הנפקת זאפ בוטלה: "זה אפילו לא הגיע לרמה של לדבר על המחיר"
"זה אפילו לא הגיע לרמה של לדבר על המחיר. המוסדיים חשדו שאייפקס שיפצו את הדוחות של זאפ לקראת ההנפקה", כך אמר ל-Bizportal גורם בכיר בשוק ההון. הנפקת זאפ, בהובלת לאומי פרטנרס, בוטלה רגע לפני כניסתה של ענקית המסחר המקוון אמזון לישראל, אשר צפויה לזעזע את פעילות השוואת המחירים של זאפ ועל רקע ביקורת ציבורית נוקבת בנוגע למחיר המבוקש בהנפקה.
ככל הנראה למוסדיים לא היה ברור מה בדיוק מצדיק שווי מבוקש של 700 מיליון שקל, עבור חברה שנרכשה באמצע שנת 2015, תמורת 145 מיליון שקל עם חוב של 90 מיליון שקל. שווי המשקף מכפיל גבוה של 19 על הרווח, שהושג עוד לפני כניסת אמזון לישראל.
כבר לאחר יציאת טיוטת התשקיף הראשונה פרסמנו ב-Bizportal ביקורת על ההנפקה, זאת כאשר שאר כלי התקשורת היו עסוקים בהשגת מידע מהחתמים. בסביבת זאפ, ככל הנראה, נקטו בשיטה נפוצה במחוזות שוק ההון הישראלי: מדליפים נתונים ראשוניים, חיוביים כמובן, ואז כלי התקשורת לא עוסקים בביקורת. אנו לא הסתפקנו בנתונים הראשוניים וחיכינו לקבלת התשקיף המלא.
הכסף הגדול נמצא בדפי זהב
המוצר המזוהה ביותר עם זאפ הינו אתר השוואת המחירים, אולם על פי הנתונים שחשפה החברה בתשקיף, פעילות זו מייצרת רק כ-20% מהכנסותיה, כאשר מרבית הכנסותיה מגיעות מאתר דפי זהב (39%), אתרי Zap Rest המספקים מידע בתחום המסעדות והאוכל, לרבות ביקורות גולשים על המסעדות, הזמנת מקום במסעדה והזמנת משלוחים מייצרים כ-15% מהכנסות החברה. אתר Zap דוקטורס, האחראי לכ-12% מהכנסות זאפ, מספק תוכן בנושאי רפואה וכולל בין היתר, פורומים בניהול מומחים, אינדקסים של רופאים ואפשרות להזמין רופא און ליין.
- מנורה משיקה מסלול ALL STARS להשקעה בגופי השקעות גדולים בעולם
- סמארט בטא ערך: עוד שיטת השקעה שנפלה קורבן לדומיננטיות של מניות הטכנולוגיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אייפקס ביקשו מכפיל 19 על צמיחה עתידית מעורפלת
בהתאם לתוצאות החברה, השווי המבוקש בהנפקה של כ-700 מיליון שקל משקף מכפיל 19 על הרווח הנקי שהציגה החברה ב-12 החודשים האחרונים. מכפיל שיכול להיחשב אטרקטיבי עבור חברה הפועלת בתחום שצפוי להציג צמיחה מואצת בשנים הקרובות, אולם נוכח כניסתן של אמזון וגוגל לתחום פעילותה של החברה, לא ברור כמה מואצת תהיה צמיחת החברה, בשנים הקרובות (לכתבה המלאה).
סביבה תחרותית בעייתית
על פי התשקיף של זאפ, בשנים האחרונות, גדלה התחרות מול מתחרים בינלאומיים גלובליים, בין היתר, עקב התחזקות מגמת הגלובליזציה באינטרנט במיצוב של מנועי חיפוש בינלאומיים, כגון Google ואחרים, המתחרים בעקיפין במוצרי הקבוצה וכן לאור גידול המתחרים המציעים לבעלי מקצוע ולעסקים שירותי פרסום במדיה חברתית דיגיטלית, כגון Instagram ופייסבוק, המהווים אפיק פרסום נוסף לעסקים קטנים ובינוניים.
בעניין זה צריך לציין שמרבית הכנסות זאפ (כ-39%) נובעות מדפי זהב, מותג שמדבר בעיקר אל הדור הוותיק (שעודנו רלוונטי בימים אלו), עם זאת, חיפוש בעלי מקצוע בפייסבוק וגוגל הולך ונהיה נפוץ יותר עם הזמן.
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
- 5.avist 06/08/2018 13:31הגב לתגובה זועם כניסתה של GOOGLE SHOPPING לזירת המכירות באינטרנט זאפ למעשה גמרה את הקריירה. זאפ דורשת מחיר גבוה מאוד להקלקה ההמלצות חלקם לא מדוייקות בקיצור אין טעם להשקיע שקל - זאפ פאסה
- 4.טוב שלא הנפיקו, עכשיו עדיקה צריכה לצאת מהבורסה (ל"ת)סנדרה 06/08/2018 12:16הגב לתגובה זו
- מה הקשר? (ל"ת)מבולבל 06/08/2018 14:33הגב לתגובה זו
- 3.בדיוק כמו שעקצו עם תנובה את הסינים (ל"ת)העלו קוט'ג ל 7 שקל 06/08/2018 12:10הגב לתגובה זו
- avist 06/08/2018 13:31הגב לתגובה זוהחברה הזאת לא שווה שקל שחוק
- 2.רצו לעקוץ כמו שעדיקה עקצו ששווה בקושי 20 מיליון שקל (ל"ת)אלין 06/08/2018 11:17הגב לתגובה זו
- 1.ירושלמי 06/08/2018 10:37הגב לתגובה זואבל כל המדינה מריחה כבר את הזאב מתחת לתחפושת... אוי ואבוי למוסדי שישים אצלה שקל! יקבל הפגנות מתחת לבית...

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