טכנית במעו"ף: ממשיך צפונה

הגם שאין הפתעה בכך שהוא משייט מעלה, הרי שקשה לדרג את מגמת העלייה האחרונה כאיכותית. בינתיים, מחזורי המסחר מעוררים מעט דאגה, נותרים בינוניים ולא תואמים את היקפי הפעילות שאמורים להיות בפריצה לשיא
אייל גורביץ |

העובדה ששוק המניות המקומי ממשיך במסעו צפונה אינה בבחינת הפתעה מרעישה. בסופו של דבר היו אלה ההערכות הבסיסיות, גם כאשר הוא דשדש ומעליו ריחפה עננה סמיכה של אי וודאות.

הגם שאין הפתעה בכך שהוא משייט מעלה, הרי שקשה לדרג את מגמת העלייה האחרונה כאיכותית. ככל מוצר אחר גם למגמה אפשר לקבוע דירוגי איכות לפי מספר מבחנים. במקרה של מדד המעו"ף המגמה אינה עונה על כולם, ויש לקחת זאת בחשבון. כפי שכתבתי בסקירות האחרונות ואמשיך לציין בנוכחית, היקפי הפעילות הנחשבים לאחד ממדדי האיכות היותר חשובים, מסרבים להתרחב ולמעשה מקשים על הבנת וניתוח התנהגות השוק.

הסיבות להמשך העליות בטווח הבינוני-ארוך:

1. הטיעון החזק ביותר ובו עשיתי שימוש במהלך החודשים האחרונים הוא שהמגמה הראשית עודנה מגמת עלייה, ואין סימנים לסיומה. כל עוד המגמה ארוכת הטווח מצביעה לכיוון מסוים, סביר להניח שהשוק יתמיד באותו הכיוון, למרות עצירות נקודתיות. מבט על גרף מדד המעו"ף החל מפברואר 1993, מלמד שהמגמה הראשית היא מגמת עלייה. כל עוד לא יצטברו סימנים לסיומה, סביר להניח שכל ירידה תהיה לצורך עלייה.

2. כעת למגמה המשנית. מגמת ביניים זו שמאז תחילת השנה הנוכחית נטתה לתנועה צידית, הוגדרה במהלך הסקירות האחרונות כתיקון טכני. מאז שבירתה כלפי מעלה של רמת 854 הנקודות ופריצתו של מדד המעו"ף לרמות שיא של כל הזמנים, מוגדרת המגמה המשנית כמגמת עלייה ברורה.

3. גם ברמת המגמה המינורית, זו שהחלה ברמת 803 הנקודות ברור שהמגמה היא מגמת עלייה.

וכך אנו מוצאים את עצמנו במצב שעל פניו יכול היה להיות אידיאלי. המדד מצוי ברמת השיא של כל הזמנים ללא התנגדויות היסטוריות שעלולות לבלום אותו. שלוש המגמות המרכזיות מצביעות מעלה ולמעשה, בכל מצב אחר, הייתה המסקנה אמורה להיות צוהלת ושמחה. אך אליה וקוץ בה. ועל כך בסעיף הבא.

לשים לב:

1. בינתיים, מחזורי המסחר מעוררים מעט דאגה. כללית, הם נותרים בינוניים ולא תואמים את היקפי הפעילות שאמורים להיות בפריצה לשיא כל הזמנים. זו נקודת תורפה שעלולה להתברר כמהותית ואמורה להילקח בחשבון. משמעות הדבר שתיקונים טכניים, הפוכי מגמה ותרחישים בלתי צפויים ומפתיעים, יכולים להתפתח בקלות יתרה ועם מעט מאוד התרעות מוקדמות לכך.

2. כדי לשמר את מגמת העליות, חייב מדד המעו"ף לקיים מבנה מחירים ובמרכזו קונים, המוכנים לשלם עבור הסחורה המוצעת מחירים הולכים ועולים. כדי לפשט את הנכתב, הרי שכל נסיגה שהיא אמורה להיבלם מעל לרמת השפל הקודמת. כלומר מעל לרמת 804 הנקודות.

לסיכום - כמו בשבוע שעבר. הפעילות סלקטיבית אך עולה.

*אין בסקירה זו משום המלצה לקנות אתח הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

*הערה: כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.

מאת: אייל גורביץ'.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה

רן קידר |

פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.  

זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה. 

שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.

החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.

על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".