פסגות על כיל: "הזדמנות כניסה מעניינת"

למרות סימני השאלה סביב הזיכיון בים המלח וחוסר היציבות הרגולטורית סביב החברה, בבית ההשקעות מתייחסים לתמחור המניה כאטרקטיבי
גיא בן סימון | (5)

בית ההשקעות פסגות פרסם לאחרונה סקירה על ענף הדשנים ובה התייחסות למניית כיל תוך המלצה כהזדמנות כניסה מעניינת ברקע להתפתחויות הצפויות בענף הדשנים. 

לפי הסקירה שהגיע לידי Bizportal בפסגות לא כל כך קונים את האופטימיות שהציגו החברות בענף במעמד הדו"חות. כך למשל, חברת Nutrien העלתה את התחזית העולמית למכירות אשלג בחצי טון, אורלקאלי שדרה אופטימיות אגרסיבית יותר, אך בפסגות כותבים כי הביקושים נראים כרגע חלשים מאד כמעט בכל האזורים בעולם על רקע ההמתנה לחוזים הסיניים. "שווקי הספוט כבר מגלמים את עליית המחירים לה מצפים בסין ואפילו יותר", כתבו בבית ההשקעות. "די ברור שההסכם ייחתם לקראת סוף יוני. בינתיים לא ברור איך יסתיים המו"מ בין הצדדים. נראה כי הפער בכל הנוגע למחיר האשלג ממשיך להיות גבוה והם לא מצליחים להגיע לעמק השווה", כתבו בפסגות.

ההמתנה ניכרת בביקושים הקפואים ובמחירים שלא זזים. בפסגות מעריכים כי החוזה עם הסינים ייחתם במחצית השנייה של חודש יוני וייגלם עליית מחירים שנובעת בחלקה מעלייה של מחירי ההובלה. "המלאים בסין גבוהים לתקופה זו גם בהשוואה לשנים 2016-2017\ מה שמאפשר לסינים לדחות את המ"מ עם הספקיות ולגרום ללחץ בזירת המחיר, בעיקר כאשר הפערים בין הספקיות לקניינים הסינים מאד גבוהים. 

בנוגע לאטרקטיבית ההשקעה, בפסגות כותבים, כי "כיל בולטת במכפילים הנמוכים, בתשואת הדיבידנד ובהחזר על ההשקעה בהתבסס על נתוני עבר. הפער הקיים בינה לבין חברות אחרות בתעשייה הינו פער היסטורי שאף התרחב כתוצאה משינויים בענף (מיזוג אגריום ופוטאש) וחששות הנוגעות לחברת כיל באופן נקודתי".

"הלחץ על המחיר של כיל נובע כמובן בעיקר מסימני השאלה המרחפים על החברה בכל הנוגע לחידוש הזיכיון בים המלח כאשר לכך ניתן להוסיף את חוסר היציבות הרגולטורית שאפפה את החברה בשנים האחרונות והיעדרות המשקיעים הזרים נוכח הירידה ברמת העניין בנוגע לשוק הישראלי בכלל ובכיל בפרט", כתבו בפסגות.

"אנו רואים בתמחור של כיל, בפער המכפילים, ובשיפור הקל בנתוני הרקע בתעשייה כהזדמנות כניסה מעניינת. לצד התמחור האטרקטיבי של המניה קיימים בטווח הקצר נתונים שתומכים בהמשך שיפור בשוק גם ב-2018", כתבו בפסגות. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    באמת מתומחרת בחסר (ל"ת)
    גבי 06/06/2018 10:37
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יקי 06/06/2018 08:59
    הגב לתגובה זו
    הכל בשליטת הבנקים והמוסדיים אין למשקיע שום סיכוי
  • 3.
    מיקי 05/06/2018 18:33
    הגב לתגובה זו
    או שרוצים למכור לנו באזור הזה כי רוצים להיפתר מכיל. אם אכן יפרוץ מעלה מעל 1750 בצורה טובה אז כנראה שכדאי לקנות ולהחזיק לשנה או עד שיעלה 25% בערך (תלוי אם העסק שם מתאושש...)
  • 2.
    רשמה עליה חחח ואזרחי ישראל רשמו הפסד של עשרות אחוזים (ל"ת)
    כיל 05/06/2018 17:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אל תקנו 05/06/2018 17:03
    הגב לתגובה זו
    דו"ח נווה מלאים את כיל לא מתחשב במשקיעים ושודד את כספם. גם אם ימצא קונה לכיל מדינת ישראל שודדת את כיל . עדיף כבר שהמדינה תפצה את המשקיעים ותעשה בים המלח ובכיל כרצונה. ואם המדינה תלאים את כיל מובטח לכם שסופה יהיה הפסדי עתק כמו צים ובזן וכמו ים המלח בזמנו. כל עוד ביבי בשלטון וחבורת הסחטנים השקרנים כמו כחלון ושי באבד ושרי אוצר כושלים אין מה לחפש בכיל. הם קנו מפוטאש בשער 12 או 13 כעת הם רוצים שער 22 למכור את המניה על חשבונכם. כולם יודעים שמדינת ישראל והטיפש לפיד וביבי השרדן עשו לאזרחי ישראל הלאמה בדלת האחורית. . כיל ז"ל בצד השני יש מדינה נורמלית כמו ירדן עם פוטאש אותו יתרון בלי הממשלה הפחדנית שיש פה שמשקשקת מיחימוביץ שמא תכתוב פוסט שהם לא חברתיים.
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.