אסיה רשמה ירידות שערים בצל נתון המשרות האמריקני והפיננסים

במדדים: בסין, שנחאי ירדה 3.6%. בטוקיו, המדד הראשי בדרך לרמתו הנמוכה ביותר מאז ה-22 לינואר, בעוד הניקיי 225 משיל 1.96%
אריאל אטיאס |

המדדים המובילים באסיה סגרו בירידות שערים את יום המסחר הראשון לשבוע זה ונפלו לשפל של שבעה ימים, בהובלת חברות הכרייה, יצרניות הרכב והפיננסים. הסנטימנט השלילי פקד את היבשת המזרחית בהמשך לנתונים שפורסמו ביום שישי על קיצוץ במשרות בארה"ב שהעצימו את החששות שהכלכלה הגדולה בעולם כבר נמצאת במיתון.

"סביר, כי הסנטימנט בשוק הוא הכי גרוע שאפשר", אמר סטיבן מארש, שעוזר לנהל 632 מיליון דולר בבית ההשקעות טראסט, בסידני. "כולם חשבו שארה"ב תיכנס למיתון ועכשיו אנחנו מקבלים את הנתונים שמוכיחים זאת".

חברת 'טיוטה מוטור', יצרנית הרכב הגדולה ביותר ביפן, נסוגה לאחר שמטבע היפני טיפס לשיא של שמונה שנים בעקבות ספקולציות שהפדרל ריזרב יחתוך חדות את שיעורי הריבית. חברת BHP Billiton, חברת הכרייה הגדולה ביותר בעולם, ירדה בצל החששות שהביקוש למתכות יחלש.

בסקטור הפיננסים בלטו בירידות, קבוצת 'מיצובישי פיננשל' בבורסה בטוקיו, 'קבוצת הבנקאות של אוסטרליה וניו זילנד' בבורסה בסידני, 'קאתי החזקות פיננסים', בבורסה בטייפי.

במלזיה, מדד המניות הראשי רשם את הירידה היומית הגבוהה ביותר מאז 1998, לאחר שהקואליציה של ראש הממשלה אחמד אבדללה בדוואי איבדה את הרוב היחסי שלה בפרלמנט, בפעם הראשונה בארבעת העשורים האחרונים.

במדדים: בסין, שנחאי ירדה 3.6%. בטוקיו, המדד הראשי בדרך לרמתו הנמוכה ביותר מאז ה-22 לינואר, בעוד הניקיי 225 משיל 1.96%. בהונג קונג, האנג סנג עשה סיבוב פרסה וסגר בעלייה של 0.9%.

כל המדדים המובילים בבורסות באסיה ירדו בשיעור דו-ספרתי מאז תחילת השנה ברקע לחששות להמשך מחיקות בסקטור הפיננסים ולמיתון בארה"ב. חששות שהובילו למחיקה של כ-5 טריליון דולר משוקי המניות הגלובליים, כך ע"פ נתוני בלומברג.

מניות במרכז

מניות 'טיוטה', שהשוק הגדול ביותר שלה הינו צפון אמריקה, נפלו בכ-2.3%. כל התחזקות במטבע היפני של 1 יין אל מול הדולר מפחיתה כ-342 מיליון דולר מהרווח התפעולי של טיוטה, זאת ע"פ נתוני החברה.

מניות 'סוני', שכ-24% מהכנסותיה נובעות ממכירות מוצרי אלקטרוניקה בארה"ב, ירדו 5%. זאת למרות שדו"ח ממשלתי שפורסם הבוקר הצביע על עלייה, בשיעור הגבוה ביותר בשבע השנים האחרונות, בהזמנות למכונות ביפן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מקדים את תשלום הקצבאות - הזכאים יקבלו כבר ביום ראשון

אילו קצבאות יכללו בהקדמה ומה יקרה בחודש הבא?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי

לקראת ראש השנה, שיחול ביום שני הקרוב (22 בספטמבר), המוסד לביטוח לאומי נערך להקדים את העברת הקצבאות ארוכות המועד ולשלם אותן כבר ביום ראשון (21 בספטמבר). מדובר במהלך שצפוי להקל על מאות אלפי משפחות, קשישים ואנשים עם מוגבלות, שנדרשים להיערך להוצאות החג.

בדרך כלל מועברות הקצבאות ארוכות המועד ב-28 בכל חודש, אולם הפעם הוחלט על הקדמה של שבוע, כדי לאפשר לזכאים נזילות מוקדמת ונוחות כלכלית בתקופה שבה ההוצאות גדלות באופן טבעי - קניות לחג, ארוחות משפחתיות והוצאות שוטפות.

