"או שתשואות האג"ח האמריקאיות ירימו ראש, או שהמניות יאבדו גבוה"

זה התרחיש שצופה יניב חברון, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות לשוק האמריקאי. להערכתו רק חדשות חיוביות לגבי הסכם סחר בין-ארה"ב יצליחו לתמוך בשוק המניות ולמנוע תיקון משמעותי
נועם בראל | (3)

"שלוש הפחתות ריבית מאפיינות תרחיש מאקרו קיצוני מידי", כך לדבריו של האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות, יניב חברון, שפרסם הבוקר את סקירתו השבועית.

לדבריו של חברון, "על פי שוק האג"ח האמריקאי, במהלך 9-6 החודשים הקרובים, הריבית בארה"ב תופחת שלוש פעמים, ב-0.75% (סה"כ - נ.ב). בהחלט ייתכן כי התמחור מוגזם קצת, בהשפעת מלחמת הסחר של סין-ארה"ב והוא עשוי להתמתן כבר בסוף החודש במידה שהמפגש בין שני הנשיאים ב-G20 יתקיים ויהיה מוצלח. מה שלא מסתדר כל כך זו התגובה החיובית של שוק המניות לעלייה בהסתברות להפחתת הריבית".

"אומנם הפחתת ריבית אכן תורמת לתמחור המניות ובמקביל דוחפת את המשקיעים לחפש אלטרנטיבה אחרת ואטרקטיבית יותר להשקיע את כספם, אבל תרחיש מאקרו קיצוני שיצריך 3 הפחתות ריבית בתוך 6-7 חודשים, יהיה בעל השפעות שליליות על שוק המניות חרף הפחתות ריבית. לכן, או ששוק המניות טועה, או ששוק האג"ח טועה. ובמילים פשוטות יותר, או שתשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב ירימו ראש בשבועות הקרובים, או ששוק המניות יאבד גבוה".

חברון הוסיף ואמר כי רק חדשות חיוביות לגבי הסכם סחר בין-ארה"ב יצליחו לתמוך בשוק המניות ולמנוע תיקון משמעותי, כשלדבריו "ברמה המאקרו כלכלית הגלובלית, תמחור הפחתות ריבית וירידות בשוקי המניות הם תרחיש שהולם יותר את המציאות הכלכלית הגלובלית. כלכלת סין נחלשת ומשפיעה לרעה על מדינות הלוויין. אומנם צעדים פיסקליים של הממשל בבייג'ין יכולים לתמוך מעט, אבל לא יותר מלרכך אולי את ההשפעות הקשות של מלחמת הסחר".

 

"אירופה מתקשה להתאושש והבנק המרכזי שם יאלץ להעמיק את ההרחבה מוניטרית שלו בשוק, חרף ריבית שלילית של מינוס 0.4% וסיום תוכנית רכישות ענק שנמשכה 46 חודשים, במהלכה המאזן של הבנק עלה ביותר מ-2.6 טריליון אירו. לזה אפשר להוסיף הערכה שלנו מתחילת השנה, כי המשבר האיטלקי יחזור לבקר את אירופה בקרוב ויבחן מחדש את יציבותה של המערכת הבנקאית. בנוסף עתיד הברקזיט לא ברור וההסתברות להיפרדות מאירופה ללא הסכם עולה, מה שמסכן הן את אירופה והן את בריטניה".

 

"בארה"ב אומנם נתוני המאקרו ממשיכים להצביע על התרחבות כלכלית, אבל סימני החולשה והחשש מפני מלחמת הסחר נראים היטב בסקרי הציפיות ובמדדי מנהלי הרכש, שנחלשים בעקבות הרצון להשהות החלטות עסקיות".

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לרון 12/06/2019 15:08
    הגב לתגובה זו
    אחד הטובים!
  • 1.
    קשקשן! (ל"ת)
    אלי 12/06/2019 13:23
    הגב לתגובה זו
  • מדוע החלטת כך והגבת בבוטות מטומטמת? (ל"ת)
    פרופ'איציק100 12/06/2019 14:56
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