גרף

ארקו הנפיקה את חברת הבת והמניה בשיא - הנפילה בנפט עושה רק טוב

GMP, החברה הבת של ארקו, הנפיקה את השותפות בנאסד"ק לפי שווי של 311 מיליון דולר (אחרי הכסף)
גיא בן סימון | (3)
נושאים בכתבה אריק קוטלר

ארקו החזקות שבשליטת אריק קוטלר הנפיקה את השותפות שהקימה החברה הבת GMP במסגרת הנפקה פרטית בנאסד"ק לפי שווי של 240 מיליון דולר לפני הכסף. במסגרת הנפקה פרטית לחברת השקעות אמריקאית, השותפות של החברה הבת הצליחה לגייס 70 מיליון דולר תמורת 22% מהון המניות. כעת, GPM תרכוש מהשותפות את הדלקים לצורך הפעלה ואספקה והשותפות תרכוש מספקיות הדלק את הדלקים שהיא תספק ל-GPM.

מניית ארקו החזקות (או בשמה הקודם לידר-טק) מזנקת כעת בבורסה בתל אביב בכ-6% במחזור של 730 אלף שקל לשיא של שנים ארוכות. המניה משלימה בכך זינוק אדיר 1,000% ב-5 שנים וזינוק של מעל 2,000% מאז השפל ב-2008. שווי השוק של החברה עומד כעת על 680 מיליון שקל. 

ארקו פועלת בעיקר באמצעות החברה הבת GPM Investments שמפעילה תחנות דלק וחנויות נוחות ומספקת דלקים בסיטונאות ביותר מכ-750 אתרים בארה"ב. בשנת 2015 מכירות החברה צפויות לעמוד על 570 מיליון גאלונים המהווים 2.2 מיליארד ליטר. אם חשבתם שירידת הנפט צפויה להרע עם החברה, יו"ר ומנכ"ל החברה, אריק קוטלר, מסביר בשיחה עם Bizportal מדוע ירידת הנפט דווקא פועלת לטובתה, ומסביר את העלייה המטאורית במניה.

"תזמון ההנפקה - לא טריוויאלי"

קוטלר: "ההנפקה לא טריוויאלית בתקופה שכזו עם צניחת הנפט והמכה לחברות האנרגיה. אם בשנת 2014 מכרנו גלון בתחנת דלק ב-3.5 דולר, מהרבעון הרביעי של 2014 ועד היום אנו מוכרים ב-1.65 דולרים - כלומר לצרכן נותרים כמעט 2 דולרים בכיס". קוטלר מסביר כי מחירי הדלק הנמוכים דווקא משאירים לצרכן הכנסה פנויה המגיע היישר לכיסה הודות לפעילות השיווקית בחנויות הנוחות. "מדובר ב- 15 דולר בשבוע או 50-60 דולר לצרכן בשבוע להפנות לצרכים אחרים. אפשר לראות זאת לפי נתוני החברה. מבחנית תזרים מזומנים ייצרנו 170 מיליון שקל ב-9 החודשים האחרונים, לעומת 84 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2014".

תזרים מזומנים ב-2015 הכפיל את עצמו

"המשק בארה"ב הוא מצויין אנחנו עם קרוב ל-800 תחנות דלק - צמיחה של 500 תחנות ב-5 השנים האחרונות. העלייה במניה היא כתוצאה מהרווחיות שלה. GPM הרוויחה ב-9 החודשים האחרונים קרוב ל-35 מיליון דולר ותזרים מזומנים של 170 מיליון דולר - כמעט מפי 2 מכל מה שהחברה עשתה ב-2014".

ההנפקה היום תקצה יחידות השתתפות לשתי קרנות השקעות הפועלות בענף האנרגיה. כעת, GPM תחזיק 77.54% מיחידות ההשתתפות של שותפות ובהחזקה המלאה (100%) מחברת הניהול, או במלים המוכרות מהתחום בישראל: השותף הכללי.

