צוקרברג עובר בהצלחה את העדות הראשונה בפני הקונגרס

מייסד פייסבוק העיד הערב בפני הקונגרס, ולא נראה שהסנטורים הצליחו לאתגר, במיוחד כאשר לעיתים צוקרברג נדרש להסביר מונחים פשוטים בטכנולוגיה
מערכת Bizportal |

ברקע לפרשת דליפת המידע לקימבריג' אנליטיקה, עורך הערב מייסד פייסבוק, מארק  צוקרברג את החלק הראשון של העדות בפני הקונגרס. בעדות הערב דאג צוקרברג להיצמד לנוסח הראשוני שפורסם אמש ועיקרו "אני ייסדתי את פייסבוק, אני מנהל אותה, ואני אחראי על כל מה שהתרחש, לא הייתה לפייסבוק ראייה נרחבת מספיק בנוגע לאחריו המוטלת על החברה, וזו הייתה טעות שלי ואני מצטער עליה. זה לא מספיק לאפשר לאנשים להתחבר אחד לשני, פייסבוק צריכה לוודא כי הקשרים חיוביים". לאחר הפתיחה, צוקרברג נדרש לענות על מספר שאלות של המחוקקים, כאשר השאלה המעניינת ביותר שעשויה לייצר כותרות בקרוב היא האם פייסבוק עובדת ביחד על החוקר המיוחד רוברט מולר בנוגע לקשרים של ממשל טראמפ עם הממשל הרוסי? התשובה של צוקרברג הייתה: "אני למעשה לא בטוח שקיבלנו צווים מיוחדים מהחוקר, אני מאמין שייתכן שהיו כמה, אבל אני יודע שאנחנו משתפים פעולה איתו". כאשר נשאל צוקרברג מדוע, לאחר יותר מעשור של התנצלויות על טעויות שעשתה החברה במגוון תחומים, עדיין צריך לסמוך על פייסבוק? "להקים חברה במעונות סטודנטים ולצמוח במהירות כזו ובתחום שעוסק במידע, בהכרח יתבצעו שגיאות", ענה צוקרבג ללא היסוס. צוקרברג נשאל בשימוע גם איזו חקיקה ורגולציה לדעתו ראוי לקדם בעקבות הפרשות שנחשפו בפייסבוק. צוקרברג ענה: "יש כמה תחומי חקיקה שיש לשקול. סביב תחום הפרטיות בפרט, יש כמה עקרונות שיכול להיות שימושי לדון בהם ואולי גם להכניס לחקיקה. למצוא דרכים פשוטות להציג מה עושים עם המידע. "התחום השני הוא לתת לאנשים שליטה מלאה. כל פריט שאתה מפרסם בפייסבוק הוא בבעלותך. אתה יכול לבחור מי יראה אותו, ואם למחוק אותו", המשיך צוקרברג. "שליטה זו במידע חשובה וחייבת לחול על כל שירות". "התחום השלישי הוא לאפשר חדשנות. צריך למצוא את האיזון. לקבל הסכמה מפורשת עבור שימוש במידע רגיש יותר, כמו למשל זיהוי פנים, אבל מבלי בלום בכך את החדשנות של חברות אמריקאיות". נציין כי השאלות שנשאל צוקרברג הערב אינן הצליחו לאתגר ייתר על המידה על צוקרברג, שנשאר רגוע. בחלק מהמקרים זה נהפך אפילו למביך, כאשר צוקרברג ניסה להסביר לאחד הסנטורים על "הקוקיז" שאתרים שמים לגולשים. וכאשר זה המצב, אפשר להבין כי חקירה אמיתית לא תתרחש כאן.

נראה כי המשקיעים הבינו זאת, ושלחו את מניית החברה לעליות של 4.5%.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

ההנפקה הטכנ' הגדולה בהיסטוריה: פייסבוק שווה 104 מיליארד דולר - צוקרברג שווה 'רק' 19.1 מיליארד

