עידן וולס ויצחק תשובה
צילום: ביזTV, אלבטרוס - בוצ'צ'ו

איתקה השלימה את ההנפקה: האם יש דיסקאונט על ההנפקה? - בדלק חושבים שכן אבל המניה דווקא נופלת ב-10%

בדלק עוד קיוו הבוקר שהמניה תעלה. בכל מקרה, דלק תיפגש עם 350 מיליון דולר במיידי, בנוסף ל-820 מיליון בשנתיים הקרובות. ההנפקה היא לפי שווי של 2.9 מיליארד דולר (בזכות עלייה של שער הפאונד). המניה מתחילה להסחר היום בבורסה הראשית של לונדון תחת הטיקר "ITH"
נתנאל אריאל | (13)

למרות האכזבה המסוימת מהשווי הנמוך יחסית - איתקה איתקה משלימה את ההנפקה לפי שווי של 2.88 מיליארד דולר (בהתאם לשער הפאונד. השווי הרשמי הוא 2.5 מיליארד פאונד). החברה גייסה 350 מיליון דולר. המניה תחל להסחר היום בבורסה הראשית של לונדון תחת הטיקר "ITH". מדובר כזכור בחברה הבת של קבוצת דלק דלק קבוצה -1.56%  של יצחק תשובה המנוהלת על ידי עידן וולס.

בסביבת החברה אומרים שמדובר בהישג חסר תקדים, בוודאי לאור העובדה שאין הנפקות כעת בעולם. בחברה גם דוחים את הדיווחים שהיו בעולם על שווי של 5-6 או 4 מיליארד דולר ומציינים שמדובר על הנפקת האנרגיה הכי גדולה בלונדון ב-5 השנים האחרונות ומעכשיו איתקה היא פלטפורמה ציבורית להשקעה.

כמה כסף תקבל דלק?

דלק נפגשת עם 350 מיליון דולר, לא כולל הדיבידנדים שאיתקה תכריז עליהם (איתקה צופה 820 מיליון דולר בשנתיים). בחברה גם מאמינים שהשווי של איתקה כעת נמוך ומאמינים שהשווי של איתקה צריך להיות מעל 5 מיליארד דולר, כי החברות האחרות נסחרות נמוך ב-30% על ה-NAV ומבקשים לציין שהייתה הנחת דיסקאונט על ההנפקה - אבל בשוק בינתיים לא מתרשמים והמניה נופלת ב-10%. 

על פי החברה, בהנפקה נרשמו ביקושים ממשקיעים בינלאומיים וישראלים שהגיעו לכ-1.3 מיליארד דולר. איתקה הנפיקה 10.4% ממניות החברה במחיר של 250 פני (בקצה הנמוך של הטווח) בתמורה ל-300 מיליון דולר והחתמים גולדמן סאקס ומורגן סטנלי יש אופציה של הקצאת יתר (“greenshoe”) בהיקף של 45 מיליון דולר, מה שיגדיל את היקף העסקה ל-350 מיליון דולר. במקרה כזה, סך מניות הציבור באיתקה יעמוד על כ-11.9%.

  

עידן וולס, מנכ"ל קבוצת דלק מסר: "אנו מאמינים כי ההנפקה היא רק הצעד הראשון בדרך למיצוי הפוטנציאל האדיר שקיים בנכסי איתקה הכוללים את מאגרי הגז והנפט הגדולים בבריטניה וזאת במיוחד על רקע הביקושים הגבוהים לאנרגיה בשוק העולמי. "

מדובר בהחלט על רווח משמעותי, עם זאת - בשוק דיברו לפני מספר חודשים על שווי שעולה על 4-5 מיליארד דולר כשהירידה במחיר הנפט והגז, הפחיתה את השווי להנפקה. אבל כן צריך לומר - קשה להנפיק בסביבת המאקרו הנוכחית של ירידות בשווקים ומהבחינה הזו מדובר בהצלחה.

