הראל ויזל מנכל פוקס
צילום: דימה טליאנסקי

האקזיט של הראל ויזל - השקעה של מיליונים בודדים בטרמינל הפכה לשווי של 730 מיליון שקל

פוקס ייצרה יש מאין - הקימה את טרמינל בסוף 2017, גייסה 50 מיליון שקל ממשקיעים, והפכה רעיון לעסק מרוויח ששווה 1.4 מיליארד שקל; כבר אז אמר ויזל - מי זאת עדיקה לעומתנו? אז עדיקה היתה "מלכת האתרים המקומיים" - איך שגלגל מסתובב לו; וגם - מי פספסה רווח של מאות מיליונים?

גלעד מנדל | (8)

אתמול דיווחה פוקס על השלמת ההנפקה של חברת טרמינל לפי שווי של כ-1.3 מיליארד שקל לפני הכסף.

במסגרת ההנפקה חלק מבעלי המניות - אחד המייסדים - ניר הורוביץ וכן גם חברה בשליטת אודי אנג'ל ועידן עופר מוכרים חלק מהמניות שלהם בהיקף כולל של כ-176 מיליון שקל. 105 מיליון שקל נוספים הולכים ישירות להשקעה בטרמינל. את ההנפקה הוביל ווליו בייס.

פוקס 0% , המייסדת ובעלת המניות הגדולה ביותר בטרמינל אינה מוכרת מניות בטרמינל ולאחר ההנפקה היא צפויה להחזיק כ-52% מהחברה, שהונפקה לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל אחרי הכסף. כלומר החלק שלה בחברה שווה כ-730 מיליון שקל, מהותי מאוד גם לחברה כמו פוקס ששווה כ-5.3 מיליארד שקל.

טרמינל - המריאה בתוך 3.5 שנים

חברת טרמינל בעצם הוקמה בסוף 2017, במטרה לעשות סוג של ספין אוף לפעילות האי קומרס של פוקס, כך שהיא תהיה חברה ייעודית בפני עצמה. טרמינל קיבלה את הבלעדיות למכור באי קומרס את כל המותגים של פוקס ואת כל המותגים של המייסד השני - ניר הורוביץ, שלא ידוע על מותגים שהיו ברשותו. כמו כן, התוכנית הייתה גם ליצור מותגים פרטיים של טרמינל.

בשביל הפרסום, הכניסו השותפים פוקס וניר הורוביץ (שותף זוטר) את שותפות ההשקעות של רשת מדיה - ערוץ 13, כאשר רשת היתה אמורה לקבל כ-25% מטרמינל בתמורה להתחייבות לתת לחברה שירותי פרסום בשווי של כ-50 מיליון שקל.

העלות הקמה ותחזוקת ההון החוזר של האתר הייתה אמורה להסתכם בכ-40 מיליון שקל בחמשת השנים הראשונות- השקעה שהיתה אמורה להתחלק בין השותפים. כאשר החברה "יצאה לדרך" היא הוחזקה בשיעור של 56.25% בידי פוקס, 25% בידי רשת ו-18.75% בידי ניר הורוביץ. כלומר החלק של פוקס בהשקעה בהקמה היה אמור להסתכם בכ-22.5 מיליון שקל. בהמשך חברה בשליטת אודי אנג'ל ועידן עופר רכשה את המניות של רשת.

אלא שפוקס לא השקיעה 22.5 מיליון שקל. הראל ויזל פעל חכם. הוא הבין שההוצאה הגדולה ביותר הצפויה היא בפרסום ושיווק ולכן ביקש שותף בתחום, ושהיה חוסך לו את ההשקעה הגדולה. רשת - בטעות שבדיעבד - יצאה מהר מדי מהעסקה, ואנג'ל נכנס והביא כסף. כך שבפועל, עולה מהדוחות של פוקס וטרמינל שההשקעה של פוקס היתה מיליונים בודדים. ומעבר לכך - זו לא היתה השקעה, אלא הלוואה. בנוסף פוקס והשותפים העמידו ערבויות כדי שטרמינל תוכל לקחת הלוואות מהבנקים, אבל במשך השנים 2017 עד 2019, טרמינל שרפה 40 מיליון שקל בלבד (בתזרים השקעות ותזרים מפעילות שוטפת), כך שטרמינל לא באמת צריכה השקעה מפוקס. ב-2020 החברה כבר ייצרה מזומנים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

