מסים/פרסום שמות נישומים שהגיעו להסדרי כופר/עליון
עובדות וטענות:
המערערים, התנועה לחופש המידע וכן איש תקשורת וחבר הוועד המנהל בתנועה, פנו אל המשיבה, רשות המסים, בבקשה כי תמסור להם, מכוח חוק חופש המידע, את זהות האנשים שהגיעו להסדר כופר עמה. משלא נענתה פנייתם, הגישו עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי, אשר דחה את העתירה, בהסתמך על פקודת מס ההכנסה, המטילה חובת סודיות בהתייחס להכנסותיהם של נישומים, וכן בהסתמך על חוק חופש המידע וחוק הגנת הפרטיות, האוסרים מסירת מידע המהווה פגיעה בפרטיות.
על החלטה זו הוגש הערעור דנן. לטענת המערערים, המידע המבוקש אינו בגדר מידע מוגן כמשמעו בחוק הגנת הפרטיות, וכי קיים אינטרס ציבורי בגילויו. לטענתם, משהמחוקק לא גילה דעתו באופן מפורש כי על פרטי הסדר הכופר להישמר בסודיות, ברירת המחדל הינה שיש לגלותם. לעניין הוראת החסיון שבפקודת מס ההכנסה טוענים המערערים, כי מהמידע המבוקש לא ניתן להסיק מהי הכנסתו של הנישום, ולפיכך המידע אינו כפוף לחובת הסודיות. עוד נטען כי קיום הסדרי כופר אינו אינטרס לאומי, להבדיל מהאינטרס הציבורי בגביית מס אמת מנישומים.
המשיבה טוענת, כי זהות הנישומים מהווה מידע שאין למסרו, לאור הוראות חוק חופש המידע, הקובעות כי אין למסור מידע שגילויו מהווה פגיעה בפרטיות או מידע אשר אין לגלותו על-פי כל דין - כדוגמת מידע האסור לגילוי לפי החסיון שבפקודת מס הכנסה. עוד טוענת המשיבה, כי היא אינה חייבת למסור את המידע מאחר ומדובר במידע שגילויו עלול לשבש את תפקודה התקין, כאמור בסעיף 9(ב)(1) לחוק חופש המידע.
דיון משפטי:
כב' הש' ע' ארבל:
בבסיס מוסד הכופר עומדים אינטרסים מערכתיים ומוסדיים רבים הנוגעים לתפקודה התקין של הרשות הציבורית, כגון האינטרס בטיפול יעיל ומהיר בעבירות מס והחיסכון במשאבים ציבוריים. מוסד הכופר משרת גם אינטרסים של הנישומים, באפשרות שהוא מציע להימנע מהעמדה לדין פלילי.
יחד עם זאת, מוסד הכופר מעורר קשיים לא מעטים. על אף שהחלטות הכופר הן החלטות מעין-שיפוטיות, הסמכות בנושא - אשר בצידה שיקול דעת רחב ביותר - נתונה בידיה של הרשות המנהלית. כמו כן, על אף שההחלטות המתקבלות במסגרת הסדרי הכופר הן החלטות מעין-שיפוטיות, לא נקבע לגביהן הליך של ביקורת שיפוטית. מאפיינים חריגים אלו מקימים חשש מוגבר שמא הכוח המשמעותי והחריג שהופקד בידי הרשות בנושא זה לא יופעל כנדרש.
על רקע החומרה הגלומה בעבירות המס, ועל רקע החששות מהפעלה בלתי-הולמת של הסמכות שהוקנתה לרשות, קם ועולה הצורך בבקרה ציבורית רחבה ומקיפה על פעולת הרשות בנושא זה. תנאי לבקרה זו הוא בשקיפות מרבית של פעולותיה.
בענייננו, מדובר במידע ציבורי, שהוא מעניינו של הציבור, ואשר מסירתו תשרת את התכלית העיקרית העומדת ביסוד חוק חופש המידע – יצירת נגישות ציבורית רחבה למידע המצוי בידי הרשות במטרה לאפשר בקרה והערכה מושכלת של דרכי פעולתה, ובד בבד תסייע להבטיח כי נשמרות אמות-המידה שבהן הרשות מחויבת, ותתרום לחיזוק אמון הציבור בה.
אשר לזכות הנישומים לפרטיות, נישומים לגביהם קיים חשד שהפרו את חוקי המס ואשר העדיפו שלא לפעול להפרכת חשדות אלו בדרך המקובלת, אינם זכאים ליהנות מאותה הגנה רחבה של פרטיות ממנה נהנים יתר אזרחי המדינה הפועלים על-פי חוק.
לעניין החסיון, האפשרות להמיר הליך פלילי בכופר היא הטבה, אשר הרשות רשאית להעניק. משכך, לא קמה הצדקה להעניק לנישום את ההטבה הנוספת הכרוכה באי-חשיפת שמו ברבים. כמו כן, ביחס לאותם נישומים לא מתקיים גם אינטרס נוסף העומד בבסיס החיסיון – האינטרס בדיווח מס אמת.
לבסוף, אין ספק כי שמירה על אנונימיות הינה אחד מהיתרונות הטמונים בהסדרי כופר, אולם זהו אינו היתרון היחיד. נראה, כי גם תחת חובת פרסום השמות, עדיין יהיו רבים שהיתרונות הגלומים עבורם במוסד זה יובילו אותם להעדיפו על פני ניהול הליך פלילי. משכך, הרי שלא יפגע תפקודה התקין של הרשות. בנסיבות אלה, אין המדובר בגילוי שהשפעתו עלולה לעלות לכדי "שיבוש קשה, רציני וחמור" בתפקודה של הרשות, כפי שנדרש על מנת שיוצדק למנוע את מסירת המידע המבוקש לציבור.

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?
תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים
איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.
העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.
ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים
תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.
מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.
- "הכסף שוכב בתוך הקירות": מהי משכנתא הפוכה ואיך היא עובדת?
- כמה תשפיע העלייה בתוחלת החיים על הרווח של חברות הביטוח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי
מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?
תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים
איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.
העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.
ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים
תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.
מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.
- "הכסף שוכב בתוך הקירות": מהי משכנתא הפוכה ואיך היא עובדת?
- כמה תשפיע העלייה בתוחלת החיים על הרווח של חברות הביטוח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי
מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.