רוסאריו ייעוץ ומחקר: אפסייד של 70% למניה 

ברוסאריו ייעוץ ומחקר החלו לסקר את ארקו במחיר של 2 שקלים למניה - אפסייד של 70% על מחיר המניה בשוק. "בהנפקת פעילות אספקת הדלקים טמונה אפשרות להצפת ערך, אשר באה לידי ביטוי כעת.  ציין כי מהלך זה הינו הנפקה פרטית של השותפות המוגבלת, שהינה בעלת אותו מבנה משפטי כמו זה של השותפות הציבורית שמתוכננת להיות מונפקת על ידי GPM. אנו מאמינים כי השותפות הפרטית יכולה להוות פלטפורמה להנפקה הציבורית לכשתבחר החברה לעשות כן". 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מניית ארקו מאז 2013

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    תומר 14/01/2016 08:54
    הגב לתגובה זו
    שקוטלר הוא גאון פיננסי אין ספק שהחברה מאוד התקדמה והיום הסיכון להשקעה בה ירד פלאים וגם נפח המסחר ילך ויגדל , כך שמהיום שווה בהחלט השקעה לתווך בינוני ארוך אין באמור המלצה כלשהי רק דעה אישית בתור איש מקצוע בתחום .
  • 2.
    פרסום יח"ץ של ארקו מופיע בכל העתונים !! (ל"ת)
    yuval743 13/01/2016 20:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אבי 13/01/2016 15:23
    הגב לתגובה זו
    ארקו שווה 4 ש~ח עכשיו פששששש כל הכבוד
סייברוואן יעקב טננבוים
צילום: איציק בירן, צילום מסך אתר יוניקורן טכנולוגיות
הלך הכסף

100 אלף שקלים הפכו לעשרות שקלים - סייברוואן עושקת את המשקיעים

אחרי שנפלה 90% בבורסה בת"א, סייברוואן נרשמה בוול סטריט - מי שציפה לעדנה קיבל ירידה של 99% נוספים; סייברוואן היא תרגיל פיננסי שעושק משקיעים - בדרך יש מרוויחים

רן קידר |
נושאים בכתבה סייברוואן

חלום גדול - הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה  - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה. המעגל הזה קיים בעשרות רבות של חברות גם בבורסה בת"א וגם בוול סטריט. חברות בלי הצדקה כלכלית רוכבות על חלום ומגייסות כסף. הכסף נגמר, מנסים לנפח שוב את החלום ומגייסים שוב, והכסף שוב נגמר וחוזר חלילה. אחד המקרים המכוערים ביותר הוא של סייברוואן. חברת טכנולוגיה שהכניסה את המילה "סייבר" לשם שלה וחשבה שהיא עומדת לכבוש את העולם.

סייברוואן פיתחה מערכות שיגרמו לנהג ברכב להיות  קשוב לכביש ולאירועים ולא להיות מוסח לטלפון הנייד. היא הנפיקה בגל של 2021 לפי שווי של כ-110 מיליון שקל וגייסה ממשקיעים כ-26 מיליון שקל. 

הכסף ירד לטמיון. אבל היא גייסה שוב ואז התברר לה שהמשחק בת"א נגמר. די, המשקיעים כאן כבר לא ייתנו אמון בהנהלה ובחזון של האיש שהוביל אותה בתחילת הדרך - יעקב טננבאום. אז מה עושים? משכפלים את המקרה לוול סטריט. כן, פראיירים יש גם בוול סטריט, אפילו יותר. וכך הצליחה סייברוואן לעשות את מה שעשתה למשקיעם המקומיים גם למשקיעים בוול סטריט. 

בשורה התחתונה אחרי הפסד של כמעט 90% בת"א, היא יצרה הפסד של 99% בוול סטריט. מי שהשקיע בה בהנפקה הפסיד 99.9% מכספו. תזכורת לסיכון הגדול של השקעה בהנפקה - המקום בו המנפיק יודע הרבה יותר טוב מהרוכש על החברה הנמכרת.      

סייברוואן הפכה 100 אלף שקלים של השקעה לעשרות שקלים בודדים. סייברוואן הפסידה מאז הקמתה 186.7 מיליון שקל:


איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה -1.92%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.