סלקום ופרטנר מזנקות - לאחר צניחה של 60% בשנה, האם מדובר בהזדמנות קניה?

מניות הסלולר נפלו כ-85% מאז תחילת הרפורמה של משה כחלון, גיל דטנר מלאומי שוקי הון מנתח את השוק
גיא ארז | (5)
נושאים בכתבה סלקום פרטנר

מניות פרטנר 0.32% ו-סלקום 2.29% הינן המניות עם התשואה הגרועה ביותר במדד ת"א 100, אשר ירדו כ-59% ו-63% בהתאמה, ב-12 החודשים האחרונים. המניות מזנקות היום, בניגוד למגמת הירידות בבורסה. בכלל, מניות חברות הסלולר עלו בתקופה האחרונה : מניית סלקום זינקה בכ-6% מאז השפל אליו הגיעה לפני כשבוע, ומניית פרטנר טסה מאז אמצע חודש יוני (השפל אליו הגיעה) בלא פחות מ-25%. העליות מגיעות על רקע פרסומים כי חברות 'הום סלולר' ו'אלון' עשויות לצאת משוק הסלולר, ואולי מדובר בסנונית ראשונה בנפילתה של רפורמת הסלולר של משה כחלון (שהפילה את מניותיהן של החברות הוותיקות יותר).

עם זאת, גם לאחר העליות הנאות הללו, נזכיר כי מדובר בתשואה שלילית רצינית ב-12 החודשים האחרונים. יותר מכך, מניית פרטנר, לדוגמא, נפלה בכ-85% מאז חודש דצמבר 2010. Bizportal בדק עם האנליטס גיל דטנר, מלאומי שוקי הון, האם מדובר בהזדמנות קניה בזמן שהמניות בתחילתו של מהלך כלפי מעלה:

דטנר טוען כי יציאת החברות הקטנות משוק הסלולר הינה בבחינת טיפה בים בלבד: "לדעתי מוקדם מדי לומר שהרפורמה של כחלון יורדת לטמיון. יותר מכך, מוקדם בכלל להגיד שהיא מתחילה לחזור אחורה. מה שראינו זו מכירה של הפעילות של חברת 'אלון', בגלל רקע של משבר בקבוצה. מבחינת השינויים ב'הום סלולר, מדובר בפעילות קטנה של 20 אלף לקוחות בלבד. בסך הכל מדובר בכ-100 אלף מנויים, לעומת שוק של 10 מיליון מנויים סלולריים. החברות האלו היו שחקנים יחסית שוליים בתחרות, ושחקו תפקיד של משווק של החברות הגדולות".

דטנר אומר שמבחינת חברות סלקום ופרטנר, "התחרות האמיתית הינה מול 'הוט' ו'גולן טלקום' - אלו חברות עם אסטרטגיה גדולה ומקיפה. לכן, עוצמת התחרות לא תשתנה בקרוב, עד שלא נראה רכישות של אחד השחקנים הגדולים, אם בכלל. היו אמנם ספקולציות של התקשורת ש'גולן' תקנה את סלקום לדוגמא, אבל זה לא נראה כאופציה לטווח הקרוב, בטח כשהרגולטור יצטרך לאשר דבר כזה, וזו החלטה פוליטית לא פופולרית. אם תרחיש כזה יקרה, הדבר בהחלט ישנה את השוק".

 

מבחינת ביצועי המניות, טוען דטנר כי "קיימת תחושה שמחירי חבילות הסלולר יפסיקו לרדת. מצד שני - זו לא חכמה, הן כבר נורא זולות. יש עכשיו תחושה פחות שלילית, שמאפשרת לתיקון הזה במניות להתרחש. בנוסף, היה גם הסכם בין אורנג' צרפת לפרטנר ישראל, והחברה צפויה לקבל סכום כסף יפה. בגלל שווי המניות הנמוך, קל יותר להשפיע עליהן, ולכן התנודות הקיצוניות יחסית. אני רואה בביצועי המניות כעת תיקון מסויים לאחר מהלך ירידות מאוד אגרסיבי, יותר מאשר שיפור בתנאי השוק".

 

מבחינת המלצה, מסביר דטנר כי "המניות נמצאות במחירים סבירים, ויש להן לאן לעלות ברמה הפונדמנטלית. קיים אפסייד במחיר היעד שלנו, אך אנחנו לא תומכים ב'קניה',  בין היתר כי המניות נהיו נורא תנודתיות, וזה שווה ערך לסיכון. לכן, אנו מתמחרים אותן ב'תשואת שוק'. הירידות הגדולות כנראה מאחורינו, אבל יש סיכון בסקטור הזה, וצריך להיות ערים אליו. יהיה לנו יותר נוח להמליץ על המניות כשיהיה שינוי מהותי בשוק, ולא כרגע".

