הבורסות בעולם בנפילה: הגורמים שמלחיצים כעת את המשקיעים
השווקים בעולם עוברים כעת למגמה שלילית, כאשר החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט נסחרים בירידות של עד 0.9% ומאותתים על פתיחה שלילית בוול סטריט. הנה הסיבות שמזיזות כעת את השווקים לטריטוריה האדומה.
ארה"ב
היפוך עקום התשואות. תשואת האג"ח הממשלתיות האמריקאיות ל-10 שנים עומדת כעת על כ-1.62%, נמוך מתשואת האג"ח הממשלתיות לתקופה של שנתיים אשר נסחרות בתשואה של כ-1.63%.
היפוך העקום מהווה בעיני רבים מהמשקיעים אינדיקציה לחיזוי מיתון, אשר מצביעה על חששות לגבי הכלכלה הגלובלית וריצה של המשקיעים לנכסי "חוף מבטחים", וזאת כאשר במהלך 50 השנים האחרונות, ההיפוך התרחש כמעט תמיד לפני מיתון.
"למעשה, ב-7 מתוך 9 הפעמים, מהלך כזה הוביל למיתון" מזהירים הכלכלים במארימאונט. "אם ההיפוך החל היום, ייתכן כי נראה מיתון תוך שנה מהיום".
סין
נתון הייצור התעשייתי בסין לחודש יולי מצביע על צמיחה של 4.8% בלבד - הנתון הנמוך ביותר שפורסם ב-17 השנים האחרונות. קצב הצמיחה בחודש יולי הוא הנמוך ביותר מאז חודש פברואר 2002, ונמוך מתחזיות האנליסטים שצפו צמיחה של 5.8%, לאחר שבחודש יוני נרשמה צמיחה של 6.3%.
- וושינגטון ומאסק נגד אירופה, לאחר קנס של 120 מיליון אירו שהוטל על X
- "שנת 2025 היא נקודת המפנה של שוק הנדל"ן בארה"ב"- מנכ"ל בוליגו קפיטל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הצמיחה בכלכלה הסינית יכולה לרדת לשיעור של 6.1%-6% במחצית השנייה של השנה, במה שעשוי לשקף את הקצה התחתון ביעד הצמיחה של המדינה. יש סבירות גבוהה למהלך הורדת דרישות ההון של הבנקים, משום שהממשלה רוצה לתמוך בכלכלה בטווח הארוך", אמר הבוקר ני וון, כלכלן בקרן וובאו, שצופה כי הכלכלה הסינית תמשיך להאט לפני שתתייצב באמצע שנת 2020.
גרמניה
נתוני צמיחת התמ"ג בגרמניה (המקדמיים) מצביעים על התכווצות של 0.1% ברבעון השני של 2019, ומעלים חשש מפני כניסת הכלכלה הגדולה ביותר באירופה למיתון.
- 6.מאור 14/08/2019 21:52הגב לתגובה זואתה יודעים על שוק ההון
- 5.הנביא 14/08/2019 19:31הגב לתגובה זוהשוק משתולל בזמן האחרון. פעם למעלה בחדות ופעם למטה בחדות. לא משהו מיוחד... הפסימיים והאופטימיים מנבאים שחורות או גדולות לפי הלך השוק באותו יום. בסך הכל כך קורה בעיקר אחרי דוחות רבעוניים השניים וקצת לפני שבירת נקודת התנגדות. למעשה, כך השוק כבר כשנתיים וחצי.
- 4.אלי 14/08/2019 15:53הגב לתגובה זוגם בדצמבר 2018.. שהתברר להיות קניה מצוינת במקום מכירה. סתם מטעים את הציבור.
- 3.ויקי 14/08/2019 15:45הגב לתגובה זונו באמת ? על מי אתם עובדים ? אתמול עלו 2% , והיום פתאום לחוצים ? הכל משחקי פקיעות. מחר פקיעה שבועית אז מוחקים צד אחד.
- 2.אלון 14/08/2019 14:45הגב לתגובה זוהנתונים הללו היו גם אתמול, אז איך הבורסות בארה"ב קפצו בחדות מעלה? נראה שבאתר הזה רק מחכים לקצת ירידות כדי לפמפם שוב ושוב הודעות שליליות. בנתיים, בארה"ב, שהיא הכלכלה המובילה, הרבה פרמטרים מקרו דווקא מראים אופטימיות..
- 1.יוסי 14/08/2019 14:19הגב לתגובה זומעלים מורידים את רמת האשליות לכאן או לכאן ושורפים לאנשים מיליוני שקלים
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל
אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה
קבוצת אלקטרה אלקטרה 0% , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.
לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.
220 שערים בשלוש טבעות
הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.
מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.
- בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת
- רמ"י משיקה מכרז בלהבים: 254 מגרשים לחיילי מילואים ולנכי צה"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת
גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.
