שוק האג"ח הקונצרני סוער: התל בונד 40 צנח 3.8%, מידרוג ומעלות חתכו דירוגים
שוק האג"ח הקונצרני לא נרגע. על רקע הסערה בשווקי ההון בכלל, ובשוק האג"ח הקונצרני בפרט, הודיעה היום חברת S&P מעלות כי היא בוחנת מחדש את דירוג ההתחייבויות של החברות כלל ביטוח, הפניקס החזקות ואיילון החזקות (Credit Watch/ )Negative.
בחברת הדירוג מנמקים את ההחלטה בהתאמת מתודולוגיית הדירוג של חברות ההחזקה של חברות הביטוח למתודולוגיית הדירוג של S&P מעלות. מעלות תבחן את החוסן הפיננסי (Financial Strength Rating "FSR") בהתאם למתודולוגית הדירוג של חברות הביטוח וביחס אליו יקבעו דירוג החוב של חברות הביטוח, לרבות חוב נחות (כתבי התחייבויות נדחים), והתחייבויות של חברות ההחזקה.
במעלות אומרים כי דירוג התחייבויות של חברות ההחזקה יהיה נמוך מדירוג ה-FCR, בשל הנחיתות המבנית של חברות ההחזקה למול חברות הביטוח. מעלות תפרסם את מסקנותיה בשבועות הקרובים, עם תום תהליך הבדיקה של כל אחת מהחברות המוזכרות לעיל.
במקביל, דיווחה היום חברת מידרוג על הורדת אופק הדירוג של התחייבויותיה של כלל ביטוח. אופק דירוג איתנות פיננסית של מבטח IFSR ירד מיציב לשלילי וגם אופק הדירוג של כתבי ההתחייבות הנדחים הורד מיציב לשלילי.
בחברת מידרוג אומרים כי דירוג האיתנות הפיננסית של מבטח משקף את יכולת המבטח לעמוד בהתחייבויותיו לבעלי הפוליסות, ולמעשה מבטא את מידת סיכון האשראי הבסיסי של חברת הביטוח. דירוג כתבי ההתחייבות הנדחים מתייחס לסדרות ספציפיות של חוב שהנפיקה החברה ולמעמדן ביחס להתחייבויות הבכירות של החברה, ובראשן פוליסות הביטוח.
הורדת אופק דירוג האיתנות הפיננסית וכתבי ההתחייבות הנדחים נובעת בעיקר מהיחלשות ניכרת בעודפי ההון המחושב ביחס להון הרגולטורי הנדרש וזאת בתקופה של הרעה בסביבה העסקית.. ההון העצמי הנדרש מהחברה בסוף הרבעון השני על פי תקנות ההון הינו כ-3.10 מיליארד שקל וההון העצמי המחושב עומד על כ-3.24 מיליארד שקל - עודף ההון בסך של כ-134.4 מיליון ש"ח מהווה כ-4.3% בלבד מההון העצמי הנדרש.
עוד מציינים במידרוג כי בסוף אוקטובר גייסה החברה 200 מיליון שקל מבנק הפועלים כנגד הנפקת כתב התחייבות נדחה, אשר יוכר לה לצורך חישוב ההון המשני. "לשוקי ההון השפעה ניכרת על רווחיה של החברה ועל הונה העצמי. הורדת אופק הדירוג, נובעת גם מאי הוודאות הגבוהה בשווקים הפיננסיים, המתבטאת במגמה שלילית בשוקי ההון אשר עלולה להמשיך ופגוע בתוצאות הכספיות ובהונה העצמי ברבעונים הקרובים, לרבות הפסדים בתיק הנוסטרו ואובדן דמי ניהול מפוליסות משתתפות ברווחים". להערכת מידרוג, עודף ההון עלול לקטון עוד במהלך הרבעון השלישי, גם בהתחשב בגיוס שביצעה החברה.
העמקת ההאטה הכלכלית עלולה להשפיעה באופן שלילי על שיעור הפדיונות בביטוח החיים, על ההכנסות מפרמיות ועל שיעור התביעות.
יש לציין כי כלל החזקות עסקי ביטוח (החברה האם) התחייבה להשלים את ההון העצמי הנדרש מהחברה על פי תקנות ההון, עד ל-50% מההון. התחייבות זו תמומש רק כאשר ההון יהיה שלילי, ותקפה כל עוד החברה האם תהיה בעלת השליטה בחברה. בהתאם להיתר השליטה שנתן המפקח על הביטוח לחברת אידיבי אחזקות, התחייבה אידי בי אחזקות לקים את התחייבות החברה האם.
ההודעות של S&P מעלות ומידרוג נראות כלא משמעותית לשוק האג"ח, מכיוון שלא מדובר על הורדת דירוג כמו במקרה של בז"ן בשבוע שעבר, אלא רק על "בחינה מחדש" של התחייבויות. ואולם, ברמת העצבנות הגבוהה השוררת כיום בשוק כל הודעה עם גוון שלילי תורמת לאווירה העכורה.
