לאומי: בט"ק השפעת המלחמה על המאקרו אינה משמעותית

בבנק מציינים, כי בדומה לתעשייה, גם החקלאות לא נפגעה באופן מהותי מהמלחמה. ההשפעה הישירה המועטה יחסית, באה לידי ביטוי בצמיחה שנתית בשיעור של 4.5%, ולצמיחה של 5.6% בתוצר העסקי
אסף מליחי |

"הנתונים שהתפרסמו לאחרונה, ומתייחסים לחודש יולי, מצביעים על כך שההשפעה המאקרו כלכלית של המלחמה על פעילות התעשייה בישראל, בטווח הקצר, אינה כה משמעותית כפי שהיה נדמה בתחילה. הייצור התעשייתי בחודש יולי מורה על עלייה מפתיעה של 1.3% בהשוואה לחודש יוני (נתונים מנוכי עונתיות) והגיע לרמת שיא של כל הזמנים". כך פותחים באגף הכלכלה של לאומי את סקירת המאקרו לחודש אוקטובר.

בלאומי מציינים, כי הגידול שנרשם בתקופה זו בייצור התעשייתי נובע מסקטור הטכנולוגיה העילית. נתוני סחר החוץ של ישראל מצביעים על כך שיצוא הסחורות מוסיף לשמור על רמה גבוהה, בדומה לחודשים האחרונים. יש לציין במיוחד גידול משמעותי בייצוא החקלאי בהשוואה לחודש יולי (נתונים מנוכי עונתיות). נראה כי בדומה לתעשייה, גם החקלאות לא נפגעה באופן מהותי מהמלחמה.

ההשפעה הישירה המועטה יחסית, שצפויה להיות למלחמה בצפון על נתוני המאקרו לטווח הקצר, באה לידי ביטוי גם באומדני הלמ"ס לשנת 2006 שפורסמו לאחרונה. לפי אומדנים אלו, יש לצפות לצמיחה שנתית בשיעור של 4.5%, ולצמיחה של 5.6% בתוצר העסקי.

אינפלציה ומדיניות מוניטרית

מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט נותר ללא שינוי, ומדד לאומי לאינפלציה הבסיסית עלה בשיעור של 0.2%. מחירי הנפט ירדו באופן ניכר במהלך התקופה האחרונה, מה שגרם להוזלות של כ-8% במחירי הדלקים והשמנים לרכב בחודש ספטמבר, הוזלות שצפויות להמשך גם בחודש אוקטובר. כיוון שמחיר הנפט נקוב בדולרים, הרי שייסוף השקל מול הדולר בתקופה האחרונה תורם אף הוא לירידת מחירי הדלקים, בנוסף להוזלות במחיר הנפט.

הייסוף בשער החליפין היווה גורם ממתן בתחום המחירים במשק במחצית השנה האחרונה, וצפוי להמשיך ולתרום לירידת מחירים גם בחודשיים הקרובים. בבנק לאומי סבורים כי, בהנחה ששער החליפין ישמור על יציבות יחסית בהמשך השנה, צפוי מדד המחירים לצרכן להסתכם בשנת 2006 ב-1% בלבד. לעומת זאת, בניכוי השפעות שער החליפין על המדד, היה המדד בשנת 2006 מסתכם ב-2.5%.

ריבית בנק ישראל לחודש אוקטובר נותרה ללא שינוי בהשוואה לריבית בחודש ספטמבר, והיא עומדת על 5.5%. בבנק סבורים, כי לא צפוי שינוי מהותי בריבית בטווח הנראה לעין, וזאת על אף הצפי למספר מדדים נמוכים ושליליים בחודשים הקרובים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: