מחירי הפרסום בטלוויזיה עולים; כמה יעלה לפרסם בנינג'ה ישראל?
לפני שבוע נזפה קרן מרציאנו בברק אברמוב על עליית המחירים ברשת ג'פניקה שבבעלותו, במסגרת דיון על יוקר המחיה. בלהט הוויכוח בין השניים, שלף אברמוב את הנתון הבא: "למה קשת העלו את מחירי הפרסום?". מרציאנו לא הייתה מוכנה לשליפה הזו, טענה שהוא עושה סלט מהנתונים, אבל לפחות בדבר אחד צדק אברמוב: מחירי הפרסום אכן עלו.
הערוצים קשת ורשת העלו את מחירי הפרסום לשנת 2022, כאשר קשת הודיעה לחברות רכש המדיה ומפרסמים על ייקור הפרסום בכ-3%-4%, ואילו רשת העלתה את המחירים ב-7%.
העלייה הנוכחית מגיעה לאחר מספר עליות מחירי הפרסום בטלוויזיה שהיו בשנים האחרונות. ב-2019, כחודש לאחר מיזוג רשת וערוץ עשר, חלה עלייה של כ-12% בממוצע בקשת ובערוץ הממוזג. בשנה לאחר מכן תוכננה עלייה, אולם עם פרוץ משבר הקורונה, עמדו הערוצים על הגדר כדי לראות לאן נושבת הרוח מצד המפרסמים ומחשש שעליית מחירים תבריח את המפרסמים, שגם כך הורידו את הרגל מהגז בתחילת המשבר. ואולם, זמן לא רב לאחר מכן, התברר כי המפרסמים נוהרים לטלוויזיה ודקות הפרסום התמלאו שוב בפריים-טיים. ב-2021 כבר נרשמה שוב עלייה של כ-5%.
כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"ביז מדיה", הנתח המסחרי בין קשת לרשת (ובעבר ערוץ 2 לערוץ 10) עמד מסורתית על כ-60:40 לטובת קשת/ערוץ 2. מנתונים של הוועדה למדרוג עולה כי קשת הגדילה את הפער רשת כשהנתח שלה עלה ל-63.3% מול 36.7%. ב-2019 היחס עמד על 61.1% מול 38.9%.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל מעבר לכך, גם הסכום אותו דורשת קשת עבור נקודת רייטינג גבוה ב-15% ביחס לרשת. כלומר, גם הרייטינג של קשת גבוה מזה של רשת, וגם על כך נקודת רייטינג הסכום אותו היא גובה גבוה יותר. על פי הערכות, קשת גובה עבור ספוט פרסום של 30 שניות מעל 2,000 שקל לנקודת רייטינג בתוכניות פריים-טיים (מהם גובה חברת רכש המדיה מעל 30% עמלה, א"כ).
כך למשל, על פרסום בנינג'ה ישראל שקיבלה במוצ"ש 17.4%, התשלום יעמוד על כ-35-40 אלף שקל. כמה ספוטים במהלך התוכנית, יכפיל את התשלום. בתוכניות פרימיום, כמו משדרים מיוחדים (גמר ריאליטי פופולארי) המחיר עשוי להגיע גם ל-2,500 שקל לספוט 30 שניות, שלא לדבר על "ברייק זהב" רגע לפני ההכרזה על זוכה בגמר ריאליטי, שבשנים האחרונות גבוה עליו הערוצים כ-200-300 אלף שקל לדקה מחיר פיקס, בלי קשר לנתון הרייטינג הסופי.
בשנים האחרונות פתחו הערוצים אפיקי הכנסות לאחר שבעולם כולו וגם בישראל, החלה ירידה בצפייה בערוצים הלינארים, מה שחייב את גופי השידור למצוא אפיקים נוספים. ליתר דיוק, קשת היא הגוף המוביל בשוק הטלוויזיה שיודע לעשות כסף באפיקים נוספים, והפך לתמנון רב זרועות. מצד אחד, הכנסות מפרסום בטלוויזיה, כולל חסויות ותוכן שיווקי. מצד שני, למדה להניב הכנסות מהדיגיטל (קשת מחזיקה באתרים הפופולריים MAKO ואתר חברת החדשות N12, א"כ); מכירת פורמטים והפקות לחו"ל (באמצעות זרוע ההפצה וההפקה KI); מודל חדש מבוסס הצלחה במסגרתו היא מקבלת אחוזים ומשביחה חברות תמורת מתן חבילות פרסום (למשל עם חברת הביטוח ליברה, א"כ); והפקת כנסים מניבי הכנסות.
