אופיר פלדי שמיים
צילום: יחצ

ללא אחיזה בקרקע: "שמיים" משלשת את שווי השוק ל-218 מיליון ש'

חברת שמיים שהוקמה ע"י טייסי חיל האוויר והונפקה רק ביום שני שעבר, ממשיכה לזנק גם היום בעוד 26% למחיר של 33.07 למניה; הקשר בין שווי השוק הנוכחי לבין התוצאות הכספיות של החברה מקרי בהחלט - החברה רשמה הפסד תפעולי ונקי ב-2020

סתיו קורן | (9)
נושאים בכתבה הנפקה שווי שוק

חברת הטייסים שמיים 28.68%  המשמשת כפלטפורמה טכנולוגית המסייעת לארגונים עסקיים, שהונפקה בתחילת יוני לפי שווי שוק של כ-75 מיליון שקל (לפני הכסף) והחלה להיסחר רק לפני שבוע - ביום שני שעבר - כמעט ומשלשת את שווי השוק שלה. המנייה המריאה במסחר היום ב-26% ללא כל דיווח מצידה, ומחיר המניה מזנק ל-33.07 שקל, המשקף שווי שוק של 218 מיליון שקל.

מדובר בשווי שלפחות נכון לעכשיו אין לו אחיזה בתוצאות החברה ואין לו אפילו אחיזה בהינתן שווי החברה לצורך הנפקה (שגם הוא  ממש לא נמוך). אז מה כן יש? יש חלום, יש הייפ בשוק ההנפקות ויש זאבים מחפשים את הכסף שלכם ודוחפים לכם סחורה. חלק גדול מההנפקות יתברר כפלופ - זהירות.

החברה, הוקמה ומנוהלת על ידי אופיר פלדי, טייס לשעבר, ונשיא החברה הינו אליעזר שקדי, מפקד חיל האוויר ומנכ"ל אל על לשעבר. החברה פיתחה פלטפורמה טכנולוגית מבוססת בינה מלאכותית ולמידת מכונה, להפקת לקחים ותהליכי תדריך-תחקיר לשיפור מתמיד.

התוצאות הכספיות של החברה לא מספקות, והיא רשמה הפסד תפעולי ונקי ב-2020

הכנסות החברה השנתיות בשנת 2020 הסתכמו בכ-1.4 מיליון דולר. ההפסד התפעולי הסתכם בשנת 2020 בכ-964 אלף דולר, לעומת הפסד של כ-194 אלף דולר ב-2019  והושפע מגידול של כחצי מיליון דולר בגין הוצאות מחקר ופיתוח. החברה סיימה את שנת 2020 עם הפסד נקי של כ- 1.6 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ- 220 אלף דולר ב-2019.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    משקיע 15/06/2021 22:04
    הגב לתגובה זו
    תכנה בינונית ומטה, הטח שלא שווה 300 מליון שח. ממשק וובי אינטרנטי בענן עם טפסים פשוטים.. לא ברור מה פריצת הדרך הטכנולוגית כאן.. חוץ מההילה של הטייסים..
  • 8.
    הגיע הזמן שימנעו ממור לפעול בשוק ההון (ל"ת)
    אברמזון 15/06/2021 17:47
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    בן 15/06/2021 17:35
    הגב לתגובה זו
    מוסדיים קונים כמעט את כל הנפקה. אחכ הם לא מוכרים שום מניה ורק מוסיפים ביקושים ומעלים את מחיר המניה בגלל שיש ביקוש ואין הציע כי הם זחזיקים את המניות. בנתיים הקרנות שלהם על הנייר מורווחות ומראות ביצועים. נכנס להם כסף ואז גם אם הנייר ירד ...ההפסד באחוזים יחסית לקופה קטן זה תרגיל שכבר שנים קופות וקרנות חדשות עושות בלי סוף עובדים על כולם בעניים
  • 6.
    בועות עולות במים ונמוגות בשמים (ל"ת)
    לילי 15/06/2021 16:23
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אהרון 15/06/2021 16:17
    הגב לתגובה זו
    מנפיקים כלום והמניה קופצת אין פה סוג של הרצה או הונאה ? אחר כך באים הקונים ובוכים שהוליכו אותם שולל
  • 4.
    מניה 15/06/2021 15:39
    הגב לתגובה זו
    ברכות למשקיעים ?
  • 3.
    פנסיונר חביב מתלאביב 15/06/2021 15:28
    הגב לתגובה זו
    לא יודע אם המחיר הנוכחי מייצג או לא, אבל יישום של תורת התחקירים של חיל האויר בחברות אזרחיות, יכול להוביל לחסכון של מיליוני דולרים לכל חברה.
  • 2.
    גנון 15/06/2021 15:25
    הגב לתגובה זו
    זה כל הסיפור
  • 1.
    הרצת מניות (ל"ת)
    שמוליק 15/06/2021 14:58
    הגב לתגובה זו
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

