קייס: איך KFC עקפה יעד מכירות ב-39% בתקציב סושיאל זעום
קייס סטאדי של רשת KFC באנגליה לאחד המהלכים המוצלחים ביותר שלה בשנים האחרונות, שבמסגרתו השיקה מנת המבורגר חדשה עם נקודת פתיחה מאתגרת, מציג שילוב בין שימוש במשפיענים, נבירה חכמה בדאטה שהובילה לתובנה מרכזית ושימוש במדיה החברתית כגון פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, יוטיוב ועולם הבלוגים.
המהלך באמצעות משרד הפרסום BBH התרחש ברבעון הראשון של 2017 והתבסס בגדול על מתיחה פרועה ברשת. את הקמפיין הובילה בלוגרית מזון פיקטיבית שמשרד הפרסום יצר, תחת השם Figgy Poppleton-Rice שלה 40 אלף עוקבים פיקטיביים ובאמצעותה לכאורה הרשת התכוונה להשיק מנת בורגר פיקטיבית ו"בריאה".
הבריף: להשיק את המנה הכי מושחתת בעידן המזון הבריא
המשימה שהונחה בידיו של משרד הפרסום לא הייתה פשוטה. KFC התכוונה להשיק מנת המבורגר ששמה Dirty Louisiana, "מנת עינוגים" מפלצתית רחוקה שנות אור מבריאות, שכוללת עוף, גבינה כפולה, תפוחי אדמה חתוכים ומטוגנים, מגוון סוגי רטבים, מיונז ומלפפון חמוץ. הבריף היה ברור - ליצור מודעות גבוהה וביקוש למנה החדשה תוך כדי שינוי התפיסה הרווחת בימינו לגבי Dirty (מלוכלך), והפיכתו לטוב ונחשק. כל זאת באמצעות תקציב מוגבל שעמד על 200 אלף ליש"ט (כ-950 אלף שקל) לרכש מדיה והפקה אל מול הוצאות הענק של המתחרים.
אסטרטגיית הסושיאל בה בחרו KFC ו-BBH הוצאה לפועל באמצעות בלוגרית האוכל הפיקטיבית Figgy Poppleton-Rice כאשר הפרמטר היחיד שהוצב לקביעת ההצלחה היה Talkability - היקף ואיכות הדיבור על המנה ברשת והפצת ושיתוף המידע בין הגולשים. "במקום לשים את פרסומת הטלוויזיה ברשת כפי שהיא, החלטנו ללכת על רעיון שכל כולו סושיאל. מדוע הלכנו על מדד Talkabilty? משום שקל מאוד להגיד דברים אונליין, אבל קשה מאוד להישמע. מותגים יוצרים עוד ועוד תוכן ממותג שנופל, יותר ויותר על אוזניים ערלות. לא היה לנו תקציב לצאת לסושיאל עם מסר אחד - היינו צריכים רעיון שיוכל להתחרות בחתולים". כך מסבירים במשרד הפרסום.
- יאם סין: תוכנית רכישה חוזרת בהיקף של עד 2.4 מיליארד דולר
- אחרי הביקורת: מקדונלד'ס סוגרת את 850 הסניפים ברוסיה; סטארבאקס גם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המכשולים שחיכו למנת ההמבורגר מעבר לפינה כללו השקה בתקופה בה מזון בריא, הדיבור עליו והנטייה החברתית לכיוונו היו בשיאם. מחקר בן זמנו של המהלך מצא ש-63% מהמבוגרים מנסים לאכול בריא כמעט כל הזמן, עליה לעומת 58% ב-2015; שמה של מנת ההמבורגר Dirty Louisiana הוא בעל משמעות אחרת לחלוטין בשפת הסלנג האינטרנטית (חפשו ברשת, מעולמות הסקס) ומעורר קונוטציות שעדיף שלא להיכנס אליהן; 8 מתוך 10 הספרים שהיו לרבי מכר באנגליה באותה תקופה היו על מזון ותזונה בריאה.
מדד החשק וניתוח שיחות: "המידע נמצא שם"
בין הדברים החכמים והמעניינים שעשו KFC ו-BBH במסגרת המהלך, היה בניית "מדד החשק" ל-KFC. ה-Crave Index הוגדר וחושב כך: מספר האנשים שמעידים על חשק עז ל-KFC ברשתות חברתיות חלקי מספר השיחות על המותג בסושיאל. על פי בדיקת הרשת, בחודשים הראשונים של 2017 נרשמה עלייה חדה במדד זה, במקביל ל"החלטות השנה החדשה" לאכול נכון, כאשר הנתון מראה נתח של 7% מסך השיחות שנוגע לחשק ל-KFC. יתרה מכך, בדיקה נוספת גילתה כי מי שעומדים בעיקר מאחורי שיחות אלו, היו דווקא אלו שדיברו על תזונה בריאה.
ניתוח נוסף של הדאטה והמידע התוכני שנאסף ברשתות החברתיות על ידי משרד הפרסום גילה כי ישנו קשר ישיר בין שיחות שבהן שולב המונח "תזונה בריאה" לרמה נמוכה מאוד של אושר או הנאה שקשורה במזון זה. המסקנה שאליה הובילו הבדיקות הייתה שהדבר הנכון לעשות ברמת הקריאייטיב האסטרטגי הוא לעלות על "הגל הדכאוני" ששיחות התזונה הבריאה ולהסיט אותו לכיוון אחר - לאתגר את השיח המדכא על הפחתת סוכר, גלוטן, מלח ופחמימות עם המנה המושחתת ביותר - Dirty Louisiana, או כפי שבמשרד הפרסום הגדירו זאת: "האתגר הפך לפתרון".
