הכנסה ממתן שרותים ברוסיה
.
שאלה::
-------
הגשנו דוח לרשויות המס על הכנסה כעצמאי מחו"ל בסך 50,000 ש"ח שמורכבת מ - 100,000 ש"ח מחזור בניכוי הוצ' שהייה עפ"י התקנות.
מהמחזור נוכה בחו"ל מס בשיעור 25% סך של 25,000 ש"ח.
כמו כן היו לבעל הדוח הכנסות ממשכורת בסך 70,000 ש"ח ועוד הכנסות כעצמאי בסך 15,000 ש"ח.
בחישוב המס שנשלח ע"י מ"ה קיבל בעל הדוח זיכוי מס מחו"ל בסך 6,500 ש"ח בלבד ולטענת מ"ה זה לפי ס' 204. שיעור המס השולי שלו 29%.
השאלות:
1. החישוב מקפח מעין כמוהו ובעל הדוח צריך להוסיף עוד מס בארץ על אף שנוכה לו מחו"ל שלא נלקח בחשבון.
2. האם האמנה במידה ויש יכולה להיטיב יותר?
תשובה:
-------
סעיף 22 לאמנה למניעת כפל מס שנכרתה בין ישראל לרוסיה קובע כך: "מקום, שתושב מדינה מתקשרת מפיק הכנסה מהמדינה המתקשרת האחרת, אשר בהתאם להוראות אמנה זו ניתן לחייבה במס באותה מדינה אחרת, סכום המס המשתלם באותה מדינה אחרת ייזקף כזיכוי כנגד המס הנתון לתשלום במדינה המתקשרת הנזכרת ראשונה. ואולם, סכום הזיכוי לא יעלה על סכום המס המוטל על הכנסה כאמור ע"י המדינה המתקשרת הנזכרת ראשונה בהתאם לחוקיה."
הנה כי כן, ניתן לראות שהזיכוי מהמס הרוסי שניתן בישראל אינו יכול לעלות על סכום החיוב במס שההכנסה החייבת מרוסיה נתחייבה במס בישראל.
בענייננו המס השולי של הנישום הוא 29%. ההכנסה החייבת ממקור מחוץ לישראל (רוסיה) היא 50,000 ש"ח כך שלכאורה המס הישראלי על ההכנסה הוא 14,500 ש"ח ולא יכול להינתן זיכוי העולה על מס זה.
יחד עם זאת, רשויות המס לא טעו בהענקת זיכוי ממס נמוך מ- 14,500 ש"ח. הסיבה לכך כי החוק אינו קובע כי ההכנסה מחו"ל מצטרפת אחרונה להכנסותיו האחרות של הנישום ומתחייבת בשלב האחרון של מדרגות המס. לאור זאת יש לחשב מהו המס הממוצע החל בישראל על ה- 50,000 ש"ח מרוסיה. חישוב המס הממוצע החל על הכנסה זו מחושב לפי המנגנון הקבוע בסעיף 204 אשר קובע כי יש לחלק את סך הכנסתו החייבת של הנישום מחו"ל בסך הכנסתו החייבת של הנישום שבדו"ח המס הישראלי המתחייבת במס שולי (כולל הכנסת חו"ל). את היחס הזה יש להכפיל בסך המס הישראלי ששילם הנישום על הכנסותיו המתחייבות במס שולי, כולל הכנסתו החייבת מחו"ל טרם מתן הזיכוי.
בשאלת השואל אין נתון לגבי סך המס שחויב הנישום בישראל אך מסריקה מהירה של מדרגות המס שבסעיף 121 לפקודה, קל לראות כי המס הממוצע על הכנסה חייבת מיגיעה אישית של נישום בסכום של 135,000 ש"ח נכון לשנת המס 2006 , היא: 22%. עוד יש להתחשב בנקודות הזיכוי שהנישום קיבל (אשר גם הן מיוחסות באופן יחסי להכנסת חו"ל וכך מופחת המס המשוקלל המשולם עליה בישראל) וכך יוצא שזיכוי של 7,000 ש"ח בהחלט אפשרי.
ראיתי לנכון להוסיף על תשובתי גם נושא נוסף שלא אוזכר בשאלה.
