שיכון ובינוי אנרגיה נכנסה לתחום האגירה; זו האסטרטגיה שתוביל
העסקה עליה דיווחה שיכון ובינוי -3.04% אתמול לרכישת מחצית (49%) מפרויקט אגירה בקליפורניה מהווה כניסה ראשונה לתחום האגירה (להוציא אגירה שאובה) עבור זרוע האנרגיה של קבוצת התשתיות שתונפק בקרוב בת"א לפי שווי שהערכנו בביזפורטל שינוע בין 4-4.5 מיליארד דולר. בדיווח שהוציאה החברה נכתב כי הפרויקט, בהיקף 400 מגה וואט (הספק מותקן של 100 מגה וואט) יחובר לרשת בחודשים הקרובים ויחל להניב הכנסות, כשהתשואה תהיה דו-ספרתית "נאה" להגדרת החברה. כמו כן, לפי אלון רווה, מנכ"ל שיכון ובינוי אנרגיה, ההשקעה תוחזר תוך 7-10 שנים לערך.
שיכון ובינוי תשקיע 180 מיליון שקל בפרויקט שטסלה תספק את סוללות האגירה עבורו, ושעלותו הכוללת נאמדת ב-750 מיליון שקל. את יתרת הזכויות בו תרכוש קפיטל דיינמיקס, קרן השקעות בינלאומית שמנהלת נכסים בהיקף 14 מיליארד דולר - היא שמכרה לחברה גם שני פרויקטים של הפקת אנרגיה בלוס אנג'לס (Beacon 2 ו-5). "אנחנו בהחלט מדברים על עוד שיתופי פעולה", מאשר רווה, שנכנס לתפקיד מנכ"ל החברה באחרונה אחרי שרועי יקירי הודיע על התפטרותו. לטובת התפקיד, עזב באחרונה רווה את עיסוקו כמנכ"ל פעילות הזכיינות בקבוצת שיכון ובינוי.
"שוק האגירה בארה"ב הוא הצומח ביותר בתחום האנרגיה - מעל 30% בשנה בעשור הקרוב לפי ההערכות, ובתוך ארה"ב קליפורניה היא המתקדמת ביותר בהיבט הזה", אומר רווה, "לכן גם עבורנו אנחנו רואים פוטנציאל צמיחה אדיר בארה"ב. יש לנו אחד הפרויקטים הגדולים שם, כזה שייצר לנו מערכת יחסים עם טסלה שתפעיל אותו, אנחנו מביאים איתנו הבנה המסחרית על ההפעלה, לרבות איך הפרויקט משתלב ברשת החשמל ואיזה שירותים הוא מסוגל לתת – ואלה דברים בעלי משמעות אסטרטגית בשוק הצומח ביותר, כאמור".
"הבעיה הקשה היום בתחום האגירה הוא כושר ייצור הסוללות", מציין רווה. "הביקוש מטורף ונוצר צוואר בקבוק, כך שהיכולת שלנו להכנס למערכת יחסים של 25 שנה עם חברה כמו טסלה היא בעלת משמעות רחבה יותר מהפרויקט הבודד הזה".
- שנתיים של תשואת חסר: האם המדד הזה בדרך לסגור פערים?
- הפניקס תשקיע עד מיליארד שקל בפרויקטי אנרגיה של EDF ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אתם מדברים על תקופת הפעלה של שני עשורים, התעריף יהיה אחיד במהלכה? ב אנלייט אנרגיה 0.43% למשל חתמו בשוודיה על חוזה שהתעריף בו משתנה לאורך התקופה, והמנכ"ל העריך בזמנו שנראה יותר ויותר חוזים כאלה בשוק בגלל התחרות.
"אנחנו בארצות הברית עובדים לפי תעריפים אחידים. השוק האמריקאי הוא ענק ותמצא בו גם חוזים עם תעריף משתנה. בסוף אנחנו רוצים להביא למשקיעים תשואה דו ספרתית, ויש הבדל גדול מאד אם יש לך חוזה מובטח לכל התקופה מול חברה עם דירוג AA- כמו חברת החשמל של קליפורניה או שאתה לוקח סיכון שוק.
"בעיקרון אנחנו כן מוכנים לקחת סיכון, בטקסס למשל לא סגרנו 100% בחוזה בערך 80% והשאר חשוף לסיכוני שוק. אנחנו רוצים שבסך הכל התמהיל יהיה הגיוני מבחינת תזרים מזומנים יציב מפעילות הייצור ועוד מרכיב שיתן לזה אפסייד. צריך להסביר ששוק החשמל בארה"ב הוא שוק תחרותי של ביקוש והיצע, כמו בורסה. אתה מוציא חשמל לשוק ומוכר במחירי השוק. אם השוק יהיה גבוה התשואה שלנו תהיה יותר גבוהה ולהיפך, אבל ב-80% לצורך הדוגמה, התשואה שלנו מובטחת".
