רון רוטר מנכל קסטרו
צילום: רפי דלויה
דוחות

קסטרו: הפסד נקי של 10.9 מיליון שקל, הרווח התפעולי צנח. המניה נופלת 9%

רשת האופנה רשמה הפסד ברבעון הרביעי, לעומת רווח של 20 מיליון אשתקד. הרווח התפעולי ירד בחדות מ-50 מיליון שקל ל-640 אלף שקל בלבד. גידול קל בהכנסות לעומת 2021
איציק יצחקי |
נושאים בכתבה קסטרו רון רוטר

רשת האופנה קסטרו קסטרו 0% רשמה הפסד נקי של 10.9 מיליון שקל ברבעון הרביעי של שנת 2022, זאת לעומת רווח נקי של 20.9 מיליון שקל ברבעון המקביל. בשנה כולה, החברה הפסידה 1.1 מיליון שקל לעומת רווח של 108 מיליון שקל בשנה הקודמת.

גם הרווח התפעולי ירד: ברבעון הרביעי הוא הסתכם בכ-638 אלף שקל בלבד, לעומת 49.8 מיליון שקל ברבעון המקביל. הקיטון החד נובע מהירידה במכירות החנויות הזהות בתחום פעילות אופנת הלבשה. בשנת 2022 הוא הסתכם בכ-39.7 מיליון שקל לעומת כ-201.8 מיליון שקל  בשנת 2021. בנטרול ביטול ירידת ערך נכסים ורווח ממכירת נדל"ן להשקעה, הסתכם הרווח התפעולי אשתקד בכ-191 מיליון שקל. הקיטון ברווח התפעולי נובע מקיטון ברווחיות הגולמית וכן, מהכנסה כתוצאה מעליית ערך נכסים של כ- 9.3 מיליון שקל אשר נרשמה בשנת 2021. בנוסף, בשנת 2021 לא התהוו חלק מההוצאות התפעוליות עקב סגירת חנויות הקבוצה למשך 51 ימים עקב סגרים בשל מגפת הקורונה. 

עוד מהדוחות: הכנסות הקבוצה ברבעון הרביעי הסתכמו בכ-470.3 מיליון שקל, לעומת כ-474 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשנת 2022 צמחו בכ-4.5% והסתכמו בכ-1.671 מיליארד שקל לעומת כ-1.6 מיליארד שקל בשנת 2021. הגידול נובע מגידול במכירות החנויות הזהות בתחום הפעילות אביזרי אופנה בארץ ותחום פעילות הטיפוח והקוסמטיקה.

 

הכנסות מגזר אופנת ההלבשה בשנת 2022 הסתכמו בכ-1.2 מיליארד שקל, גידול של כ-1.5% לעומת 1.183 מיליון שקל בשנת 2021. תחום האביזרים בלט עם הכנסה של 429.5 מיליון שקל, צמיחה של כ-13.1% לעומת כ-379.8 מיליון שקל בשנת 2021. 

ההכנסות ממגזר אופנת ההלבשה ברבעון הרביעי לשנת 2022 הסתכמו בכ-361.8 מיליון ש"ח, לעומת כ-372.1 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד - קיטון של כ-2.8%.

ביולי האחרון חילקה החברה דיבידנד של 84 מיליון שקל. אגב, במהלך חודש ינואר 2023, לאחר תאריך הדוחות, ערכה החברה מבצע בחנויות קסטרו במסגרתו נמכרו מרבית יתרות המלאי אשר הצטברו בחברה בסך של כ-57 מיליון ש"ח (במונחי עלות מלאי), לעומת מכירות  של כ-16 מיליון ש"ח בינואר 2021. צעד זה הניב תזרים מפעילות שוטפת של כ- 36 מיליון שקל, וצפוי, להערכת החברה, להקטין את הוצאות האחסון בשנת 2023 בכ-5-10 מיליון ש"ח ולסגירת מחסן אחסון חיצוני. כמו כן, במהלך המבצע התווספו כ-74,000 חברי מועדון נוספים למועדון של המותג 'קסטרו' המונה כיום כ-1.15 מיליון לקוחות. כיום מונה רשת חנויות הקבוצה 355 חנויות ודוכנים בישראל, כמו גם 4 חנויות ודוכנים בחו"ל.

שווי השוק של קסטרו עומד על כ-300 מיליון שקל. מחיר המניה עומד על כ-40 שקלים. בשנה האחרונה ירד מחיר המניה ב-58%. מתחילת השנה ירד ערכה ב-12%.

