משפט גוגל: אפל מתערבת כדי להגן על ההסכמים הרווחיים
אפל מבקשת להשתתף במשפט האנטי טרסט נגד גוגל, מחשש לפגיעה בהסכמי שיתוף ההכנסות שמעניקים לה תשלומים שנתיים של כ-20 מיליארד דולר
אפל APPLE הגישה בקשה לבית המשפט בוושינגטון להשתתף במשפט האנטי טרסט המתקרב נגד גוגל GOOGLE , במטרה להגן על האינטרסים שלה בהסכמי שיתוף ההכנסות. הסכמים אלו מקנים לגוגל את היכולת להיות מנוע החיפוש ברירת המחדל בדפדפן Safari של אפל, בתמורה לתשלומים שנאמדים במיליארדי דולרים מדי שנה. בשנת 2022 לבדה, הכנסות אפל מהסכמים אלו עמדו על כ-20 מיליארד דולר.
במסמכי בית המשפט שהוגשו אפל טוענת כי גוגל, המואשמת בשימוש בכוח שוק מופרז, אינה מסוגלת לייצג כראוי את האינטרסים שלה. "גוגל מתמודדת כעת עם מאמצים נרחבים לפירוק עסקיה, דבר שעלול לפגוע בהגנת ההסכמים המשותפים שלנו", נכתב על ידי עורכי הדין של אפל. אף על פי שההסכמים הללו מביאים לאפל הכנסות משמעותיות, החברה הבהירה כי גם אם יבוטלו, היא אינה מתכוונת לפתח מנוע חיפוש משלה שיתחרה בגוגל.
דרישה לשינויים משמעותיים בשוק החיפוש
משפט האנטי טרסט שמתוכנן להתחיל באפריל עשוי להפוך לאחד התיקים המשמעותיים ביותר בתחום הטכנולוגיה בשנים האחרונות. משרד המשפטים האמריקאי דורש מגוגל לנקוט צעדים דרמטיים לשיקום התחרות בשוק החיפוש. בין ההצעות הבולטות: מכירת דפדפן Chrome ואפילו מערכת ההפעלה Android, בניסיון לצמצם את השפעתה הרבה של החברה על שוק החיפוש המקוון.
בתגובה להאשמות, גוגל הציעה לשנות חלק מההסכמים שלה עם יצרני דפדפנים, יצרני מכשירים ניידים וספקי תקשורת, אך סירבה לבטל את מודל שיתוף ההכנסות שהיא מפיקה מפרסומות הקשורות לחיפוש. אפל, מצידה, מתכוונת לזמן עדים מטעמה ולהשתתף באופן פעיל במשפט, מתוך דאגה שזכויותיה ואינטרסיה הכלכליים לא יפגעו כתוצאה מהתהליך המשפטי.
פוטנציאל השפעה רחב על שוק הטכנולוגיה
- אפל עקפה את הציפיות - אך נחלשה במכירות האייפון ובהכנסות מסין
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התביעה נגד גוגל מסמנת אבן דרך במאבק מול ריכוזיות בשוק הטכנולוגיה. משפט זה עשוי להגדיר מחדש את הדרך שבה משתמשים מוצאים מידע ברשת, ובו זמנית להשפיע על שיטות הפעולה של ענקיות הטכנולוגיה.
אנליסטים מסבירים כי לא מדובר רק במערכת יחסים בין שתי חברות, אלא בהשלכות מרחיקות לכת על האופן שבו תאגידים טכנולוגיים משתפים פעולה ומחלקים את ההכנסות מפרסום. האתגר המשפטי מול גוגל עשוי לגרום ליותר רגולציה בענף ולשינויי עומק במבנה הכלכלי של חברות כמו אפל וגוגל.
- 1.טים קוק בדיחה מהלכת על שלוש, פדו. (ל"ת)ליטאי 26/12/2024 12:59הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
