חמוטל אלס
צילום: יחצ
ראיון

"מקווים להשיק עוד שנתיים פורמולה לתינוקות; לו רצינו היינו כבר רווחיים"

חמוטל יצחק מאלס נוטרישן המפתחת מזון צמחי שאינו מסויה לתינוקות, פעוטות וילדים, אומרת שאינם מתכננים להיות רווחיים עד לעוד שנתיים ומסבירה על המחלוקת הרפואית סביב פורמולות הסויה, היתרון על ביומילק והמבחן הקשה על המדפים
איתי פת-יה | (5)

"ברפתות הופכים פרות למכונות, מזריקים להן הורמונים ואנטיביוטיקות עד שהעטינים שלהן מגיעים לגודל מטורף ואם לא די בזה גם לוקחים מהן את העגלים שלהן ישר אחרי שהם נולדים – יש הורים שלא מניקים, שמסתכלים גם על הדברים האלה, ובגלל שהם לא רוצים לקחת בזה חלק הם לא נותנים לילדים שלהם פורמולות מזון". את הדברים האלה אומרת לנו חמוטל יצחק, מנכ"לית חברת אלס נוטרישן שמפתחת תרכובת מזון צמחי לתינוקות, כשאנחנו מבקשים ממנה לתאר לנו מיהו בעצם הקהל של המוצר שלהם.

אלס נוטרישן (סימול: BABYF) נסחרת בבורסת ה-OTC בניו-יורק לפי שווי של 208.5 מיליון דולר ארצות הברית וכן בקנדה ובפרנקפורט. מתחילת השנה נפלה המניה בוול סטריט ב-28%, ואילו ב-12 החודשים האחרונים השלימה עלייה של כ-174%. את הרבעון הראשון של 2021 סגרה עם הכנסות של כ-1.1 מיליון דולר קנדי, גבוה ב-90% מברבעון הקודם, האחרון של 2020, כשיצויין כי בתקופת הדוח החברה החלה לראשונה למכור "במדפים", וכן הרחיבה את פעילות האונליין. בהשוואה לרבעון מקביל אלס צמחה ב-282% מרמת הכנסות קודמת של כ-300 אלף דולר בלבד קנדי.

ההפסד התפעולי העמיק ל-4 מיליון דולר קנדי לעומת 1.5 מיליון דולר קנדי ברבעון המקביל. בשורה התחתונה דיווחה החברה על רווח של 2.1 מיליון דולר קנדי עקב שערוכים חיוביים של כתבי אופציה, אך מבחינת הרווח/הפסד המייצג היא עדיין הפסדית ותהיה כך לפחות עד סוף 2022, אז ייתכן ותגיע לאיזון, כך לפי יצחק. עוד ברבעון, שריפת המזומנים הסתכמה ב-4.3 מיליון דולר קנדי ובסופו היו בקופצת החברה, כולל מזומן מוגבל והפקדה בנקאית לזמן קצר, 22 מיליון דולר קנדי ואלס הייתה נקייה מחוב. 

 

לצד אותם הורים שנמנעים מפורמולות מבוססות אבקת חלב מסיבות של צער בעלי חיים, ישנם אלה שעושים זאת מטעמי קיימות והרצון לצמצם את השימוש של תעשיית החלב בשטחי ענק לצורך מרעה. "יש גם הורים שמסתכלים על היבטים בריאותיים, והמוצר שלנו 'ביי-פאר' יותר בריא", ממשיכה יצחק. "אנחנו לא מעבדים רכיבים למוות כמו שעושים בפורמולות אחרות שמפרקות את רכיבי החלב לרמת הניוטריאנטים, חומצות האמינו, כדי להגיע להרכב הנכון", אומרת יצחק. "אנחנו מצאנו שיטת יצור אחרת שמשאירה את הרכיבים לא מפורקים, וזה הרבה יותר בריא מלאכול מזון מעובד".