מדובר באחת ההבטחות הגדולות של קבוצת דלק, במה שמשלים את הקאמבק של דלק והיציאה שלה מהמשבר הגדול. נזכיר - בעקבות הרכישה הממונפת של איתקה ונפילת מחירי הנפט בעקבות התפשטות מגיפת הקורונה קבוצת דלק נקלעה לסחרור, כאשר בשיא האג"ח שלה נסחרו בתשואות של עד 150%, כלומר הסדר חוב. אבל דלק הצליחה לעשות בשנתיים האחרונות מהלכים מרשימים והיא יצאה מהבוץ. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

כזכור, לאחרונה פרסמה קבוצת דלק דוח עתודות ומשאבים מעודכן ליום 30 ביוני 2022 שהוכן במסגרת מסמכי ההנפקה של איתקה. על פי הדוח, חלה עלייה בכמות עתודות הנפט והגז הטבעי מסוג P2 ובכמות המשאבים המותנים באומדן הטוב ביותר (C2) בכלל נכסי הנפט של איתקה, לכמות כוללת של כ-545.5 מיליון שווה ערך חביות נפט (MMBOE) (חלק החברה), לעומת כמות כוללת של כ-290.5 מיליון שווה ערך חביות נפט (MMBOE) ביחס לדוח המשאבים הקודם מיום 31.12.2021. העלייה, בסך 255 מיליון שווה ערך חביות נפט (MMBOE) מיוחסת בעיקר להשלמת העסקאות לרכישת מרובאני וסיקר פוינט עליהן דיווחה החברה מוקדם יותר השנה.

הערך הנוכחי של תזרים המוזמנים החזוי בשיעור היוון של 10%, עומד על כ-9.81 מיליארד דולר. שווי התזרים המהוון בגין העתודות מסוג P2 הוא כ- 5.82 מיליארד דולר, ושווי התזרים המהוון בגין משאבים מותנים מסוג C2 הוא כ- 3.99 מיליארד דולר נוספים.

ברבעון האחרון רשמה דלק תוצאות פנטסטיות - הכנסות של 2.9 מיליארד שקל ורווח של 2.5 מיליארד. החברה נהנית ממחירי האנרגיה הגבוהים ועלייה בתפוקה, בנוסף לרווח הזדמנותי עקב הכרה בהפסדים צבורים לצורכי מס של איתקה שאחראי ל-666 מיליון דולר מרווחי החברה, וכך עלה הרווח הנקי ל-2.5 מיליארד שקל.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    קשקש 10/11/2022 03:15
    הגב לתגובה זו
    כבר כיום יש התקדמות עצומה בתעשיית הרכב לאלטרנטיבות של מימן חשמל סולרי ועוד המצאות שונות בקנה וחוץ מזה מחירי הדלק בשיא והדרך למטה פתוחה
  • 11.
    אוהד 09/11/2022 21:50
    הגב לתגובה זו
    הכי טובה בשוק
  • 10.
    YL 09/11/2022 15:29
    הגב לתגובה זו
    בלי ואלס מזמן תשובה היתה לו פינה בקרן רחוב והוא היא מנגן ב דרבוקה
  • 9.
    חזי 09/11/2022 14:49
    הגב לתגובה זו
    ארץ אוכלת משקיעים
  • 8.
    מאיר 09/11/2022 14:47
    הגב לתגובה זו
    ציבור המשקיעים כבר לא מאמין בעסקאות של תשובה. מי שנכווה ברותחין נזהר בפושרים
  • 7.
    מוישי זוכמיר 09/11/2022 12:21
    הגב לתגובה זו
    רק מפגש עם כסף, להקטין חוב. בסה"כ זה קרוב לשווי בספרים. נא להירגע. היא עוד תעלה.
  • 6.
    חזי 09/11/2022 11:37
    הגב לתגובה זו
    פשוט בושה וחרפה
  • 5.
    דלק במקום עליי של 10 % יורדת .זו רמת בתי ההשקעות בארץ (ל"ת)
    HAKY1 09/11/2022 10:21
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אכזבה ענקית אין מה לומר (ל"ת)
    ליאור 09/11/2022 10:20
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    משקיע 09/11/2022 10:20
    הגב לתגובה זו
    למהההה יורדתתתת אדון עידן וואלס
  • 2.
    אני 09/11/2022 10:18
    הגב לתגובה זו
    ומניה יורדת ממש אירוע מטורף חסר תקדים בלה בלה בלה אתם נפגשים עם המיליאדים והמשקיעיםנמחקים בבורסה
  • 1.
    dw 09/11/2022 10:15
    הגב לתגובה זו
    חברות הדירוג עדיין מדרגות את האגחים של דלק כמסוכנים בדירוג BBB. מתי יעלה לדירוג סולידי של A ויכנסו לתלבונד? (במקום אגחי ג'י סיטי? )
  • יעלו לA אחרי שכולם כבר יבינו לבד שהם A. ככה זה עובד (ל"ת)
    גד 09/11/2022 21:08
    הגב לתגובה זו
צחי אבו
צילום: ארי נדלן
ראיון