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
על השימוש הנבון במידע, אומרים במשרד הפרסום, כי "להבין מי הוא הקהל של המותג זה שיעור ראשון במבוא לפלנינג. עם זאת, רק באמצעות השימוש בדאטה יכולנו ללקט בדיוק על מה דיבר הקהל שלנו, מה הוא חיפש, היכן הוא הראה מעורבות גבוהה, למה הוא נמשך ואהב וכו'. המידע נמצא שם בחוץ, אך במקרים רבים אנחנו פשוט מתעלמים ממנו ולא נעזרים בו באופן יסודי כדי ליישם אותו בתהליך האסטרטגי והקריאייטיבי. בקמפיין הזה דווקא עשינו את זה".
KFC. הזינוק בשיחות על חשק וכמיהה בינואר 2017
קצת כמו בישראל, במשרד הפרסום זיהו את השיח על רצון עז ל-KFC בקרב אלו שמנסים לאכול מזון בריא אך לא ידעו האם מדובר בבועה היפסטרית סגורה בלונדון (אותה אפשר להחליף בתל אביב) או שמדובר בתופעה רחבה יותר, ואם כן, כיצד נכון למקסם את המידע הזה.
נתון נוסף הראה בצורה ברורה את הפיק הקבוע בשיחה על תזונה בריאה על פי "גוגל טרנדס". זאת כאשר מנת ההמבורגר של KFC עתידה להיות מושקת בפברואר 2017. הניתוח מצא גם שהשיחה אינה מוגבלת לאזור לונדון בלבד אלא מתפרשת על פני בריטניה כולה.
שורת הפלנינג החכמה שאליה הוביל מחקר הדאטה של משרד הפרסום, מראה כיצד שימוש נכון במידע שמציף את עולמות הסושיאל הוא חשוב. "במקום להפוך את ה-Dirty למילה טובה, הבנו שמה שצריך לעשות הוא להפוך את ה-Clean למילה רעה", כך מסבירים במשרד הפרסום. ברור, מדויק וישים.
יישום המהלך התמקד ביצירת נוכחות סושיאל לבלוגרית הפיקטיבית, באינסטגרם, טוויטר ובבלוג. במשרד הקציבו 120 ליש"ט לרכישת מדיה עבור חשיפה למען גיוס עוקבים ותיקוף המהימנות שלה. ההשקעה הקלה הביאה לבלוגרית 40 אלף עוקבים בסושיאל ואלו הובילו לגיוסם של עוקבים אורגניים מאוחר יותר. בניית דמותה של הבלוגרית הפיקטיבית כללה פוסטים, טיפים, מתכונים, השקת ספר ועוד - כולם על טהרת המזון הבריא.
"מכת המחץ" של משרד הפרסום ו-KFC הגיעה עם השקת מנת ההמבורגר הבריאה בשיתוף הבלוגרית. מנת ה-Clean_Eating ה"דוחה" שכוללת קוביית קרח, קייל, ספירלת חזה עוף מבושל, יוגורט לא ממותק, לחמניית כרובית ומעל הכל זרעי צ'יה גוואטאמליים. תוך 48 שעות בלבד, עם השקעה נמוכה של 5,000 ליש"ט בלבד, התמונה של ההמבורגר ה"אנמי" הגיעה ל-12 מיליון גולשים יוניקים באנגליה, עם 160 אלף תגובות כתובות וזינוק חד בפופולריות של פיגי פופלטון הבלוגרית הפיקטיבית.
5 ימים לאחר חשיפת ההמבורגר הבריא, משרד הפרסום העלה לרשת סרטון בן 2 דקות שהופץ בנכסי הסושיאל של KFC: פייסבוק, טוויטר ויוטיוב שבו הבלוגרית מרכיבה את מנת הבורגר הבריאה וחסרת הטעם. הסרטון מסתיים עם הפאנץ' האמתי בצורת פוסטר שנופל על המסך ועל הבלוגרית ומפסיק בבת אחת את הלכאורה בולשיט של המנה הבריאה עם חשיפת מנת ה"לואיזיאנה" העסיסית של KFC.
סרטון הווידאו מוקסם באמצעות טירגוט מדויק לאותם 12 מיליון שנחשפו לתמונת ההמבורגר הבריא מספר ימים לפני כן. הסרטון הפך במהרה לקטע הווידאו הנצפה ביותר בכל הזמנים של KFC בבריטניה, עם 10 מיליון צפיות וחשיפה לשליש מתושבי בריטניה, לצד חשיפה עצומה בתקשורת המקומית ומסביב לעולם.
תקציב המדיה. ההוצאה בפייסבוק, יוטיוב וטוויטר. ההערכות על החשיפות והצפיות מול מה שהושג בפועל
בין התוצאות שהושגו במהלך: מנת ההמבורגר הפכה לאחת המוצלחות של הרשת בקטגוריית המנות המשווקות לזמן מוגבל ב-5 השנים האחרונות, עם מכירה מלאה של המוצר ב-70% מחנויות הרשת תוך 3 שבועות. 67% מהחיפושים אחר תזונה בריאה באנגליה שויכו לרשת KFC בתקופת הקמפיין.
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.
כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?
קשת היא מונופול
בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.עמית סגל מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל
הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.
