רני ליפשיץ מנכל טראלייט
צילום: חן וגשל

טראלייט: מגדל תשקיע כ-120 מיליון שקל תמורת 40% מפרויקט תענך 2

פרויקט תענך-2 הינו פרויקט סולארי בהספק מותקן (DC) של כ-104 מגה-וואט ובהספק (AC) של 75 מגה וואט, בשילוב מתקן לאגירת אנרגיה בהספק של 440 מגה-וואט שעה, אשר צפוי לפעול במסגרת אסדרת השוק החדשה; טראלייט תחזיק ב-60%

אביחי טדסה |

חברת האנרגיה המתחדשת טראלייט טראלייט -1.22%   ומגדל ביטוח ופיננסים מודיעות כי חתמו על מזכר הבנות, הכפוף להסכם מחייב, להשקעת מגדל בפרויקט תענך 2. במסגרת ההסכם, מגדל תשקיע עד 120 מיליון שקל בתמורה ל-40% מההחזקה בפרויקט הסולאר תענך-2 וטראלייט תחזיק ב-60% הנותרים. פרויקט תענך-2 הינו פרויקט סולארי בהספק מותקן (DC) של כ-104 מגה-וואט ובהספק (AC) של 75 מגה וואט, בשילוב מתקן לאגירת אנרגיה בהספק של 440 מגה-וואט שעה, אשר צפוי לפעול במסגרת אסדרת השוק החדשה.


מנכ"ל טראלייט, רני ליפשיץ, מסר: "הסכם חשוב זה עם מגדל מהווה אבן דרך חשובה בקידום חלקו השני של פרויקט התענך. זאת לאחר שהחלק הראשון כבר החל בפעילות מסחרית ברבעון הראשון של 2025. יחד, שני חלקיו של התענך, משלימים את הפיכתה של טראלייט לשחקן מוביל בתחום ייצור ואספקת החשמל הירוק בישראל. במקביל פועלת טראלייט להפוך לאחת השחקניות הגדולות בארץ בתחום אגירת האנרגיה, עם קיבולת מצטברת של כג'יגה-וואט-שעה. החברה נמצאת כיום בהקמה ולקראת הקמה של פרויקטים סולאריים ומתקני אגירה בהיקף משמעותי של כ-650 מגה וואט ויכולת אגירה של כ-1.5 ג'יגה וואט שעה, שצפויים להתחבר לרשת בהדרגה במהלך שלוש השנים הקרובות, ולבסס את מעמדה המרכזי של טראלייט בתחום האנרגיה המתחדשת בישראל".


ארז מגדלי, מנהל חטיבת ההשקעות במגדל ביטוח ופיננסים, מסר: "אנחנו שמחים לשוב ולשתף פעולה עם טראלייט לאחר שהכרזנו על שותפות אסטרטגית עם החברה לפני כשנה וחצי והשקעה במרבית צבר הפרויקטים בדו-שימוש שמקדמת החברה. מגדל ממשיכה להימנות על הגופים המוסדיים המובילים בהשקעות באנרגיות מתחדשות ובפרט בתחום האנרגיה הסולארית, תחום פעילות דומיננטי שממשיך לצמוח בישראל. אנו שמחים להיות חלק בתנופה של טראלייט תוך הגדלה וגיוון של השקעותינו בתחומי האנרגיה המתחדשת כך שיהוו הזדמנות להשאת ערך עבור ציבור החוסכים".


טראלייט דיווחה על תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי של 2024 ולשנה כולה, זאת עם השלמת ההיפרדות מחברת הבת TST ורכישת בעלות מלאה על פעילות הגידור הסולארי (100%). ההכנסות בשנת 2024 הסתכמו בכ-20 מיליון שקל, בדומה ל-2023, עם שינוי מהותי בתמהיל ההכנסות של מעבר מהכנסות מ-EPC להכנסות ממכירת חשמל שעלו ב-30%, עלייה שתתעצם במהלך השנים הבאות על בסיס הבשלת הפרויקטים הקיימים הנמצאים בהקמה או לקראת הקמה. היקף הפרויקטים הסולאריים במאזן החברה גדל מ-715 מיליון שקל ב-2023 ל-865 מיליון שקל ב-2024. בתוך כך, טראלייט מפרסמת תחזית הכנסות של 151 מיליון שקל ב-2025, והמשך צמיחה מואצת במהלך השנים הקרובות שתגיע לצפי הכנסות בהיקף של כ-880 מיליון שקל בשנת 2028, עם תחילת שנת ההפעלה המלאה של פרויקט בקעת הירדן.


טראלייט מובילה כיום את הקמתם ופיתוחים של שלושה מפרויקטי הסולאר הגדולים בישראל: פרויקט תענך-1, בהספק מותקן של כ-150 מגה-וואט בחבל התענך, כבר הופעל מסחרית. הקמת פרויקט הסולאר תענך-2 - בהספק מותקן של 104 מגה-וואט בשילוב אגירה של כ-440 מגה-וואט שעה - מתקדמת גם היא, כאשר טראלייט עדכנה החודש על סגירה פיננסית לשלב א' בפרויקט בהיקף של כ-250 מיליון שקל, וכן על קבלת היתר בנייה ורישיון ייצור מותנה. סך הכל, צפוי הפרויקט הכולל (תענך 1 ו-2) להוות כ-5.2% מהיקף האנרגיה הירוקה במדינת ישראל. פרויקט נוסף, שעם הקמתו יהיה פרויקט האנרגיה הירוקה הגדול ביותר בישראל, שמקדמת טראלייט כיום, הוא פרויקט מגלן, ששטחו 3,250 דונם ועליו יקום מתקן של כ-340 מגה-וואט ומתקן בעל יכולת אגירה של כ-1,110 מגה-וואט שעה. הפרויקט שמוקם בשיתוף עם 13 יישובים בבקעת הירדן צפוי להתחבר לרשת ב-2027.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

3 הערות על הנפקת ארית

על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

ארית ארית תעשיות -3.82%   ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם  מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל.  אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף


1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים. 

יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע. 

2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה. 

3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.