ירושה/חלוקת נכסי העיזבון בין היורשים-כיצד?/משפחה

בית המשפט הורה למנהל עזבון לשלם ליורשת על פי צוואה סכום מתמורת מכירת נכס בערכי נטו וללא ניכוי מיסי המכירה. נקבע, כי לאור ההגדרה הגמישה המצויה בחוק ל"מנה" ניתן בנסיבות המתאימות להכליל בגדרה חלק מהתמורה בעד מכירת נכס, אשר למעשה פוטר את היורש מנשיאה בנטל חובות העיזבון, להבדיל מהזוכים בחלק השיורי. הכל לפי רצונו של המצווה ולפי לשון הצוואה ונסיבות עריכתה.
משה קציר |

עובדות וטענות:

המנוחה הלכה לבית עולמה והשאירה אחריה צוואה, אשר הזוכים על פיה הם המשיבים 7-1. הנכס העיקרי בעיזבון היה בית אשר את תמורת מכירתו הורתה המנוחה בצוואתה לחלק בין המשיבים, כאשר המשיבה 1 תקבל סך של 200,000 דולר.

בבקשה דנן עותר המבקש, מנהל העיזבון, כי בית המשפט יקבע במספר עניינים: ראשית, האם את הסך הנ"ל יש לפרש כברוטו (לפני ניכוי היטל השבחה, מס שבח ומס מכירה), כעמדת המשיבים 7-2, או שמא כנטו, כעמדת המשיבה 1. שנית, מהו שער הדולר? האם כשערו ביום חלוקת העיזבון בפועל או כשערו ביום קבלת התמורה בגין הנכס. לבסוף, האם הריבית שהצטברה על סכום זה מיום קבלת התמורה תועבר לידי המשיבה 1, או שמא יש לחלקה בין המשיבים 7-2.

דיון משפטי:

כב' הש' ט' סיון:

בהתאם לסעיף 40(2) לחוק הירושה, אדם רשאי לצוות לאחר או לאחדים, בין היתר, נכס מנכסי עזבונו או טובת הנאה מעיזבונו, אשר מוגדרים כ"מנה". בגדר מנה יבואו כל הנכסים, המוחשיים והלא מוחשיים, והזכויות.

המשמעות של הגדרת חלק בעיזבון כ"מנה" נעוצה בחלוקת אופן נשיאת החובות בין הזוכים השונים - הזוכים במנה/ות או אלה הזוכים בחלק שיורי. הכלל הוא כי חובות העיזבון מתחלקים בין הזוכים כולם למעט חלקם של זוכים במנות ספציפיות. דהיינו, קיים הבדל באחריותם של זוכים לכיסוי חובות העיזבון: אחריות הזוכה במנה עולה כדי שוויה של המנה, רק במקרה בו לא ניתן לגבות החוב מזוכה אחר, שאינו זוכה במנה. הסיבה לכך נעוצה בהתחקות המחוקק אחר רצון המוריש. ההנחה היא כי המוריש המצווה נכס מסוים לזוכה מסוים רוצה שאותו זוכה יקבלו שלם, כפי שהוא.

מצד אחד, כשיש אפשרות לשלם את חובות העיזבון מנכסי העיזבון שאינן מנות, אין היורשים הכלליים זכאים לדרוש השתתפות בתשלום החובות מבעל המנה; מצד שני, כלשון סעיף 51 – אין בעל המנה זכאי לדרוש השתתפות היורשים האחרים לפיצוי עבור מנה שירדה בערכה משך השנים, שנעלמה כליל, או שמשועבדת לאחר. כל זאת, בכפוף להוראה - מפורשת או מכללא – של הצוואה ואומד דעתו של המצווה.

הבעייתיות היא האם יש להגדיר נכס שהשתנה כמנה והיכן מציבים את הגבול וקובעים מתי יהפוך הנכס למשהו אחר. התשובה אינה חד משמעית והיא תקבע בהתאם לנסיבות. במקרה דנן, לא מדובר במנה במובן הקלאסי שלה, כיוון שהנכס השתנה מנכס מקרקעין לכסף, וההוראה לשינויו ניתנה על ידי המנוחה בצוואה. לאור ההגדרה הגמישה המצויה בחוק ל"מנה" ולאור מהות ותוכן הצוואה, ומאחר ומדובר בנכס בבעלות המנוחה אשר הינו בר מימוש (כלומר, אין מניעה חוקית למוכרו), עולה כי אפשר וניתן בנסיבות המתאימות להגדיר חלק מהתמורה בעד מכירת הנכס כמנה.