בינתיים, המפולת בשוק האג"ח הקונצרני נמשכה היום, אם כי הירידות התמתנו לקראת סיום המסחר, במקביל להתמתנות הירידות בשוק המניות. מדד התל-בונד 40 רשם בסיום ירידה של 3.8% והתל-בונד 20 הסתפק בירידה של 1.5%. בירידות חדות בלטו אגרות החוב של החברות בקבוצת אי.די.בי, דלק נדלן וקבוצת גזית גלוב.
גזית גלוב, אגב, דיווחה הבוקר כי היא תבצע הפחתה חשבונאית נטו, שאינה על בסיס מזומן בגובה של כ-600 מיליון שקלים כתוצאה מירידת ערך נכסי נדל"ן ומירידת שווי אחזקותיה במניית אטריום. אנליסט בכיר אמר ל-bizportal כי עצם ההפחתה לא משפיעה על האיתנות הפיננסית של החברה ואינה אמורה להשפיע על מחיר היעד של המנייה, שכן ההפחתה בהון נובעת למעשה מעניין חשבונאי בשל עליית ריבית ההיוון ולא מירידת תזרים המזומנים מהנדל"ן המניב המוחזק על ידי החברה. עליית ריבית ההיוון היא תולדה של משבר האשראי העולמי.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services 4.2% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאלמנכ"ל רפאל: "גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית"
יואב תורג'מן, מנכ"ל החברה על כיפת ברזל -"הצלנו רבבות אזרחים", על מכירת כיפת ברזל בעולם - "רק לידידות הקרובות ביותר, המדינה נזהרת במתן רישיונות ייצוא", על הצמיחה העתידית, הנפקה ומכירות לגרמניה וסעודיה
התוצאות של רפאל לרבעון השלישי טובות - מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר", התוצאות של רבעון רביעי שעונתית הוא חזק מאוד יהיו טובות עוד יותר. הצבר בשיא של כל הזמנים. זה זמן להנפיק, אבל יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל שמכוון להנפקה, יודע שיש תור - רק אחרי שהתעשייה האווירית תונפק (אם תונפק) יהיה אפשר לדבר על רפאל. ברפאל יש רגישות גודלה יותר בשל קשר סימביוזי חזק מאוד עם מערכת המו"פ של משרד הביטחון (מפא"ת). לכל חברות התעשייה הביטחונית יש קשר הדוק עם משרד הביטחון והצבא, ברפאל מסיבות היסטוריות וכי היא נחשבת ל"מעבדת מו"פ" של הצבא, זה אפילו משמעותי יותר.
ועדיין, תורג'מן סבור שהנפקה מאוד חשובה ונחוצה, ובכלל, בין השורות, אפשר לשמוע ממנו קולות שמדברים דווקא על החסמים שנובעים מהקשר ההדוק למשרד הביטחון. הוא לא מתלונן, הוא כמובן יודע שההצלחה הגדולה של המערכות היא תולדה של שיתוף פעולה הדוק עם משהב"ט והצבא, אבל כיפת ברזל שהיא מערכת מאוד מוצלחת כמעט ולא נמכרת החוצה. "רק לידידות הטובות ביותר שלנו", אומר תורג'מן ומכוון לארה"ב.
ההצלחה מוכחת, פתרון שהציל אלפים רבים של חיים. למה לא לנצל את הביקושים ולמכור הרבה?
"רבבות אנשים. אנחנו מעריכים שהפעלת כיפת ברזל במלחמה הצילה רבבות אנשים. הקמנו עכשיו מפעל יחד עם ריית'און, שותף אמריקאי שלנו לייצור כיפות ברזל למארינס. כיפת ברזל היא עוגן מאוד משמעותי ביכולת ההגנה של מדינת ישראל וככזה המדינה נזהרת במתן רישיונות של שיווק לייצוא. זה ברור ונכון, אבל, זה אומר שלא מיצינו כלל את הפוטנציאל של מכירות המערכת".
נורמליזציה עם סעודיה, אם תהיה ובהמשך להצטיידות שלהם במטוסי קרב מארה"ב - ה-F-35, עשויה להגדיר אותה כידידה. הם צריכים את כיפת ברזל מול האיומים מסביב. תמכרו להם מערכות כיפת ברזל?
- 10 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם, ובאיזה מקום החברות הישראליות?
- מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אני מניח שהיא תרצה הרבה מאוד מערכות של כיפת ברזל. כל העולם ראה את היכולות שלנו במלחמה, ראה את היכולות ב'עם כלביא'. כולם מבינים את העליונות האווירית, את יכולות המודיעין ומערכות ההגנה של ישראל. הביקושים למערכות שלנו מאוד גדולים".
ועדיין, יש עלייה בצבר, אבל איך זה שכיפת ברזל לא נמכרת לידידות שלנו בעשרות רבות של מיליארדים?
"אישורי הייצוא לא פשוטים. אנחנו מוכרים לידידות קרובות, ולא ממצים את פוטנציאל השוק".
גרמניה היא לא ידידה קרובה?
"גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית וגרמניה זוכה לעדיפות גבוהה".
