יש לך טיפ בשבילי?

כאשר איננו יודעים לאיזה נמל מועדות פנינו, שום רוח אינה פועלת לטובתנו (סנקה)
אייל גורביץ |

רובנו אוהבים טיפים. לא רק לקבל אלא גם לתת. יש לנו נטייה לחשוב שהאחר תמיד יודע טוב יותר. לטיפ המצוי יש צד מפתה אך גם מסוכן - לא צריך לחשוב ואפשר לעשות כסף קל. מישהו אחר כבר יעשה את העבודה השחורה בשבילי. והמעניין הוא שרבים וטובים לא הפנימו עדיין את אחד השיעורים הבסיסיים של החיים .: "אין ארוחות חינם". עדיין מחפשים. האמת אודות מהותו וטיבו של הטיפ שונה בתכלית השינוי ממה שהיא מצטיירת בעיני רבים. פתיחת פוזיציה הנסמכת על טיפ משמעותה ביסוס קבלת ההחלטה על תיקווה, פחד או רחמנא לצלן על חמדנות. משמעה כניסה לשוק על בסיס מוטעה. הבסיס הנכון חייב להיות מגובה בראיות ובסיבות מוצקות השלובות בתוכנית פעולה המותווית מראש. אחת מן הצרות המתרגשות ובאות על משקיע המנסה לבסס את בניית הונו (או שמא נאמר חיסולו השיטתי) על טיפים, מקבלת ביטוי בדמותה של תיקווה בלתי פוסקת המקננת בלבו מאותה נקודה בה החל השוק לנוע כנגד רצונו של ידידנו. הוא תלוי בנותן הטיפ. במקום לחתוך בהפסד זעיר ולטפל בהונו כפי שצוללן מטפל באספקת האוויר, יושב המשקיע הלא ממולח ומתפלל לבורא עולם שמנייתו האהובה תחזור לפחות לשער הקנייה, ואם יותר אז יותר, כדי שיוכר להיפטר ממנה ללא נזק רציני. צריך לדאוג גם לאגו. ואת מי מאשימים ? בוודאי. הרי מרבית מקבלי הטיפים אינם מוכנים לשאת באחריות על הפסד שגרמו במו ידיהם. וכך מתגלגלת האשמה לפתחו של נותן הטיפ – הספק, נקרא לו לצורך העניין. "הפסדתי בגללו הרבה כסף" הוא משפט שתשמע לא מעט פעמים. אלא שמשפט זה מבטא יותר מכל את חוסר רצונו ויכולתו של מקבל הטיפ לקחת אחריות ולהודות שמה שבעצם דפק אותו זו המנטאליות שלו. הרצון לעשות כסף קל וחוסר הנכונות להתאמץ כדי לדאוג לפרנסתו.. וכאן נכנסים למעגל שלרבים אין ממנו מוצא. חוסר היכולת לקחת אחריות ולהודות בכישלון שהוא יציר כפיך, גורם לרבים לשוב ולחפש טיפים חמים והמעגל לעולם לא ייפרץ. אני מתנצל על הישירות ואף על הבוטות אך "לעשות כסף בבורסה" אינו דבר קל ופשוט. זו עבודה. והיא מצריכה ידע רב, ומעבר לזה היבטים מנטאליים שנבנים לאורך שנים כגון סבלנות, משמעת עצמית, יכולת לשלוט בדחפים ויכולת לדחות סיפוקים. מי שחושב שהוא בר מזל ונולד עם התכונות הללו – שיקום.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיסכון
צילום: רוי שיינמן

פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה

מאפס ריבית בעו"ש ועד ריבית קבועה של 4.5% בשנה - מי הבנקים ההוגנים ומי הבנקים הלא הוגנים? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בנקים פקדונות

הריבית שאתם מקבלים על יתרה בחשבון הבנק שלכם היא מגוחכת. כדי לקבל סכום קצת פחות מגוחך, כדאי לכם להפקיד בפיקדון. אם אתם לא יודעים לכמה זמן להפקיד, כי כמעט אף אחד לא יודע מה התזרים שלו לחודש-חודשיים הקרובים, אז אתם תפקידו בפיקודנות יומיים, שבועיים או לחודש או שתוותרו על זה כי הם מספקים ריבית מאוד צנועה ברוב הבנקים. ואז מתקבלת תמונה מעיקה - למרות שכמכלול יש לנו - הציבור על פני זמן כ-230 מיליארד שקל בחשבון העו"ש, אנחנו מקבלים רק על 9% מהסכום הזה ריבית והיא נמוכה מאוד, שואפת לאפס. בעולם תקין היינו אמורים לקבל על הסכום הזה 3%-4%, כי הבנקים יודעים לייצר מזה הרבה כסף - כ-10%, אבל אין תחרות אמיתית על הכסף שלנו כי אין תחרות בין הבנקים.

וככה הבנקים מייצרים מהעו"ש רווחים של 20-23 מיליארד שקל (נטו כ-14-15 מיליארד שקל), בעוד שהם משלמים על זה מאות מיליונים בודדים. הבנקים מרוויחים בקצב של 36 מיליארד שקל בשנה, חלק גדול מהם בזכות הכסף בעו"ש. אגב, אם אתם במינוס זה כבר סיפור אחר - אתם משלמים ריבית של 10.6% בממוצע על מינוס.

הכסף שלכם יכול לייצר תשואה קבועה או תשואה משתנה (ריבית קבועה או משתנה).  מכיוון שהריבית צפויה לרדת, הריבית המשתנה שתלויה בריבית במשק צפויה לרדת, ומכאן שכעת היא תהיה גבוהה יותר בידיעה שהיא תרד בהמשך. הקבועה מספקת ביטחון - מה שאתם מקבלים זה מה שיהיה לכל תקופת הפיקדון. ורק כדי להמחיש את ההבדל - אם אתם מקבלים הצעות לפיקדון שנתי בריבית קבועה של 4% או ריבית משתנה של 4.25%, אבל, לדעתכם, הריבית תרד בקרוב ל-1 השנה וכבר בקרוב, ברור שהריבית הקבועה מתאימה לכם יותר. אם אתם חושבים הפוך - שלא תהיה ירידת ריבית או שתהיה רק בעוד קרוב לשנה - אז הפיקדון בריבית משתנה כדאי לכם.  

על פי מידע מעודכן של בנק ישראל, הריבית הקבועה הממוצעת לשנה היא 4.13% והריבית המשתנה  היא 3.45%. קצת מוזר כי המשתנה אמורה להיות גבוהה יותר, אבל זה גם נובע מהצעות ואינטרסים של הבנקים. אם הם לא רוצים שתיקחו בריבית משתנה הם יספקו לכם הצעות בריבת נמוכה ומעט יקחו. בפועל, רוב הפיקדונות נלקחים במסלול של ריבית קבועה. הריבית הממוצעת  - 4.13%, נמוכה ממה שיכולתם לקבל במק"מ - כ-4.25%-4.3%. מאז הריבית במק"מ מעט ירדה. 


הנה תמונה מלאה על ריביות ממוצעת ל-6-12 חודשים:




טעינה
צילום: ChargePoint

מתחנות דלק לתחנות טעינה: עדכון היסטורי בתמ"א

הוועדה הארצית לתכנון אישרה הרחבת זכויות הבנייה בתחנות דלק לטובת עמדות טעינה מהירה ואזורי המתנה, כחלק מהיעד הלאומי למעבר מלא לתחבורה חשמלית עד 2050

מנדי הניג |

מינהל התכנון אישר תיקון משמעותי לתוכנית המתאר הארצית לתחנות תדלוק (תמ"א 18), שיתאים את המרחב הציבורי לעידן הרכב החשמלי. השינוי יאפשר הרחבה והתקנה של עמדות טעינה מתקדמות, עם שילוב תשתיות בסטנדרט טכנולוגי עדכני ותכנון משולב בסביבה העירונית.

המהלך הוא חלק ממדיניות לאומית להאצת המעבר המלא לתחבורה חשמלית עד שנת 2050. במסגרת השינוי יתווספו זכויות בנייה לטובת הקמת חדרי חשמל וטרנספורמציה בהיקף של עד 100 מ"ר, שיתמכו בטעינה מהירה של יותר מ־5 רכבים בו-זמנית. בנוסף, יינתנו זכויות נוספות של עד 20 מ"ר ליצירת אזורי המתנה ושירות לנוסעים בזמן ההטענה.

בדיון השתתפו נציגי מינהל התכנון, משרד התחבורה, משרד האנרגיה ומשרד הגנת הסביבה, לצד חברות דלק ויזמים בתחום הרכב החשמלי. במסגרת המפגש נערך שולחן עגול שעסק בהיבטים הכלכליים, התפעוליים והסביבתיים של המהלך, תוך בחינת צורכי השוק בפועל.

משרד האנרגיה הציג נתונים עדכניים הממחישים את קצב האימוץ המהיר: כיום נעים בכבישי ישראל כ-170,000 רכבים חשמליים מלאים מתוך כ-3.7 מיליון כלי רכב פרטיים. כדי לממש את היעד השאפתני - מעבר מלא לתחבורה חשמלית תוך 25 שנה - נדרשות תשתיות טעינה פרוסות, חכמות וזמינות בכל עיר ויישוב. 

לדברי מינהל התכנון, "אנו רואים חשיבות עליונה בהסרת חסמים והכשרת הקרקע למעבר לתחבורה חשמלית. המהלך הזה אינו רק טכני - הוא חלק מתפיסה כוללת של עיצוב רחובות עירוניים מותאמים לעידן האנרגיה החדשה".