חרף האמור בסעיפי החוק, הרי שמעל הכול עומד רצונו של המוריש ואומד דעתו, ואם בחר מוריש לשנות בהסדר ספציפי מהקבוע ומוסדר בחוק הירושה, אין חולק כי הוא רשאי לעשות כן בצוואתו. בהתאם, המוריש רשאי לקבוע מי מבין יורשיו יסלק את חובות העיזבון – כולם או מקצתם – ומי יהיה פטור מכך. יש לראות בהרחבה או בצמצום של האחריות לחובות שמטיל המוריש על היורשים כהרחבה או צמצום זכייתו של כל יורש על פי הצוואה.

על פי סעיף 54(א) לחוק, למד הפרשן על אומד דעת המצווה משני מקורות: "הצוואה", המהווה את המקור המשמעותי החשוב ביותר לבחינה זו וה"נסיבות". בפרשנות הצוואה ובחתירה לאומד דעת המצווה יש לקחת בחשבון הן את לשון הצוואה והן את תכליתה. יחד עם זאת, אין לשכוח כי ללשון יש מגבלות ולא תמיד היא מצליחה להעביר מסר ברור, כך שהקורא יבין את דברי המצווה באופן בו הוא רצה כי דבריו יובנו. כאשר בצוואה יש למונח יותר ממשמעות לשונית אחת, על מנת לפרשו ובהתאם לאמור בחוק, יש לפנות ל"נסיבות חיצוניות", הכוללות את הנתונים עד לעריכת הצוואה, מהם ניתן ללמוד על שהתרחש בעת עריכתה, ונתונים על אירועים שהתרחשו לאחר עריכת הצוואה והמלמדים על אומד דעתו של המצווה בעת עריכתה. על אומד דעת המצווה יש ללמוד מכל מקור אמין.

במקרה דנן, יש לפרש את לשון הצוואה כך שהמנוחה ביקשה לייחד ולהעניק לביתה, המשיבה 1, חלק מסוים ונוסף מהרכוש והתכוונה כי אותו חלק יישאר ככזה ויוענק לביתה בשלמותו, בהתאם לדין החל. לפיכך, אין לפרש את הצוואה כך שמחלקה הספציפי של המשיבה 1, יש לנכות את מיסי המכירה. למקרא נוסח הצוואה ולשונה נראה כי המנוחה דייקה מאוד בהוראות הצוואה, ירדה לפרטים ואף חשבה על תרחישים שונים ואפשרויות למימוש הזכויות בנכס. כלומר, ידעה לבטא את רצונה ולנמקו, ואף היתה עקבית ברצונה ליתן למשיבה 1 חלק גדול יותר משאר הזוכים, תוך ציון סיבות וטענים לכך.

למקרא הצוואה כולה, נראה כי כאשר דובר על אפשרות של מכירת הנכס וחלוקת תמורתו המנוחה חשבה כי מובן מאליו כי כאשר ציינה מפורשות כי סכום של 200,000 דולר ארה"ב יועבר בנוסף לידי המשיבה 1, כוונתה היתה כי סכום זה יועבר אליה כמו שהוא, נטו. באופציה השנייה, לעומת זאת, כאשר דובר בחלוקת המקרקעין עצמם, ולא בתמורה כספית, המנוחה אף ציינה מפורשות כי מדובר בסכום נטו לאחר ניכוי מיסים. מכאן, שלאור לשונה הברורה של הצוואה, אין צורך להיזקק לנסיבות חיצוניות בפרשנות הצוואה.

לאור הקביעה כי מדובר במנה ספציפית מנכסי העיזבון ובהתאם לאמור בסעיף 54(ד) לחוק הירושה יש להעביר לידי המשיבה 1 את חלקה בצירוף הריבית אשר הצטברה על סכום זה בלבד. הריבית אשר הצטברה על סך כל התמורה (פחות החלק של 200,000 דולר ארה"ב) תתחלק באופן שווה בין הזוכים בחלק השיורי.

