דנקנר חוטף: גל העליות במניית קרדיט סוויס נקטע, איבדה כבר 15% תוך חודש
אם לא מספיקות הצרות של נוחי דנקנר, אז בשבועות האחרונים איש העסקים שמסובך בהסדר חוב עם אידיבי רואה את ההשקעה של הקונצרן בקרדיט סוויס הולכת ומתכווצת. מניית הבנק השוויצרי איבדה ביום שישי 1.4% מערכה בבורסה בציריך והשלימה בכך נפילה של 15% מהשיא שנרשם בחודש שעבר. חברת כור מקבוצת אי.די.בי מחזיקה ב-2% ממניות קרדיט סוויס לאחר שדוללה בחודש שעבר מ-2.3% כיוון שלא השתתפה בהנפקת זכויות.
הסיבה העיקרית למומנטום השלילי במנייה מעבר למשבר באירופה, היא אזהרת הבנק המרכזי בשווייץ ביום חמישי מפני רמת המינוף של קרדיט סוויס. בגלל הירידה החדה במניית קרדיט סוויס נאלצה כור לחתום על הסדרי אשראי עם הבנקים הממנים: מורגן סטנלי וסיטיבנק.
שווי החזקות כור בקרדיט סוויס עומד כעת על כ-3 מיליארד שקל לעומת השקעה של יותר מ-6 מיליארד שקל. ברבעון השני (אפריל-מאי-יוני) עד ליום שישי האחרון, מניית קרדיט סוויס לא רשמה שינוי משמעותי, אך אם המניה תמשיך לרדת בימים הקרובים, תיאלץ כור לבצע הפחתה בדוחות הכספיים. זאת לאחר שברבעון הראשון של השנה רשמה רווח של 118 מיליון שקל משערוך הנכס.
אייל גורביץ', המנתח הטכני של ביזפורטל: "מאז תחילת 2013 לא מצליחה מניית קרדיט סוויס לכבוש שיאים חדשים. מחיר של 27.74 פרנק למניה מהווה מאז משוכה בלתי עבירה וגם פריצה נקודתית מעלה נעלמה כלא הייתה. רמת ההתנגדות האמורה נמצאת איתנו מאז שלהי 2011."
עוד אומר גורביץ' ,כי "החודש הנוכחי גרוע עבור המנייה ולא רק משום העובדה שעד כה המנייה מאבדת כ-13% מערכה. ישנם מספר סימנים המעלים את הסבירות ולפיה שלא רק שלא תתפתח כאן מגמת עלייה אלא שלמניה יש סיכויים טובים להמשיך ולהישחק:
1. הנר אדום לחלוטין ומבטא שליטה של המוכרים.
2. הוא סמוך לרצועת בולינגר העליונה המהווה קרקע פוריה לירידות.
3. שער הסגירה, נכון לעכשיו נמוך משער הסגירה של מאי וזו שבירת רצף המעידה על עלייה ברמת הסיכון.
לסיום אומר גורביץ' כי "סעד זמני יכולה למצוא המניה סביב מחיר של 23.8 פרנק למניה אם כי שבירה של רמה זו מטה רק תאיץ את מה שכבר החל".
- 10.אנונימי 23/06/2013 16:46הגב לתגובה זולמרבית הפלא לא היו כתבות על נוחי ביומיים האחרונים והנה זה הגיע...הגיע הזמן לרדת מנוחי , החומר כבר לעוס.
- 9.CRNT 23/06/2013 15:37הגב לתגובה זותיפול עוד 30% תוך שבועיים.
- 8.רמי 23/06/2013 15:29הגב לתגובה זומתי תמות יבן זונה אכלתה לי 300 אלף בשנתיים הכסף שלי זה הדם שלי ואתה עוד תשלם עד מתי רשעים יעלוזו מתי יקחו לך את הנשמה ביסורים אה אתה תורם גדול אה יבן זונה רק שאת הכסף של המשקעים קל לתרום
- 7.משה. ששון ישר 23/06/2013 15:02הגב לתגובה זואצליח לגייס הון? UBS ומיטב נשאר קשה לי להאמין אני לא קרוב לצלחת זונותתתתתתתתתתתתתתתת
- 6.לקנות מהר מלאנוקס ממחר עליות חדות @@@@@ (ל"ת)יאיר 23/06/2013 15:02הגב לתגובה זו
- 5.משה. ששון ישר 23/06/2013 14:59הגב לתגובה זוהכל משעבד להם בחיי את כל החברה ZAOOS 100% כל הנכסים יאפשרו לי רואד שואו ב UBS?תאחלו לי בהצלחה אני רוצה לעשות טוב
- 4.יאלה ליזרוק סיבוב 4 נמכר ב29 מתחיל לקנות ב-19 (ל"ת)אג"ח ד אחז' 23/06/2013 14:47הגב לתגובה זו
- 3.אייל גורביץ 23/06/2013 14:27הגב לתגובה זולפני שלושה חודשים בערך גורביץ נתן סקירה על קרדיט סוויס ואז הוא רשם שבמידה ולחצה את ה27.7 פרנק אז היא תטוס ואז קרדיט סוויס הגיעה לפני חודש ל29 פרנק ולא טסה עכשיו הוא שוב ממליץ בדיחה
- 2.שמואל 23/06/2013 14:05הגב לתגובה זוהמגזר הפיננסי באירופה סופג הפסדים כתוצאה מהירידות האחרונות בימים האחרונים הקשים הפוליטים וחוסר ההסכמה על מדיניות האיגוד האירופאי יובילו להעמקת המשבר הפיננסי כדור השלג לא יפסק אלא רק אחרי קיזוז כל העליות שמתחילת השנה באחרונה פורסם על קשיים של דויטשה בנק כנראה על רקע משיכת כספים ע"י משקים מהמזרח בנוסף הפסדי הימים האחרונים חיבים לבוא לידי ביטוי ברווחיות ובשערים של המגזר הפיננסי.
