדים.

לגבי השימוש בהוראות קבע, 69% מהאזרחים בישראל משתמשים בהוראות קבע להוצאות קבועות, עם פערים בין קבוצות אוכלוסייה שונות: גברים ונשים כמעט זהים בשיעורי השימוש (70% ו‑68%), אך יהודים משתמשים בהן יותר מערבים (73% לעומת 52%). גם בהקשר זה עולה השימוש עם הגיל, 63% בקרב בני 20-44 לעומת 76% בגילי 45-64. בקרב יהודים דתיים וחילונים, שיעורי השימוש נעים בין 68% ל‑75%, כשגם החרדים מדווחים על שימוש גבוה יחסית (72%).

הסקר החברתי נערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדי שנה מאז 2002. הנתונים משקפים מגמות עומק בתרבות הצריכה, ההשכלה הכלכלית והבשלות הפיננסית של משקי בית בישראל. ככל שהציבור ייחשף ליותר כלים דיגיטליים ומידע פיננסי, עשוי לגדול גם שיעור האזרחים שמקבלים אחריות בפועל על הניהול הכלכלי היומיומי.

שאלון הסקר כולל גרעין קבוע של שאלות החוזרות בכל שנה, וחלק מתחלף העוסק בכל שנה בנושאים חדשים בהרחבה. ב-2024 התמקד הסקר באוריינות והכלה פיננסית, וכלל גם מספר שאלות לגבי הגדרה עצמית של מוצא. במסגרת הסקר החברתי 2024 רואיינו 6,907 איש בני 20 ומעלה, המייצגים כ-6.3 מיליון איש בגילים אלו. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    למה לא להשתמש בהוראות קבע כמה שיותר למשל כדי לשלם את ועד הבית בכל חודש. שגר ושכח (ל"ת)
    אנונימי 23/07/2025 22:23
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 24/07/2025 10:37
    הגב לתגובה זו
    בהוראות קבע שוכחים את ההתחייבות. המחייב יכול ולמעשה משנה ומעלה את מחיר ההתחייבות ואתם לא עוקבים בגלל ה שכח.נוחות עולה כסף והרבה.
בנקים
צילום: אילוסטרציה
דירוג הבנקים

בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות הוא הכי יקר בהלוואות ומשכנתאות

ההלוואות הכי יקרות בבנק מזרחי טפחות; מי הזול במערכת, ועל ההבדל בין ממוצע לחציון ומה הריבית הסבירה על ההלוואות?

רן קידר |
נושאים בכתבה בנקים הלוואות

השוואה פשוטה בין הריביות שגובים חמשת הבנקים הגדולים בישראל מראה פערים עצומים בין הבנקים, ומתבלט לרעה בנק מזרחי טפחות. כך עולה מהנתונים האחרונים של בנק ישראל וכך גם עלה לאורך כל התקופה האחרונה. בנק מזרחי טפחות הוא הכי גרוע ללווים, הכי גרוע ללוקחי המשכנתאות (ריבית המשכנתא ירדה, עוד לפני החלטת הנגיד)ומסתבר שהוא גם לא בולט במיוחד לחוסכים (ריבית על הפיקדונות נמוכה). 

מנתוני בנק ישראל עולה כי הריבית החציונית ללקוחות הבנק היא 11.3%. כלומר, מחצית ממהלווים מקבלים הלוואה בריבית גבוהה יותר ומחצית מתחת לריבית הזו. זו ריבית גבוהה במיוחד, כשבנק הפועלים השני במערכת ביוקר הריביות מספק ללקוחות שלו הלוואה חציונית ב-10.36%. שלושת הבנקים האחרים (לאומי, דיסקונט, הבינלאומי) בריבית חציונית של 8% פלוס.

ההפרש בריביות יכול לנבוע מרמת סיכון שונה של הלקוחות. ככל שהלקוחות "מסוכנים" יותר, כלומר יכולת החזר החוב שלהם מוטלת יותר בספק, אז הבנק ייקח פרמיית סיכון, כלומר ריבית גבוהה יותר. אבל, במספרים גדולים, צפוי (לא בטוח) שהמדגם של האוכלוסייה בין הבנקים די קרוב אחד לשני. כלומר שהסיכון של הלקוחות במזרחי טפחות, פועלים, לאומי, דיסקונט והבינלאומי די קרוב. יש גופים שפועלים במגזרים מסוימים, נראה שמרכנתיל של דיסקונט למשל פועל יותר במגזר הערבי והחרדי. גם מזרחי טפחות פועל במגר החרדי ודתי יותר מאשר אחרים, ועדיין, הסיכון הכולל, גם בשל גודל המדגם, צריך להיות דומה.    

 


   הריבית החציונית על הלוואות פרטיות צמודות לפריים

אם מסתכלים על הממוצע, ולא על החציון, התמונה נשארת דומה, וגם בחיתוך הזה מזרחי מוביל לרעה עם ריבית של 9.41%.  מדובר על אחוז מעל דיסקונט הנמוך במערכת, שממוצע הריבית על ההלוואות שלו עומד על 8.41%. גם בממוצעים, הריבית של בנק הפועלים גבוהה ביחס לשער, עם 9.23% ממוצע. ההפרשים בין בנק לאומי, הבינלאומי ודיסקונט הם נמוכים יחסית, ועומדים על כ-0.4%.


הריבית הממוצעת שונה מהחציון בכך שהיא סוכמת את הממוצע הפשוט של ההלוואות. לוקחים את כל הריביות לפי המשקל  של ההלוואות שנקבע על פי סכומי ההלוואות ומקבלים ריבית ממוצעת. במזרחי טפחות היו כנראה לווים גדולים שקיבלו (מן הסתם) הלוואה בריביות נמוכות ולכן הממוצע ירד, אם כי הוא כאמור גבוה מיתר הבנקים. 

למעשה, 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.