אשלייה ושמה הגנה על המידע

הסקר של וובסנס, לגבי רמת השימוש של העובדים במערכות המיחשוב של הארגון, לצרכים שאינם קשורים לעבודתם, חושף שוב את האמת שלא נוח למנהלים, עובדים ואנשי IT לשמוע: לא תמיד ניתן לשמור על נכסי הארגון ולמנוע בצורה מוחלטת זליגה של מידע רגיש ופרטי
יהודה קונפורטס |

בשבוע שעבר אירח מועדון CISO שלוש חברות אבטחת מידע, שתיים מהן מצויות, עדיין, בקטגוריה של חברות סטארט-אפ. החברה השלישית, קונטרול דאטה, ניסתה לשכנע את המאזינים בעזרת הדגמות פשוטות ומצגות מקוריות, כי האיום הגדול ביותר על הארגון טמון במנהלי האבטחה. זאת משתי סיבות: בידיהם יש את הטווח הרחב ביותר של המידע, עם כל ההרשאות האפשריות; הסיבה השנייה, היא שהם גם אמורים להיות אחראים לכך שהעובדים של הארגון לא יעשו שטויות וטעויות, שהתוצאה שלהן היא נזק בלתי הפיך לארגון.

נזקים אלו גוברים על כל פתרון טכנולוגי שהומצא עד כה ויומצא במאה הנוכחית. התיזה לפיה האויב מספר אחד של הארגון מבחינת אבטחת מידע, הם העובדים - החלה להישמע כבר לפני כמה שנים, בסקר שערכו CA וחברות אחרות. אז דובר על טעויות וחריגה מנהלי אבטחה. עם השנים, כאשר בעיות הפס הרחב נפתרו, הגישה לאינטרנט נעשתה חופשית מכל מקום ובכל מקום, כולל במקום העבודה - הפך אתגר האבטחה למשימה כמעט בלתי אפשרית. מנהל אבטחת המידע מצא עצמו לפתע, נלחם בכמה חזיתות בו זמנית. חזיתות שונות, במקומות שונים, עם אפיונים שונים. הכלים שהועמדו לרשותו היו מוגבלים, וכך גם הסמכויות.

הסקר של חברת וובסנס, שמתפרסם במהדורה זו, רק מחזק את המגמה. זו בכלל תופעה חברתית, כלל עולמית, שספק אם כלים טכנולוגיים יכולים למצוא לה את הפתרון. על פי הסקר, חלק ניכר מהעובדים בארגונים, הודה כי הוא עושה שימוש אישי באינטרנט בעת העבודה, או שימוש במידע - דרך גישה לאתרים שונים. זאת, למרות שברור להם כי הם מסכנים את המידע בארגון בו הם עובדים.

האצת התופעה המסוכנת

על פי אריאל דן, נציג הסניף המקומי של וובסנס, כניסת Web 2.0 לארגונים מאיצה את התופעה. עידן הכפר הגלובלי - שבו אין משמעות למקום הפיסי של העובדים - יוצר אתגרים חדשים בפני המנהלים של היום, בפני הנהלות ומועצות מנהלים. מצד אחד, קיים הצורך הבסיסי להגן על המידע של הארגון, שהוא הנכס העיקרי שבלעדיו אין לו זכות קיום. בחלק מהארגונים שמחזיקים במידע שמוגדר כ"רגיש", יש מעגלי אבטחה, מבוססי רגולציות וחוקים של ממשלות, שמחייבים את הארגון להתנהג בהתאם.

הקלות הבלתי נסבלת של ביצוע פעולות מצד עובדים, שמודעים בוודאות לאפשרות כי הם מסכנים את הארגון ואת המידע הסודי שלהם, מדאיגה עוד יותר את בעלי החברות וחברי דירקטוריונים. החשיפה האישית שלהם לתביעות אישיות ופליליות - גדולה מבעבר, ולכן כאשר מגיעים לדיון תקציבי להקצאת משאבים כדי למנוע זליגת מידע על ידי גורמי פנים, הכיס נפתח והיד מוכנה לרשום את הצ'קים. אלא שלמרבה הצער, ספק אם יש בנמצא פתרונות פלא, כאלו שיכולים למנוע בצורה הרמטית את זליגת המידע, בגלל פעולות של העובדים עצמם.