על פי האמנה למניעת כפל מס בין ישראל לרוסיה, תושב ישראל (הנישום בענייננו) הפועל כעצמאי ברוסיה, לא יכול להתחייב במס ברוסיה על הכנסתו מעסק עצמאי אלא אם כן יש לו בסיס קבוע או מוסד קבע ברוסיה (משרד וכו' – לא אכנס לעומקו של מונח זה). לאור זאת, ספק בעיני אם רשויות המס ברוסיה היו צריכות לנכות במקור מס לתושב ישראל על הכנסתו שם.
משכך הוא טוב יעשה הנישום אם יפנה לרשויות המס ברוסיה לקבלת המס שנוכה לו במקור שם בניגוד לאמנה (וזאת רק לאחר יעוץ עם איש מס רוסי).
ויתרה מכך, אם אכן אין לרוסיה כל סעיף באמנה המצדיק את הניכוי במקור הנדון, מדינת ישראל כלל אינה חייבת ליתן זיכוי על הכנסתו של הנישום ברוסיה בגין המס הרוסי, וזאת בטענה שכלל לרוסיה אין זכות מיסוי להכנסה זו וכל המס עליה ללא כל זיכוי צריך להתחייב בישראל. בהקשר זה ראו תשובתי: "אישור על ניכוי מס במקור המנוכה בידי חברה בולגרית, ואפשרות קבלת זיכוי מס בישראל בעקבותיו".
התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן.
.jpg)
ביטוח לאומי מקדים את תשלום הקצבאות - הזכאים יקבלו כבר ביום ראשון
אילו קצבאות יכללו בהקדמה ומה יקרה בחודש הבא?
לקראת ראש השנה, שיחול ביום שני הקרוב (22 בספטמבר), המוסד לביטוח לאומי נערך להקדים את העברת הקצבאות ארוכות המועד ולשלם אותן כבר ביום ראשון (21 בספטמבר). מדובר במהלך שצפוי להקל על מאות אלפי משפחות, קשישים ואנשים עם מוגבלות, שנדרשים להיערך להוצאות החג.
בדרך כלל מועברות הקצבאות ארוכות המועד ב-28 בכל חודש, אולם הפעם הוחלט על הקדמה של שבוע, כדי לאפשר לזכאים נזילות מוקדמת ונוחות כלכלית בתקופה שבה ההוצאות גדלות באופן טבעי - קניות לחג, ארוחות משפחתיות והוצאות שוטפות.
אילו קצבאות ייכללו בהקדמה?
על פי הודעת הביטוח הלאומי, התשלום המוקדם יכלול קצבאות נכות כללית, קצבאות ילדים נכים, שירותים מיוחדים לנכים קשים, קצבאות ניידות, קצבאות לנפגעי עבודה, גמלאות שיקום, גמלת סיעוד, קצבאות מזונות, קצבאות אזרח ותיק (זקנה), קצבאות שארים וכן קצבאות לאסירי ציון. כולן יופקדו בחשבונות הבנק של הזכאים כבר ביום ראשון.
גם קצבת הילדים הרגילה (עבור ילדים שאינם נכים) הוקדמה החודש ושולמה כבר ב-17 בספטמבר, שלושה ימים לפני המועד הקבוע, ה-20 בחודש. תשלומי אבטלה והבטחת הכנסה שולמו כרגיל ב-12 בספטמבר, אך באוקטובר הם יוקדמו ל-9 בחודש.
- הונאה שיטתית נגד ביטוח לאומי בהיקף מיליונים - כך עבדה השיטה
- עו"ד חלה לאחר ששמע על פיטוריו - ודרש הכרה מביטוח לאומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכל שנה נושא הקדמת הקצבאות עולה מחדש סביב חגי תשרי, שהם החגים הארוכים והעמוסים ביותר מבחינה כלכלית. הוצאות על מזון, מתנות, טיולים משפחתיים ולעיתים גם חובות שנצברו במהלך השנה, הופכים את התקופה הזו לרגישה במיוחד עבור משקי בית מעוטי יכולת.