 

לכל אלא תוסיפו גם הורים שהילדים שלהם פשוט רגישים ללקטוז. בכל המקרים שתוארו כאן ניתן להעלות על הדעת תרכובות מבוססות סויה הקיימות בשוק כתחליף רלוונטי, אלא שיצחק אומרת שלא כך בהכרח הדבר, והיא מסבירה. "על תרכובות הסויה מתנהלת מחלוקת בקהילה הרפואית זה 20 שנה. היו מחקרים שהראו שהפיטואסטרוגנים בה יכולים לשבש את המערכת ההורמונלית של תינוקות. חלק מהמדענים טוענים שזה בסדר וחלק אומרים ההיפך. בסוף כשיש מחלוקת עדיף שלא ללקחת סיכון".

 

זה מוצר שקיים עשרות שנים בשוק והוא נמצא היום במחלוקת לדברייך, אם ככה איך מתייחסים בקהילה הרפואית למוצר שלכם שהוא חדש לגמרי?

"אנחנו מוכרים כיום תרכובות לגילאי שנה עד שלוש ועדיין לא מוכרים אותם לתינוקות, שלפי ההגדרה אנחנו מדברים על גילאי אפס עד שנה. כרגע אנחנו בשלבי מחקרים קליניים כדי להוכיח את הבטיחות שלו בקרב תינוקות. ההכנות למחקר הקליני עבור ה-FDA והרגולטור האירופאי נעשות ממש בימים אלה. זה תהליך של שנתיים-שלוש. בכל אופן, מכל רכיב חדש בתעשיית המזון לתינוקות דורשים מבדקים כאלה. גם מתרכובות הסויה היו דורשים זאת אם הן היו מגיעות לשוק היום, אלא שהן עשו את זה לפני 60-70 שנה".

 

מה השוק העיקרי אם ככה לתפישתכם: זה של התינוקות (0-שנה), זה של הפעוטות (1-3) או זה של הילדים (3 ומעלה)?

"השוק הפוטנציאלי הכי גדול, כך אני מניחה, הוא 0-3. ברוב העולם החלוקה היא 50-50 בין 0-1 ו-1-3. בארצות הברית, שהיא השוק הגדול ביותר החלוקה היא 70-30 לטובת גיל 0-1".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

אז אפשר להניח שמבחינתכם אם לא תקבלו אישור FDA לשיווק לתינוקות בארצות הברית, לא תהיה תוחלת כלכלית לשאר הפעילות? או שכלכלי מבחינתכם להתקיים גם רק על השוק של הפעוטות בני השנה עד שלוש שנים?

"כרגע זה השוק שאנחנו מתקיימים ממנו ועוד מעט נשיק את מוצר המזון לילדים. אנחנו עובדים על ליין של מוצרים נרחב כדי שאמהות יכירו אותנו יותר ויותר ומתישהו בעוד שנתיים בתקווה נשיק פורמולה לתינוקות. בקרוב אגב, נשיק מוצר לבני שישה חודשים ומעלה שמוגדר כ'מזון תינוקות' ולא 'פורמולה'".

 

זה השוק שאמנם אתם מתקיימים ממנו, אבל אתם לא מציגים עדיין רווחיות. לו רציתם יכולתם להיות כבר רווחיים?

"יש לנו כרגע הפסד תפעולי ואנחנו לא מקווים להיות ברווחיות תפעולית עד עוד שנתיים. אין לנו שום מטרה כזאת בינתיים. אנחנו חברת סטארט אפ בצמיחה ויש עוד הרבה כמונו. לו היינו מצמצמים הוצאות, לא מחפשים להתרחב ומספקים בשוק הקיים יכולנו להיות רווחיים. אבל ברור שאנחנו צריכים להשקיע בלבנות את התשתית לעתיד כדי שנצמח אקספוננציאלית".

 

אגב מזון הילדים שאתם מתכננים להשיק, עד איזה גיל מדובר ולמה בעצם ילדים צריכים לצרוך מזון מבוסס אבקות?

