אייל בן שלוש התיר את המעבר בין קרנות הפנסיה

פרסם הוראות חדשות בנוגע לכללי מעבר בין קרנות הפנסיה החדשות, המהוות לדברי האוצר, צעד נוסף לפתיחת שוק הפנסיה לתחרות. התקנות מסדירות את העברת הכספים בין הקרנות
חזי שטרנליכט |

במשרד האוצר הביעו היום שביעות רצון עם פרסום של סדרת תקנות חדשה על ידי הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון, אייל בן-שלוש. הוא מפרסם הוראות חדשות בנוגע לכללי מעבר בין קרנות הפנסיה החדשות המאפשרות לכל מבוטח להחליף את קרן הפנסיה שלו בכל עת ומבטלות למעשה את המגבלות הקיימות כיום.

בנוסף, מסדירות התקנות את העברת הכספים בין הקרנות בצורה רציפה על פני כל השנה וזאת בשונה מהמצב כיום בו הכספים הועברו כשנה לאחר מועד החלפת קרן הפנסיה. בהתאם להוראות, המבוטחים בקרנות הפנסיה החדשות יכולים להחליף קרן פנסיה מבלי שיידרשו לצבור וותק של שנתיים בקרן אותה הם מבקשים לעזוב.

כמו כן, בוטלה המגבלה על מעבר קבוצות רק לאחר וותק של שלוש שנים בקרן אותה הם מבקשים לעזוב וכעת ניתן לעבור בלי תלות בוותק של הקבוצה. באוצר מדגישים כי ההוראות מבטלות את חלון המעבר שאפשר למבוטחים לעבור בין קרנות פנסיה חדשות רק בין החודשים אוקטובר עד מרץ בכל שנה וקובעות, כי מבוטחים יוכלו להחליף קרן פנסיה בכל עת.

כמו כן, נקבע בהוראות כי העברת הכספים תהיה מידי חודש, הוראה זו מתאפשרת מאחר והקרנות יזקפו לחסכון הפנסיוני של המבוטח העובר את התשואה הדמוגרפית לחודש המעבר והוא לא יידרש להמתין למועד פרסום המאזנים האקטוארים של הקרן.

התשואה הדמוגרפית מבטאת הלכה למעשה את איכות ניהול הסיכונים הביטוחיים של הגוף המנהל, עבור העמית.

בן-שלוש ציין, כי השינויים שהוכנסו בהוראות המעבר הינם עוד צעד חשוב בכיוון של שכלול התחרות בשוק הפנסיה והגברת הכוח הצרכני של המבוטחים בקרנות הפנסיה החדשות.

בנוסף הדגיש בן שלוש, כי בדרך זו ייבחנו קרנות הפנסיה החדשות על ידי המבוטחים בכל עת ובכך יחייבו אותן להתייעל ולהתמקצע הן בתחום ניהול הסיכונים והן בתחום השירות שהן מעניקות לעמיתיהן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
Gett גט טקסי
צילום: יח"צ

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול

בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה


הדס ברטל |

חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.

בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.

"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.

לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.

בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.