צחי אבו: "אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית, כל נכס אצלנו עובר השבחה"

על רקע הדוחות ותוכניות ההרחבה של ארי נדל״ן באילת ובאשדוד, בתוספת המו״מ לרכישת שטחי מסחר בגבעת שאול, החברה מציגה אסטרטגיה של השבחה מאסיבית וקידום של הרחבת זכויות בנכסיה;"תפיסה שמחברת בין נדל״ן מניב לבין ייזום אקטיבי לאורך זמן״

צלי אהרון |

ארי נדל״ן ארי נדלן -0.51%  , העוסקת בנדל"ן מניב מסחרי וקניונים בישראל ובחו"ל,מציגה את דוחותיה לרבעון עם NOI מאוחד שעומד על כ-24 מיליון שקל בדומה לרבעון המקביל, בעוד ה-FFO עלה לכ-13 מיליון שקל, גידול של כ-18%. שיעורי התפוסה בנכסים המרכזיים נותרו גבוהים, סביב 96% בישראל וכ-99% בקניון My Mall בלימסול לאחר הרחבה. מנגד, הוצאות המימון עלו לכ-18 מיליון שקל לעומת כ-14 מיליון שקל אשתקד, בעיקר בשל הנפקת סדרת אג״ח חדשה שהגדילה את היקף החוב הפיננסי. 

נראה כי החברה מפנה חלק גדול מהדגש לאסטרטגיית ההשבחה שלה: הרחבת סטאר אילת, קידום התכנית הגדולה בסטאר אשדוד והתקדמות בפרויקט תחנת הכוח שמוערך בהיקף של כ-362 מיליון שקל. בנוסף, לאחר מועד הדוח השלימה החברה גיוס הון וחוב בהיקף כולל של כ-208 מיליון שקל, גם באמצעות הנפקת מניות וגם בהרחבת אג״ח - מה שהביא את בית ההשקעות מיטב להפוך לבעל עניין. בשבועות האחרונים קידמה החברה שתי תוכניות תכנוניות מהותיות: הוועדה המחוזית דרום אישרה להפקדה את תוכנית ההרחבה במתחם סטאר אילת, הכוללת תוספת של שני מגדלים חדשים בהיקף של כ-80 אלף מ"ר, ובמקביל ביקשה לבצע תיקונים בתוכנית המקיפה במתחם סטאר אשדוד - תוכנית שאמורה להוסיף 2,000 דירות וכ-110 אלף מ"ר מסחר ותעסוקה.

כמו כן, ארי נדל״ן מנהלת מו״מ לרכישת שטחי מסחר בהיקף של 15 אלף מ"ר ו-300 חניות בירושלים, במהלך שמטרתו לחזק את פורטפוליו הנכסים המניבים באזורים צפופים ומבוקשים. המהלך מתווסף לשורה ארוכה של פרויקטי השבחה שמקדמת החברה בארץ ובעולם , מהרחבת קניון MYMALL ועד לקידום תוספת זכויות במתחמי מסחר ודיור בנהריה ובנתניה.

המנכ"ל ובעל השליטה צחי אבו מסכם זאת כך: ״אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית. כל נכס אצלנו עובר השבחה״. לדבריו, החברה שואפת לייצר תמהיל ייחודי בין נכסים מניבים לבין תוספת זכויות משמעותית בכל נכס ונכס. נראה שהתפיסה הזו באה לידי ביטוי כמעט בכל הנכסים של החברה.