"יש ילדים שסובלים מתת משקל, אחרים הם בררנים – אוכלים רק שניצל וצ'יפס למשל, או אפילו בלי השניצל. דברים שלא מספקים את כל אבות המזון. אמהות מודאגות לילדים כאלה רוצות מעין 'תעודת ביטוח'. בארצות הברית, שם נתחיל, זה לבדו שוק של מיליארדי דולרים. בכל העולם זה הרבה מעבר לזה. אחרי ארצות הברית נשיק את המוצר הזה באירופה ולאחר מכן בסין ואוסטרליה".

"צמיחה מטורפת באמזון"

נכון לרבעון הראשון של השנה, אלס מכרה ברשת קמעונאית אחת והיא Sprouts Farmers Market ומאז חתמה על הסכם מול רשת Raley's, לה  126 סניפים בחוף המערבי בארצות הברית, וכן הסכם מול חברות ההפצה UNFI (מפיץ המזון הטבעי הגדול בארה"ב), KeHE Distributors ו-Imperial Distributors - לשלותם קשרים הדוקים מול רשתות הקמעונאות. אלה צפויות לסייע למכירות תרכובת המזון לפעוטות, אך בשלב זה לא תשפיע על מכירות המוצר החדש, המזון לילדים, שאלס תשיק בקרוב באונליין בלבד.

 

"תמיד כשאנחנו מוציאים מוצר אנחנו בוחנים קודם באונליין כדי לראות אם יש הערות לצרכנים, אם האבקה מתמוססת בסדר למשל", מסבירה יצחק. "את אותו הדבר עשינו עם המוצר הראשון. ראינו שהתגובות חיוביות ורק אז הגענו למדפים. ב'ריטיילר' יש לך הזדמנות יחידה. אם אתה מתחיל למכור שם ומגלים שהמוצר לא טוב ושיש חוסר שביעות רצון מצד הצרכנים אז מוציאים אותך החוצה ולא תוכל להכנס לאותה רשת פעם שניה. לכן אנחנו פועלים כרגע בצורה שקולה".

 

באונליין אתם מתחילים למכור באתרים Thrive Market, iHerb ו-PlantX. ניתן לתאר שלקוחות שבאים לאתרים יעודיים כאלה מלכתחילה מחפשים תחליפים צמחיים ויש סיכוי גבוה שבאמת ירכשו את המוצר שלכם. מצד שני, זו נישה מבחינת החשיפה. האם זה לא מוצר שבאתרי סחר "רגילים" צרכנים יבחרו בו על פני פורומולה של אבוט?

"בוודאי שהוא יכול להתחרות גם בה. כרגע התחלנו באונליין עם אתרים מסוימים ואנחנו פעילים גם באמזון ששם זו לא נישה בכלל ואנחנו צומחים בה בצורה מטורפת (המכירות עלו ב-66% על פני רבעון מקביל ושווי הסל הממוצע עלה ב-15% - א.פ). שם, דרך האלגוריתם מגיעים אלינו אותם לקוחות שעשויים לרצות לקנות את המוצר שלנו".

דיברנו על אמהות שאינן מניקות שבוחרות במוצר שלכם מטעמים אתיים של צער בעלי חיים ופגיעה בסביבה או מסיבות בריאותיות - אבל בעתיד הרחוק יותר, למה שנקנה אלס נוטרישן ולא חלב אם מתורבת כמו ש ביומילק רוצים להביא לשוק? הרי לחלב אם יתרונות בריאותיים לפי מחקרים.

"שני הדברים הם טובים אבל תיקחנה שנים רבות לביומילק עד שתגיע לאותם אישורי בטיחות על כל רכיב, והיא עוברת אחד אחד ומייצרת אותו בנפרד במעבדה בזמן שבחלב אם יש מאות רכיבים. לידיעתי הם עובדים על רכיב אחד או שניים כרגע. זה תהליך ארוך מאד מבחינה רגולטורית, מה גם שחלב אם מתורבת לא לגמרי דומה לחלב אם, בדיוק קראתי על זה כתבה מאד מעמיקה.

