עוד יהיה יותר גרוע - לפני שיהיה יותר טוב

וכל זה בתנודתיות גבוהה מאוד
רונן אביגדור |

בעוד במניות, הירידות בישראל בהחלט מתבקשות, לאור המתרחש בארה"ב, באג"ח הסיפור שונה לחלוטין – הירידות אצלנו מוגזמות ומייצרות הזדמנויות קנייה, לכל אורך הקו.

בארה"ב – הפחד חוזר ואיתו גם הירידות במניות והריצה למקלט בטוח באג"ח (Run to safety). כל "התרופות" המוניטריות (הזרמת הנזילות למערכת הבנקאית, הורדת הריבית בשיעור של 0.25% עד 0.50% הצפויה החודש) מתקשות להשפיע, לנוכח נתוני התעסוקה הגרועים ומדד מנהלי הרכש היצרני שהיה בעייתי מאוד, המחדדים את ההכרה כי תהיה פגיעה בצריכה הפרטית – מנוע הצמיחה של המשק האמריקאי. משם – הדרך לפגיעה משמעותית בצמיחה קצרה מאוד.

לא הכל רע – העובדה כי הפער בין ריבית הליבור לבין אג"ח ממשלתי לאותה תקופה, יורד, מעידה על ביטחון של המשקיעים בצעדיו של הפד ועל הקלה בתחושת מצוקת הנזילות של המערכת הבנקאית.

למרות הירידות ברבעון הרביעי ומתחילת השנה – מכפיל הרווח החזוי של ה- S&P500 גבוה מזה המחושב כיום, בשל הצורך להנמיך תחזיות רווח של חברות רבות הנפגעות מהמשבר.

שורה תחתונה : עוד יהיה יותר גרוע, לפני שיהיה יותר טוב... וכל זה בתנודתיות גבוהה מאוד.

בישראל

מניות: ההתנתקות מארה"ב הסתיימה:

מתחילת הרבעון הרביעי, הצליח מדד ת"א25 להתנתק, כפי שחזינו, ממדד ה- S&P500 ובצדק רב, לנוכח מצבו המשופר של המשק הישראלי בהשוואה למשבר הכלכלי בארה"ב (ת"א25 עלה בכ-3% כולל הירידות היום, בהשוואה לירידה של כ-7.5% של ה- S&P500 באותה תקופה).

חידוש הפאניקה בארה"ב מקרין גם עלינו ומקשה על המשך "ההתנתקות". זאת לא רק פסיכולוגיה, כיוון שאי אפשר להתעלם מהשפעות שליליות ברורות שתהיינה להאטה הכלכלית בארה"ב על תוצאות כספיות של חברות ישראליות רבות החשופות בפעילותן לארה"ב.

שורה תחתונה: לעת עתה, חוזרים למתאם גבוה לשוק המניות האמריקאי.

אג"חים: הירידות אצלנו מוגזמות ומייצרות הזדמנויות קנייה, לכל אורך הקו.

מתאם שלילי בין האג"חים בישראל ובארה"ב - מדוע? מה הסיבה שבמניות יש מתאם חיובי חזק בין ארה"ב לישראל ואילו באג"חים המתאם הפוך? כנראה בגלל שהמשקיעים בישראל חוששים ממימושים של "זרים" באג"חים בישראל, במסגרת הקטנת החשיפה לשווקים מתעוררים ורכישת אג"ח ממשלתי אמריקאי בתשואות ריאליות שליליות (Run to safety).

הסבירות של תסריט זה לא גבוהה מהתסריט ההפוך, לפיו ב-Spread של כ-2.3% בין אג"ח ל-10 שנים בישראל ובארה"ב, יתחילו זרים לרכוש כאן אג"חים ובעוצמה רבה. חומר למחשבה...

דווקא הנתונים החדשים שנכנסו השבוע, אמורים היו לתמוך בשוק האג"ח הישראלי. התחזקות השקל מקטינה את הסבירות להידוק הריסון המוניטרי ע"י בנק ישראל. פישר ימשיך, אמנם, להעלות את הריבית במהלך הרבעון הראשון של 2008, אולם חידוש ההתחזקות של השקל והמדדים השליליים הצפויים בינואר ופברואר מאפשרים לפישר מרחב תמרון וגמישות. הרבה תלוי במדד דצמבר שיתפרסם החודש, בהתנהגות השקל ובמחירי הסחורות וחומרי הגלם בעולם.

ברקע – עדכון כלפי מעלה של ביצועי המשק הישראלי ב-2007 ועודף פדיון צפוי בשוק האג"ח בחודשים הקרובים, ללא ספק גורמים התומכים בשוק אג"ח חזק במהלך הרבעון הראשון של 2008.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.