אל על עברה להפסד של 2.4 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2016
חברת התעופה אל על 1.36% פרסמה היום את תוצאות הרבעון הרביעי ושל 2016 כולה, וזאת לאחר סיום המשבר המתוקשר בין ההנהלה לטייסים. בשורה התחתונה, העלייה בכניסות התיירים ב-2016 והירידה במחיר הדלק הסילוני, לא הצליחו לטשטש את תוצאות המשבר ואל על עברה ברבעון הרביעי להפסד של 2.4 מיליון דולר. עם זאת, השוק ציפה להפסד, והנתון החיובי בדו"ח מגיע מכיוון מחירי הכרטיסים, והמניה מגיבה.
מניית אל על מזנקת כ-6% בת"א במחזור של 9.5 מיליון שקל, לעומת מחזור יומי ממוצע של 6.3 מיליון שקל בחודש האחרון.
ברבעון הרביעי ההכנסות מהפעלה קטנו בכ-5.15 מיליון דולר (3.3%) ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, כאשר בהכנסות מנוסעים ירדו ב-9.9 מיליוני דולר למרות העלייה במספר הנוסעים, וההכנסות ממטענים, קטנו בכ-16.9%. הקיטון בהכנסות מנוסעים נבע גם כתוצאה מהשיבושים באיוש הטיסות. מנגד, אל על רשמה עלייה בהוצאות ההפעלה בגובה של 17.2 מיליון דולר לאחר חיסכון של 9.6 מיליון דולר כתוצאה מהירידה במחיר הדלק הסילוני. כלומר, בנטרול הדלק הסילוני - הוצאותיה של אל על היו עולים על יותר מ-25 מיליון דולר.
בשנת 2016 כולה הוצאות הדס"ל (דלק סילוני) של החברה קטנו בכ-7 .9 מיליון דולר - כלומר ירידה של 20% ביחס להוצאות בשנת 2015. ההכנסות מהפעלה בשנת 2016 ירדו ל- 2.038 מיליארד דולר לעומת 2.054 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הוצאות ההפעלה עלו ל-1.64 מיליארד דולר לעומת 1.59 מיליארד דולר בשנת 2015. בשנת 2016 ה-EBITDA ירד ל-287 מיליון דולר לעומת 331 מיליון דולר ב-2015. בשורה התחתונה, אל על סיימה את השנה עם עם רווח נקי בסך של 80.6 מיליון דולר בהשוואה לרווח נקי של כ-106.5 מיליון דולר אשתקד.
נעם פינקו, פסגות, אמר בשיחה עם Bizportal: "הדו"ח חלש אבל פחות חלש מהצפוי. אל על בפעם הראשונה בהיסטוריה כותבת מה היתה ירידת מחירי הכרטיסים ברבעון מול ברבעון פר ק"מ. ברבעון הרביעי נרשמה עלייה קטנה וברמה שנתית נרשמה ירידה קלה של 5%, וזה לא נורא. נסייג כי העלייה ברבעון קצת מעוותת נוכח העונתיות והמחירים הגבוהים של הטיסות בחגים. השוק מבין שההפסד נבע מהמשבר מול הטייסים. ההפסד נמוך מהציפיות ומחירי הטיסות ברבעון עלו, אך אני מסייג שקשה לחזות מה יקרה בהמשך. בסך הכל אל על נמצאת בתקופה טובה בזכות מחירי הנפט הנמוכים והגידול בתנועה בנתב"ג. השלמת הסכסוך עם הטייסים תחזיר את האמון למשקיעים וכמובן תקטין את ההוצאות העודפות שפגעו מאד ברווח השנה".
- וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
- הרווח שלא יחזור - מה יקרה לאל על בשנים הבאות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דוד מימון מנכ"ל אל על: "התוצאות השנה הושפעו ממשבר הטייסים, ששיאו היה ברבעון הרביעי של השנה. עיקר ההשפעה הייתה על סעיף הוצאות ההפעלה של החברה. אנו ממשיכים בהיערכות להגעת המטוסים החדשים רחבי גוף מדגם 787 (דרימליינר), שהראשון שבהם אמור להגיע בסוף אוגוסט.כמו כן, המשכנו ב- 2016 את מגמת הצערת צי המטוסים צרי הגוף עם השלמת הגעתם של 8 המטוסים מדגם בואינג 737-900. כיום עומד הגיל הממוצע של המטוסים צרי הגוף באל על על כ-7 שנים. במקביל, כפי שהתחייבנו, אנו ממשיכים בפיילוט של שימוש במערכת WIFI במהלך הטיסה, שתותקן בהדרגה בכל המטוסים מדגם בואינג 737-900. מועדון הנוסע המתמיד בארץ ובעולם ובמיוחד כרטיס האשראי FLYCARD מהווים מנוע צמיחה משמעותי ונמצאים בתהליך גידול מרשים. מספר מחזיקי כרטיס האשראי עלה על התחזיות. כ- 200 אלף לקוחות הצטרפו מאז השקתו. גם מספר חברי מועדון הנוסע המתמיד של אל על המשיך לצמוח והגיע למעל 1.76 מיליון חברים. נעשה הכל על מנת להעניק ללקוחותינו שירות איכותי, נוחות מרבית, חדשנות טכנולוגית ומטוסים מתקדמים ולהמשיך להתמודד בהצלחה עם תנאי השוק ועם התחרות".