בשורה התחתונה, הראל ויזל לקח רעיון, הכניס לו שותף, השקיע אולי כמה מיליונים בודדים והפך את זה לשווי של 730 מיליון שקל. ויותר חשוב - הביא את טרמינל לעסק מרוויח ששווה 1.4 מיליארד שקל. אגב, בעת ההשקה אמר ויזל בראיוןTV לביזפורטל - אנחנו לא עדיקה, מי זאת עדיקה לעומתנו. אז עדיקה היתה האתר המוביל במכירות באינטרנט, היום זה הפוך - ויזל צדק. טרמינל הפכה לאתר האופנה וההלבשה המוביל בארץ. עדיקה נלחמת על חייה ומגייסת הון כדי לשרוד.  

השותפים של פוקס

ביולי רכשו פוקס וניר הורוביץ 5% מטרמינל מהחברה של אודי אנג'ל ועידן עופר בכ-12.5 מיליון שקל, דבר המשקף לטרמינל שווי של 250 מיליון שקל. כלומר רק על ההשקעה הזו, הם עשו תוך שנה בדיוק יותר מ-400%. החלק של פוקס ברכישה היה כ-8.6 מיליון שקל בתמורה ל-3.46% מטרמינל.

אז נכון - פוקס לא הביאה כסף לטרמינל, אבל היא "שמה על השולחן" את היכולות שלה ובעיקר בלעדיות על כל פעילות האי קומרס שלה על כל מותגיה - זה שווה לא מעט כסף.

התוצאות של טרמינל

טרמינל היא חברה צומחת מאוד וגם רווחית. ברבעון הראשון של 2021 הסתכמו הכנסותיה בכ-93.2 מיליון שקל, גידול של 265% בהשוואה להכנסות של 25.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

הגידול בהכנסות גם חלחל לשורה התחתונה, בה הציגה החברה רווח נקי של כ-7.2 מיליון שקל, זאת אל מול הפסד נקי של 3.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. אם מסתכלים על תוצאות הרבעון הזה בחישוב שנתי ניתן לראות כי טרמינל הונפקה (לפני הכסף) במכפיל רווח של כ-45 על הרווח הנקי שלה, לא זול - אך צריך לזכור שמדובר בחברת צמיחה.

האתגר כעת של טרמינל יהיה להמשיך בקצב צמיחה גבוה גם בסכומים גדולים יותר, כאשר מן הסתם - התפתחות בחברה האם פוקס, תשפיע לחיוב על טרמינל שלה יש בלעדיות על מכירה באינטרנט של מותגי החברה.

בלעדיות - עד מתי?

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    גאון 26/07/2021 18:57
    הגב לתגובה זו
    תמתינו!
  • 7.
    סומשום 26/07/2021 17:48
    הגב לתגובה זו
    אבל צריך לדעת לייצר אותו ! שאפו !
  • 6.
    בקיצר 26/07/2021 14:03
    הגב לתגובה זו
    אריזה יפה השחלה לשוק ההון וכל המרויחים haapy מענין מי קנה לפי 1.4 מכםיל רווח 45
  • 5.
    ישראל לובינסקי 26/07/2021 11:26
    הגב לתגובה זו
    הראל ויזל איש העסקים מספר 1 בישראל.כל הכבוד.????????
  • 4.
    קזינו רויאל (ל"ת)
    תש 26/07/2021 11:23
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    המנכל הטוב בארץ. (ל"ת)
    אנונימי 26/07/2021 11:05
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ברכה 26/07/2021 11:01
    הגב לתגובה זו
    נו עכשיו יש לו צא'נס לתרום לא מעט לטובת הציבור אחרי מופע הבכי והנהי שהטיב לעשות בפרוץ מגפת הקורונה .
  • 1.
    ההשקעה בפוקס הכי משתלמת והיא תעלה הרבה (ל"ת)
    אלין 26/07/2021 10:58
    הגב לתגובה זו
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

3 הערות על הנפקת ארית

על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

ארית ארית תעשיות -3.82%   ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם  מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל.  אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף


1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים. 

יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע. 

2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה. 

3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.