
איך לחשב עלות נסיעה ברכב חשמלי?
בואו ננסה להכליל את עלות הבעלות על הרכב. מה זה אומר? כמה הכל יעלה לנו? ממחיר הקניה, דרך האגרות השונות, העלויות השוטפות של הנסיעות של הטיפולים, עלות הרפואה בשל זיהום האוויר ועוד. תמונה כוללת ומלאה שבסופה תקבלו מספר - כי מספרים לא משקרים - באיזה רכב יהיה לכם יותר זול לנסוע ולהגיע לעבודה, לבקר חברים או את הבן שבצבא.
נתחיל עם רכישת הרכב. התהליך עצמו זהה לזה של מכונית רגילה אבל המספרים מעט שונים. מותגי רכב עממים משווקים היום בישראל מכוניות חשמליות מתקדמות עם טווחים של מאות קילומטרים ומצוידות באבזור נוחות ובטיחות עשיר. רכב חשמלי חדש יכול לעלות לכם כרגע בין 130 ל-165 אלפי שקלים. תלוי באיזה מותג תבחרו ובאילו רמות אבזור. נתחיל עם עלויות התדלוק. להשוואה נבחר ברכב משפחתי עם צריכת דלק של 13 קילומטרים לליטר. עלות ליטר בנזין (סוף אפריל 2020) עומד על 4.89 שקלים. מולו יעמוד רכב חשמלי עם טווח של 309 קילומטרים. עלות החשמל עומדת על 52 אג' לקילו-וואט. טעינה מלאה של המצבר של הרכב הזה (כ-54 קוט"ש) תעלה 28.44 שקלים. כדי לנסוע את אותם 309 הקילומטרים ברכב בנזין יהיה עליכם לשרוף קצת יותר מ-23 ליטרים. העלות של הדלק תהיה 116.23 שקלים. כך שלפי תחשיב פר-קילומטר העלות של רכב חשמלי תעמוד על קצת יותר מ-10 אג' לקילומטר מול 37.6 אג' לקילומטר. יש כמובן שונות בין הדגמים השונים, עלויות משתנות של מחיר החשמל ומחירי הדלק שהפכו מאד תנודתיים במשבר הקורונה. אבל אפשר בהחלט לראות פער עלויות גדול מאד כבר מהקילומטר הראשון. תשלמו בין 60% ל-75% פחות פר-קילומטר, בנסיעה עם רכב חשמלי. נושא חשוב נוסף המרכיב את "עלות הבעלות" עלויות הטיפולים. מסקירה של עלויות השירות של יצרניות רכב רבות עולה כי (בגדול) עלות הטיפולים של רכב חשמלי היא כחצי או אפילו פחות מזה מאשר עלות הטיפול ברכב רגיל. מדוע זה ככה? מכיוון שמכונית חשמלית היא פחות מורכבת מכאנית. אין צורך בהחלפת חלקי בלאי כגון שמן מנוע ומסנן, מצתים, רצועות, מסנן אוויר ועוד. כמו כן, המנוע שלה לא דורש כיוונונים תקופתיים, אין בוכנות הנשחקות, שסתומים הדורשים כיוון , וחלקים הנוטים להתקלקל כמו סטרטר , אלטרנטור, מתחני רצועות ועוד. . יתרה מזאת, מכוון שברכב חשמלי יש רגנרציה של התנע בחזרה לחשמל - גם שחיקת הבלמים מאד מופחתת. כך שבגדול אפשר לומר שעלויות הטיפולים של רכב חשמלי יהיו כחצי מאלו של מכונית רגילה. וכשכל כניסה למוסך לא נגמרת בפחות מכמה אלפי שקלים - החיסכון המצטבר על פני שנה או על פני שלוש שנות בעלות הוא גדול מאד. רוב המכוניות בשוק נהנות מאחריות של שנתיים או שלוש. מיעוטן מקבלות אפילו 5 שנות אחריות. אבל לרכב חשמלי (תלוי במותג) יש 8 שנים אחריות על המערכת החשמלית - לפיכך גם רשת הביטחון של אחריות היצרן עדיפה בצד של המכוניות החשמליות פן נוסף נוגע לשווי השימוש. אותו מס שצריך לשלם כל עובד אשר מקבל רכב מהעבודה. מדובר ב-2.48% משוויו של הרכב החדש. במכונית רגילה העולה 130 אלפי שקלים ישלם העובד - מדי חודש - שווי מס של 3224 שקלים. לעומתו ישלם עובד אשר יקבל רכב חשמלי בעל אותו הערך - 990 שקלים פחות. על פני שנה אחת זה מתבטא בחסכון של כמעט 11,880 שקלים רק במרכיב הזה.