אל על עברה להפסד של 2.4 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2016

למרות הירידה במחירי הדלק הסילוני ולמרות העלייה במספר התיירים, אל על הוציאה יותר מ-20 מיליון דולר ברבעון כתוצאה מהמשבר מול הטייסים
גיא בן סימון | (4)
נושאים בכתבה אל על

חברת התעופה אל על -0.34% פרסמה היום את תוצאות הרבעון הרביעי ושל 2016 כולה, וזאת לאחר סיום המשבר המתוקשר בין ההנהלה לטייסים. בשורה התחתונה, העלייה בכניסות התיירים ב-2016 והירידה במחיר הדלק הסילוני, לא הצליחו לטשטש את תוצאות המשבר ואל על עברה ברבעון הרביעי להפסד של 2.4 מיליון דולר. עם זאת, השוק ציפה להפסד, והנתון החיובי בדו"ח מגיע מכיוון מחירי הכרטיסים, והמניה מגיבה.

מניית אל על מזנקת כ-6% בת"א במחזור של 9.5 מיליון שקל, לעומת מחזור יומי ממוצע של 6.3 מיליון שקל בחודש האחרון.

ברבעון הרביעי ההכנסות מהפעלה קטנו בכ-5.15 מיליון דולר (3.3%) ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, כאשר בהכנסות מנוסעים ירדו ב-9.9 מיליוני דולר למרות העלייה במספר הנוסעים, וההכנסות ממטענים, קטנו בכ-16.9%. הקיטון בהכנסות מנוסעים נבע גם כתוצאה מהשיבושים באיוש הטיסות. מנגד, אל על רשמה עלייה בהוצאות ההפעלה בגובה של 17.2 מיליון דולר לאחר חיסכון של 9.6 מיליון דולר כתוצאה מהירידה במחיר הדלק הסילוני. כלומר, בנטרול הדלק הסילוני - הוצאותיה של אל על היו עולים על יותר מ-25 מיליון דולר.

בשנת 2016 כולה הוצאות הדס"ל (דלק סילוני) של החברה  קטנו בכ-7 .9 מיליון דולר - כלומר ירידה של 20% ביחס להוצאות בשנת 2015. ההכנסות מהפעלה בשנת 2016 ירדו ל- 2.038 מיליארד דולר לעומת 2.054 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הוצאות ההפעלה עלו ל-1.64 מיליארד דולר לעומת 1.59 מיליארד דולר בשנת 2015. בשנת 2016 ה-EBITDA ירד ל-287 מיליון דולר לעומת 331 מיליון דולר ב-2015. בשורה התחתונה, אל על סיימה את השנה עם  עם רווח נקי בסך של 80.6 מיליון דולר בהשוואה לרווח נקי של כ-106.5 מיליון דולר אשתקד.

נעם פינקו, פסגות, אמר בשיחה עם Bizportal: "הדו"ח חלש אבל פחות חלש מהצפוי. אל על בפעם הראשונה בהיסטוריה כותבת מה היתה ירידת מחירי הכרטיסים ברבעון מול ברבעון פר ק"מ. ברבעון הרביעי נרשמה עלייה קטנה וברמה שנתית נרשמה ירידה קלה של 5%, וזה לא נורא. נסייג כי העלייה ברבעון קצת מעוותת נוכח העונתיות והמחירים הגבוהים של הטיסות בחגים. השוק מבין שההפסד נבע מהמשבר מול הטייסים. ההפסד נמוך מהציפיות ומחירי הטיסות ברבעון עלו, אך אני מסייג שקשה לחזות מה יקרה בהמשך. בסך הכל אל על נמצאת בתקופה טובה בזכות מחירי הנפט הנמוכים והגידול בתנועה בנתב"ג. השלמת הסכסוך עם הטייסים תחזיר את האמון למשקיעים וכמובן תקטין את ההוצאות העודפות שפגעו מאד ברווח השנה". 