בסעיף 109(א) לחוק נקבע כי נכסי העיזבון יחולקו בין היורשים לפי שווים בזמן החלוקה. אשר על כן, יש להעביר את הסכום למשיבה 1 כפי שוויו ביום החלוקה, במאובחן משוויו ביום קבלת התמורה. כמו כן, לאור האמור, שכר טרחת מנהל העזבון ינוכה מהחלק השיורי בלבד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

בצלאל סמוטריץ
צילום: ועדת הכספים

סמוטריץ' מבטיח: "מחירי הדירות יירדו, המסים יירדו" - האם להאמין לו?

נכנסים לכלכלת בחירות; סמוטריץ' יודע שאם מחירי הדירות יעלו - הציבור יאשים אותו, ומכין פתרונות וגם - מה התוכנית של סמוטריץ' לשנה הבאה ועל הפטור ממס לעולים חדשים

רן קידר |

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הציג את עקרונות התקציב. הוא דוחף להורדת הריבית ובצדק; ומדבר על הורדת מסים והורדת מחירי הדירות. סמוטריץ' יודע שיש חשש גדול שמחירי הדירות יחזרו לעלות עם סיום תוכנית דירה בהנחה במתכונתה הנוכחית, והוא יודע שהוא זה שתוטל עליו האשמה בעליית מחירי הדירות, אז הוא מכין תוכנית (הרחבה: ההזדמנות לירידת מחירי הדירות ולמה היא עלולה להתפספס?).

סמוטריץ' לא הציג תוכנית, אלא דיבר מלמעלה, בקווים כלליים. צריך לזכור שאנחנו בשנת בחירות, הבוחר הוא "המלך", הסיכוי שיפגעו בכיס שלו - נמוך. ירצו לתת לו תחושה טובה, תחושה של עושר. תחושה של ביטחון כלכלי.  בכנס של יועצי המס הוא אמר באופן ברור: "אל תקנו דירות, המחירים ימשיכו לרדת". 

סמוטריץ' טען כי שנת 2026 תהיה "גשר ממלחמה לצמיחה", עם תוספת משמעותית לביטחון, שצפויה לחרוג מ-100 מיליארד שקל, לצד ייצוב יחס החוב-תוצר. במרכז התוכנית: הורדת מס הכנסה על הכנסות מעבודה, שתעודד יציאה לעבודה והעלאת פריון. "זה יחזיר כסף לכיסי העובדים ויעזור למשק לצמוח", אמר, תוך הדגשה כי ההפחתה תתמקד במדרגות הנמוכות יותר כדי להגיע למעמד הביניים הרחב. נזכיר כי מדרגות המס הוקפאו השנה והמשמעות היא מיסוי גדול יותר. סמוטריץ' בעצם רמז על כוונה להסיר את ההקפאה בחלק מהמקומות. 

סמוטריץ' גם הבטיח הטבות מס משמעותיות לעולים חדשים: פטור ממס לא רק על הכנסות מחו"ל (כפי שקיים כיום למשך 10 שנים), אלא גם על הכנסות שיופקו בישראל עצמה. צעד כזה יכול להפוך את ישראל ליעד עלייה אטרקטיבי יותר, אבל השאלה היא למה לספק הטבה גדולה כל כך בשעה שאפשר להיטיב עם הציבור הישראלי עצמו. תושביך קודמים לעולים חדשים.  

החשש הוא שמהלכים אלו יובילו לעלייה בגירעון, אם כי חייבים להגיד שהגירעון בשליטה, ולמרות מלחמה של שנתיים ישראל התבררה כחזקה מאוד כלכלית. הפגיעה בנתונים הכלכליים היא לא אנושה כפי שיכול היה להיות. אין כלכלן אחד שחושב שהנתונים הכלכליים בהינתן השנתיים האחרונות, הם לא הפתעה לטובה. לכן, דווקא בהינתן הצמיחה של אחרי המלחמה כפי שצופים כלכלנים וגם בנק ישראל בתחזיות קדימה, עשויות לתמוך ולהשתלב בהורדת מסים.