בראיון לביזפורטל מסביר אבו כיצד כל אחד ממהלכי החברה משתלב עם אסטרטגיית הליבה, מדוע היזמות היא חלק בלתי נפרד מהמודל העסקי, ומה עומד על הפרק בשנה הקרובה:

אורן שקדי סמנכ״ל כספים ופיתוח עסקי פיננסי, מימון ישיר קרדיט: עופר חג'יובאורן שקדי סמנכ״ל כספים ופיתוח עסקי פיננסי, מימון ישיר קרדיט: עופר חג'יוב
ראיון

מימון ישיר: "האיגוחים דוחפים אותנו קדימה - אבל ברכב יש עוד עבודה"

אחרי הדוח החזק לרבעון השלישי, ישבנו עם סמנכ"ל הכספים אורן שקדי לשיחה על מה שבאמת עומד מאחורי האיגוחים במשכנתאות, על השחיקה ברכב שלא נעלמה למרות ההתייעלות, ועל השאלה עד כמה ירידת הריבית יכולה באמת לשנות את התמונה?
נושאים בכתבה מימון ישיר

מימון ישיר מימון ישיר -0.3%  פרסמה את דוח הרבעון השלישי וזינקה לאור התוצאות. לאחר שפתחה את 2025 עם רבעון ראשון שבו הרווח הנקי עמד על 20.1 מיליון שקל, רבעון שני שגם בו נראתה ירידה ברווח הנקי ל-17.5 מיליון שקל, החברה הציגה רבעון שלישי עם זינוק משמעותי בשורת הרווח, 77% לעומת הרבעון המקביל, ועמדה על 66.8 מיליון שקל , ובהתאם, המנייה זינקה. 

רוב הרווחים הגיעו ממגזר המשכנתאות, בעוד מגזר הרכב המשיך להראות שחיקה, והחברה בעיצומו של תהליך התייעלות שיבוא לידי ביטוי ב-2026. ישבנו לשיחה עם אורן שקדי, סמנכ"ל הכספים של החברה, כדי להבין את השינוי יותר לעומק. 

ספר לנו על מהלכי האיגוח שבמגזר המשכנתאות

אנחנו נוקטים כבר מזה הרבה שנים במודל שנקרא מודל היברידי. מודל היברידי נפוץ מאוד בחו"ל, ובמסגרתו, חברות אשראי, מחזיקות בחלק מתיק האשראי במאזן שלהם, ואת חלקו הן מוכרת לצדדים שלישיים כדי לשפר את התשואה להון. הדבר גם מאפשר פינוי אשראי להעמדה של הלוואות חדשות. בסקטור הרכב, זו פרקטיקה מקובלת שלנו כבר שנים, ויש הרבה מאד שחקנים שאנחנו פועלים מולם, כמו בנקים, חברות כרטיסי אשראי, גופים מוסדיים ועוד. גם במשכנתאות אנחנו מבקשים ליישם את אותה אסטרטגיה, ולאגח חלק מהתיק. 

במשכנתאות זה נמצא יחסית בשלב ראשוני. עשינו שני איגוחים, עסקה אחת בסוף 2024, ברבעון הרביעי, והשניה ביולי השנה, במהלך הרבעון השלישי. בשני המקרים עשינו עסקאות מול הגופים המוסדיים. זו רק אחת השיטות שבאמצעותה אפשר לבצע מכירת תיקים. מבחינת הלוואות על רכב, למשל, אנחנו מבצעים עכשיו עסקאות פרטיות. כך שאפשר לבצע את זה במגוון שיטות ועם מגוון של שחקנים. 

המשכנתא הראשונה שהחברה העמידה היתה בסוף יוני 2022, כך שמבחינתנו הצלחנו לבצע כבר את האיגוחים, אבל גם כאן יש עוד כר נרחב להמשך פעילות, כלומר היום זה איגוחים ברצף מוסדי, ומחר כבר נרחיב את זה למעגלים נוספים, לשותפים חדשים ולגורמים נוספים בשיטות אחרות, אולי עסקאות פרטיות, לא מדורגות כמו שאנחנו עושים ברכב.