וול סטריט השבוע: עיני המשקיעים נשואות אל הפד

ביום רביעי הקרוב, לאחר יומיים של דיונים קדחתניים בוועדת השוק הפתוח של הפד, תפורסם החלטת הריבית לחודש נובמבר. כמו כן, בעוד רצף הדוחות נמשך יקבלו המשקיעים את נתוני התמ"ג לרבעון השלישי והתעסוקה לחודש אוקטובר. מהם הציפיות בשוק? מה היה ומה יהיה, הכול בוול סטריט השבוע
אריאל אטיאס |

אחרי שבוע של עליות, בו נדחף השוק על ידי תוצאותיהן של ענקיות הטכנולוגיה, יחזרו השבוע עיני המשקיעים להתבונן על הכלכלה האמריקנית המקרטעת, הפעם רק, עם תקוות חזקות שהפדרל ריזרב יוריד שוב את שיעורי הריבית ביום רביעי הקרוב.

בזירת המאקרו, נתוני התמ"ג לרבעון השלישי ביחד עם נתוני התעסוקה לחודש אוקטובר צפויים לתת את הטון.

שבוע שעבר: סקטור הטכנולוגיה במרכז

בסיכומו של שבוע שעבר, המניות האמריקניות טיפסו חדות, ובכך תיקנו את הנפילות החדות שנרשמו ביום שישי שעבר לאחר שמספר חברות בינלאומיות כגון CATERPILLAR ו- HONEYWELL הזהירו, כי ההאטה בכלכלה האמריקנית תפגע בתוצאותיהן.

מנגד, לאורך השבוע המשקיעים מצאו נחת בדוחות שזרמו מכיוון סקטור הטכנולוגיה, אשר התחילו ביום שני עם APPLE והסתיימו ביום חמישי עם MICROSOFT.

מדד הדאו ג'ונס טיפס 134 נקודות, ביום שישי, וסיים ברמה של 13,806 הנקודות, עלייה שבועית של 2.1%. מדד ה- S&P 500 רשם עלייה של 20 הנקודות ביום שישי לרמה של 1,535 הנקודות, וסיים עם עלייה שבועית של 2.3%.

כוכב השבוע היה מדד הנאסד"ק אשר רשם זינוק של 1.9% ביום שישי ל-2,804 הנקודות, וסיים את השבוע בעלייה של 2.9%.

מלבד תוצאות חזקות של סקטור הטכנולוגיה, השוק חווה זעזוע ביום רביעי, אחרי ש- Merrill Lynch (סימול: MER) הבהילה את המשקיעים כאשר רשמה הפסד הגדול-מהצפוי אשר נבע מניירות ערך הקשורות למתן הלוואות גרועות.

אבל השוק לא חיכה יותר מידי וכבר באותו הערב, לאחר שהנאסד"ק הספיק להשיל 3%, זרמו שמועות אל השוק בנוגע לפגישת חרום שנערכת על ידי הפד, וכי הוא צפוי להודיע על הורדת חרום בריבית של 0.5%. בסיכומו של יום, הספקולציות הצליחו להחזיר לנאסד"ק 2% והוא סיים את בירידה מועטה יותר של 1%.

בנוסף, בשבוע שעבר קיבלו המשקיעים ראיות נוספות המצביעים על חולשת שוק המגורים ואזהרות רווח נוספות, אשר גרמו לשוק לתמחר ב-100%, כי הפד הולך להוריד את הריבית ב-0.25% בסיום הפגישה הדו-יומית שלו, ביום רביעי הקרוב. למרות זאת, הציפיות בשוק להורדה של 0.5% בריבית נשארו מתחת ל-20%.

במאקרו

השבוע צפויים להתפרסם מעט נתוני מאקרו בארה"ב אשר עשויים להשפיע על תקוות המשקיעים עד יום רביעי.

ביום שלישי, יתחילו לזרום נתוני המאקרו הראשונים אל השוק במקביל לפתיחת וועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב לקביעת שיעורי הריבית לחודש נובמבר. מדד ביטחון הצרכנים – סקר הבוחן את גישות הצרכנים על התנאים הכלכליים הנוכחיים ועל ציפיותיהם לעתיד הקרוב – יפורסם כחצי שעה לאחר הפתיחה.

