פייסבוק התרסקה אמש במסחר המאוחר - הנה הסיבה

עונת הדו"חות בוול סטריט ממשיכה לספק דרמות גדולות - והפעם זו פייסבוק שעומדת במרכז
יוסי פינק | (7)
נושאים בכתבה פייסבוק

פייסבוק שהינה הרשת החברתית הגדולה בעולם פרסמה הלילה לאחר סגירת המסחר בוול סטריט תוצאות חזקות מאוד לרבעון השלישי וניפצה את התחזיות עם גידול של 56% בהכנסות ל-7 מיליארד דולר ו-165% ברווח ל-2.38 מיליארד דולר. עם זאת, מניית החברה צללה 7% במסחר המאוחר אחרי שהירידות הגיעו עד 8.5% בשלב זה (*עדכון: בטרום מסחר שביום למחרת המניה מאבדת 5%). הסיבה ללחץ המכירות הכבד קשורה להתייחסות של החברה בהסתכלות לרבעון הבא ולשנת 2017.

אחד ממנועי הצמיחה בהכנסות של פייסבוק (לצד הגידול במספר המשתמשים והגידול בזמן השימוש) זה היכולת של החברה להגדיל את היקף שטחי הפרסום שמול עיני הגולש מבלי ליצור הפרעה משמעותית מידי בכל הקשור לחווית הגלישה. בשיחת הוועדה שלאחר פרסום הדו"חות אמר סמנכ"ל הכספים של פייסבוק כי בהסתכלות קדימה היכולת להמשיך לגדיל את כמות שטחי המסחר הולך ויורדת וצפויה לרדת באופן משמעותי החל מאמצע 2017. אמנם כבר בדו"חות הקודמים התייחסו בפייסבוק לעניין זה אבל הפעם נוספה לכך סוג של אזהרה מפיו של סמנכ"ל הכספים שאמר הלילה כי כבר ברבעון הבא הצפי הוא לירידה בקצב הגידול בהכנסות אחרי מספר רבעונים חזקים מאוד. ונציין כי כבר ברבעון הקודם (עליו דיווחה הלילה החברה) נרשמה ירידה קלה בגידול בהכנסות מ-59% בדו"חות הקודמים ל-56% כעת. אבל בשוק מבינים כעת שבהסתכלות קדימה הירידה בקצב הגידול תהיה חדה בהרבה.

ואם זה לא מספיק, אז סמנכ"ל הכספים הוסיף כי 2017 צפויה להיות שנה של השקעות גדולות מצד פייסבוק ולכן הצפי הוא לגידול משמעותי בהיקף ההוצאות.

נציין כי את המסחר הרגיל היום סיימה מניית פייסבוק בירידה של 1.8% כאשר לאחר הנפילה במסחר המאוחר המניה מתרחקת 12.5% משיא כל הזמנים שנקבע רק לאחרונה.

מניית פייסבוק (סימול: FB), עוד לפני הנפילה הצפויה היום - לחצו להגדלה:

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    תרד עוד אקנה עוד, כמו גוגל גם היא עוד תעלה מאות אחוזים (ל"ת)
    בני 04/11/2016 10:07
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מספר הלקוחות הפעילים הוא קטן ביחס למספר החשבונות. (ל"ת)
    פייס 03/11/2016 13:40
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    זיפו 03/11/2016 10:28
    הגב לתגובה זו
    עד מתי המשקיעים מצפים שהמספרים יצמחו בצורה כה מפחידה. מתי שהו הרווח צריך להתכנס סביב התחזיות. מאז ההנפקה פייסבוק רק מפרקת לגורמים את התחזיות, 2.4 מיליארד דולר רווח ברבעון , שזה כ-10 מיליארד דולר רווח בשנה והמשקיעים לא מרוצים . פשש הלוואי על כולנו עסק כזה.
  • 3.
    לא מבינים 03/11/2016 09:50
    הגב לתגובה זו
    כמו תמיד, לקרוא מה האנליסטים כותבים ולעשות הפוך.
  • 2.
    "דרמה לילית" לא נסחפתם עם הכותרת???? (ל"ת)
    עיתונות לא הוגנת 03/11/2016 09:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שמוליק 03/11/2016 06:50
    הגב לתגובה זו
    הלוואי כל החיים כולם יתרסקו ככה. מאחל לכולם , עלאק מתרסקת, היית מת שתתרסק!!!!!
  • זכרוני 03/11/2016 16:09
    הגב לתגובה זו
    מבולבל שקרן או טרול
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: