דגל ארה"ב
צילום: Frank Brueck

אקסלנס אחרי העימות: "להוריד חשיפה לשוק האמריקאי"

גיא בן סימון |
נושאים בכתבה ארה"ב

החוזים העתידיים בוול סטריט הגיבו בחיוב לעליונות שהפגינה קלינטון בעימות הלילה, אבל בבית ההשקעות אקסלנס לא לוקחים צ'אנס וממליצים להוריד חשיפה לשוק האמריקאי על רקע אי הוודאות בשווקים. הכלכלן הראשי יניב חברון מתייחס למצב בו טראמפ בכל זאת יתאושש מהעימות הלילה, וממליץ מה לעשת עם תיק ההשקעות בעקבות החלטת הריבית של הפד'.

וכך כותב חברון: "במידה שדונאלד טראמפ יזכה בבחירות בארה"ב, תשואות האג"ח יזנקו בחדות. ניתן היה לחשוב כי שוקי המניות אמורים לאהוב את המועמד הרפובליקאי אבל נראה כי חוסר היציבות והקיצוניות שלו מפחידים כל כך את וול סטריט. בנוסף, ההיסטוריה מלמדת כי החלפת שלטון בארה"ב, ועוד לרפובליקאי, מאופיינת בדרך כלל בירידות בשוק המניות בשנה הראשונה".

"שוקי המניות אמורים לאהוב את המועמד הרפובליקאי? הפחתת מסים מרמה של 30% לרמה של 15%, אולי לא משפיעה על החברות הגדולות במשק האמריקאי שגם ככה משלמות פחות או אפס, אבל בהחלט אמורה לעזור למאות אלפי עסקים בארה"ב, לעודד העסקת עובדים, לתמוך בשכר ולעודד צריכה וצמיחה. בנוסף חלק גדול מהעסקים או החברות שעקרו מארה"ב בגין מדיניות המס הגבוהה אולי ישקלו לחזור וליהנות ממס מופחת, מה שרק יאיץ את שתי המגמות הקודמות. בנוסף הפחתת מס יחידים אמורה להגביר את הצריכה הפרטית ולעזור לעסקים הקטנים, כמו גם הוצאות ספציפיות על ילדים כהוצאה מוכרת. אז למה בכל זאת כולם פוחדים? תעשיות כמו מזון וחקלאות, המבוססות על הגירה, ייפגעו אנושות במידה שטראמפ יממש רק חלק מתכניותיו לצמצום ההגירה".

"טראמפ מבטיח לשמר על הייצור המקומי, לפתח אותו ולתמוך בו, כשמילת המפתח היא מכסים - אבל אלו בדיוק אמורים לפגוע בצרכן האמריקאי ולהוביל לפגיעה בקמעונאות ובצריכה. תעשיית הנשק והתעופה האמריקאית, שהתבססו במדינות המפרץ, עשויות לקבל כתף קרה לאור המדיניות של טראמפ. התקררות ביחסים עם העולם הערבי תעביר ביקושים למתחרות האירופאיות שמזמן הפכו זולות יותר בעקבות החולשה באירו ומחזרות אחרי הפוטנציאל במזרח התיכון".

 

בנוגע לריבית של הפד' אמר חברון: "אנו ממשיכים להמליץ על החזקת תיק ההשקעות במח"מ קצר יחסית של 3.5-4 שנים. להערכתנו, אם בפד' יהיו מעוניינים לדחוף להעלאת ריבית בחודש דצמבר, הם יהיו חייבים עוד לפני כן להביא את השוק לתמחר זאת. כלומר: הם יהיו מעוניינים לראות רמת תשואות גבוהה יותר מזו הנוכחית. בתקופה הקרובה צפויים מקבלי ההחלטות בבנק המרכזי האמריקאי לדחוף להעלאת ציפיות השוק בנוגע לנקיטה בפעולה. לאור הקורלציה הגבוהה יחסית בין התנהגות שוק האג"ח המקומי לזה האמריקאי אנו מעריכים כי במידה שבפד אכן יצליחו להשיג את מטרתם, גם שוק האג"ח המקומי צפוי להיות מושפע מכך".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.