ביום רביעי, כאמור, היום בו יפרסם הפד את החלטת הריבית לחודש נובמבר (בשעה 20:15 שעון ישראל), יפורסמו גם הנתונים הבאים: סקר התעסוקה של ה-ADP לחודש אוקטובר – נתון חשוב המנסה לחזות את נתוני התעסוקה הממשלתיים הצפויים להתפרסם ביום שישי. אחריו, יפורסם מדד עלויות העבודה לחודש אוקטובר.

עוד ביום רביעי, תפורסם הערכה הראשונה של הגידול בתוצר המקומי הגולמי של ארה"ב לרבעון השלישי.

ביום חמישי יפורסמו נתוני הוצאות והכנסות הצרכנים לחודש ספטמבר, מדד תנאי היצרנים ברחבי ארה"ב לחודש אוקטובר (ISM Mfg) ומדד חתימות החוזים על מכירת בתים יד שנייה – אינדיקאטור לצפי מכירות הבתים בעתיד הקרוב.

ביום שישי, יסתיים שבוע המאקרו לאחר שיפורסם נתון נתוני התעסוקה המקדמיים לחודש אוקטובר - הנתון החשוב של השבוע. כמו כן, יפורסם מדד הזמנות המפעלים לחודש ספטמבר.

צמיחה שלילית ברווחים

בזמן שסקטור הטכנולוגיה הצליח לרכך את המכה, סך הצמיחה ברווחיות החברות במדד ה- S&P 500 עומד כרגע על צמיחה שלילית של 1%, לפי Thomson Financial, כאשר בתחילת הרבעון עמדו הציפיות על צמיחה רבעונית של 6.2%.

המעבר לצמיחה שלילית ברווחיות נבעה בעיקר מתוצאותיהן של ענקיות הפיננסים, כגון Merrill Lynch , בנק אוף אמריקה, CITIGROUP ואחרות, לאחר שכולן ספגו פגיעה הגדולה מהצפוי ברווחיות, אשר נבעה מחשיפת יתר למשבר משכנתאות הסאב-פריים ולניירות ערך מגובי נכסים.

בעוד רוב החברות פגעו פחות או יותר בציפיות הרווחים, אלו שעקפו את התחזיות עשו זאת רק במעט, בעוד אלו שפספסו, פספסו בגדול, כך עולה מנתוני חברת המחקר, Thomson Financial.

עכשיו, כאשר עוד 218 חברות מתוך מדד S&P 500 צפויות לפרסם את תוצאותיהן בשבוע הקרוב, סביר להניח, כי אנו לא עומדים לראות עליות ברווחי הרבעון ואולי אפילו אנו עומדים לראות ירידה, אמר אנליסט של חברת המחקר. נציין, כי בחמשת השנים האחרונות לא היה רבעון בו נרשמה צמיחה שלילית ברווחיות.

מצעד המדווחות

בין המפרסמות הבולטות השבוע: VERIZON תפרסם ביום שני, PROCTER & Gamble ביום שלישי ו- EXXON MOB ביום רביעי.

עוד ברשימת המדווחות של יום רביעי: Colgate Palmolive , Liz Claiborne , Office Depot , Qwest Communications International , Alcatel-Lucent , Sunoco , Constellation Energy , Prudential Financial .

ביום חמישי ידווחו: Electronic Data Systems , Marathon Oil , Sprint Nextel , Chevron , Cigna , International Paper , Viacom.

לסיכום, התחזיות לצמיחת הרווחיות ברבעון הרביעי הורדו מטה ל-9.5% מ-11.5% ב-1 לאוקטובר, לפי חברת המחקר Thomson. כאשר, חברות הפיננסים הם שוב האשמות, לאחר שהצמיחה לסקטור כולו עומדת כרגע על 2% בהשוואה ל-7% בתחילת החודש. למרות זאת, לשנה הבאה, רוב האנליסטים צופים כיום צמיחה הגדולה מ-10%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי. 

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.