- רועי עידן שובר את הפריים עם "נוטוק" בקשת
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
אבל בשנה האחרונה, האפיק המסורתי של הפרסומות, זכה לבוננזה מצד חברות הייטק, שהחלו לשפוך כסף, גם בטלוויזיה. לא מעט חברות החליטו לגייס עובדים באמצעות קמפיינים טלוויזיוניים, לשביעות רצונם של הערוצים המסחריים.
אבל גם מחירי הפרסום בקרב ענקי האינטרנט הבינלאומיים התייקרו. על פי גלובס, מחירי הפרסום בגוגל ובפייסבוק זינקו בעד 30%, מול עלייה מינורית בהרבה באתרי האינטרנט הישראלים של כ-2%-4%. אבל הזינוק בגוגל ובפייסבוק משמעותיים במיוחד, על רקע השליטה שלהם בשוק הפרסום הדיגיטלי בישראל – שעומד על 70% ואף יותר.
"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקורועי עידן שובר את הפריים עם "נוטוק" בקשת
בפעם הראשונה מזה זמן רב תכנית שאינה ריאליטי או אקטואליה משתלטת על הפריים טיים, וההימור של קשת על "נוטוק" של רועי עידן מוכיח את עצמו; במהדורות החדשות המרכזיות נשמר הסטטוס קוו, אם כי כאן11 שוב יורדת מתחת ל-100 אלף צופים
תוכן איכותי בפריים טיים?
אולי זה היעדרות הריאליטי, ואולי הקהל פשוט מעדיף לצפות בתוכן איכותי, כשערוצי הטלוויזיה נותנים לו את האפשרות הזאת, אבל כך או כך, מי שעמדה במקום הראשון ברצועת הפריים טיים אמש היתה הסדרה של רועי עידן "נוטוק", שעוסקת בחברה הדרוזית ובגלגולי נשמות, שהיתה השידור הנצפה ביותר בכל ערב השידורים, ועמדה על 15.4% רייטינג ו-373 אלף צופים. אחריה היה הדוקו-ריאליטי של רשת, "ווארט", שעוסקת בחברה החרדית, עם 8.4% רייטינג ו-216 אלף צופים ואילו ממש אחריו היתה "הפטריוטים" הותיקה, עם הפורמט המנצח שמביא ערב אחרי ערב מספרים יציבים, עם 8.3% רייטינג ו-223 אלף צופים. בסיום הרשימה היה הריאליטי אוכל של כאן11, שהתחיל בסערה וכבש את הפריים טיים אבל הולך ודועך מבחינת רייטינג, ועמד על 5.6% רייטינג בלבד ו-137 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.2% ו-89 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-49 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.3% רייטינג ו-33 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.5% רייטינג ו-40 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 0.9% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 עם אלמז היתה עם 3.4% ו-74 אלף צופים, במקום השני היה האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן שעמד על 2.1% רייטינג ו-54 אלף צופים, את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.4% רייטינג ו-35 אלף צופים.
"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקורועי עידן שובר את הפריים עם "נוטוק" בקשת
בפעם הראשונה מזה זמן רב תכנית שאינה ריאליטי או אקטואליה משתלטת על הפריים טיים, וההימור של קשת על "נוטוק" של רועי עידן מוכיח את עצמו; במהדורות החדשות המרכזיות נשמר הסטטוס קוו, אם כי כאן11 שוב יורדת מתחת ל-100 אלף צופים
תוכן איכותי בפריים טיים?
אולי זה היעדרות הריאליטי, ואולי הקהל פשוט מעדיף לצפות בתוכן איכותי, כשערוצי הטלוויזיה נותנים לו את האפשרות הזאת, אבל כך או כך, מי שעמדה במקום הראשון ברצועת הפריים טיים אמש היתה הסדרה של רועי עידן "נוטוק", שעוסקת בחברה הדרוזית ובגלגולי נשמות, שהיתה השידור הנצפה ביותר בכל ערב השידורים, ועמדה על 15.4% רייטינג ו-373 אלף צופים. אחריה היה הדוקו-ריאליטי של רשת, "ווארט", שעוסקת בחברה החרדית, עם 8.4% רייטינג ו-216 אלף צופים ואילו ממש אחריו היתה "הפטריוטים" הותיקה, עם הפורמט המנצח שמביא ערב אחרי ערב מספרים יציבים, עם 8.3% רייטינג ו-223 אלף צופים. בסיום הרשימה היה הריאליטי אוכל של כאן11, שהתחיל בסערה וכבש את הפריים טיים אבל הולך ודועך מבחינת רייטינג, ועמד על 5.6% רייטינג בלבד ו-137 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.2% ו-89 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-49 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.3% רייטינג ו-33 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.5% רייטינג ו-40 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 0.9% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 עם אלמז היתה עם 3.4% ו-74 אלף צופים, במקום השני היה האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן שעמד על 2.1% רייטינג ו-54 אלף צופים, את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.4% רייטינג ו-35 אלף צופים.