 

רון רוטר, מנכ"ל קבוצת קסטרו-הודיס אמר היום: "קבוצת קסטרו-הודיס מסכמת את שנת 2022 עם גידול בהכנסות בשלושת מגזרי הפעילות של הקבוצה. הצמיחה הושגה למרות סביבת אינפלציה עולה במשק והחורף החם ששרר בישראל. בתחילת שנת 2023 החברה ערכה מבצע בחנויות קסטרו מתוך מטרה להבטיח השקת קולקציית קיץ מיטבית, תוך הקטנה משמעותית של יתרות מלאי מעונות קודמות וחסכון בעלויות האחסון והלוגיסטיקה. מרבית יתרות המלאי שהצטברו בחברה מעונות חורף 22 ועונות קודמות נמכרו ברבעון הראשון של שנת 2023 ואנו מצפים לשיפור במכירות ובשיעורי הרווחיות כתוצאה ממכירת מלאים אלה בשנה הנוכחית".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ייקור דמי הניהול
צילום: Pixabay

הציבור מטומטם, אז הציבור משלם - 0.8% על פוליסת חיסכון שקלית של חברות הביטוח

עושק שלא נגמר בפוליסות החיסכון: גם באפיק השקליות גובות חברות הביטוח דמי ניהול שקרובים לאחוז על מוצר שמנהל מעל שני מיליארד שקל ומניב פחות מקרן כספית ופיקדון שקלי בלי דמי ניהול; איפה הרגולטור?
מנדי הניג |

אם חשבנו שהעושק של חברות הביטוח בפוליסות החיסכון מסתיים במסלולים על ה-S&P שם הם כנראה ניצלו את הנהירה הציבורית לאפיקים האלה, התבדינו. גם באפיק השמרני ביותר - הפוליסה השקלית הדפוס הזה ממשיך. זה אמור להיות מסלול סולידי שנותן לחוסכים יציבות, נזילות וביטחון, אבל בפועל הוא מכרה זהב בשביל חברות הביטוח ותשואת זבל לחוסכים. מדובר במוצר שמנוהלים בו למעלה משני מיליארד שקל מכספי הציבור, עם דמי ניהול שמגיעים עד ל-0.8% בשנה על השקעות שאין בהן כמעט ניהול ויש להם תחליפים באפס דמי ניהול - קרנות כספיות הן בדמי ניהול של כ-0.15%-0.2% והן מוצר עדיף שמספק תשואה טובה יותר, ופיקדונות בנקים עם אפס דמי ניהול ומק"מים גם עם אפס דמי ניהול, אך עם עמלת קנייה ומכירה (של 0.05% עד 0.1%). כל המוצרים האחרים נתנו בנטו יותר במבט לאחור ועם עלויות נמוכות יותר. איך אתם הייתם קוראים לזה? ניצול, עושק, שוד, אולי אפילו גניבה?  

צריך להגיד שזה חוקי. חברות הביטוח פועלות בהתאם לחוק, אם החוק מאפשר אז הן נכנסות לשם, אבל שלא יתפלאו אחר כך שהן בהדרגה הופכות לשנואות - הבנקים "זכו בצדק"  בטייטל של הגופים השנואים במדינה, אבל חברות הביטוח מתקרבות לשם בצעדי ענק עם ביטוחים יקרים, דמי ניהול מופרזים וניצול של חוסר הידע של הציבור. לא הוגן ולא הגון, אבל טוב לכיס - חברות הביטוח בשנת שיא ברווחים וזה מתבטא בזינוק במניות בבורסה. 

ובחזרה למוצר השקלי. מוצר פשוט עם הרבה תחליפים. פוליסת חיסכון שקלית היא הפוליסה הסולידית ביותר, אמורה להניב תשואה חסרת סיכון. הסיכון מגיע ממקור אחר לגמרי - מדמי הניהול.

במרכז התמונה נמצאת הראל, היא מנהלת כ-727 מיליון שקל במסלול השקלִי וגובה עליו 0.76% דמי ניהול. מדובר בכ-5.5 מיליון שקל שנגבים מדי שנה מהחוסכים על השקעה שהניבה 4.5% בשנה האחרונה, מתחת לתשואה של קרנות הכספיות, רק שבקרנות הכספיות  זה הנטו. בפוליסה צריך לתת 0.76% להראל וזה משאיר סדר גודל של 3.75%.

