הוק טאן ברודקום
צילום: ברודקום
זרקור

ברודקום מסכמת שנה מצוינת: מה צפוי בהמשך?

האיש מאחורי ההצלחה של ענקית השבבים, המוצרים והלקוחות והמלצות האנליסטים
רוי שיינמן | (2)
נושאים בכתבה ברודקום הוק טאן

חודש דצמבר היה מצוין לברודקום והוא מסיים שנה נהדרת ליצרנית השבבים. הדוח הכספי הזניק את המניה ב-26% ביום אחד לשווי של מעל טריליון דולר ומאז היא זינקה בקרוב ל-12% לשווי של 1.15 טריליון דולר. האנליסטים סבורים שהיא עשויה להיות אנבידיה הבאה. 

ברודקום מפתח שבבי AI אבל לא מתחרים ראש בראש בשבבים של אנבידיה - היא מספקת שבבים לרשתות התקשורת ולרשתות התקשורת ופחות שבבים למעבדים. ברודקום נבחרה לאחרונה על ידי שני לקוחות חדשים גדולים לפיתוח שבבי AI דור הבא. לפי הערכות, מדובר באפל ובמפתחת ChatGPT, OpenAI. לקוחות נוספים של ברודקום כוללים את אלפבית, מטא פלטפורמס ובייטדאנס (טיקטוק).

ברודקום נסחרת במכפיל רווח של כ-30-32 על רווחי השנה הבאה כשעל פי קונסנזוס האנליסטים המכירות צפויות לעלות בשנה הבאה לכ-69.2 מיליארד דולר לעומת כ-61.1 מיליארד דולר השנה.

 

האיש שמאחורי הצלחת ענקית השבבים

מי שעומד מאחורי הצלחתה של ברודקום הוא המנכ"ל הוק טאן. תחת הובלתו, החברה הפכה לשחקנית מפתח בשוק הבינה המלאכותית, האלקטרוניקה והתוכנה התשתיתית.

הוק טאן, יליד פקין, סינגפור, עבר בגיל צעיר לארה"ב ללמוד באוניברסיטת MIT, שם סיים תואר ראשון ושני בהנדסת אלקטרוניקה. הקריירה שלו התחילה בעולם הטכנולוגיהוהוא התקדם מהר מאוד לתפקידי ניהול בחברות גדולות כמו IBM ו-Compaq.

הפריצה הגדולה שלו הגיעה כשהצטרף ל-Avago Technologies בשנת 2006. טאן הוביל את החברה בהצלחה וביצע את המיזוג הגדול ביותר שלה עם Broadcom בשנת 2016, מיזוג שהוביל ליצירת אחת מחברות השבבים הגדולות בעולם.

החזון של הוק טאן: שילוב שבבים ותוכנה - טאן מסתכל רחוק. החזון שלו התרכז ביצירת שילוב בין שבבים מתקדמים לתוכנה תשתיתית. הוא זיהה מוקדם את הפוטנציאל האדיר של שוק הבינה המלאכותית והחל להשקיע בטכנולוגיות מתקדמות המיועדות לתמיכה במרכזי נתונים ושימושים עסקיים. הוא הפך את החברה לספקית מרכזית של שבבים ייחודיים (ASIC) המשמשים להפעלת מערכות AI. במקביל, החברה רכשה חברות בתחום התוכנה, כולל CA Technologies ו-Symantec, והפכה את חטיבת התוכנה שלה לאחד ממנועי הצמיחה העיקריים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

מפסגה לשפל – והחזרה למעלה

השנה התחילה עם תנודתיות גבוהה במניית ברודקום. במרץ המניה צנחה בעקבות דוחות רבעוניים שהיו מעל התחזיות אבל לא הצליחו לסחוף את המשקיעים בשל חששות מההמשך. ביוני, מניית החברה הגיעה לשיא היסטורי חדש בעקבות תוצאות כספיות חזקות והכרזה על פיצול מניות ביחס 10:1.

באוגוסט, כמו כל מגזר השבבים, ברודקום ספגה ירידות חדות בעקבות חששות מהתוצאות של אנבידיה, אבל היא לא נשארה שם לאורך זמן. בדצמבר החברה הציגה כאמור דוחות מרשימים נוספים, שהעלו אותה בחזרה לשיא.

הישגים בולטים של ב-2024

 

שווי שוק של טריליון דולר - ב-13 בדצמבר, Broadcom הצטרפה למועדון היוקרתי של החברות עם שווי שוק של טריליון דולר. כעת בשווי של 1.15 טריליון דולר, היא בין שמונה החברות הגדולות בארה"ב ותשיעית בעולם.

