דגל ארה"ב
צילום: Frank Brueck

אקסלנס אחרי העימות: "להוריד חשיפה לשוק האמריקאי"

גיא בן סימון |
נושאים בכתבה ארה"ב

החוזים העתידיים בוול סטריט הגיבו בחיוב לעליונות שהפגינה קלינטון בעימות הלילה, אבל בבית ההשקעות אקסלנס לא לוקחים צ'אנס וממליצים להוריד חשיפה לשוק האמריקאי על רקע אי הוודאות בשווקים. הכלכלן הראשי יניב חברון מתייחס למצב בו טראמפ בכל זאת יתאושש מהעימות הלילה, וממליץ מה לעשת עם תיק ההשקעות בעקבות החלטת הריבית של הפד'.

וכך כותב חברון: "במידה שדונאלד טראמפ יזכה בבחירות בארה"ב, תשואות האג"ח יזנקו בחדות. ניתן היה לחשוב כי שוקי המניות אמורים לאהוב את המועמד הרפובליקאי אבל נראה כי חוסר היציבות והקיצוניות שלו מפחידים כל כך את וול סטריט. בנוסף, ההיסטוריה מלמדת כי החלפת שלטון בארה"ב, ועוד לרפובליקאי, מאופיינת בדרך כלל בירידות בשוק המניות בשנה הראשונה".

"שוקי המניות אמורים לאהוב את המועמד הרפובליקאי? הפחתת מסים מרמה של 30% לרמה של 15%, אולי לא משפיעה על החברות הגדולות במשק האמריקאי שגם ככה משלמות פחות או אפס, אבל בהחלט אמורה לעזור למאות אלפי עסקים בארה"ב, לעודד העסקת עובדים, לתמוך בשכר ולעודד צריכה וצמיחה. בנוסף חלק גדול מהעסקים או החברות שעקרו מארה"ב בגין מדיניות המס הגבוהה אולי ישקלו לחזור וליהנות ממס מופחת, מה שרק יאיץ את שתי המגמות הקודמות. בנוסף הפחתת מס יחידים אמורה להגביר את הצריכה הפרטית ולעזור לעסקים הקטנים, כמו גם הוצאות ספציפיות על ילדים כהוצאה מוכרת. אז למה בכל זאת כולם פוחדים? תעשיות כמו מזון וחקלאות, המבוססות על הגירה, ייפגעו אנושות במידה שטראמפ יממש רק חלק מתכניותיו לצמצום ההגירה".

"טראמפ מבטיח לשמר על הייצור המקומי, לפתח אותו ולתמוך בו, כשמילת המפתח היא מכסים - אבל אלו בדיוק אמורים לפגוע בצרכן האמריקאי ולהוביל לפגיעה בקמעונאות ובצריכה. תעשיית הנשק והתעופה האמריקאית, שהתבססו במדינות המפרץ, עשויות לקבל כתף קרה לאור המדיניות של טראמפ. התקררות ביחסים עם העולם הערבי תעביר ביקושים למתחרות האירופאיות שמזמן הפכו זולות יותר בעקבות החולשה באירו ומחזרות אחרי הפוטנציאל במזרח התיכון".

 

בנוגע לריבית של הפד' אמר חברון: "אנו ממשיכים להמליץ על החזקת תיק ההשקעות במח"מ קצר יחסית של 3.5-4 שנים. להערכתנו, אם בפד' יהיו מעוניינים לדחוף להעלאת ריבית בחודש דצמבר, הם יהיו חייבים עוד לפני כן להביא את השוק לתמחר זאת. כלומר: הם יהיו מעוניינים לראות רמת תשואות גבוהה יותר מזו הנוכחית. בתקופה הקרובה צפויים מקבלי ההחלטות בבנק המרכזי האמריקאי לדחוף להעלאת ציפיות השוק בנוגע לנקיטה בפעולה. לאור הקורלציה הגבוהה יחסית בין התנהגות שוק האג"ח המקומי לזה האמריקאי אנו מעריכים כי במידה שבפד אכן יצליחו להשיג את מטרתם, גם שוק האג"ח המקומי צפוי להיות מושפע מכך".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.