עמית בירק אקוואריוס (אקוואריוס)המוניטין ירד לאפס - עמית בירק פורש מאקוואריוס
אחרי פחות מחצי שנה בתפקיד עמית בירק זה שאמר לנו "אני שם את הרקורד שלי על השולחן" עוזב את אקוואריוס; אחרי קריסת מתווי הגיוס כשפיור קפיטל נסוגה ברגע האחרון בטענה שקיבלה מצגי שווא מצד ההנהלה אקוואריוס מאבדת את אמון המשקיעים - המנוע היחיד שאולי יכול להציל את החברה מה שמתבטא בהתרסקות של 97% מאז הנפקתה ב-2021
אחרי קצת פחות מחצי שנה בתפקיד, עמית בירק - זה שאמר לנו בראיון "אני שם את הרקורד שלי על השולחן" עוזב את אקוואריוס אקוואריוס מנוע . לבירק היו כנראה כוונות טובות, הוא באמת הגיע עם רצון “להציל” את החברה, חברה שבתוך 4 שנים מחקה 97% מערכה בבורסה. הוא השיק תוכנית התייעלות אגרסיבית, קיווה לגייס 10 מיליון דולר וסמך על המענק מממשלת גרמניה שאולי יעזור לאקוואריוס להתניע מחדש "הפעם נבחן בתוצאות, לא בהבטחות; זו לא אותה אקוואריוס - קיצצנו, התייעלנו, ואנחנו יוצאים לפיילוט בארה"ב" הוא אמר לנו. הכותרת הבומבסטית של אותו ראיון הייתה אווקאריוס 2.0?
צריכים לגשת לחברות מהסוג הזה בהרבה חשדנות, לפעמים אלו הנסיבות ולפעמים זה הנהלה לא שקופה שפעם אחר פעם לא בוחרת באינטרסים של המשקיעים. כשמנכ"ל נוטש/מוחלף לפני שהספיק להציג תוצאה אחת זה דגל אדום בכל מצב, אבל במקרה של אקוואריוס אנחנו אפילו לא צריך את הדגלים האלה. מספיק לעקוב אחר מה שהתרחש בחודשים האחרונים כדי להבין עד כמה הסיפור כבר חורג מגבולות כיסא המנכ"ל וכנראה זה יותר הקש ששבר את גב הגמל ובירק לא רצה לקשור את גורלו עם חברת המנועים הכושלת.
במקומו של בירק נכנס רועי בר־גיל, בוגר מנהל עסקים ברופין, שבשנים האחרונות כיהן כסגן נשיא לפיתוח עסקי בתעשייה האווירית.
מבלי לדון לגופו של אדם, לא ברור מה מינוי כזה אמור לשרת. אקוואריוס נמצאת בשלב שבו נדרש ניסיון נקודתי בתחום המנועים, בתחום של ייצור והטמעה לא יכולות קורפורייט כלליות. ההרגשה היא שהחברה לא בחרה מנכ"ל, אלא פשוט מינתה מי שהיה זמין.
תוכנית ההתייעלות שבירק ניסה להוביל נועדה להיות אבן היסוד של הגירסה המשופרת של החברה "אקוואריוס 2.0". הוא קיצץ כוח אדם, סגר משרדים, חתך הוצאות תפעוליות בכל מקום שניתן ועשה את הדבר ההגיוני של אם אי-אפשר להגדיל הכנסות, לפחות צריך לבלום את שריפת המזומנים. אולי זה היה ניסיון לייצר משמעת ארגונית בחברה שכבר שנים מתנהלת כמו סטארט-אפ שלא מבין שהכסף נגמר. אקוואריוס שרפה 6.7 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה אחרי שב-2024 שרפה 12 מיליון דולר, כך שניתן שאפשר לראות הפסדים מוגברים מתקופה לתקופה.
- "הציגו לנו מצג שווא" - המשקיע המרכזי באקוואריוס נסוג מההשקעה
- אקוואריוס מתניעה מחדש: "אני שם את הרקורד שלי על השולחן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שגם ההתייעלות הזאת, חריפה ככל שתהיה, פגשה את המובן מאליו כנראה - אין כאן פעילות מסחרית אמיתית שיכולה לשאת את החברה, אין צד ימני במאזן והפער בין עלויות הפיתוח לבין היכולת להביא מוצר לשוק רק הולך ומתרחק. ובואו נאמר את המובן מאיליו לא לוקח 4 שנים להביא מנוע לשוק. בטח שלא חמש. חברות שמפתחות טכנולוגיות מורכבות בהרבה כבר עברו מרעיון לייצור בזמן קצר מזה. כאן מדובר במנוע בעירה קטן, שנועד להיות בסיס לגנרטור, לא במטוס קרב. אם אחרי כל כך הרבה זמן החברה עדיין מדברת על "פיילוט ראשון", הרי שהפער בין עלויות הפיתוח לבין היכולת לייצר מוצר אמיתי כנראה גדול מאוד.
