קרפור
צילום: צילום קרפור

קרפור מפטרת מעל 230 עובדים: מה עומד מאחורי המהלך?

למרות שיפור בתוצאות הרשת, קרפור נוקטת בפיטורים נרחבים של עובדים ותיקים. מה הוביל לצעד?
אביחי טדסה |

רשת קרפור, המעסיקה 4,000 עובדים בישראל, הודיעה על כוונתה לפטר 230 עובדים, רבים מהם עובדי מגה הוותיקים, בהם גם עובדים בגיל הפנסיה, שעלותם לחברה גבוהה יותר בגלל הסכמי השכר הישנים שנחתמו עוד בתקופה שהרשת הייתה בבעלות חברת העובדים של ההסתדרות. ההודעה מגיעה כשבועיים לאחר שאייל אלי, יו"ר ועד העובדים לשעבר, מונה לסמנכ"ל משאבי אנוש בחברה. צעד זה, כך נראה, הסיר את ההגנה שהעניק לעובדים לאורך שנים ואיפשר את הוצאת המהלך לפועל.

במסגרת גל הפיטורים, שנועד לטענת קרפור לשפר את השירות ללקוחות ולבצע התאמות מקצועיות, רבים מהעובדים המפוטרים הם ותיקים, כולל מבוגרים בגיל הפנסיה. צעד זה מעורר ביקורת בקרב גורמים שונים בשל האופן שבו הוא עשוי לפגוע באוכלוסיות פגיעות. 

צביקה שווימר, מנכ

צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה

אייל אלי עבר לצד השני 

אייל אלי, שכיהן במשך שנים כיו"ר ועד עובדי מגה, שהפכה לפני כשנתיים לרשת קרפור, הודיע על מעברו להנהלת החברה. אלי התפטר מתפקידו כיו"ר ועד העובדים ומונה לתפקיד סמנכ"ל משאבי אנוש של קרפור.

המעבר של אלי לתפקידי ההנהלה מהווה צעד חריג, במיוחד לאור תפקידו הקודם כמייצג העובדים במאבקים לשמירת זכויותיהם. כעת, הוא יפעל כחלק מהנהלת החברה, תפקיד שכולל יישום מהלכי התייעלות כמו קיצוצי שכר או סגירת סניפים.

אלי החל את דרכו המקצועית במגה כמנהל מחלקת ירקות, ונבחר לראשונה לכהן כיו"ר ועד העובדים בשנת 2005. בתקופת כהונתו, התמודד עם משברים משמעותיים, כולל פיטורי עובדים נרחבים שנגרמו בעקבות קשיים כלכליים של מגה. במהלך מכירת הרשת לנחום ביתן ב-2016, פעל אלי לשמר את זכויות העובדים בהסכם קיבוצי.

 

השיפור של קרפור ברבעון השלישי

למרות המהלך הקשה, תוצאותיה הכספיות של קרפור מצביעות על שיפור משמעותי ברבעון השלישי. הרשת עברה לרווח נקי של 817 אלף שקל, לעומת הפסד של 22.9 מיליון שקל ברבעון המקביל. מכירותיה צמחו ב-7.2% והסתכמו ב-890 מיליון שקל, והחברה רשמה שיפור משמעותי ברווח הגולמי והתפעולי. שיפור זה הושג בזכות הסבת סניפי מגה ל"קרפור", עליות מחירים, ושיפור בתנאי הסחר עם ספקים. גם המכירות בחנויות זהות ברבעון גדלו בשיעור של כ-6% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בשיחה שערכנו עם צביקה שווימר מנכ"ל אלקטרה צריכה (בעלת השליטה בקרפור) לאחר דוחות הרבעון השלישי, ציין שווימר כי הוא מאמין שקרפור תגיע להכנסות של מיליארד שקל. "החברה תגיע להכנסות של מיליארד שקל, לא יודע ולא חושב שברבעון הרביעי. מקווה שעד הרבעון הראשון של 2025 נגיע לקצב הזה". 

רבעון רביעי יהיה רבעון חזק בגלל החגים, נראה צמיחה בקרפור לעומת רבעון שלישי, זה יהיה כבר קרוב למיליארד שקל?

"קרפור גדלה בסדר גודל של כ-7% לעומת רבעון מקביל. יש לנו חנויות בהסבה. אנחנו בחלק האחרון של ההסבה. התוצאות ברבעון הרביעי יהיו חזקות מהשלישי. תזרים המזומנים ברבעון הנוכחי מעיד על חוזקה של החברה, סדר גודל של 120 מיליון שקל, גם ה-EBITDA מצויין. אנחנו רואים פעילות מאוד חזקה שצומחת".

ברבעון השלישי קרפור מכרה ב-890 מיליון שקל, מתוכם 710 מיליון שקל בסניפים מוסבים לקרפור (תהליך ההסבה ארך מעל שנתיים - מיינות ביתן-מגה לקרפור). ככל שההסבה מושלמת כך נוצר שיפור במכירות למ"ר וגידול ברווחיות. בעבר הסבת חנויות לקרפור היתה בעלות מאוד גבוהה, אבל בשנה האחרונה קרפור מסבה את הסניפים בעלות נמוכה והיעילות הזו מתבטאת בחיסכון בהוצאות וגם מזרזת את השיפור במכירות וברווחים בזכות הסבות מהירות. 

היקף של 710 מיליון שקל מתוך 890 מיליון של סניפים שהוסבו - ברבעון הרביעי תגיעו למכירות של מעל 90% בסניפים שהוסבו? והאם יעד של מיליארד שקל יהיה ברבעון רביעי או בתחילת 2025?