אילו קצבאות ייכללו בהקדמה?

על פי הודעת הביטוח הלאומי, התשלום המוקדם יכלול קצבאות נכות כללית, קצבאות ילדים נכים, שירותים מיוחדים לנכים קשים, קצבאות ניידות, קצבאות לנפגעי עבודה, גמלאות שיקום, גמלת סיעוד, קצבאות מזונות, קצבאות אזרח ותיק (זקנה), קצבאות שארים וכן קצבאות לאסירי ציון. כולן יופקדו בחשבונות הבנק של הזכאים כבר ביום ראשון.

גם קצבת הילדים הרגילה (עבור ילדים שאינם נכים) הוקדמה החודש ושולמה כבר ב-17 בספטמבר, שלושה ימים לפני המועד הקבוע, ה-20 בחודש. תשלומי אבטלה והבטחת הכנסה שולמו כרגיל ב-12 בספטמבר, אך באוקטובר הם יוקדמו ל-9 בחודש.

בכל שנה נושא הקדמת הקצבאות עולה מחדש סביב חגי תשרי, שהם החגים הארוכים והעמוסים ביותר מבחינה כלכלית. הוצאות על מזון, מתנות, טיולים משפחתיים ולעיתים גם חובות שנצברו במהלך השנה, הופכים את התקופה הזו לרגישה במיוחד עבור משקי בית מעוטי יכולת.

מונית
צילום: ביזפורטל

נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה


ארגון נהגי המוניות הכריז על שביתה לקראת ראש השנה במחאה על כוונת משרד התחבורה להכניס את אובר לפעילות חוקית בישראל. רשות שדות התעופה נערכת לעומסים ולפתרונות תחבורתיים



רן קידר |
נושאים בכתבה מונית אובר

שוב מאבק בין נהגי המוניות למשרד התחבורה, והפעם סביב היוזמה לשילוב שירות הנסיעות של אובר בישראל. ערב ראש השנה, כשבנתב"ג צפויים לעבור קרוב ל-86 אלף נוסעים ב-516 טיסות נכנסות ויוצאות, עשרות נהגי מוניות צפויים לפתוח בשיבוש תחבורתי כחלק מ"שביתה איטלקית" מקומית במחאה על כוונת המשרד לאפשר לאפליקציית Uber לפעול בישראל.

השיבוש צפוי לכלול אי הגעה של נהגים לנמל התעופה, מה שעלול לפגוע בזמינות שירותי המוניות במקום. עם זאת, מדובר ביוזמה של הארגון הקטן מבין שלושת הארגונים המייצגים את נהגי המוניות. שני הגופים המרכזיים, התאחדות נהגי המוניות בראשות כפיר בן זינו, והתאגדות נהגי המוניות מפורום העצמאים בהסתדרות בראשות זהר גולן, חלוקים ביניהם על אופי המאבק.

בן זינו, המייצג כ-5,000 נהגים, הודיע כי הארגון בראשותו יחל בצעדי שיבוש כבר מהערב, אך לא יחריף אותם בצורה שתקשה על הציבור בתקופת החג. לדבריו, אם לא יתקבל מענה מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, יישקל מהלך של הקמת מפלגה חדשה שתאגד נהגי מוניות ונציגי תחבורה ציבורית. מנגד, זהר גולן סבור כי שביתה אינה מוצדקת בשלב זה, וטוען כי ראוי לפעול רק לאחר שייגמרו כל האמצעים האחרים. לפי דבריו, הארגון יכנס דיון אחרי החג לגיבוש מהלכים אפשריים, אך מדגיש כי אם יוחלט על שביתה, היא תכלול את כלל הארץ ולא תתמקד רק בנתב"ג.

ברשות שדות התעופה נערכים למחסור במוניות באמצעות הפעלת קווים חלופיים של שאטלים ישירים ממרכז השדה לערים המרכזיות. בתיאום עם רכבת ישראל, נבחנת אפשרות להרחיב את תדירות הרכבות שיוצאות מהשדה, כולל במהלך ימי החג. ברשות מבקשים מהציבור להיערך בהתאם ולהעדיף שימוש בתחבורה ציבורית או הגעה ברכב פרטי.

היערכות זו נמשכת גם לימי החג עצמם, מאחר שגם בהם עלול להימשך המחסור במוניות. הרשות שוקלת להפעיל שירות אוטובוסים גם בחג עצמו, אם יתברר שהביקוש עולה על ההיצע.


שביתה חלקית של נהגי המוניות