שת"פ אסטרטגי: כיל תשקיע עד 84 מיליון דולר בפיתוח מכרה באתיופיה

כיל תרכוש עד 37% מבעלת המכרה, אלאנה פוטאש הקנדית, המכרה צפוי להפיק תוך פחות מ-5 שנים מיליון טון אשלג
נושאים בכתבה כיל

חברת האשלג הישראלית כיל נכנסת לשיתוף פעולה אסטרטגי עם יצרנית האשלג הקנדית אלאנה הנסחרת בבורסה בטורונטו. אלנה (סימול: AAA בבורסת טורונטו) היא חברה קנדית קטנה המחזיקה בבעלות על מכרה אשלג באתיופיה. במסגרת ההסכם בין החברות, כיל צפויה להיות המפתחת של המכרה, כשעל סמך בדיקות היתכנות, המכרה יפיק בתוך פחות מחמש שנים כמיליון טון אשלג בשנה.

כיל רואה בהשקעות בפיתוח מקורות אטרקטיביים של חומרי גלם בעולם ערך אסטרטגי חשוב, בעיקר בשל הרצון להבטיח חלופות נוספות לכשיגיע מועד הארכת הזיכיון להפקת אשלג בים המלח בשנת 2030 ולאור חוסר הוודאות בנוגע לסביבה העסקית והרגולטורית בישראל. תהליכי התכנון והפיתוח של תעשיה בכלל ותעשיית הדשנים בפרט נמשכים כעשר שנים ועל כן כיל כבר החלה בבחינת חלופות אלו.

על פי ההסכם, כיל תרכוש יחידות של אלאנה (הכוללות מניות ואופציות) בהשקעה מצטברת של כ-23 מיליון דולר, במחיר של כ- 0.43 דולר ליחידה, על בסיס הנפקה פרטית. בהתאם להסכם, כיל תחזיק בכ-16% מהון המניות של אלאנה על בסיס לא מדולל, עם אופציה להגדיל את אחזקותיה לכ-37% מהון המניות של אלאנה כשהעסקה עשויה להגיע לשווי של כ-84 מיליון דולר. ההנפקה תשמש לפיתוח וקידום פרויקט המכרה.

בנוסף, כיל חתמה עם אלאנה על הסכם מכירה בלעדי (offtake) לפיו כיל תהיה זכאית לרכוש את התפוקה של המכרה. במסגרת ההסכם כיל תתמוך באלאנה ותספק סיוע טכני והנדסי לפיתוח והפעלת המכרה מתוך הידע אשר נצבר בכיל בתחומי פעילות אלו.

סטפן בורגס, מנכ"ל כיל אמר: "אנו שמחים להיכנס לברית אסטרטגית עם "אלאנה" בפיתוח מכרה האשלג דאנקיל (Danakhil) שבאתיופיה. מכרה זה יביא את בשורת האשלג לאתיופיה בפרט ולאפריקה בכלל, ויאפשר לחקלאים שם לייצר יותר ייבול חקלאי ומזון. הסכם זה מבטא את האסטרטגיה שלנו, "הצעד הבא קדימה", הכוללת הרחבת מקורות חומרי גלם ברחבי העולם, וכן את כוונתנו להעמיק ולהגדיל באופן משמעותי את הפעילות שלנו בשווקים המתעוררים כגון יבשת אפריקה."

"שוק החקלאות והדשנים באפריקה מתחיל להיבנות והוא בעל פוטנציאל הצמיחה הגבוה ביותר בעולם בתחום הדשנים. בנוסף לכל אלה, המיקום של מכרה דאנקיל יאפשר לכיל גישה נוחה ומהירה לאוקיינוס ההודי ובכך הוא יאפשר לנו לשרת גם את הלקוחות שלנו בהודו ובדרום מזרח אסיה אפילו טוב יותר".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    המבין 13/02/2014 11:18
    הגב לתגובה זו
    פשוט כואב להם שיש מפעל מצליח עין צרה לכל האנליסטים בכל האתרים ולכן הרבה משפחות שילמו יקר בפיטורי העובדים כך ניראת המדינה אם שנאה של אנליסטים למפעלים
  • 2.
    תשקיעו במניה !! 13/02/2014 09:53
    הגב לתגובה זו
    אולי תזוז סוף סוף
  • 1.
    God bless USA now!!! 13/02/2014 09:29
    הגב לתגובה זו
    ברכה והצלחה רבה לכיל שתעלה מעלה מעלה !!!! מלירי האשלגן בעולם לקרת טיסה נעימה כנל כיל !!!!!
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.