כחלק ממציאת הפתרון, נכנסים לתמונה ניסיונות חקיקה, שנעשו בישראל באחרונה וגם בעולם, שמאפשרים למנהלים לעקוב אחרי המיילים של עובדים, להאזין לשיחות הטלפון שלהם, ובכלל - לחדור לפרטיות שלהם. כמובן שצעדים אלו אינם מתקבלים כמובן מאליו על ידי העובדים ועל ידי מי שאמונים על חופש הביטוי. חדירה לפרטיות של אדם, ברגע שהיא מותרת אפילו בחלון צר של מקרים, יכולה בקלות רבה להתרחב לממדים שאיש לא רוצה אותם. לכן, עצם המחשבה של התרה חלקית של רמיסת פרטיות העובדים, מסוכנת לכשעצמה.

אז מהו אם כן, הפתרון? הרי אין עוררין שזכותו של מנהל בארגון וגם חובתו, להגן על נכסיו. זכותו לפקח על עובדיו. מצד שני, אין עוררין על אחד הסעיפים המרכזיים בחוקי היסוד של המדינה שלנו, ובמדינות אחרות שבהן יש חוקה: כבוד האדם וחירותו. חסימת אתרים אינה רלבנטית, משום שבאותם ארגונים שבהם העובדים עוסקים בפעולות שעלולות לסכן את הארגון, החיבור לעולם החופשי הוא חלק מכלי העבודה שלהם, כדי לתת שירות ללקוחות.

נכון הוא, שבארגונים פיננסיים, או בארגונים ביטחוניים ורגישים, ישנה הפרדה מוחלטת בין הרשת הפנים ארגונית לבין הרשת החיצונית. אלא שהפתרון הזה אינו יכול להיות ישים בכל מקום, ולכן גם אינו מוצע - אלא כברירת מחדל.

הקושי המרכזי בפתרון המעגל המרובע הזה, הוא בכך שעל כל אחד מהשחקנים בשרשרת הארגונית הפרוצה - העובדים, ההנהלה, ומנהלי ה-IT – לתת אמון בגורם חיצוני לא מוכר. העובדים בטוחים כי מנהלי האבטחה מגנים עליהם, ואם חס וחלילה הם יעשו משהו חריג, מישהו יזהיר אותם על כך.

מנהלי האבטחה, מסנוורים מהכלים והפתרונות הטכנולוגים שהצליחו להכניס לארגון ועסוקים בהטמעתם ובניסיונות אכיפת מדיניות האבטחה, אבל לא מוכנים להודות, כי לחלק גדול מבעיות האבטחה - אין ממש פתרון. ואילו ההנהלה, זו מחפשת כל הזמן שקט תעשייתי, ותפוקות חיוביות כדי להגדיל רווחיות. כך, היא סומכת על אלו ועל אלו, ומשוכנעת שהארגון שלה מוגן הכי טוב מכולם. המציאות האמיתית מתגלית, למרבה הצער, כאשר מתרחשת תקלה חמורה, מערכות נפרצות, או נתונים זולגים. אז, זה כבר מאוחר מדי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מקדים את תשלום הקצבאות - הזכאים יקבלו כבר ביום ראשון

אילו קצבאות יכללו בהקדמה ומה יקרה בחודש הבא?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי

לקראת ראש השנה, שיחול ביום שני הקרוב (22 בספטמבר), המוסד לביטוח לאומי נערך להקדים את העברת הקצבאות ארוכות המועד ולשלם אותן כבר ביום ראשון (21 בספטמבר). מדובר במהלך שצפוי להקל על מאות אלפי משפחות, קשישים ואנשים עם מוגבלות, שנדרשים להיערך להוצאות החג.

בדרך כלל מועברות הקצבאות ארוכות המועד ב-28 בכל חודש, אולם הפעם הוחלט על הקדמה של שבוע, כדי לאפשר לזכאים נזילות מוקדמת ונוחות כלכלית בתקופה שבה ההוצאות גדלות באופן טבעי - קניות לחג, ארוחות משפחתיות והוצאות שוטפות.

אילו קצבאות ייכללו בהקדמה?

