סניף KFC בברלין, גרמניה מזון מהיר קמעונאות
צילום: Istock

קייס: איך KFC עקפה יעד מכירות ב-39% בתקציב סושיאל זעום

כיצד נבירה חכמה בדאטה וניתוח שיח יכולים להפוך לקמפיין אפקטיבי בתקציב זעום. "המידע בחוץ, לרוב מתעלמים ממנו אבל בקמפיין הזה יישמנו אותו בתהליך הקריאייטיב והאסטרטגיה" 
משה בנימין |

קייס סטאדי של רשת KFC באנגליה לאחד המהלכים המוצלחים ביותר שלה בשנים האחרונות, שבמסגרתו השיקה מנת המבורגר חדשה עם נקודת פתיחה מאתגרת, מציג שילוב בין שימוש במשפיענים, נבירה חכמה בדאטה שהובילה לתובנה מרכזית ושימוש במדיה החברתית כגון פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, יוטיוב ועולם הבלוגים. 

המהלך באמצעות משרד הפרסום BBH התרחש ברבעון הראשון של 2017 והתבסס בגדול על מתיחה פרועה ברשת. את הקמפיין הובילה בלוגרית מזון פיקטיבית שמשרד הפרסום יצר, תחת השם Figgy Poppleton-Rice שלה 40 אלף עוקבים פיקטיביים ובאמצעותה לכאורה הרשת התכוונה להשיק מנת בורגר פיקטיבית ו"בריאה". 

הבריף: להשיק את המנה הכי מושחתת בעידן המזון הבריא

המשימה שהונחה בידיו של משרד הפרסום לא הייתה פשוטה. KFC התכוונה להשיק מנת המבורגר ששמה Dirty Louisiana, "מנת עינוגים" מפלצתית רחוקה שנות אור מבריאות, שכוללת עוף, גבינה כפולה, תפוחי אדמה חתוכים ומטוגנים, מגוון סוגי רטבים, מיונז ומלפפון חמוץ. הבריף היה ברור - ליצור מודעות גבוהה וביקוש למנה החדשה תוך כדי שינוי התפיסה הרווחת בימינו לגבי Dirty (מלוכלך), והפיכתו לטוב ונחשק. כל זאת באמצעות תקציב מוגבל שעמד על 200 אלף ליש"ט (כ-950 אלף שקל) לרכש מדיה והפקה אל מול הוצאות הענק של המתחרים.

אסטרטגיית הסושיאל בה בחרו KFC ו-BBH הוצאה לפועל באמצעות בלוגרית האוכל הפיקטיבית Figgy Poppleton-Rice כאשר הפרמטר היחיד שהוצב לקביעת ההצלחה היה Talkability - היקף ואיכות הדיבור על המנה ברשת והפצת ושיתוף המידע בין הגולשים. "במקום לשים את פרסומת הטלוויזיה ברשת כפי שהיא, החלטנו ללכת על רעיון שכל כולו סושיאל. מדוע הלכנו על מדד Talkabilty? משום שקל מאוד להגיד דברים אונליין, אבל קשה מאוד להישמע. מותגים יוצרים עוד ועוד תוכן ממותג שנופל, יותר ויותר על אוזניים ערלות. לא היה לנו תקציב לצאת לסושיאל עם מסר אחד - היינו צריכים רעיון שיוכל להתחרות בחתולים". כך מסבירים במשרד הפרסום. 

המכשולים שחיכו למנת ההמבורגר מעבר לפינה כללו השקה בתקופה בה מזון בריא, הדיבור עליו והנטייה החברתית לכיוונו היו בשיאם. מחקר בן זמנו של המהלך מצא ש-63% מהמבוגרים מנסים לאכול בריא כמעט כל הזמן, עליה לעומת 58% ב-2015; שמה של מנת ההמבורגר Dirty Louisiana הוא בעל משמעות אחרת לחלוטין בשפת הסלנג האינטרנטית (חפשו ברשת, מעולמות הסקס) ומעורר קונוטציות שעדיף שלא להיכנס אליהן; 8 מתוך 10 הספרים שהיו לרבי מכר באנגליה באותה תקופה היו על מזון ותזונה בריאה.

