מניית הרכבים האוטונומיים הסינית שצפויה לזנק ב-43%
פוני AI (סימול:PONY) חברת הנהיגה האוטונומית מסין שהונפקה לאחרונה בנאסד"ק, מקבלת המלצת "קנייה" מגולדמן זאקס עם מחיר יעד של 19.60 דולר, המשקף פוטנציאל צמיחה של כ-43% ממחירה הנוכחי. מניית החברה עלתה ביותר מ-5% החודש, כאשר המשקיעים ממשיכים לרכוש את המניה מאז ההנפקה שלה ב-27 בנובמבר.
בהנפקה גייסה פוני AI כ-260 מיליון דולר לפי שווי של 13 דולר למניה. גולדמן זאקס הייתה אחת מהחתמים. בנוסף, החברה מכרה מניות רגילות בשווי של 153.4 מיליון דולר לקבוצת משקיעים, מה שהעלה את שווי החברה ל-4.2 מיליארד דולר.
הופעתה של פוני AI בשוק האמריקני מגיעה בזמן שמספר חברות מובילות בתחום הרכבים האוטונומיים, ביניהן Waymo של אלפאבית, טסלה בבעלות אילון מאסק וזוקס של אמזון, מתחרות על הרחבת פעילותן המקומית והשגת כדאיות מסחרית.
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ספקית מרכזית עד 2030
לפי גולדמן זאקס, פוני AI היא כבר שם בולט בסין, והיא צפויה להפוך לספקית שירותי רובוטקסי מרכזית במדינה עד סוף 2030. החברה מובילה בתחום הניידות האוטונומית ברמת אוטונומיות L4 מבחינת גודל הצי, ומציעה שירותי רובוטקסי ומשאיות אוטונומיות ברחבי סין. היא נמצאת גם בשלבים מוקדמים של מסחור הרובוטקסי שלה הפועלים ללא נהג בכלל.
כמו כן, פוני AI שואפת להתרחב בשוק האמריקאי. מנכ"ל החברה, ג'יימס פנג, אמר לאחרונה כי הצמיחה של החברה בארה"ב היא "חשובה מאוד", וכי גיוון שרשרת האספקה והמשך מאמצי המחקר והפיתוח יהיו מוקד מרכזי במהלך ממשל הנשיא הנבחר דונלד טראמפ.
נכון למחצית הראשונה של 2024, פוני AI מפעילה 225 רובוטקסי ויותר מ-190 משאיות רובוטיות, כאשר עוד 124 רובוטקסי כרגע בייצור. החברה מפעילה את שירות הרובוטקסי ללא נהג בארבע ערי דרג 1 בסין: בייג'ינג, שנחאי, גוואנגג'ואו ושנג'ן. ערי דרג 1 נחשבות בדרך כלל לערים המפותחות והעשירות ביותר במדינה, על בסיס גורמים כמו אוכלוסייה ורמת הכנסה.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
פוני AI ממשיכה לצבור לקוחות
אנליסט גולדמן זאקס, אלן צ'אנג, ציין כי פוני AI קיבלה באוגוסט 2023 אישורים רגולטוריים להפעיל את שירותי הרובוטקסי הציבוריים שלה הגובים תשלום ללא נהגי ביטחון בבייג'ינג. ההשקה הייתה מוצלחת עד כה, והעסק של פוני AI ממשיך לצבור הרשמות לקוחות באמצעות אפליקציית הסלולר PonyPilot+, המאפשרת למשתמשים להזמין נסיעה.
לפי דיווחי מבחני הכביש שפורסמו על ידי העיריות של בייג'ינג וגוואנגג'ואו, כלי הרכב של פוני AI הפגינו מדדי בטיחות העולים על אלה של מתחריה המקומיים בסין ועל ביצועי מכוניות הנהוגות על ידי אדם.
צ'אנג מעריך שהכנסות פוני AI יצמחו בשיעור CAGR של 27% בין השנים 2024 ל-2027 תוך הגדלת צי הרובוטקסי שלה ותחילת גביית דמי רישיון עבור הרכבים שלה. בין השנים 2027 ל-2030, האנליסט צופה CAGR של 158%.
- 1.בררר 29/12/2024 23:08הגב לתגובה זותתנהל סביב שער 23 בסו 2025
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
