מניית הרכבים האוטונומיים הסינית שצפויה לזנק ב-43%
פוני AI (סימול:PONY) חברת הנהיגה האוטונומית מסין שהונפקה לאחרונה בנאסד"ק, מקבלת המלצת "קנייה" מגולדמן זאקס עם מחיר יעד של 19.60 דולר, המשקף פוטנציאל צמיחה של כ-43% ממחירה הנוכחי. מניית החברה עלתה ביותר מ-5% החודש, כאשר המשקיעים ממשיכים לרכוש את המניה מאז ההנפקה שלה ב-27 בנובמבר.
בהנפקה גייסה פוני AI כ-260 מיליון דולר לפי שווי של 13 דולר למניה. גולדמן זאקס הייתה אחת מהחתמים. בנוסף, החברה מכרה מניות רגילות בשווי של 153.4 מיליון דולר לקבוצת משקיעים, מה שהעלה את שווי החברה ל-4.2 מיליארד דולר.
הופעתה של פוני AI בשוק האמריקני מגיעה בזמן שמספר חברות מובילות בתחום הרכבים האוטונומיים, ביניהן Waymo של אלפאבית, טסלה בבעלות אילון מאסק וזוקס של אמזון, מתחרות על הרחבת פעילותן המקומית והשגת כדאיות מסחרית.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- רמאקו מצטרפת למירוץ האמריקאי להפחתת התלות בסין במתכות הנדירות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ספקית מרכזית עד 2030
לפי גולדמן זאקס, פוני AI היא כבר שם בולט בסין, והיא צפויה להפוך לספקית שירותי רובוטקסי מרכזית במדינה עד סוף 2030. החברה מובילה בתחום הניידות האוטונומית ברמת אוטונומיות L4 מבחינת גודל הצי, ומציעה שירותי רובוטקסי ומשאיות אוטונומיות ברחבי סין. היא נמצאת גם בשלבים מוקדמים של מסחור הרובוטקסי שלה הפועלים ללא נהג בכלל.
כמו כן, פוני AI שואפת להתרחב בשוק האמריקאי. מנכ"ל החברה, ג'יימס פנג, אמר לאחרונה כי הצמיחה של החברה בארה"ב היא "חשובה מאוד", וכי גיוון שרשרת האספקה והמשך מאמצי המחקר והפיתוח יהיו מוקד מרכזי במהלך ממשל הנשיא הנבחר דונלד טראמפ.
נכון למחצית הראשונה של 2024, פוני AI מפעילה 225 רובוטקסי ויותר מ-190 משאיות רובוטיות, כאשר עוד 124 רובוטקסי כרגע בייצור. החברה מפעילה את שירות הרובוטקסי ללא נהג בארבע ערי דרג 1 בסין: בייג'ינג, שנחאי, גוואנגג'ואו ושנג'ן. ערי דרג 1 נחשבות בדרך כלל לערים המפותחות והעשירות ביותר במדינה, על בסיס גורמים כמו אוכלוסייה ורמת הכנסה.
- להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
פוני AI ממשיכה לצבור לקוחות
אנליסט גולדמן זאקס, אלן צ'אנג, ציין כי פוני AI קיבלה באוגוסט 2023 אישורים רגולטוריים להפעיל את שירותי הרובוטקסי הציבוריים שלה הגובים תשלום ללא נהגי ביטחון בבייג'ינג. ההשקה הייתה מוצלחת עד כה, והעסק של פוני AI ממשיך לצבור הרשמות לקוחות באמצעות אפליקציית הסלולר PonyPilot+, המאפשרת למשתמשים להזמין נסיעה.
לפי דיווחי מבחני הכביש שפורסמו על ידי העיריות של בייג'ינג וגוואנגג'ואו, כלי הרכב של פוני AI הפגינו מדדי בטיחות העולים על אלה של מתחריה המקומיים בסין ועל ביצועי מכוניות הנהוגות על ידי אדם.
צ'אנג מעריך שהכנסות פוני AI יצמחו בשיעור CAGR של 27% בין השנים 2024 ל-2027 תוך הגדלת צי הרובוטקסי שלה ותחילת גביית דמי רישיון עבור הרכבים שלה. בין השנים 2027 ל-2030, האנליסט צופה CAGR של 158%.
- 1.בררר 29/12/2024 23:08הגב לתגובה זותתנהל סביב שער 23 בסו 2025
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