מדד החשק וניתוח שיחות: "המידע נמצא שם" 

בין הדברים החכמים והמעניינים שעשו KFC ו-BBH במסגרת המהלך, היה בניית "מדד החשק" ל-KFC. ה-Crave Index הוגדר וחושב כך: מספר האנשים שמעידים על חשק עז ל-KFC ברשתות חברתיות חלקי מספר השיחות על המותג בסושיאל. על פי בדיקת הרשת, בחודשים הראשונים של 2017 נרשמה עלייה חדה במדד זה, במקביל ל"החלטות השנה החדשה" לאכול נכון, כאשר הנתון מראה נתח של 7% מסך השיחות שנוגע לחשק ל-KFC. יתרה מכך, בדיקה נוספת גילתה כי מי שעומדים בעיקר מאחורי שיחות אלו, היו דווקא אלו שדיברו על תזונה בריאה. 

ניתוח נוסף של הדאטה והמידע התוכני שנאסף ברשתות החברתיות על ידי משרד הפרסום גילה כי ישנו קשר ישיר בין שיחות שבהן שולב המונח "תזונה בריאה" לרמה נמוכה מאוד של אושר או הנאה שקשורה במזון זה. המסקנה שאליה הובילו הבדיקות הייתה שהדבר הנכון לעשות ברמת הקריאייטיב האסטרטגי הוא לעלות על "הגל הדכאוני" ששיחות התזונה הבריאה ולהסיט אותו לכיוון אחר - לאתגר את השיח המדכא על הפחתת סוכר, גלוטן, מלח ופחמימות עם המנה המושחתת ביותר - Dirty Louisiana, או כפי שבמשרד הפרסום הגדירו זאת: "האתגר הפך לפתרון". 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

על השימוש הנבון במידע, אומרים במשרד הפרסום, כי "להבין מי הוא הקהל של המותג זה שיעור ראשון במבוא לפלנינג. עם זאת, רק באמצעות השימוש בדאטה יכולנו ללקט בדיוק על מה דיבר הקהל שלנו, מה הוא חיפש, היכן הוא הראה מעורבות גבוהה, למה הוא נמשך ואהב וכו'. המידע נמצא שם בחוץ, אך במקרים רבים אנחנו פשוט מתעלמים ממנו ולא נעזרים בו באופן יסודי כדי ליישם אותו בתהליך האסטרטגי והקריאייטיבי. בקמפיין הזה דווקא עשינו את זה".  

KFC. הזינוק בשיחות על חשק וכמיהה בינואר 2017

קצת כמו בישראל, במשרד הפרסום זיהו את השיח על רצון עז ל-KFC בקרב אלו שמנסים לאכול מזון בריא אך לא ידעו האם מדובר בבועה היפסטרית סגורה בלונדון (אותה אפשר להחליף בתל אביב) או שמדובר בתופעה רחבה יותר, ואם כן, כיצד נכון למקסם את המידע הזה. 

נתון נוסף הראה בצורה ברורה את הפיק הקבוע בשיחה על תזונה בריאה על פי "גוגל טרנדס". זאת כאשר מנת ההמבורגר של KFC עתידה להיות מושקת בפברואר 2017. הניתוח מצא גם שהשיחה אינה מוגבלת לאזור לונדון בלבד אלא מתפרשת על פני בריטניה כולה.   

שורת הפלנינג החכמה שאליה הוביל מחקר הדאטה של משרד הפרסום, מראה כיצד שימוש נכון במידע שמציף את עולמות הסושיאל הוא חשוב. "במקום להפוך את ה-Dirty למילה טובה, הבנו שמה שצריך לעשות הוא להפוך את ה-Clean למילה רעה", כך מסבירים במשרד הפרסום. ברור, מדויק וישים. 

יישום המהלך התמקד ביצירת נוכחות סושיאל לבלוגרית הפיקטיבית, באינסטגרם, טוויטר ובבלוג. במשרד הקציבו 120 ליש"ט לרכישת מדיה עבור חשיפה למען גיוס עוקבים ותיקוף המהימנות שלה. ההשקעה הקלה הביאה לבלוגרית 40 אלף עוקבים בסושיאל ואלו הובילו לגיוסם של עוקבים אורגניים מאוחר יותר. בניית דמותה של הבלוגרית הפיקטיבית כללה פוסטים, טיפים, מתכונים, השקת ספר ועוד - כולם על טהרת המזון הבריא. 

 

"מכת המחץ" של משרד הפרסום ו-KFC הגיעה עם השקת מנת ההמבורגר הבריאה בשיתוף הבלוגרית. מנת ה-Clean_Eating ה"דוחה" שכוללת קוביית קרח, קייל, ספירלת חזה עוף מבושל, יוגורט לא ממותק, לחמניית כרובית ומעל הכל זרעי צ'יה גוואטאמליים. תוך 48 שעות בלבד, עם השקעה נמוכה של 5,000 ליש"ט בלבד, התמונה של ההמבורגר ה"אנמי" הגיעה ל-12 מיליון גולשים יוניקים באנגליה, עם 160 אלף תגובות כתובות וזינוק חד בפופולריות של פיגי פופלטון הבלוגרית הפיקטיבית. 