- 4.ממי 23/03/2017 06:52הגב לתגובה זוומספיק. החברה דוחפת יותר כיסאות במטוס מכל חברה אחרת במטוס מאותו דגם. הכל נראה ישן ומוזנח. הדיילות מכוערות ופרימדונות. המחיר יקר יותר מרוב החברות. רק למזוכיסטים
- 3.יאללה הביתה 22/03/2017 15:37הגב לתגובה זותתפטר, הנהלהההה כושלת. הרגתם אותנו
- 2.יעקב 22/03/2017 15:32הגב לתגובה זוחברת התעופה הכי גרועה בעולם . המשקיעים מביעים אמון. האם גם הנוסעים מביעים אמון בחברה הכי גרועה? לא! אני לא טס איתם..!!!!
- 1.אלעל עולה מסיבה אחת בלבד. כי כל השאר יורדות (ל"ת)סתם אחד 22/03/2017 13:38הגב לתגובה זו
יאיר לפידות, מייסד ומנכ”ל משותף, בית ההשקעות ילין לפידות צילום: שלומי יוסף"אי אפשר לעלות 20%-30% בשנה, זה ייגמר בתיקון״
"הזינוקים הם לא ברי-קיימא וכולם יודעים את זה": בוועידה הכלכלית של ביזפורטל יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף של ילין לפידות מסביר למה העליות האחרונות בשווקים לא יחזיקו מעמד, הוא מצביע על ״קאפקס״ עצום בתשתיות AI, על עסקאות מנופחות בין חברות הטק, ועל זה שכולנו צריכים להיות מוכנים לתיקון שיחזיר את השוק לפרופורציות; וגם: על ההטיה של הבורסה המקומית לפיננסים ונדל״ן
בזמן שהבורסות בעולם שוברות שיאים והמדדים בארה״ב רושמים שלוש שנים רצופות של עליות דו-ספרתיות, יאיר לפידות, מייסד ומנכ״ל משותף של ילין לפידות, רוצה שנעצור רגע את המסיבה ונסתכל על העובדות. זה קורה במושב מיוחד בוועידה הכלכלית של ביזפורטל. הועידה השביעית הכלכלית נערכת הפעם בסימן של ההתאוששות ממלחמה בת שנתיים, הבורסה זינקה, המשק גילה חסינות אבל השאלה מה הלאה?
באולם שהמה מפה לפה יכולתם להרגיש את הדואליות הזאת. כמו המיקרוקוסמוס של הכלכלה הישראלית שהתנקזה לאולם הכנסים במתחם הבורסה. מצד אחד, כלכלנים כמו פרופ’ אמיר אקשטיין הציגו נתונים מדאיגים. הפריון נפגע, יש תלות מוגברת בייצוא הביטחוני כשבתווך מעמד הביניים נשחק. אבל מצד שני, יש גם את הצד האחר, מי שמגיע מהשטח וחושב שהמצב לא כזה גרוע. צביקה שווימר, מנכ״ל אלקטרה צריכה, הציג תמונה מעורבת הוא אומר לנו שלמרות המציאות הביטחונית המאתגרת שהייתה כאן, הצריכה בישראל לא נעצרה. אבל זה לא בהכרח כי יש לנו ברירות - "אנחנו חיים באי צרכני" הביקושים כאן קשיחים (ברמת הצריכה הקמעונאית) גם בזכות ילודה גבוהה ״200 אלף תינוקות בשנה זה כמו עיר חדשה״ הוא חושב שחברות קמעונאות ימשיכו לצמוח גם כשהגרפים המאקרו-כלכליים יציירו תמונה יציבה פחות. להרחבה - ״אלקטרה צריכה תצמח בקצב של 10-15% בשנה״
הדיון מתקדם. לבמה עולה יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף בבית ההשקעות ילין לפידות. גם הוא מתחבר לדואליות שהזכרנו. צריכים להיות זהירים ממה שראינו בבורסה ולא רק פה בארץ. הוא מציע לנו נקודת מבט מפוכחת על מה שהניע את הראלי האחרון וגם על מה שעלול לעצור אותו. הוא לא ״דובי״ על השוק, ההתרסקות אינה בהכרח מעבר לפינה, אבל אם אתם חושבים שהמגמה הזאת תימשך עוד שנים אפילו עוד שנה אתם מתעלמים מההיסטוריה.