- משה. ששון ישר 23/06/2013 15:00הגב לתגובה זוגולש לאט לאט בחזרה לארצו הברית
- 1.מסמר נוסף......... (ל"ת)אבי - מתנגד למחאה 23/06/2013 13:57הגב לתגובה זו
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל
אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה
קבוצת אלקטרה אלקטרה 0% , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.
לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.
220 שערים בשלוש טבעות
הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.
מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.
- בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת
- רמ"י משיקה מכרז בלהבים: 254 מגרשים לחיילי מילואים ולנכי צה"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת
גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.
עמית בירק אקוואריוס (אקוואריוס)המוניטין ירד לאפס - עמית בירק פורש מאקוואריוס
אחרי פחות מחצי שנה בתפקיד עמית בירק זה שאמר לנו "אני שם את הרקורד שלי על השולחן" עוזב את אקוואריוס; אחרי קריסת מתווי הגיוס כשפיור קפיטל נסוגה ברגע האחרון בטענה שקיבלה מצגי שווא מצד ההנהלה אקוואריוס מאבדת את אמון המשקיעים - המנוע היחיד שאולי יכול להציל את החברה מה שמתבטא בהתרסקות של 97% מאז הנפקתה ב-2021
אחרי קצת פחות מחצי שנה בתפקיד, עמית בירק - זה שאמר לנו בראיון "אני שם את הרקורד שלי על השולחן" עוזב את אקוואריוס אקוואריוס מנוע . לבירק היו כנראה כוונות טובות, הוא באמת הגיע עם רצון “להציל” את החברה הוא השיק תוכנית התייעלות אגרסיבית, קיווה לגייס 10 מיליון דולר וסמך על המענק מממשלת גרמניה שאולי יעזור לאקוואריוס להתניע מחדש "הפעם נבחן בתוצאות, לא בהבטחות; זו לא אותה אקוואריוס - קיצצנו, התייעלנו, ואנחנו יוצאים לפיילוט בארה"ב" הוא אמר לנו. הכותרת הבומבסטית של אותו ראיון הייתה אווקאריוס 2.0?
צריכים לגשת לחברות מהסוג הזה בהרבה חשדנות, לפעמים אלו הנסיבות ולפעמים זה הנהלה לא שקופה שפעם אחר פעם לא בוחרת באינטרסים של המשקיעים. כשמנכ"ל נוטש/מוחלף לפני שהספיק להציג תוצאה אחת זה דגל אדום בכל מצב, אבל במקרה של אקוואריוס אנחנו אפילו לא צריך את הדגלים האלה. מספיק לעקוב אחר מה שהתרחש בחודשים האחרונים כדי להבין עד כמה הסיפור כבר חורג מגבולות כיסא המנכ"ל וכנראה זה יותר הקש ששבר את גב הגמל ובירק לא רצה לקשור את גורלו עם חברת המנועים הכושלת.
במקומו של בירק נכנס רועי בר־גיל, בוגר מנהל עסקים ברופין, שבשנים האחרונות כיהן כסגן נשיא לפיתוח עסקי בתעשייה האווירית. מבלי לדון לגופו של אדם, לא ברור מה מינוי כזה
אמור לשרת. אקוואריוס נמצאת בשלב שבו נדרש ניסיון נקודתי בתחום המנועים, בתחום של ייצור והטמעה לא יכולות קורפורייט כלליות. ההרגשה היא שהחברה לא בחרה מנכ"ל, אלא פשוט מינתה מי שהיה זמין.
תוכנית ההתייעלות שבירק ניסה להוביל נועדה להיות אבן היסוד של הגירסה המשופרת של החברה "אקוואריוס 2.0". הוא קיצץ כוח אדם, סגר משרדים, חתך הוצאות תפעוליות בכל מקום שניתן ועשה את הדבר ההגיוני של אם אי-אפשר להגדיל הכנסות, לפחות צריך לבלום את שריפת המזומנים. אולי זה היה ניסיון לייצר משמעת ארגונית בחברה שכבר שנים מתנהלת כמו סטארט-אפ שלא מבין שהכסף נגמר. אקוואריוס שרפה 6.7 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה אחרי שב-2024 שרפה 12 מיליון דולר, כך שניתן שאפשר לראות הפסדים מוגברים מתקופה לתקופה.
- "הציגו לנו מצג שווא" - המשקיע המרכזי באקוואריוס נסוג מההשקעה
- אקוואריוס מתניעה מחדש: "אני שם את הרקורד שלי על השולחן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שגם ההתייעלות הזאת, חריפה ככל שתהיה, פגשה את המובן מאליו כנראה - אין כאן פעילות מסחרית אמיתית שיכולה לשאת את החברה, אין צד ימני במאזן והפער בין עלויות הפיתוח לבין היכולת להביא מוצר לשוק רק הולך ומתרחק. ובואו נאמר את המובן מאיליו לא לוקח 4 שנים להביא מנוע לשוק. בטח שלא חמש. חברות שמפתחות טכנולוגיות מורכבות בהרבה כבר עברו מרעיון לייצור בזמן קצר מזה. כאן מדובר במנוע בעירה קטן, שנועד להיות בסיס לגנרטור, לא במטוס קרב. אם אחרי כל כך הרבה זמן החברה עדיין מדברת על "פיילוט ראשון", הרי שהפער בין עלויות הפיתוח לבין היכולת לייצר מוצר אמיתי כנראה גדול מאוד.