על פי הודעת הביטוח הלאומי, התשלום המוקדם יכלול קצבאות נכות כללית, קצבאות ילדים נכים, שירותים מיוחדים לנכים קשים, קצבאות ניידות, קצבאות לנפגעי עבודה, גמלאות שיקום, גמלת סיעוד, קצבאות מזונות, קצבאות אזרח ותיק (זקנה), קצבאות שארים וכן קצבאות לאסירי ציון. כולן יופקדו בחשבונות הבנק של הזכאים כבר ביום ראשון.

גם קצבת הילדים הרגילה (עבור ילדים שאינם נכים) הוקדמה החודש ושולמה כבר ב-17 בספטמבר, שלושה ימים לפני המועד הקבוע, ה-20 בחודש. תשלומי אבטלה והבטחת הכנסה שולמו כרגיל ב-12 בספטמבר, אך באוקטובר הם יוקדמו ל-9 בחודש.

בכל שנה נושא הקדמת הקצבאות עולה מחדש סביב חגי תשרי, שהם החגים הארוכים והעמוסים ביותר מבחינה כלכלית. הוצאות על מזון, מתנות, טיולים משפחתיים ולעיתים גם חובות שנצברו במהלך השנה, הופכים את התקופה הזו לרגישה במיוחד עבור משקי בית מעוטי יכולת.

מונית
צילום: ביזפורטל

נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה


ארגון נהגי המוניות הכריז על שביתה לקראת ראש השנה במחאה על כוונת משרד התחבורה להכניס את אובר לפעילות חוקית בישראל. רשות שדות התעופה נערכת לעומסים ולפתרונות תחבורתיים



רן קידר |
נושאים בכתבה מונית אובר

שוב מאבק בין נהגי המוניות למשרד התחבורה, והפעם סביב היוזמה לשילוב שירות הנסיעות של אובר בישראל. ערב ראש השנה, כשבנתב"ג צפויים לעבור קרוב ל-86 אלף נוסעים ב-516 טיסות נכנסות ויוצאות, עשרות נהגי מוניות צפויים לפתוח בשיבוש תחבורתי כחלק מ"שביתה איטלקית" מקומית במחאה על כוונת המשרד לאפשר לאפליקציית Uber לפעול בישראל.

השיבוש צפוי לכלול אי הגעה של נהגים לנמל התעופה, מה שעלול לפגוע בזמינות שירותי המוניות במקום. עם זאת, מדובר ביוזמה של הארגון הקטן מבין שלושת הארגונים המייצגים את נהגי המוניות. שני הגופים המרכזיים, התאחדות נהגי המוניות בראשות כפיר בן זינו, והתאגדות נהגי המוניות מפורום העצמאים בהסתדרות בראשות זהר גולן, חלוקים ביניהם על אופי המאבק.

בן זינו, המייצג כ-5,000 נהגים, הודיע כי הארגון בראשותו יחל בצעדי שיבוש כבר מהערב, אך לא יחריף אותם בצורה שתקשה על הציבור בתקופת החג. לדבריו, אם לא יתקבל מענה מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, יישקל מהלך של הקמת מפלגה חדשה שתאגד נהגי מוניות ונציגי תחבורה ציבורית. מנגד, זהר גולן סבור כי שביתה אינה מוצדקת בשלב זה, וטוען כי ראוי לפעול רק לאחר שייגמרו כל האמצעים האחרים. לפי דבריו, הארגון יכנס דיון אחרי החג לגיבוש מהלכים אפשריים, אך מדגיש כי אם יוחלט על שביתה, היא תכלול את כלל הארץ ולא תתמקד רק בנתב"ג.

ברשות שדות התעופה נערכים למחסור במוניות באמצעות הפעלת קווים חלופיים של שאטלים ישירים ממרכז השדה לערים המרכזיות. בתיאום עם רכבת ישראל, נבחנת אפשרות להרחיב את תדירות הרכבות שיוצאות מהשדה, כולל במהלך ימי החג. ברשות מבקשים מהציבור להיערך בהתאם ולהעדיף שימוש בתחבורה ציבורית או הגעה ברכב פרטי.

היערכות זו נמשכת גם לימי החג עצמם, מאחר שגם בהם עלול להימשך המחסור במוניות. הרשות שוקלת להפעיל שירות אוטובוסים גם בחג עצמו, אם יתברר שהביקוש עולה על ההיצע.


שביתה חלקית של נהגי המוניות