מעבר לזה, מה לגבי האלרגיות ללקטוז? אין ספק שהמוצר של ביומילק יותר ידידותי לסביבה אבל הוא לא פותר את העניין הזה - המוצר שלנו כן. עדיין יש מקום לשני המוצרים, שניהם נהדרים מביאים איתם חדשנות ברמה רדיקלית. השוק בעוד כמה שנים יראה אחרת ויהיה מקום לכלל התוצרים הללו".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מוטי 06/06/2021 13:18
    הגב לתגובה זו
    רק ביומילק תביא את המוצר האמיתי .
  • 2.
    נורית 06/06/2021 13:00
    הגב לתגובה זו
    על הטעם של סויה
  • 1.
    משקיע 06/06/2021 12:49
    הגב לתגובה זו
    אלה חלק מהסיכונים בסטארט-אפים ללא הכנסות ורווחים: שתגיע חברה ותעקוף בסיבוב
  • תומר 06/06/2021 13:20
    הגב לתגובה זו
    מה יש להם מולקולה אחת ? לביומילק יש את כל הרכיבים כמו שצריך אז על תצחיק אותי
  • שרה 06/06/2021 13:46
    מביומילק היא ד"ר לבטח וכנראה גם פרופ',מה תאריה האקדימאיים של הגב' חמוטל יצחק? לא מצוין
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

המדדים ירדו 2% במחזור של 4.2 מיליארד שקל - ת"א סימנה את השיא?

הבנקים מחקו 3.1%, חברות הביטוח 4.3%; נתניהו חשב שהוא יכול לתקן את הנזק אבל זה הולך להיות קשה. הבידוד מול אירופה מפחיד את המשקיעים

מערכת ביזפורטל |

הבורסה סגרה בירידות. ירידות של עד 2.3% בהובלת ת"א 90. תחילת היום היתה חיובית אחרי "המלצת הקנייה" של נתניהו לבורסה, אבל ככל שהמשקיעים קראו בין השורות את ההמלצה, הם הפנימו שהסיכונים גדולים. אל על ירדה ב-5.5%  מדד הביטוח נפל 4.3%, הבנקים ירדו ב-3.1%. בנוסף, הביטחוניות עצמן שהיו בעין סערת נאום ספרטה, ירדו בחדות ובראשן אלביט שהשילה 5.3% או 4.5 מיליארד שקל, ואחריה אימקו נקסט ויז'ן וסולרום, כולן צפויות להיכלל במדד הביטחוניות שיושק בנובמבר

גם הנדל"ן ירד, כשהמדד עצמו ירד 2.2% והסקטור כולו ירד, בהובלת עזריאלי שירדה 3%. מצד שני: נייס עלו ב4.8% וארית בכ-2%.


ראש הממשלה בנימין נתניהו דיבר על בידוד גלובלי. זה הפחיד את הציבור ואת המשקיעים. השוק התחיל לרדת. נתניהו עשה סיבוב פרסה, אבל למה שמשקיעים עכשיו ייכנסו לשוק כאשר הם מבינים שיש סיכון מאוד גדול לבידוד עולמי. אנחנו חוזרים 40-50 שנה אחורה, אולי היצוא והיבוא עם אירופה ייפגעו. ראש ממשלה לא יכול להגיד משהו ולחזור בו. דמיינו שמנכ"ל של חברה יגיד - אנחנו מנמיכים ציפיות ובגלל שהמניה ירדה הוא חוזר לשוק ואומר - לא הבנתם אותי, התכוונתי שרק מול הודו המכירות יירדו, אנחנו בצמיחה, המניה מצוינת. 

הינו "שוחטים" את המנכ"ל. אז המנכ"ל הפעם הוא נתניהו והוא לא מצליח להרגיע. ההיפך - הוא משדר חוסר אמון. 