"כן. ברבעון הרביעי נגיע למעל 90% במכירות מסניפי קרפור. החברה תגיע להכנסות של מיליארד שקל, לא יודע ולא חושב שברבעון הרביעי. מקווה שעד הרבעון הראשון של 2025 נגיע לקצב הזה". 

שווימר לא אומר מפורשות, אבל הוא מכוון למכירות של 4.5 מיליארד שקל או לסביבה הזו. בקצב המכירות והרווחים של השנה הבאה ובהינתן החוב שירד דרמטית בזכות יצירת המזומנים, קרפור כבר עשויה להיות שנה הבאה בשלה להנפקה או פיצול-ספין אוף. 

דובר בעבר על לפצל את קרפור מאלקטרה צריכה או להנפיק אותה, מה אתם מתכננים?

"עמדנו בכל המשימות שהצבנו בעבר, כולל מעבר לרווחיות, נמשיך לראות תוצאות טובות. אנחנו מסתכלים ובוחנים כל הזמן, חלק מהאופציות שלנו על השולחן הם להנפיק אותה. יש הרבה שיפור ועשייה בקרפור ויש מנועי צמיחה נוספים ואנחנו ממשיכים לפתח את החברה. לא החלטנו לגבי הנפקה, אבל ככל שנשביח את החברה זה חלק מהאפשרויות שלנו".

איך אתם מתמודדים עם המחסור בעובדים בענף?

"כחברה גדולה וכחלק מקבוצת אלקו, אנחנו יודעים לנייד את העובדים. העובדים הם חלק מאיתנו וחלק מההצלחה שלנו. אין לנו מחסור של עובדים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טבע תרופות
צילום: סיון פרג'

אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע

בבית ההשקעות אופנהיימר מציינים לחיוב את השיפור בכל חטיבות הפעילות של חברת התרופות, את העלאת התחזיות להכנסות מאוסטדו ויוזדי, והתקדמות בפיתוח מולקולת ה-TL1A; מחיר היעד למניה על 30 דולר עם המלצת "תשואת יתר"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע אופנהיימר

אופנהיימר מפרסמים סקירה חיובית על טבע טבע -1.91%   בעקבות דוחות הרבעון השלישי, שבהם הציגה החברה הכנסות של 4.5 מיליארד דולר - עלייה של 3% מהתקופה המקבילה וגבוהה מהצפי שעמד על 4.34 מיליארד דולר. 

כל חטיבות הפעילות - הגנריקה, הביוסימילרס ותרופות המקור - הראו שיפור בתוצאות, וטבע העלתה את התחזיות השנתיות שלה. בבית ההשקעות אופנהיימר משאירים את המלצת ה-Outperform ומחיר היעד על 30 דולר למניה, כשהם מתבססים על מכפיל 6.7 לרווח התפעולי המתואם של 2026.


צמיחה בכל החטיבות

בחטיבת הגנריקה נרשמה צמיחה של 2% בהכנסות, ל-2.58 מיליארד דולר, מעל תחזית השוק שעמדה על 2.41 מיליארד דולר. בארה"ב בלטה עלייה של 7% (במונחי מטבע מקומי), שהובילה להכנסות של 1.18 מיליארד דולר, בעוד שבאירופה נרשמה ירידה של 5% עקב בסיס השוואה גבוה. שאר העולם הציג צמיחה מתונה של 3%. תחת אותה חטיבה משולבות גם תרופות הביוסימילרס, שמהן כבר הושקו 10 תרופות, ועוד שש צפויות עד סוף 2027. אופנהיימר מציין כי השקת התרופות באירופה ב-2027 צפויה להאיץ את קצב הצמיחה בתחום, כאשר התחזית להכנסות נותרת על 800 מיליון דולר.

בחטיבת תרופות המקור הממוסחרות בלטה צמיחה משמעותית באוסטדו (Austedo) - עלייה של 38% ל-618 מיליון דולר. גם יוזדי (Uzedy) הציגה צמיחה של 24% ל-43 מיליון דולר, ואג’ובי (Ajovy) עלתה ב-19% ל-168 מיליון דולר. טבע מאשררת את תחזית ההכנסות לאוסטדו לשנת 2027 - 2.5 מיליארד דולר - וצופה כי לאחר חדירה לשוק האירופי היא תגיע להכנסות שיא של כ-3 מיליארד דולר. בהתאם לכך, החברה העלתה את התחזית השנתית ל-2025 ל-2.05-2.15 מיליארד דולר. גם יוזדי מתקדמת בקצב מהיר מהצפי - עם תחזית מעודכנת של 190-200 מיליון דולר השנה, לעומת 150 מיליון בתחזית הקודמת. שתי התרופות, יחד עם האולנזפין שצפויה להגיע לשוק ב-2026, מוערכות לייצר בשיאן בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר.

בצד של הפיתוח, טבע מתכננת להגיש את זריקת האולנזפין (לטיפול בסכיזופרניה) ל-FDA עד סוף 2025, עם צפי למכירות מ-2026 והכנסות של עד 1.5 מיליארד דולר. מולקולת ה-TL1A, שמפותחת יחד עם סנופי, מתקדמת כמתוכנן, והחברה צופה לקבל בגינה תשלום ראשון של 250 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה ועוד 250 מיליון נוספים ברבעון הראשון של 2026. בטווח הארוך מעריכה טבע כי מדובר בפוטנציאל הכנסות של 2-5 מיליארד דולר, לא כולל אינדיקציות נוספות.