5 ימים לאחר חשיפת ההמבורגר הבריא, משרד הפרסום העלה לרשת סרטון בן 2 דקות שהופץ בנכסי הסושיאל של KFC: פייסבוק, טוויטר ויוטיוב שבו הבלוגרית מרכיבה את מנת הבורגר הבריאה וחסרת הטעם. הסרטון מסתיים עם הפאנץ' האמתי בצורת פוסטר שנופל על המסך ועל הבלוגרית ומפסיק בבת אחת את הלכאורה בולשיט של המנה הבריאה עם חשיפת מנת ה"לואיזיאנה" העסיסית של KFC. 

 

סרטון הווידאו מוקסם באמצעות טירגוט מדויק לאותם 12 מיליון שנחשפו לתמונת ההמבורגר הבריא מספר ימים לפני כן. הסרטון הפך במהרה לקטע הווידאו הנצפה ביותר בכל הזמנים של KFC בבריטניה, עם 10 מיליון צפיות וחשיפה לשליש מתושבי בריטניה, לצד חשיפה עצומה בתקשורת המקומית ומסביב לעולם. 

תקציב המדיה. ההוצאה בפייסבוק, יוטיוב וטוויטר. ההערכות על החשיפות והצפיות מול מה שהושג בפועל

בין התוצאות שהושגו במהלך: מנת ההמבורגר הפכה לאחת המוצלחות של הרשת בקטגוריית המנות המשווקות לזמן מוגבל ב-5 השנים האחרונות, עם מכירה מלאה של המוצר ב-70% מחנויות הרשת תוך 3 שבועות. 67% מהחיפושים אחר תזונה בריאה באנגליה שויכו לרשת KFC בתקופת הקמפיין. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

אלמוג בוקר
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל 
בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות כתב בוקר: "אני יוצא לדרך חדשה. אני יוצא לדרך חדשה אבל בוחר להמשיך באותה נקודה במפה. העוטף. הדרום. זה הבית שלי. ובימים אלה כשאנחנו נלחמים על קיומנו, אין מבחינתי תפקיד חשוב יותר מלהיות הקול של התושבים. בעוטף. בדרום. אחרי 17 שנים אני עוזב את חדשות 13 ועובר לשמש ככתב וכפרשן הדרום של חדשות 12 ופרשן אולפן שישי. קשה לעזוב מקום שגדלת וצמחת בו". הוא מציין כי "הקלישאה אומרת שמקום עבודה הוא בית, אבל בשנה האחרונה כשאיבדתי את הבית האמיתי שלי, הפיזי שלי, – חדשות 13 היתה עבורי עוגן. חדשות 13 עכשיו ובעבר חדשות 10 היו בשבילי כמו משפחה. וזה קשה לעזוב. תמיד, בטח בימים אלה. זאת הייתה החלטה קשה, אולי הקשה ביותר שקיבלתי בחיי המקצועיים, אבל החלטתי שהגיע הזמן ללכת לאתגר חדש, כזה שיאפשר לי לעלות עוד מדרגה בהגשמה העצמית ובפעילות להצבת הדרום בצמרת סדר היום הציבורי, גם בימים שאינם מלחמה. כשכל החטופות והחטופים יחזרו הביתה". לסיום כתב כי "אני רוצה לבקש סליחה וגם לומר תודה.  סליחה מהחברים שאני כל כך אוהב ונמצאים בימים אלה במאבק חשוב מאוד. סליחה שאני עוזב. סליחה שאני עוזב עכשיו. אני נפרד מנבחרת של עיתונאים משובחים שהיו לי הכבוד והזכות לעבוד לצידם. אחרי אינספור מאבקים שעברנו יחד, במאבק הזה, החשוב מכולם, אני עדיין איתכם, גם אם מבחוץ. תודה שעמדתם מאחורי גם כשטעיתי, שהייתם שם בשבילי בכל הסלמה בעוטף, ובעיקר על כך שתמיד נתתם לי את המקום להגשים את הייעוד שלי, את הסיבה שבחרתי במקצוע החשוב הזה, להיות שליח של האזור הכי חשוב (מבחינתי) ויחד, לא פעם הצבנו את הדרום בכלל ואת העוטף בפרט בצמרת סדר היום. תודה על כך שאפשרתם לי לצעוק את שעל ליבם של תושבי העוטף היקרים לליבי. לליבנו. תודה וסליחה".