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
היזום שלי הוא לא היזום שלו
להנפקה שיכון ובינוי תגיע עם פרויקטים בהיקף 2.56 ג'יגה וואט, כשחלק החברה בהם הוא 1.51 ג'יגה וואט. מתוך כך פרויקטים קיימים באשלים (חלק החברה 50%) עם מתקן הפקה תרמו סולארית בהיקף 121 מגה, מתקן אגירה שאובה בגלבוע בהיקף 300 מגה (25.5%), תחנת הכח רמת חובב (1.15 ג'יגה, חלק החברה 50%), עוד פרויקטים מניבים בישראל בהיקף 200 מגה, ו-Beacon 2 ו-5 בלוס אנג'לס כפי שהוזכר (108 מגה, חלק החברה 49.5%).
באשר לפרויקטים בייזום, מדובר ב-400 מגה וואט כאמור בפרויקט האגירה בקליפורניה (49%) שצפוי להפוך למניב ברבעון השלישי, 260 מגה וואט בפרויקט הפקה בטקסס (100%) שיחל להניב הכנסות באמצע השנה הבאה, תחנה פיקרית (מלשון "פיק", לצורך שימוש בשעות ביקושים שיא ברשת החשמל) באתגל שהיקפה 186 מגה וייקח כמה שנים עד לתחילת הפעלתה (חלק החברה 100%), ופרויקט הבונים בו מחזיקה שיכון ובינוי אנרגיה ב-40% וככל הנראה יופעל ברבעון הרביעי. כמו כן, לחברה צבר קרקעות בישראל עם פוטנציאל להפקה של 400-500 מגה וואט נוספים ועוד פרויקטים בהיקף לא מהותי באירופה.
בשיכון ובינוי מתעניינים גם בפרויקטים של רוח, ורווה מדבר איתנו גם על פנייה לתחום רשת החשמל המבוזרת. "אם בעבר ייצור החשמל היה מרוכז בתחנות כח שממוקמות במקום ספציפי כמו רמת חובב, ומשם מעבירים אותם לכל האזור, אז היום הולכים יותר ויותר לכיוון ייצור מקומי יותר, ברמת השכונה למשל או העיר", הוא מפרט. "עד כמה שאני יודע אף אחת מהחברות בארץ לא פעילה עדיין בתחום הזה, אנחנו רוצים להכנס אליו".
יודעים המשקיעים שעם כל הכבוד לתיק בכללותו, יש חשיבות לשאלה מתי הפרויקטים שמסווגים תחת "ייזום" באמת יתחילו להניב הכנסות. בהקשר הזה אומר רווה שבשונה מחברות האנרגיה המתחדשות הישראליות, אצל שיכון ובינוי אנרגיה מדובר בתקופה קצרה יחסית עד להפעלת הפרויקטים, שמתקשרת באופן ישיר לאסטרטגיית ההשקעה בהם.
"אנחנו עובדים במודל קצת שונה מהחברות הישראליות שאתה מכיר", הוא טוען. "בחו"ל אנחנו לא עושים עבודת ייזום במובן של של ללכת ולאסוף קרקעת ואז לנסות לקבל היתרים ולחתום על חוזים. זה לוקח הרבה מאד שנים. נוסף על כך, על כל 5-6 פרויקטים שאתה מפצח אולי 1 ייצא לפועל תוך חמש השנים הקרובות, מה שנקרא שיעור המרה. אנחנו לוקחים פרויקטים שהם בשלב יותר בשל. זה אומר שחברות יזמיות מקומיות כבר חתמו על הסכם עם בעלי הקרקע, קיבלו היתרים עשו סקר חשמל, דבר לא פשוט, ארוך, ויקר, שרק בסופו אתה מגלה אם אפשר להקים פרויקט. אנחנו לעומת זאת נכנסים להשקעה רק אחרי שכל הדברים הללו נעשו, ולכן שיעור ההמרה אצלנו עומד על 100%".
וזה כי נכנסתם בשלב שבו הוודאות גבוהה.