מניות הבנקים המומלצות - ומי לא מומלצת?

האנליסטים של ברקליס ממליצים על שלושה מתוך ארבעת הבנקים הגדולים שהם מכסים: "פוטנציאל תשואה של עד 18%", מניית לאומי מועדפת וגם - מה התשואות הצפויות במניות ומה התחזית קדימה?

מנדי הניג |

האנליסטים של ברקליס בהמלצת תשואת יתר למניית לאומי, הפועלים ודיסקונט לאחר עונת דוחות חזקה. התשואה הממוצעת להון עומד על ממוצע של 16.3% ברבעון, צמיחת האשראי דו-ספרתית ויחסי יעילות הבנקים ממשיכים להשתפר. מהם מחירי היעד והסיכונים?

האנליסטים טבי רוזנר וכריס ריימר משמרים את הדירוג החיובי על הסקטור ואת המלצת התשואת יתר על שלושה מתוך ארבעת הבנקים שהם מכסים: לאומי, הפועלים ודיסקונט. על מזרחי-טפחות נשמרת המלצת החזק. 

"אנחנו ממשיכים לראות את הבנקים הישראליים כאטרקטיביים ורואים פוטנציאל להמשך עליית ערך", כותבים רוזנר וריימר, "עליית הערך מונעת על ידי תשואה להון גבוהה יותר ויחסי הוצאות-הכנסות נמוכים משמעותית, בהובלת צמיחת אשראי חד-ספרתית גבוהה ואיכות נכסים טובה".

רבעון חזק שעלה על התחזיות

עונת הדוחות לרבעון השלישי הסתיימה עם תוצאות שהכו את הציפיות. לפי ברקליס, הבנקים הציגו צמיחת אשראי מוצקה ותשואה על ההון שעלתה על האומדנים. ה-ROE הממוצע ברבעון עמד על 16.3%, גבוה ב-40 נקודות בסיס מהתחזית. צמיחת האשראי הסתכמה ב-3% רבעונית ו-11% שנתית, לעומת אומדן של 10%.

הרווח הנקי של הבנקים עלה ב-17% בממוצע בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בנטרול רווח חד-פעמי שרשם בנק הפועלים מפשרה משפטית, העלייה עמדה על 12%. ההכנסות שאינן מריבית זינקו ב-35% בממוצע, כאשר כל ארבעת הבנקים הציגו גידול בסעיף זה.

עמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטןעמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטן

בוקר טוב לממונה על שוק ההון שגילה שחברות הביטוח עושקות את הציבור

הרווחיות בענף הרכב טיפסה לרמות מפלצתיות: יחס משולב שנע סביב 75%-85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. אל תאשימו אותן - המטרה שלהן היא להרוויח; סוף-סוף הרגולטור הרדום התעורר

תמיר חכמוף |

עסק צריך להרוויח. המטרה המוצהרת של חברות היא למקסם את הרווח. זה נהדר למשקיעים, לצרכנים זה ממש לא נהדר. כשחברת ביטוח מרוויחה מעבר לרווח נורמלי זה אומר שהיא גובה יותר על ביטוחים ועל דמי ניהול וכו'. כשבנק מדווח על רווח לא נורמלי הוא לוקח לכם ריבית גבוהה על הלוואה ונותן ריבית נמוכה על פיקדון. לא הוגן, אבל מה אתם רוצים שיעשה מנכ"ל? יגיד אני לא במשחק וייקח ריבית נמוכה על הלוואה? תוך 4 חודשים יעיפו אותו.

הבעיה היא אולי קצת בחברות ובבנקים שהפכו לתאווי בצע ברמה מופרזת. הבעיה אצל הרגולטור - בנק ישראל בהקשר של הבנקים, ורשות שוק ההון על חברות הביטוח. חברות הביטוח מרוויחות פי 3-4 מאשר רק לפני 3 שנים ונסחרות בשווי גבוה פי 3-4 מאשר אז. כשהן מרוויחות כך, ובעיקר כשהן מגדילות כך את הרווח, זה על חשבונכם. רשות שוק ההון כבר סיפרה לנו בדוח השנתי ל-2024 שהתחרות בשוק הביטוח חלשה. עכשיו, באיחור היא מתחילה לפעול.  


רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בראשות עמית גל, בוחנת הפעם את התמחור בענף ביטוח הרכב, ומסקנותיה הובילו לאולטימטום חריג: חברות שיגבו פרמיות מופרזות על מקיף וצד ג' יצטרכו לתקן במחירים, בתוך שלושה חודשים, או לאבד את זכותן לשווק פוליסות רכב חדשות. הסיבה? הבדיקה מצאה פערים "מהותיים" בין רמת הסיכון הביטוחי בפועל לבין המחירים שגובה השוק. במילים פשוטות, חברות נהנו מהכנסות והפרמיות עלו הרבה מעבר למה שהצדיק הסיכון.

מגדל: ה"מוצלחת" לעת עתה

בין החברות שנדרשו לעדכן במסמך המקורי הייתה גם מגדל מגדל ביטוח -1.58%  , אך בעדכון רשמי שפרסמה החברה ‏הבוקר הובהר כי הרשות בחרה בשלב זה לא להורות למגדל לעדכן תעריפים בביטוח רכב רכוש. לעת עתה היא רשאית להמשיך לשווק ביטוח רכב תחת התעריפים הקיימים שלה. מבחינת מגדל, זו "חותמת טובה", בחירה רגולטורית תומכת, שעשויה לשמש כמקרה בוחן לרווחיות המתחרות. אם מגדל שומרת על רווחיות "מאוזנת" יחסית, בלי רווחיות יתר קיצונית, היא עשויה למשוך לקוחות רכב שתהיו מודעים לריכוז רגולטורי בתמחור. במבט על הדוחות, ניתן לראות כי יחס התביעות מול ההוצאות עומד באזור 90%, יחס חיובי אם כי לא קיצוני כמו שמציגות חלק מהחברות האחרות. להרחבה על דוחות מגדל מגדל: הרווח כולל קפץ ב-47% ל-535 מיליון שקל, התשואה להון ב-23.8% 

הפניקס: הדוגמא הנגדית

ובינתיים, הפניקס פרסמה היום דוחות חזקים במיוחד: רווח כולל של 803 מיליון שקל ברבעון, 2.3 מיליארד שקל בתשעת החודשים, ותשואה להון של 29.2%. רווח הליבה (לפני השקעות ושוק ההון) גם הוא גבוה, וכפי שצוין בדוח, חלק ניכר מהשורה התחתונה הגיע מרווחיות בענפי הביטוח הכללי והרחבת פעילות בניהול נכסים.