דוד מימון מנכ"ל אל על: "התוצאות השנה הושפעו ממשבר הטייסים, ששיאו היה ברבעון הרביעי של השנה. עיקר ההשפעה הייתה על סעיף הוצאות ההפעלה של החברה. אנו ממשיכים בהיערכות להגעת המטוסים החדשים רחבי גוף מדגם 787 (דרימליינר), שהראשון שבהם אמור להגיע בסוף אוגוסט.כמו כן, המשכנו ב- 2016 את מגמת הצערת צי המטוסים צרי הגוף עם השלמת הגעתם של 8 המטוסים מדגם בואינג 737-900. כיום עומד הגיל הממוצע של המטוסים צרי הגוף באל על על כ-7 שנים. במקביל, כפי שהתחייבנו, אנו ממשיכים בפיילוט של שימוש במערכת WIFI במהלך הטיסה, שתותקן בהדרגה בכל המטוסים מדגם בואינג 737-900. מועדון הנוסע המתמיד בארץ ובעולם ובמיוחד כרטיס האשראי FLYCARD מהווים מנוע צמיחה משמעותי ונמצאים בתהליך גידול מרשים. מספר מחזיקי כרטיס האשראי עלה על התחזיות. כ- 200 אלף לקוחות הצטרפו מאז השקתו. גם מספר חברי מועדון הנוסע המתמיד של אל על המשיך לצמוח והגיע למעל 1.76 מיליון חברים. נעשה הכל על מנת להעניק ללקוחותינו שירות איכותי, נוחות מרבית, חדשנות טכנולוגית ומטוסים מתקדמים ולהמשיך להתמודד בהצלחה עם תנאי השוק ועם התחרות".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ממי 23/03/2017 06:52
    הגב לתגובה זו
    ומספיק. החברה דוחפת יותר כיסאות במטוס מכל חברה אחרת במטוס מאותו דגם. הכל נראה ישן ומוזנח. הדיילות מכוערות ופרימדונות. המחיר יקר יותר מרוב החברות. רק למזוכיסטים
  • 3.
    יאללה הביתה 22/03/2017 15:37
    הגב לתגובה זו
    תתפטר, הנהלהההה כושלת. הרגתם אותנו
  • 2.
    יעקב 22/03/2017 15:32
    הגב לתגובה זו
    חברת התעופה הכי גרועה בעולם . המשקיעים מביעים אמון. האם גם הנוסעים מביעים אמון בחברה הכי גרועה? לא! אני לא טס איתם..!!!!
  • 1.
    אלעל עולה מסיבה אחת בלבד. כי כל השאר יורדות (ל"ת)
    סתם אחד 22/03/2017 13:38
    הגב לתגובה זו
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

מניות הבנקים המומלצות - ומי לא מומלצת?

האנליסטים של ברקליס ממליצים על שלושה מתוך ארבעת הבנקים הגדולים שהם מכסים: "פוטנציאל תשואה של עד 18%", מניית לאומי מועדפת וגם - מה התשואות הצפויות במניות ומה התחזית קדימה?

מנדי הניג |

האנליסטים של ברקליס בהמלצת תשואת יתר למניית לאומי, הפועלים ודיסקונט לאחר עונת דוחות חזקה. התשואה הממוצעת להון עומד על ממוצע של 16.3% ברבעון, צמיחת האשראי דו-ספרתית ויחסי יעילות הבנקים ממשיכים להשתפר. מהם מחירי היעד והסיכונים?

האנליסטים טבי רוזנר וכריס ריימר משמרים את הדירוג החיובי על הסקטור ואת המלצת התשואת יתר על שלושה מתוך ארבעת הבנקים שהם מכסים: לאומי, הפועלים ודיסקונט. על מזרחי-טפחות נשמרת המלצת החזק. 

"אנחנו ממשיכים לראות את הבנקים הישראליים כאטרקטיביים ורואים פוטנציאל להמשך עליית ערך", כותבים רוזנר וריימר, "עליית הערך מונעת על ידי תשואה להון גבוהה יותר ויחסי הוצאות-הכנסות נמוכים משמעותית, בהובלת צמיחת אשראי חד-ספרתית גבוהה ואיכות נכסים טובה".

רבעון חזק שעלה על התחזיות

עונת הדוחות לרבעון השלישי הסתיימה עם תוצאות שהכו את הציפיות. לפי ברקליס, הבנקים הציגו צמיחת אשראי מוצקה ותשואה על ההון שעלתה על האומדנים. ה-ROE הממוצע ברבעון עמד על 16.3%, גבוה ב-40 נקודות בסיס מהתחזית. צמיחת האשראי הסתכמה ב-3% רבעונית ו-11% שנתית, לעומת אומדן של 10%.

הרווח הנקי של הבנקים עלה ב-17% בממוצע בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בנטרול רווח חד-פעמי שרשם בנק הפועלים מפשרה משפטית, העלייה עמדה על 12%. ההכנסות שאינן מריבית זינקו ב-35% בממוצע, כאשר כל ארבעת הבנקים הציגו גידול בסעיף זה.

עמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטןעמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטן

בוקר טוב לממונה על שוק ההון שגילה שחברות הביטוח עושקות את הציבור

הרווחיות בענף הרכב טיפסה לרמות מפלצתיות: יחס משולב שנע סביב 75%-85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. אל תאשימו אותן - המטרה שלהן היא להרוויח; סוף-סוף הרגולטור הרדום התעורר

תמיר חכמוף |

עסק צריך להרוויח. המטרה המוצהרת של חברות היא למקסם את הרווח. זה נהדר למשקיעים, לצרכנים זה ממש לא נהדר. כשחברת ביטוח מרוויחה מעבר לרווח נורמלי זה אומר שהיא גובה יותר על ביטוחים ועל דמי ניהול וכו'. כשבנק מדווח על רווח לא נורמלי הוא לוקח לכם ריבית גבוהה על הלוואה ונותן ריבית נמוכה על פיקדון. לא הוגן, אבל מה אתם רוצים שיעשה מנכ"ל? יגיד אני לא במשחק וייקח ריבית נמוכה על הלוואה? תוך 4 חודשים יעיפו אותו.

הבעיה היא אולי קצת בחברות ובבנקים שהפכו לתאווי בצע ברמה מופרזת. הבעיה אצל הרגולטור - בנק ישראל בהקשר של הבנקים, ורשות שוק ההון על חברות הביטוח. חברות הביטוח מרוויחות פי 3-4 מאשר רק לפני 3 שנים ונסחרות בשווי גבוה פי 3-4 מאשר אז. כשהן מרוויחות כך, ובעיקר כשהן מגדילות כך את הרווח, זה על חשבונכם. רשות שוק ההון כבר סיפרה לנו בדוח השנתי ל-2024 שהתחרות בשוק הביטוח חלשה. עכשיו, באיחור היא מתחילה לפעול.  


רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בראשות עמית גל, בוחנת הפעם את התמחור בענף ביטוח הרכב, ומסקנותיה הובילו לאולטימטום חריג: חברות שיגבו פרמיות מופרזות על מקיף וצד ג' יצטרכו לתקן במחירים, בתוך שלושה חודשים, או לאבד את זכותן לשווק פוליסות רכב חדשות. הסיבה? הבדיקה מצאה פערים "מהותיים" בין רמת הסיכון הביטוחי בפועל לבין המחירים שגובה השוק. במילים פשוטות, חברות נהנו מהכנסות והפרמיות עלו הרבה מעבר למה שהצדיק הסיכון.

מגדל: ה"מוצלחת" לעת עתה

בין החברות שנדרשו לעדכן במסמך המקורי הייתה גם מגדל מגדל ביטוח -1.58%  , אך בעדכון רשמי שפרסמה החברה ‏הבוקר הובהר כי הרשות בחרה בשלב זה לא להורות למגדל לעדכן תעריפים בביטוח רכב רכוש. לעת עתה היא רשאית להמשיך לשווק ביטוח רכב תחת התעריפים הקיימים שלה. מבחינת מגדל, זו "חותמת טובה", בחירה רגולטורית תומכת, שעשויה לשמש כמקרה בוחן לרווחיות המתחרות. אם מגדל שומרת על רווחיות "מאוזנת" יחסית, בלי רווחיות יתר קיצונית, היא עשויה למשוך לקוחות רכב שתהיו מודעים לריכוז רגולטורי בתמחור. במבט על הדוחות, ניתן לראות כי יחס התביעות מול ההוצאות עומד באזור 90%, יחס חיובי אם כי לא קיצוני כמו שמציגות חלק מהחברות האחרות. להרחבה על דוחות מגדל מגדל: הרווח כולל קפץ ב-47% ל-535 מיליון שקל, התשואה להון ב-23.8% 

הפניקס: הדוגמא הנגדית

ובינתיים, הפניקס פרסמה היום דוחות חזקים במיוחד: רווח כולל של 803 מיליון שקל ברבעון, 2.3 מיליארד שקל בתשעת החודשים, ותשואה להון של 29.2%. רווח הליבה (לפני השקעות ושוק ההון) גם הוא גבוה, וכפי שצוין בדוח, חלק ניכר מהשורה התחתונה הגיע מרווחיות בענפי הביטוח הכללי והרחבת פעילות בניהול נכסים.