2008? התלבטות בין שנה מצוינת לסתם שנה טובה
"חזרה לנורמליות" של השווקים בארה"ב? לא בטוח, אבל המשקיעים משוכנעים כי הממשל וה-Fed מבינים את חומרת המצב וימשיכו לפעול לסייע למשק להתמודד עם המשבר. תקווה זו מזינה אופטימיות במניות ואי אפשר כמובן להתעלם מלוח השנה – התנאים בשלים לראלי סוף שנה. אגב, להערכתנו מדובר בהפוגה בלבד במשבר והוא ימשיך להעיק על הכלכלה האמריקאית עמוק לתוך 2008. הבורסה בישראל צפוייה להנות כמובן מההתפתחויות בארה"ב ובעוצמה מוגברת בשל מצב המשק ותנאי המאקרו המשופרים.
גם אצלנו מתרבים סימני שאלה לגבי ביצועי המשק ב- 2008 (האם תהיה שנה מצוינת או "רק טובה"). שוק האג"ח בארה"ב "הופך תקליט": נייר הלקמוס מעיד כי המשקיעים מאמינים כי הממשל וה-Fed יעשו ככל הנדרש כדי לחלץ את המשק ממשבר ה- Sub prime והאיום שהוא מציב על הצריכה הפרטית – מנוע הצמיחה של המשק האמריקאי. העלייה בתשואות האג"ח האמריקאי מעידה על הפוגה זמנית ב-Run to safety והמשמעות ברורה: אור ירוק ל"ראלי סוף שנה" במניות ו"חזרה לנורמאליות" באג"חים.
ישראל תרד פחות ותעלה יותר: כתבנו בשבועות האחרונים כי תגובת השווקים בארץ להמשך אפשרי של תסריט ה-Run to safety בחו"ל יכולה להיות מתונה משמעותית, כשמנגד - חידוש מגמת העליות בעולם יכול להתבטא אצלנו בתגובה "מועצמת" ומשמעותית כלפי מעלה, בשל מצבו המשובח של המשק ותחזיות המאקרו החיוביות לשנת 2008. אנו בדעה כי לאור שינוי המגמה (הזמני) בארה"ב ובעולם, יש צדק רב ברמות השיא בהם משייט מדד ת"א 25 והסבירות להמשך העליות אצלנו גבוהה.
עדיפות לצמודי המדד: בניכוי היחלשותו של הדולר, חורגת האינפלציה בישראל מהיעד הממשלתי (1%-3%). סוף סוף גם המשקיעים מפנימים מסר זה, כפי שמתבטא בעליית הציפיות האינפלציוניות הגלומות באג"חים. העדיפות לאפיק הצמוד מתחזקת בהשוואה לאפיק השקלי, למרות ה-Spread הנוכחי והגבוה בין אג"ח ל-10 שנים בישראל לבין מקבילתה בארה"ב (כ 1.6%).
בהיעדר ציפיות להפחתת ריבית בישראל, מח"מ בינוני בצמודים ובשקלים נראה הגיוני, אם כי לנוכח התלילות של העקום השקלי, יש מקום לפוזיציה זהירה גם בקצה הארוך של העקום השקלי.
בארה"ב: הפחתת הריבית ב-11 בדצמבר היא עובדה מוגמרת. נתוני התעסוקה החיוביים שפורסמו, הקטינו את הסבירות להפחתה של 0.50% והקונצנזוס היא שהריבית בארה"ב תופחת ב- 0.25% ל- 4.25% (מה שמשאיר תקווה להפחתות נוספות ברבעון הראשון של 2008).
התוכנית של הממשל לסיוע ללווי ה- Sub Prime ולהקפאת העדכון הצפוי של ריביות המשכנתא כלפי מעלה, חשובה בעיננו במיוחד. מדוע? בעוד אנו מצטרפים לאנליסטים המבקרים את מידת הישימות של התוכנית והממעיטים ביכולתו של הממשל להעבירה ולבצעה באופן אפקטיבי, עיקר חשיבותה בעצם קיומה ובמסר שהמשקיעים קולטים מהממשל ומה-Fed, לפיו גורמי הממשל מודעים לסיכונים ולהשלכות של המשבר, מחפשים פתרונות ומוכנים לשלם מחיר כבד במטרה לפתור את הבעיה או לפחות לצמצם אותה למימדים שיאפשרו לכוחות השוק להתמודד עם המצב בעצמם.
העלייה בתשואות האג"ח בארה"ב מטיבה, באופן פרדוקסאלי, עם מדדי המניות שם, כיון שהיא מעידה על "חזרה לנורמאליות". מה אתם הייתם עושים אם שוק האג"ח הממשלתי היה נסחר במכפיל 25 (הנגזר מתשואה של 4%) ואילו מדד ה- S&P500 היה נסחר במכפיל עתידי של כ-15? מסיטים השקעות למניות כמובן.
בישראל: אם עד לשבוע שעבר חיינו בתחושת החמצה, כשכל התנאים המקומיים עובדים לטובת הבורסה בישראל (הן באג"ח והן במניות) ואין ספק שלולא המשבר בארה"ב (עם נגזרות פיננסיות ברחבי העולם) היינו עדים לראלי סוף שנה משמעותי בת"א, נראה כי שוק המניות בישראל נסחר בצדק רב ברמות שיא וצפוי להמשיך ולהניב תשואות עודפות ביחס לשווקים המפותחים ואף ביחס לחלק מהשווקים המתפתחים.
אל הסיבות המקומיות התומכות בבורסה חיובית עד סוף השנה מצטרפות גם ההשפעות החיוביות מחו"ל, לפחות לעת עתה. להזכירכם, בשל ריבוי גורמים חיוביים במשק הישראלי, תגובת השווקים בארץ לחזרה אפשרית של תסריט
ה-Run to safety בחו"ל יכולה להיות מתונה משמעותית, כשמנגד - המשך מגמת העליות בעולם יכול להתבטא אצלנו בתגובה "מועצמת" ומשמעותית כלפי מעלה, בשל ביצועי המשק הישראלי והתחזיות האופטימיות לגבי המשק לשנת 2008.
מאת: רונן אביגדור, מנכ"ל מנורה מבטחים קרנות נאמנות.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