 

לשאלה האם 'שינוי מהותי בשוק' לא יהיה טיימינג מאוחר מדי לקבלת תשואה יפה, ענה דטנר כי "למניות אין עוד הרבה מה לרדת, אך צריך לקחת בחשבון שזה רלוונטי להשקעה לטווח ארוך, עם תנדותיות משמעותית בדרך".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ערן יעקובי, מנכ"ל רוסאריו ייעוץ ומחקר מסר כי "על פי הדיווחים סלקום מעט מפתיעה לטובה עם אימוץ שירותי הטלוויזיה שלה. אנו מודים כי הקצב טוב מעט מהמצופה ועדיין דרושה עוד כברת דרך עד לאיזון תפעולי של מיזם הטלוויזיה. הערכתי בעבר כי מטרתה של סלקום בהשקת שירותי הטלוויזה היא לא תחרות ישירה מול yes ו- HOT, אלא בדיוק ניצול היתרון לגודל מול מתחרות כמו גולן והוירטואליות בהיבט של קשירת לקוחות לטווח ארוך לשירותי החברה. פרטנר הוציאה עז ממתוק. לאחר ההתבטאות האומללה של מנכ"ל אורנג' העולמית, פרטנר תחל להכיר בהכנסות כתוצאה מהסכם חדש עם אורנג' כבר ברבעון השלישי של השנה. אמנם לא מדובר בהרבה כסף לרבעון וגם לא בהכנסות קבועות, אולם בשנה בה יש חשש לקצב ייצור המזומנים ולרווחיות הנקיה, עדיין מדובר בהפתעה נעימה".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מוסדי 16/07/2015 11:07
    הגב לתגובה זו
    מפרטנר. יש לי סבלנות לחכות. לדעתנו-שער המניות נמוך מאד
  • 4.
    פרטנר מניה מסוכנת. לברוח! (ל"ת)
    ר׳ יוסי הגלילי 15/07/2015 12:23
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לא... לנסות לתפוס סכין נופלת מי שיהמר יחתך (ל"ת)
    banano84192 15/07/2015 07:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אדם 14/07/2015 17:04
    הגב לתגובה זו
    ישנה השקעה לטווח ארוך שמכניסה מזומן בכל חודש. חפש בגוגל- השכרת מניות (:
  • 1.
    אורי 14/07/2015 15:23
    הגב לתגובה זו
    ולא חשוב אם אתם לקוחות של רשת עושקת או ספקים שלה או משקיעים או עובדים. הסיכון ברור והוא כתוב באותיות קידוש לבנה על הקיר. ראו הוזהרתם. וזאת אזהרה כללית. בלי קשר להמלצה בכתבה זו.
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

מניות הבנקים המומלצות - ומי לא מומלצת?

האנליסטים של ברקליס ממליצים על שלושה מתוך ארבעת הבנקים הגדולים שהם מכסים: "פוטנציאל תשואה של עד 18%", מניית לאומי מועדפת וגם - מה התשואות הצפויות במניות ומה התחזית קדימה?

מנדי הניג |

האנליסטים של ברקליס בהמלצת תשואת יתר למניית לאומי, הפועלים ודיסקונט לאחר עונת דוחות חזקה. התשואה הממוצעת להון עומד על ממוצע של 16.3% ברבעון, צמיחת האשראי דו-ספרתית ויחסי יעילות הבנקים ממשיכים להשתפר. מהם מחירי היעד והסיכונים?

האנליסטים טבי רוזנר וכריס ריימר משמרים את הדירוג החיובי על הסקטור ואת המלצת התשואת יתר על שלושה מתוך ארבעת הבנקים שהם מכסים: לאומי, הפועלים ודיסקונט. על מזרחי-טפחות נשמרת המלצת החזק. 

"אנחנו ממשיכים לראות את הבנקים הישראליים כאטרקטיביים ורואים פוטנציאל להמשך עליית ערך", כותבים רוזנר וריימר, "עליית הערך מונעת על ידי תשואה להון גבוהה יותר ויחסי הוצאות-הכנסות נמוכים משמעותית, בהובלת צמיחת אשראי חד-ספרתית גבוהה ואיכות נכסים טובה".

רבעון חזק שעלה על התחזיות

עונת הדוחות לרבעון השלישי הסתיימה עם תוצאות שהכו את הציפיות. לפי ברקליס, הבנקים הציגו צמיחת אשראי מוצקה ותשואה על ההון שעלתה על האומדנים. ה-ROE הממוצע ברבעון עמד על 16.3%, גבוה ב-40 נקודות בסיס מהתחזית. צמיחת האשראי הסתכמה ב-3% רבעונית ו-11% שנתית, לעומת אומדן של 10%.

הרווח הנקי של הבנקים עלה ב-17% בממוצע בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בנטרול רווח חד-פעמי שרשם בנק הפועלים מפשרה משפטית, העלייה עמדה על 12%. ההכנסות שאינן מריבית זינקו ב-35% בממוצע, כאשר כל ארבעת הבנקים הציגו גידול בסעיף זה.