העלאת דיבידנד למשקיעים - החברה הודיעה על דיבידנד רבעוני מוגדל של 59 סנט למניה – עלייה של 11%. ההכרזה נחשבת לסימן יציבות פיננסית שמחזק את מעמדה בשוק.

אמון מצד האנליסטים - מומחים בשוק ממשיכים להיות אופטימיים. UBS העלו את מחיר היעד של המניה ל-270 דולר  (נסחרת כעת ב-239 דולר), ומורגן סטנלי הכלילה את Broadcom ברשימת המניות המומלצות לשנת 2025, תוך התמקדות בפוטנציאל שלה בתחום הבינה המלאכותית.

מה מיוחד בברודקום?

ברודקום היא לא רק יצרנית שבבים – החברה היא שחקנית מפתח גם בתחום התוכנה הארגונית והאבטחה.שני התחומים המרכזיים שלה הם:פתרונות שבבים ותוכנה תשתיתית. 

בתחום פתרונות שבבים, החברה מייצרת שבבים מיוחדים (ASIC) שמשמשים להפעלת טכנולוגיות בינה מלאכותית ומרכזי נתונים. בתחום תוכנה תשתיתית, החברה מספקת פתרונות תוכנה לארגונים גדולים, מה שמאפשר לה להתגבר על תלות בלעדית בשוק השבבים.

מה היה מיוחד השנה?

מניית החברה הפכה למניה ששווה לעקוב אחריה לא רק בגלל שבבים אלא בזכות מגוון הפעילויות שלה, הצמיחה ב-AI, ההפנמה שמדובר בחברה שצומחת בקצבים מהירים ומגדילה רווחים באופן מרשים. השוק שלה צמח בעקבות השקעות בטכנולוגיות בינה מלאכותית ובמרכזי נתונים, והמהלכים האסטרטגיים שלה כמו פיצול המניות והעלאת הדיבידנד חיזקו את אמון המשקיעים. 

במבט קדימה האנליסטים אופטימיים ויש כאלו שסבורים שהיא מועמדת טובה להיות "אנבידיה הבאה".

 

שאלות ותשובות

איך Broadcom מצליחה כל כך השנה?

כמה סיבות: הקשר ל-AI, הצמיחה בפעילות והגיוון בפעילות. הנהלת החברה שמה דגש על חדשנות טכנולוגית, גיוון עסקי והגיעה להישגים פיננסיים מרשימים, החברה הצליחה להכות את התחזיות ולהציג צמיחה משמעותית.וול סטריט מאוהבת.

מה היתרון שלה בשוק השבבים?

השבבים של החברה מיועדים לטכנולוגיות מתקדמות כמו בינה מלאכותית ומרכזי נתונים, שהביקוש אליהם רק עולה.

מה המשמעות של פיצול מניות ביחס 10:1?

המהלך הופך את המניה לנגישה יותר למשקיעים פרטיים, ובכך מגדיל את כמות המשקיעים הפוטנציאליים. מנגד, חשוב להדגיש כי זה מהלך טכני לחלוטין בלי משמעות אמיתית לשווי. 

איך העלאת הדיבידנד משפיעה על משקיעים?

העלאת הדיבידנד מראה על יציבות כלכלית ועל מחויבות החברה לחלוקת רווחים, מה שהופך אותה לאטרקטיבית עבור משקיעים.מנגד, צריך לזכור שיש גישה שאומרת שאין משמעות לדיבידנדים. המשקיעים מעדיפים לראות את החברה משתמשת ברווחים לצורך הגדלת פעילות פנימית. כמו כן, שיעור הדיבידנד במניות טכנולוגיה הוא נמוך במיוחד ואין לו באמת ערך למשקיעים, זה רק "ערך סימבולי". ברודקום מחלקת דיבידנד של פחות מ-1% משווי ההשקעה. זה שולי מאוד ביחס לרווחים שלה וביחס לתשואות במניה.

מה הצפי לשנה הבאה?

אנליסטים צופים שהמניה תמשיך לצמוח, בעיקר הודות לביקוש בשוק ה-AI ולכניסה של החברה לפרויקטים ארוכי טווח בתחום התוכנה והאבטחה. האנליסטים מעריכים צמיחה להכנסות של מעל 69 מיליארד דולר בשנה הבאה, לעומת כ-61 מיליארד דולר השנה. הרווח יעלה ומכפיל הרווח לשנה הבאה מסתכם בכ-30-32.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ברכה והצלחה (ל"ת)
    אורי 25/12/2024 06:41
    הגב לתגובה זו
  • לרון 25/12/2024 08:08
    הגב לתגובה זו
    ???
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.