מדובר בטווח העליון ביותר שהחברה קבע לצורך ההנפקה; מחיר ההנפקה קובע לפייסבוק שווי שוק של 104 מיליארד ד'
הרשת החברתית הגדולה בעולם תפתח היום בצהריים (18:30 זמן ישראל) את יומה הראשון בבורסת ניו יורק, כאשר היא כבר תחל להיסחר בשער של 38 דולר למניה. החברה גייסה באמצעות הנפקת 421 מיליון ממניותיה כ-16 מיליארד דולר, מדובר בהנפקה של חברת טכנולוגיה הגדולה בהיסטוריה. חלק ניכר מתמורת ההנפקה יכנס לכיסיהם של המשקיעים הוותיקים של פייסבוק, ביניהם גולדמן זאקס (סימול: GS) ומיקרוסופט (סימול: MSFT). במחיר ההנפקה כאמור, 503.6 מיליון המניות והאופציות שמחזיק מארק צוקרברג מוערכות בסכום דמיוני ובלתי נתפס של כ-19.1 מיליארד דולרים. סכום זה ש'באמתחתו' עושה אותו עשיר יותר ממייסדיי חברת גוגל (סימול: GOOG); סרגיי ברין ולארי פייג', כך לפי מדד המיליארדים של בלומברג. אדוארדו סברין, אחד ממייסדי פייסבוק, מסמן בהנפקה את אחת ההצלחות הגדולות ביותר בתחום ההשקעות הפיננסיות כשהוא צפוי לגרוף לכיסו כ-4 מיליארד דולר בהנפקה, לאחר שהשקיע סכום כולל של 30 אלף דולר בהקמת החברה. כאמור, התקשורת האמריקנית התמקדה רבות בסברין בזמן האחרון, לאחר שוויתר על אזרחותו האמריקנית וקיבל על עצמו אזרחות סינגפורית. בסינגפור אין מיסוי על רווחי הון והמיסוי על השכר יכול להגיע עד 20% בלבד. פייסבוק (סימול: FB) הודיעה מוקדם יותר השבוע כי היא מרימה את טווח מחיר ההנפקה לבין 34 עד 38 דולר למניה, לעומת 28 עד 35 דולר, וסימנה בכך את תיאבון המשקיעים לקחת חלק בהנפקה. הרמת המחיר תעניק לחברה שווי שוק שינוע בין 93 עד 104 מיליארד דולר. הביקוש החזק למניית פייסבוק התיר לכמה ממשקיעי החברה ראשונים למכור יותר מניות ממה שתיכננו בהתחלה. מספר גורמים אנונימיים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי החברה היא זאת שביקשה ממשקיעיה לעשות את המהלך הזה. ההנפקה המוגדלת מגיעה בזמן שמספר שאלות עלו בנוגע למודל הפירסום העיסקי של החברה, אשר אחראי ל-80% מהיקף ההכנסות. רבים מהמשתמשים של פייסבוק עוברים לאפליקציות למכשירי ניידים, שם החברה טרם הצליחה לבסס מודל מוצלח לפירסום. הרשת החברתית תתמודד ביומה הראשון עם לא מעט לחץ, לאחר שהמדדים המובילים בוול סטריט מסמנים רצף ירידות של 5 ימים. כזכור, יצרנית הרכב GM (סימול: GM) הודיעה לפני יומיים כי היא מושכת את קמפיין הפרסום שלה על גבי פלטפורמת פייסבוק בטענה כי הוא משפיע בצורה מינורית ביותר על החלטות הרכישה של הצרכנים. קרלוס קריג'נר מברנשטיין ריסרץ' כתב במכתב ללקוחותיו כי הצהרת GM הייתה מהלך של "חדשות רעות" ועלולה להשפיע בצורה מתמשכת על לקוחות נוספים של החברה. "אחד יכול להסיק כי מה ש GM מצאה גם אחרים ימצאו, וזה יקשה מאוד על הכנסות פייסבוק", כתב קריג'נר. יש מספר חברות 'טפיליות', כאלה ש'רוכבות' על ההצלחה של פייסבוק - בין אם אלו ספקים, מתחרים או שותפים - אשר מציעות למשקיעים שאינם חברים באליטה של וול סטריט, ואינם יכולים באמת לרכוש כיום מניות של ענקית הרשת החברתית, הזדמנות להרוויח בעצמם מההנפקה של השנההכנסו לרשימת 10 המניות לתת להן 'לייק' כשפייסבוק תהפוך היום לחב' ציבורית. באופן רגיל, אנשי פנים (עובדים בד"כ) ומחזיקים גדולים בחברה שמונפקת לראשונה לציבור, חייבים לחכות 180 ימים לפני שהם יכולים למכור את מניותיהם לחיצוניים. במהלך לא רגיל, פייסבוק (סימול: FB) 'קימבנה' את תקופת ההמתנה הזו, ואיפשרה מהלך לפיו מניות נוספות יימכרו לציבור רק 3 חודשים מהיוםאל תגידו שלא ידעתם: 'קומבינה' לרציניים בלבד - עוד 91 ימים פייסבוק עלולה לחוות גל מכירות ענק.