הרפורמה בביטוח הבריאות מציגה: עלייה בפרמיות וחוסר בהירות לציבור
דוח הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחסכון חושף כי הציבור משלם יותר ובמהלך 2024 דמי הביטוח ברוטו עלו מהשנה הקודמת בכ-9% ל-17.9 מיליארד שקל וכי ההוצאות עולות בעקביות בעשור האחרון, כשב-2014 הסכום היה פחות מחצי, ועמד על כ-8.2 מיליארד שקלים בלבד; עמלות סוכני הביטוח עלו ב-8%
אחת הרפורמות המרכזיות שנכנסו במהלך 2024, במסגרת חוק התוכנית הכלכלית 2023-2024 נגעה לשינוי מבני בביטוחי הבריאות. הכוונה המקורית הייתה להפחית את עלויות הביטוח לציבור לצמצם כפילויות כיסוי בין הביטוחים הפרטיים לתוכניות השב"ן של קופות החולים. בפועל, התוצאה
הייתה הפוכה: במקום ירידה ניכרת בהוצאות משקי הבית, חלק מהציבור נתקל בעלייה בעלויות ובחוסר בהירות לגבי היקף הכיסוי. לצד זאת, ההכנסות בענף המשיכו לגדול ופרמיות הבריאות מהוות כיום 1% מהתמ"ג והפך לגורם מרכזי במערכת הכלכלית והחברתית בישראל.
מבחינת הנתונים עצמם, ב-2024 הסתכמו דמי הביטוח הברוטו ב-17.9 מיליארד שקל, עלייה של כ-9% לעומת השנה הקודמת. עיקר הפעילות מתרכז בביטוחי פרט (57%) לעומת ביטוחים קבוצתיים (43%). בתוך כך, תחום הוצאות רפואיות הגיע להיקף של 6.5 מיליארד שקל, עלייה של 131% לעומת 2014, והביטוח הסיעודי נותר תחום מרכזי עם היקף של 6.6 מיליארד שקל, רובו (69%) בפוליסות קבוצתיות.
הציבור משלם יותר
אז שוב, למרות שציפיית הרגולוטור היא למהלך שייצר שקיפות והוגנות עבור המבוטחים מחד, וירידה בהוצאות משקי הבית מאידך, הנתונים מראים בבירור, שלפחות ברמת ההקלה על משקי הבית, ההיפך הוא שקרה והציבור משלם יותר.
מבוטחים רבים דיווחו על עלייה בפרמיות, על בלבול בנוגע להיקף הכיסוי ועל פערים בין מה שחשבו שמכוסה לבין המציאות. חלק מהפוליסות הוזלו במישור אחד אך התייקרו באחר, וכך נוצר מצב שבו במקום חסכון נטו, ההוצאה הכוללת של משקי הבית לא ירדה ואף עלתה. במשך שנים רבים שילמנו על פוליסות "שקל ראשון", שבפועל העניקו שירותים שכבר היו כלולים בתוכניות השב"ן של קופות החולים. הכוונה הייתה להעביר את הציבור לפוליסות מסוג "משלים שב"ן", שייכנסו לפעולה רק כאשר שירות אינו מכוסה על ידי הקופה. כפי שנכתב בהודעת משרד האוצר בעת החלת השינוי: "המהלך נועד ליצור שקיפות, להוזיל את העלויות ולמנוע מצב שבו הצרכן משלם פעמיים על אותו שירות רפואי".
- יונייטד הלת' חותכת תחזית - המניה מתרסקת ב-19%
- רצח מנכ"ל UnitedHealthcare מציב את תעשיית הביטוח תחת ביקורת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועם זאת, נתוני הפיקוח על הביטוח מראים כי אף על פי שהענף רשם גידול חד בהכנסות, החברות הציגו הפסד חיתומי של כ-132 מיליון שקל ב-2024, שאמנם נבלם מעט יחסית לשנים קודמות, אך עדיין היה שלילי. הרווחיות של חברות הביטוח נבעה מתשואות ההשקעה בשוק ההון והסתכמה בכ-1.26 מיליארד שקל. זאת אומרת, הכסף שהשארתם בידי חברות הביטוח עשה רווחים בשוק ההון, אבל לא ניתן לומר שהיעילות השתפרה או ירד המחיר לצרכן. הציבור שילם יותר, החברות לא הצליחו לייצר רווחיות מפעילות הליבה, והיעדים המקוריים של הרפורמה לא התממשו.