אבי שכטר מנכ"ל קבוצת מר; קרדיט: אייל טואגאבי שכטר מנכ"ל קבוצת מר; קרדיט: אייל טואג

ההכנסות צמחו, הרווח קפץ: המגזר המקומי דחף את קבוצת מר לרבעון חזק

ברבעון השלישי של 2025 הציגה קבוצת מר עלייה מתונה בהכנסות, אך שיפור חד ברווחיות הודות לשינוי בתמהיל המכירות וצמצום פעילויות רווחיות פחות. המגזר הישראלי בולט במיוחד, עם קפיצה משמעותית ברווח, בעוד שהמגזר הגלובלי נשחק בעקבות האטה בשוקי התקשורת באמריקה הלטינית. למרות זאת, הרווח הנקי של החברה מזנק, והצבר מגיע לשיא של כ-900 מיליון שקל - נתון שמסמן את המשך מגמת הצמיחה

עוזי גרסטמן |

קבוצת מר CMER  פרסמה היום את הדו"חות הכספיים שלה לרבעון השלישי ולתשעת החודשים הראשונים של 2025, והם מציירים תמונה מורכבת אך חיובית: ההכנסות אמנם עלו בצורה מתונה ברבעון, אך הרווחיות השתפרה בצורה משמעותית, בעיקר בזכות העדפה ברורה למוצרים ולפעילויות שמניבים שיעורי רווח גבוהים יותר. ברבעון השלישי הסתכמו הכנסות החברה בכ-180.5 מיליון שקל - עלייה של כ־3.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מאחורי העלייה עומדת בעיקר הפעילות בישראל, שצברה תאוצה ובלטה ברווחיותה. מנגד, הפעילות הבינלאומית נותרה כמעט ללא שינוי, כשהירידות בתחום תשתיות התקשורת באמריקה הלטינית המשיכו להעיק על המגזר.

בפעילות החברה בישראל בלטה צמיחה חדה בהכנסות שהגיעו ל-87.3 מיליון שקל - עלייה של כ-8.6% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. ואלם הנתון המרשים יותר הוא זינוק של כ-38.9% ברווח המגזרי, שהגיע ל-6.5 מיליון שקל. זאת הודות לשיפור ביכולות התפעול ולדגש הולך וגובר על מוצרים רווחיים יותר, במקביל לצמצום פעילויות שהניבו רווחיות נמוכה. במגזר הגלובלי נרשמה דווקא יציבות בהכנסות - כ-93.2 מיליון שקל, לעומת כ-94.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההאטה בשוקי התקשורת באמריקה הלטינית היא הסיבה העיקרית לשחיקה, אך הרווח במגזר נותר דומה לרבעון המקביל - כ-11.5 מיליון שקל, מה שמעיד על התאמה פנימית טובה לנסיבות.

הרווח הגולמי ברבעון קפץ בכ-15.7% והגיע ל-37.1 מיליון שקל, המשקפים שיעור רווחיות של 21% מההכנסות - שיפור ניכר לעומת 18% בשנה שעברה. התוצאה הזו מודגשת בייחוד לאור העובדה שההכנסות עצמן כמעט שלא השתנו: המשמעות היא שהחברה מצליחה למכור יותר מוצרים ושירותים ברווחיות גבוהה, תוך צמצום פעילויות שאינן תורמות לשורה התחתונה. הרווח התפעולי ברבעון עלה אף הוא, לכ-17.5 מיליון שקל - עלייה של כ־9.1% לעומת התקופה המקבילה ב-2024. אף שהוצאות המכירה וההנהלה גדלו בגלל השקעה מוגברת בשיווק ובפיתוח פעילויות בישראל ובעולם, הרווח הגולמי החזק קיזז את העלייה הזו כמעט במלואה.

בשורה התחתונה, הרווח הנקי ברבעון הגיע ל-13.3 מיליון שקל - עלייה של כ-14% לעומת הרבעון המקביל, ואף קפיצה משמעותית לעומת 7.7 מיליון שקל בלבד שנרשמו ברבעון השני של השנה. השיפור החד מדגיש את האפקט של שינויי התמהיל העסקי, גם בלי זינוק משמעותי בהיקף המכירות. 

בתשעת החודשים הראשונים של 2025 מצטיירת תמונה דומה: ההכנסות ירדו מעט לכ-484.5 מיליון שקל, בעיקר בגלל ירידה בפעילות תשתיות התקשורת במרכז אמריקה והשפעות מבצע עם כלביא מול איראן על שרשרת האספקה. עם זאת, הרווח הגולמי בתקופה עלה ב-12.5% והגיע ל-96.1 מיליון שקל - נתון המשקף שינוי עמוק באופן שבו החברה מתעדפת את תחומי הפעילות שלה.