"אם מסתכלים על המדדים הגדולים לאורך עשרים שנה, תראו תשואה ריאלית של 5%-7% בשנה - זה הממוצע, זה הקצב שהכלכלה יכולה לייצר", אמר. “מה שקורה בשלוש השנים האחרונות - עליות של 20%-30% בשנה - זה לא ססטיינבל. (בר קיימא, מ.ה.) אין כלכלה שיכולה לעמוד בזה לאורך זמן”.הקצבים החריגים האלה לדעתו יכולים להופיע רק בשני מצבים: יציאה ממשבר אמיתי, או שקיעה-רדיפה להייפ שמנתק את השוק מהמציאות. “והפעם”, הוא אומר, “זה הייפ. הייפ סביב AI”.
- ילין לפידות עם תוצאות שיא: היקף הנכסים על 150 מיליארד שקל - רווח של 108 מיליון שקל במחצית
- מה עשתה קרן ההשתלמות שלכם? - כל התוצאות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז מה עושים? לפידות חושב שזה לא הזמן להגדיל חשיפה מנייתית. אם אתם מאלו שלא תרדמו בלילה בתיקון עמוק, חלק ממכם צריכים אפילו לשקול להקטין. “העליות האחרונות גרמו להרבה אנשים להרגיש שזה ‘רק עולה’. זה לא עובד ככה. ככל שהעליות נמשכות בקצב הזה - ככה אני יותר מודאג”.
אורן הר נבו, ראש אגף החשבות והכספים של אל על, צילום: שלומי יוסף"חברת אל על נמצאת כמעט בלי חוב - דבר שאף אחד לא האמין שיכול לקרות"
אורן הר נבו ראש אגף החשבות והכספים של אל על מדבר בוועידה הכלכלית של ביזפורטל על הענף, על איך אל על ניצלה את תקופת הגאות כדי לחזק את המאזן; ולאן הוא חושב שהענף צועד "בעשור הקרוב נגיע לרף של 30 מיליון נוסעים, וזה הקיבולת המלאה של נתב״ג"
אל על אל על 1.36% של סוף 2025 היא לא אותה חברת תעופה שהכרתם בעבר. מי שזוכר מבנה חוב כבד, יעילות נמוכה ואינסוף מאבקים תפעוליים, ופותח את הדוחות האחרונים מגלה חברה רזה יותר, חברה שניצלה את הגאות כדי לנקות חובות, חברה שהסתכלה קדימה והכינה את מבנה ההון שלה להתחרות בגל של החברות שנחת כאן בתום המערכה הארוכה.
אבל דווקא כשהחברה מגיעה לאחת התקופות היציבות ביותר שלה, מרחף מעליה איום חדש. טוב, אולי לא כל כך חדש כיוון שהדיבורים על הקמת בסיס מקומי לוויזאייר על השולחן כבר כמה חודשים. מנכ״ל החברה, ג'וזף וראדי, נחת פה לפני כמה ימים נפגש עם שרת התחבורה והדרג המקצועי, והצהיר שבהשקעה של כמיליארד דולר בשלוש שנים הם יקימו בסיס מקומי לקראת אפריל 2026.
באותו יום המניות של אל על וישראייר נפלו. אבל אל על הספיקה לתקן מאז כנראה השוק יודע להבדיל בין הצהרות מפוצצות לבין המציאות התפעולית: עדיין אין כיום מספיק סלוטים, אין תשתית בשלה, וכמו שאמרנו אל על - לראשונה זה שנים - מגיעה למשחק עם אפס חוב ועם מועדון נוסעים שחצי מדינה מחוברת אליו. איך שלא מסתכלים על זה, החברה עצמה ממוקמת היום אחרת לחלוטין.
על הרקע הזה הגענו לשמוע את הזווית של אל על בוועידה הכלכלית של ביזפורטל. בוועידה שעמדה בסימן ההתאוששות ממלחמה בת שנתיים רצינו להבין אם הגאות בשווקים משתקפת גם בשטח. אחרי שסקרנו את המצב מהזוויות של הקמעונאות, מהזווית של אנשי הנדל"ן וגם בתי ההשקעות רצינו לקבל את התמונה של אחד הענפים שמחברים כמעט הכל ביחד צרכנות, תשתיות וביטחון לאומי: תעופה.
אורן הר-נבו, ראש אגף החשבות והכספים של אל על, עלה לבמה והביא איתו מבט רחב ומדויק על מה שקורה בענף מהפערים בין ביקוש להיצע ועד מקומה של אל על במערכת שמנסה להמריא, אבל נתקעת שוב ושוב בחסמים מבניים.