"נכון, אבל זה לא שאנחנו לא מאמינים בייזום, אלא חושבים שבתוך התיק צריך להיות סל, שבו רוב הפרויקטים בדרגת וודאות גדולה, וחלק בוודאות נמוכה יותר שאולי יתממשו תוך שנתיים עד חמש שנים. במונחים של שאר החברות הישראליות היו סופרים את כל הפרויקטים שלנו בארה"ב כפרויקטים קיימים".
רמת וודאות גבוהה זה אומר בהכרח פרויקטים שאתם יודעים שיהיה להם מקום ברשת ההולכה?
"בפרויקטים בארה"ב עד היום הייתה לנו וודאות של 95% שנוכל להתחבר לרשת, במקרה הגרוע לצורך הדוגמה במקום 100 מגה וואט זה יכול לצאת 90. בישראל אנחנו כן לוקחים עלינו יזום כבר ברמת רכישת הקרקע, אבל גם שם אנחנו תופסים מיקומים שבהם ההסתברות גבוהה יותר שיתחברו לרשת החשמל – ואז מתחילים לעבוד על שינוי הייעוד וכו'. לגבי אירופה, אני מאמין שזה יהיה מודל ביניים בין ישראל וארה"ב, שיותר קרוב לאחרונה".
היית אומר שלחברת תשתיות כמו שיכון ובינוי יש יתרון על חברות שעוסקות רק באנרגיות מתחדשות, מבחינת הסינרגיה או ההיכרות עם הרגולטור במדינות היעד?
"בוודאי שכן. אנחנו פעילים בארה"ב כבר 10 שנים עם חברה שעושה השקעות בתשתיות בכל המדינות שם, אנחנו עובדים עם קבלן שממוקם בפנסילבניה ועובד גם במרילנד ווירג'ינה, יש לנו מערכות יחסים עם בנקים, חברות הנדסה וקבלנים מקומיים כאמור. כל הפיתוח העסקי של חברת האנרגיה נולד מתוך פעילות התשתיות הרחבה יותר. הצוות שגייסנו השתלב בתוך צוות יותר גדול של שיכון ובינוי ועובד לצדו".
עם כל היתרונות שאתה מונה והפרישה החזקה במדינות היעד, הסיכון שלכם על פניו אמור להיות נמוך יותר משל חברות אנרגיה מתחדשת ביזמות כבר משלב הקרקע. למה לא לעשות את זה במקום לחפש רק את הפרויקטים הבשלים?
"אנחנו גם נעשה פיתוח של קרקעות אבל המחשבה שלנו היא שהדרך הנכונה להיות תחרותי היא לקחת בתוך הסל פרויקטים בשלב יותר מתקדם כמו שאמרתי קודם. כשאני ארצה לפתח פרויקט בטקסס מ-0, כבר אהיה במעמד הרבה יותר מתקדם בגלל הפרויקטים הבשלים שכבר רכשנו – ואם תסתכל בעיתונות האמריקאית תמצא את שיכון ובינוי בכותרות ראשיות על פרויקט הסוללות בין הגדולים שם. בזכות עסקאות כאלה אנחנו לא נחשבים לעוד חברה שהגיע מהמזרח התיכון ואיש לא שמע עליה.
"מעבר לזה, אני חושב שעל ייזום לא מקבלים תשואה הרבה יותר גדולה מאשר על פרויקט קיים. אתה מבזבז המון זמן ומשאבים, ורק אם אתה טוב בזה תראה תשואה קצת יותר גבוהה. מי שמתחיל הכל מ-0 ורוצה להתחיל לאסוף קרקעות יכול לעשות הרבה יותר טעויות, כי מה לעשות שיש עקומת למידה וככה זה בחיים. אצל מי שקונה אופרציה קיימת זה קורה פחות".
אתה מתייחס לחברות ממש בתחילת דרכן, אבל לא חסרות ישראליות שכבר יש להן פעילות בשווקים שונים בחו"ל ועכשיו בשלבי הגדלתה.
"יש חברות שקנו פלטפורמה קיימת, וזה אומר שהן רכשו צוות עובדים מנוסה עם טרק-רקורד של פיתוח פרויקטים ולהם יש באמת פוטנציאל גבוה להצליח. עדיין יש שאלה לגבי חברות כאלה, והיא כמה הם שילמו על כרטיס הכניסה הזה. כמה אנחנו שילמנו על כרטיס הכניסה שלנו לארה"ב? אפס. את כולה הקמנו בעצמנו".
מה תוכל לומר לסיום על הפרויקט שלכם באשלים שב-2020 ראינו שהניב FFO נמוך יחסית בגלל תקלות שהיו בו.

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
