גרף

ארקו הנפיקה את חברת הבת והמניה בשיא - הנפילה בנפט עושה רק טוב

GMP, החברה הבת של ארקו, הנפיקה את השותפות בנאסד"ק לפי שווי של 311 מיליון דולר (אחרי הכסף)
גיא בן סימון | (3)
נושאים בכתבה אריק קוטלר

ארקו החזקות שבשליטת אריק קוטלר הנפיקה את השותפות שהקימה החברה הבת GMP במסגרת הנפקה פרטית בנאסד"ק לפי שווי של 240 מיליון דולר לפני הכסף. במסגרת הנפקה פרטית לחברת השקעות אמריקאית, השותפות של החברה הבת הצליחה לגייס 70 מיליון דולר תמורת 22% מהון המניות. כעת, GPM תרכוש מהשותפות את הדלקים לצורך הפעלה ואספקה והשותפות תרכוש מספקיות הדלק את הדלקים שהיא תספק ל-GPM.

מניית ארקו החזקות (או בשמה הקודם לידר-טק) מזנקת כעת בבורסה בתל אביב בכ-6% במחזור של 730 אלף שקל לשיא של שנים ארוכות. המניה משלימה בכך זינוק אדיר 1,000% ב-5 שנים וזינוק של מעל 2,000% מאז השפל ב-2008. שווי השוק של החברה עומד כעת על 680 מיליון שקל. 

ארקו פועלת בעיקר באמצעות החברה הבת GPM Investments שמפעילה תחנות דלק וחנויות נוחות ומספקת דלקים בסיטונאות ביותר מכ-750 אתרים בארה"ב. בשנת 2015 מכירות החברה צפויות לעמוד על 570 מיליון גאלונים המהווים 2.2 מיליארד ליטר. אם חשבתם שירידת הנפט צפויה להרע עם החברה, יו"ר ומנכ"ל החברה, אריק קוטלר, מסביר בשיחה עם Bizportal מדוע ירידת הנפט דווקא פועלת לטובתה, ומסביר את העלייה המטאורית במניה.

"תזמון ההנפקה - לא טריוויאלי"

קוטלר: "ההנפקה לא טריוויאלית בתקופה שכזו עם צניחת הנפט והמכה לחברות האנרגיה. אם בשנת 2014 מכרנו גלון בתחנת דלק ב-3.5 דולר, מהרבעון הרביעי של 2014 ועד היום אנו מוכרים ב-1.65 דולרים - כלומר לצרכן נותרים כמעט 2 דולרים בכיס". קוטלר מסביר כי מחירי הדלק הנמוכים דווקא משאירים לצרכן הכנסה פנויה המגיע היישר לכיסה הודות לפעילות השיווקית בחנויות הנוחות. "מדובר ב- 15 דולר בשבוע או 50-60 דולר לצרכן בשבוע להפנות לצרכים אחרים. אפשר לראות זאת לפי נתוני החברה. מבחנית תזרים מזומנים ייצרנו 170 מיליון שקל ב-9 החודשים האחרונים, לעומת 84 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2014".

תזרים מזומנים ב-2015 הכפיל את עצמו

"המשק בארה"ב הוא מצויין אנחנו עם קרוב ל-800 תחנות דלק - צמיחה של 500 תחנות ב-5 השנים האחרונות. העלייה במניה היא כתוצאה מהרווחיות שלה. GPM הרוויחה ב-9 החודשים האחרונים קרוב ל-35 מיליון דולר ותזרים מזומנים של 170 מיליון דולר - כמעט מפי 2 מכל מה שהחברה עשתה ב-2014".

ההנפקה היום תקצה יחידות השתתפות לשתי קרנות השקעות הפועלות בענף האנרגיה. כעת, GPM תחזיק 77.54% מיחידות ההשתתפות של שותפות ובהחזקה המלאה (100%) מחברת הניהול, או במלים המוכרות מהתחום בישראל: השותף הכללי.

רוסאריו ייעוץ ומחקר: אפסייד של 70% למניה 

ברוסאריו ייעוץ ומחקר החלו לסקר את ארקו במחיר של 2 שקלים למניה - אפסייד של 70% על מחיר המניה בשוק. "בהנפקת פעילות אספקת הדלקים טמונה אפשרות להצפת ערך, אשר באה לידי ביטוי כעת.  ציין כי מהלך זה הינו הנפקה פרטית של השותפות המוגבלת, שהינה בעלת אותו מבנה משפטי כמו זה של השותפות הציבורית שמתוכננת להיות מונפקת על ידי GPM. אנו מאמינים כי השותפות הפרטית יכולה להוות פלטפורמה להנפקה הציבורית לכשתבחר החברה לעשות כן". 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מניית ארקו מאז 2013

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    תומר 14/01/2016 08:54
    הגב לתגובה זו
    שקוטלר הוא גאון פיננסי אין ספק שהחברה מאוד התקדמה והיום הסיכון להשקעה בה ירד פלאים וגם נפח המסחר ילך ויגדל , כך שמהיום שווה בהחלט השקעה לתווך בינוני ארוך אין באמור המלצה כלשהי רק דעה אישית בתור איש מקצוע בתחום .
  • 2.
    פרסום יח"ץ של ארקו מופיע בכל העתונים !! (ל"ת)
    yuval743 13/01/2016 20:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אבי 13/01/2016 15:23
    הגב לתגובה זו
    ארקו שווה 4 ש~ח עכשיו פששששש כל הכבוד
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