כל הפוליסות חיסכון הן בסביבה דומה של תשואה נטו - מתחת למכשירים האחרים, הראל היא לא היחידה, אבל היא הגדולה ביותר. 

בדקנו את כל הגופים -התשואה הממוצעת בפוליסות השקליות עומדת על כ-4.5% ברוטו לשנה ואם ננכה מזה את דמי הניהול - שנעים סביב 0.7%-0.8% - נשאר עם תשואה של כ-3.7% בנטו. הפיקדונות בתקופה הזו הניבו מעל 4% (ועד 4.4%), הקרנות הכספיות כ-4.5%.

חוץ מהראל שהיא הגדולה ביותר, יש פוליסה למגדל שגובה דמי ניהול של 0.78%, הפניקס 0.74%, ו-כלל עם 0.72%.

אוגווינד
צילום: אתר אוגווינד

מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

אוגווינד מציגה תוכנית אסטרטגית חדשה שמטרתה לעבור משלב הפיתוח לשלב המסחרי של טכנולוגיית ה-AirBattery ולהתרחב לתחומי אגירת אנרגיה נוספים באירופה ובישראל, אבל בין השורות החברה מכינה את הקרקע לגיוס הון

תמיר חכמוף |

חברת אוגווינד אוגווינד 0%  עדכנה כי דירקטוריון החברה אישר תוכנית אסטרטגית רחבה שמטרתה למקד את פעילותה סביב המעבר ליישום מסחרי של טכנולוגיית AirBattery, וליצור בסיס כלכלי יציב באמצעות כניסה לתחומי אגירת אנרגיה משלימים וייזום פרויקטים באירופה ובישראל.

עד כה התמקדה החברה בשני מסלולים עיקריים: פעילות התייעלות אנרגטית (AirSmart), שהניבה את ההכנסות בפועל, ופעילות אגירת אנרגיה (AirBattery), שעדיין נמצאה בשלב הפיתוח וההוכחה הטכנולוגית. במחצית 2025 הודיעה החברה כי היא מצמצמת את פעילות ההתייעלות ומעבירה את עיקר המשאבים לפיתוח והשבחה של ה-AirBattery. ההכנסות של החברה היו זניחות ביחס להוצאות המו"פ שלה, כאשר בחצי השנה הראשונה של 2025 רשמה החברה הכנסות של 6.25 מיליון שקל עם רווח גולמי של 1.72 מיליון שקל, בעוד הוצאות המו"פ עמדו על 3.3 מיליון שקל.

כעת, החברה מנסה להציג אסטרטגיה חדשה עם מעבר משלב המו"פ לשלב המסחור, תוך כוונה להקים מתקנים מסחריים בפועל ולגייס שותפים אסטרטגיים לצורך יישום הטכנולוגיה בקנה מידה רחב.

החברה עדכנה לפני כחודש על חתימת מזכר הבנות עם שותף אנרגיה בינלאומי בבריטניה לבחינת הקמת מתקן ראשון מסוגו (FOAK), שיחובר לנקרת מלח בקיבולת אגירה של עד 1 ג׳יגה־ואט־שעה. בדיקת ההיתכנות צפויה להסתיים עד סוף הרבעון הראשון של 2026, ובמקרה של הצלחה, הצדדים יתקדמו להסכם מחייב. לפי המזכר , אוגווינד תישא בעלויות התכנון וההקמה ותהיה זכאית ל־80% מהרווחים בשנה הראשונה של הפרויקט – שיעור שיצטמצם בהדרגה ל־50% מהשנה הרביעית ואילך. הפרויקט מיועד לעמוד בתנאי הסף של תוכנית LDES הבריטית, המעודדת פרויקטי אגירה ארוכי טווח (מעל 50MW ולפחות 8 שעות אגירה), מה שעשוי לפתוח דלת לתמיכה ממשלתית עתידית.

בנוסף לתחום ה־AirBattery, החברה מתכננת כניסה לשוק (Battery Energy Storage System) אגירת אנרגיה בסוללות ליתיום המשולבת במתקנים פוטו־וולטאיים באירופה, וכן ייזום והקמה של פרויקטים בישראל בשיתוף שחקנים מקומיים. לפי החברה, מרבית ההשקעות בפרויקטים החדשים יתבססו על מימון בנקאי בשווקי היעד ובשיתוף גופים מוסדיים ישראליים.