אנליסטים לקראת דו"חות טבע: "קיימת סבירות גבוהה שנראה עדכון כלפי מעלה של התחזיות"

לימור גרובר מפסגות: "2009 נראית הרבה יותר מאתגרת". יואב בורגן מלידר: "קשה לתאר את גודל האכזבה במידה ולא נראה מחר תחזיות רב-שנתיות משודרגות"
ישראל הס |

חברת טבע תפרסם מחר בבוקר את תוצאותיה לרבעון הרביעי ולשנת 2007 כולה. ענקית הגנריקה הישראלית תכנס מחר מסיבת עיתונאים בורסה בתל אביב לרגל פרסום הדו"חות.

לימור גרובר מפסגות-אופק מוסרת, כי "כיום אנו מעריכים שהחברה תוכל להציג ב-2008 הכנסות של 10.5 מיליארד דולר ורווח למניה של 2.67 דולר, אם כי קיימת סבירות לא קטנה שההנחיות שטבע תספק ביום שלישי יהיו גבוהות מהערכותינו. שנת 2008 נראית די בטוחה, השאלה הגדולה היא האם טבע תספק אינדיקציה מסוימת לגבי 2009, אשר כרגע נראית מאתגרת יותר".

עוד מוסרת גרובר, כי "בהנחה שגם הפעם תספק טבע הנחיה מסוימת לשנתיים קדימה, כפי שנעשה עם פרסום תוצאות 2006, ניתן לצפות למידע מסוים לגבי שנת 2010. המלצתנו נותרת תשואת יתר במחיר יעד של 52 דולר".

יואב בורגן מלידר שוקי הון: "כל העיניים יהיו נשואות להתייחסות של הנהלת טבע לתחזיות הרב-שנתיות של החברה (2008, 2009, וייתכן אף 2010).

די ברור היום, כי התחזיות הרב-שנתיות של טבע, שסופקו עי" הנהלת החברה לפני שנה (בפברואר 2007 עם פרסום הדוחות הכספיים לשנת 2006), הן שמרניות וכבר לא רלבנטיות. נזכיר, כי התחזיות היו כדלקמן: לשנת 2008 - הכנסות של מעל 10 מיליארד דולר, ורווח נקי למניה הגבוה מ-2.5 דולר; ולשנת 2009 – שיפור במגמת הצמיחה אשר יבוא לידי ביטוי ב-EPS שיעבור את רמת ה-3 דולר למניה.

"קשה לתאר את גודל האכזבה שתיווצר, ואת השפעתה על מניית טבע, במידה ולא נראה מחר תחזיות רב-שנתיות משודרגות. מחיר היעד שלנו – 54 דולר, והמלצת הקנייה, נותרו בעינם. התחזיות שלנו לשנים 2007-2009 מצורפות למטה."

נועה וייסברג מאי.בי.איי מוסרת, כי "עיקר העניין סביב הדו"חות קשור לעדכון התחזיות ל-2008. שנת 2007 צפויה להיחתם כשנה טובה עבור טבע, בה היא התגברה על האתגר והציגה צמיחה, זאת לאחר ב-2006 הייתה שנה ייחודית בזכות מספר השקות בלעדיות של תרופות בלוקבסטר".

עוד אומרת וייסברג, כי "אנו מעריכים כי מכירות טבע ב-2008 יסתכמו ב-10.7 מיליארד דולר והרווח למניה יסתכם ב-2.82 דולר, זאת כאשר הנחיות החברה עומדות כעת על רווח למניה של 2.5 דולר בלבד (אנו מאמינים כי התחזית תעודכן)."

לסיכום מוסרת וייסברג, כי "הדו"חות צפויים להיות חזקים ואיתנים פיננסית וזאת בניגוד למצב בשווקים. טבע היא מניה דפנסיבית ופעילותה לא צפויה להיפגע מהאירועים בשוק ההון. גם מצב בו ארה"ב תיכנס למיתון, תחום הגנריקה צפוי להמשיך להיות חזק".

יסכה ארז מכלל פיננסים מסרת, כי "למרות העובדה כי טבע נהנתה ברבעון הקודם משארית הבלעדיות על הזוקור והזולופט, תציג טבע צמיחה של כ-8%ברבעון הזה וזאת בעיקר בשל זכות בלעדיות על הלוטרל, תחילת השקת הפרוטוניקס והמשך הצמיחה של הקופקסון".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".