עכשיו זה סופי: אופציות על מניות כיל יושקו בסוף החודש

מכפיל נכס הבסיס על מניית כיל יהיה 1,000 ואורך חיי האופציות יהיה בין חודש ל-6 חודשים. סמוך לאחר מכן יושקו אופציות על מניות טבע, פועלים ולאומי
אריאל אטיאס |

אחרי מספר דחיות, שנבעו בעיקר מהשפעות משבר האשראי הגלובלי על שוק ההון הישראלי, החודש יושקו לראשונה אופציות על מניות ישראליות שהמאפיינים העיקריים שלהן יהיו דומים לאלה של האופציות הנסחרות כיום על מדד ת"א 25: אופציות אירופאיות, בסליקה כספית אשר יפקעו במועד פקיעת האופציות על המעו"ף.

אופציה על מניה הינה אופציה שנכס הבסיס שלה הוא מניה בודדת בשונה מהאופציות הנסחרות בבורסה של ת"א מאז 1993 שנכס הבסיס שלהן הוא מדד המעו"ף (סל של מניות). הבורסה לניירות ערך בתל אביב תכננה כבר לפני כשנה להשיק אופציות על מניות אך דחתה את המועד עקב התגברות התנודתיות בשוק ההון.

אופציות על כיל

האופציות יושקו לראשונה על המניות הסחירות והגדולות ביותר בבורסה. אופציות על מניית כיל (מספר ני"ע: 281014) תושקנה ראשונות, וסמוך לאחר מכן יושקו אופציות על מניות טבע (מספר ני"ע: 629014), פועלים (מספר ני"ע: 662577), לאומי (מספר ני"ע: 604611). לפני כשנה, תכננה הבורסה להנפיק גם אופציות על מניית אפריקה, אך בצל התנודתיות והירידה בערך המנייה, נסוגה כאמור הבורסה מהנפקת אופציות על מניית אפריקה.

השימושים באופציות על מניה דומים לשימושים באופציות על כל נכס בסיס אחר. באמצעות אותן אופציות ניתן להגדיל את החשיפה למניה ספציפית בצורה ממונפת, ניתן לבצע פעילות גידור וכמובן פעולות ארביטראז'. אופציות אלו גם יכולות להוות תחליף למכירה בחסר של המניה, באותו אופן שבו אופציות על מדד מניות מהווה תחליף למכירה בחסר של אותו המדד.

ישנם מספר פרמטרים המשמשים לחישוב שווי אופציה תיאורטי לפי מודל Black & Schools. פרמטרים אלו משמשים את הבורסה גם לצורך לחישוב הביטחונות על פי מערך התרחישים.

3 סוגי אופציות בבורסה

מכפיל נכס הבסיס על מניית כיל יהיה 1,000 ואורך חיי האופציות יהיה חודש, חודשיים, שלושה חודשים ושישה חודשים. תאריך המימוש - יום ו' האחרון בחודש המימוש. יום מסחר באופציה, יהיה יום רביעי שלפני יום שישי האחרון בחודש המימוש (בהתאם למועד פקיעת האופציות על מדד המעו"ף). שער קובע למימוש - שער הפתיחה של מניית כיל ביום המסחר האחרון לפני תאריך המימוש. המסחר באופציה יהיה בהתאם למסחר במניות והפסקת מסחר במניית כיל תגרור הפסקה במסחר באופציות.

אופציות על 16 מניות שונות הושקו לראשונה בשנת 1973 בבורסה לחוזים עתידיים בשיקגו (CBOE). בבורסה נסחרות אופציות מסוג Call ו- Put על יותר מ-2,000 מניות שונות. בין המניות ניתן למנות חברות ענק כגון Apple, Citigroup ו- Google וחברות ישראליות כגון טבע ונייס.

יש להבחין בין שלושה סוגי אופציות שמניות מהוות את נכס הבסיס שלהן ואשר נסחרות בבורסות: אופציות על מניות בודדות (Equity options) המונפקות ע"י הבורסה. כתבי אופציה (Warrants) המונפקות על ידי החברה ואופציות כיסוי (Covered Warrants) המונפקות ע"י בתי ההשקעות.

עושי שוק באופציות

ביום חמישי האחרון החליט דירקטוריון הבורסה לגבי עקרונות לשילוב עושי שוק במסחר באופציות על מניות בודדות זאת על מנת לשפר את הסחירות בהן. לכל אופציה תהיה חובות עושה שוק - עושה שוק יתחייב לצטט מחירי קניה ומכירה באופציות CALL ו-PUT על כל אחת מ-4 המניות (טבע, כיל, לאומי ופועלים), באופן שיקבע הדירקטוריון. במטרה להבטיח עשיית שוק איכותית הבורסה תאפשר לעושי השוק גמישות בהפעלת מחוללי ציטוטים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)
מסים

"אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?"

הגירעון ב-2025 יהיה נמוך ממה שמעריכים, גביית מסים גדולה בדצמבר בעיקר בזכות חוק הרווחים הכלואים - חברות יחלקו דיבידנדים ענקיים; מנהל רשות המסים מעריך גבייה שנתית של 100 מיליארד שקל מעל היעד בתחילת השנה - האם גביית המסים הזו מעידה על שיפור במשק, ועל המלחמה בהון השחור

רן קידר |

מסים הם החלק הכי מרכזי בהכנסות המדינה. זה רוב רובו של המקור התקציבי. מסים אמורים לבטא את מצב הכלכלה. כשהכלכלה חזקה, הרווחים של הפירמות בעלייה, השכר עולה והמסים עולים, וההיפך. בשנה האחרונה יש עלייה חריגה מאוד במסים. אבל אל תטעו, למרות שהיא חשובה, והיא עוזרת לנתונים להיראות טובים מאוד, היא לא בהכרח מבטאת את מצב הכלכלה, היא מזכירה "הכנסות חד פעמיות" בדוחות של חברות - האם להתייחס להכנסות האלו או לא?

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים מדבר על גבייה שעולה על 100 מיליארד שקל מהיעד המקורי. ב-11 חודשים נקבו 466 מיליארד שקל, וכנראה שבדצמבר תהיה גביית שיא שתביא את הגבייה הכוללת למעל 530 מיליארד שקל מיליארד שקל. הגבייה הזו, וכן הגבייה בסוף שנת 2024 מיוחסת לשני מהלכים של רשות המסים. 

הראשון הוא מיסוי רווחים כלואים. זה עובד כך. רואה החשבון מתקשר לבעלים של חברה קטנה ואומר לו - "תראה, יש חוק חדש, לא כל כך ברור היישום שלו, אבל המשמעות שלו שצריך לשלם מס על רווחים היסטוריים".

אתה רציני?

"כן צריך לשלם מס-קנס של 2% או לחלק אותם. אפשר לחלק בהדרגה 5% בשנה ומשנה הבאה 6% מהיקף הרווחים. המדינה לא רוצה שיחזיקו רווחים אלא שיחלקו כדי לקבל את המס על הדיבידנד". 

כמה מס?

"זה 30%, ויש גם מס יסף של 3% ועל רווחים מסוימים עוד 2%".

המון. אין משהו לעשות?

 "חילקנו בסוף 2024 כדי להימנע מעליית מס יסף, זוכר. פעלנו נכון, אבל עדיין יש רווחים לצרכי מס לפי המבחן של החוק שמחויבים במס. אני לא חושב שכדאי לשלם קנס של 2%, צריך לחלק דיבידנד של 5% מהרווחים".


מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.