במקביל גם בשוק האג"ח הממשלתי נרשמות ירידות בשערי האגרות כשהתשואות מטפסות בהתאמה - אג"ח ממשלתית שקלית בריבית קבועה ל-11.1 שנים שעלתה בתחילת היום עד 0.3% עברה לירידות של כ-0.4% ונסחרת בריבית ברוטו של 4.46%


עופר נמרודי הכשרת הישוב
צילום: רמי זרניגר
ראיון

עופר נמרודי: "ה-NOI של הכשרת הישוב בישראל יגדל ב-50% ליותר מ-300 מיליון שקל בשנים הקרובות"

הכשרת היישוב נערכת לצמיחה - פרויקטי דגל בבני ברק ותל אביב, צבר של כ-9 אלף דירות בהתחדשות עירונית והתרחבות זרוע הלוגיסטיקה באירופה שתתרום מאות מיליונים; עופר נמרודי, מנכ"ל ובעלים בשיחה עם ביזפורטל: "להכשרה התחדשות יהיה רווח גולמי מצרפי של 2.2 מיליארד שקל עד לסוף 2027 בפרויקטים שמתוכננים להבשלה"

צלי אהרון |

חברת הכשרת היישוב הכשרת הישוב 0%  , העוסקת בנדל"ן מניב,ייזום ובנייה בישראל ובחו"ל, ושולטת ב"הכשרה התחדשות" - הציגה למשקיעים תוכנית צמיחה רחבה ומדורגת שמבוססת על מספר מנועי צמיחה מרכזיים. לפי הנתונים, ה-NOI מנכסים מניבים בישראל צפוי לגדול ביותר מ-50%. מרמה של כ-200 מיליון שקל כיום לכ-300 מיליון שקל בשנים הקרובות. 

לכך יתווספו שני פרויקטי דגל: המדיקל סנטר בבני ברק, שצפוי להתאכלס ב-2027, ומגדל “יעקב נמרודי” בבית מעריב בתל אביב, שאמור להתאכלס ב-2030. שני הפרויקטים הללו לבדם צפויים להוסיף NOI מצרפי של יותר מ-110 מיליון שקל כשהתפוסות יתייצבו. במקביל, החברה מבצעת שדרוג משמעותי בקניון שבעת הכוכבים בהרצליה, בהשקעה של כ־60 מיליון שקל. 

הקניון, שנהנה מתפוסה מלאה וביצועים עסקיים יציבים, עובר בימים אלה מהלך שבמסגרתו יוקם לונה פארק Indoor גדול והכפלת שטחי ההסעדה והבילוי. מהלך זה נועד להאריך את “זמן השהייה” של המבקרים ולבסס את הקניון כמרכז בילוי אזורי מוביל גם בעידן של תחרות מצד המסחר המקוון. תחום ההתחדשות העירונית הוא מנוע צמיחה נוסף ומשמעותי: הכשרה מחזיקה כיום בכמעט 9 אלף דירות עם תב"ע מאושרת, ומתוכן כבר התקבלו היתרי בנייה או היתרים בתנאים ללמעלה מ-1,180 דירות. 

בשנים הקרובות הצפי הוא למעבר לשלב ביצוע רחב היקף, בשנת 2026 ליותר מ-3.5 אלף דירות עם רווח גולמי חזוי של כ-930 מיליון שקל, ובשנת 2027 מעל 5,200 דירות נוספות עם רווח גולמי חזוי של כ-1.3 מיליארד שקל. בסך הכול, החברה מעריכה כי עד סוף 2027 יעמוד הרווח הגולמי מפעילות ההתחדשות העירונית על כ-2.2 מיליארד שקל.

זרוע הפארקים הלוגיסטיים באירופה (MLP) ממשיכה לצמוח בקצב מהיר יחסית: בתוך חמש שנים גדלו שטחיה הבנויים מכ-700 אלף מ"ר לכ-1.3 מיליון מ"ר, והיעד הוא לחצות את רף ה-2 מיליון מ"ר בשנים הקרובות.