טסלה רובוטקסי
צילום: טוויטר

"טסלה תגיע למחיר של 400 דולר" - בדרך החברה עשויה לבצע הנפקה

בנק אוף אמריקה מעלה את מחיר היעד למניית טסלה ל-400 דולר, על השליטה בתחום הרכבים החשמליים ומנועי הצמיחה הבאים, על מכפיל הרווח וההנפקה המתוכננת
רוי שיינמן | (4)
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

בנק אוף אמריקה עדכן את מחיר היעד למניית טסלה ל-400 דולר, תוך התייחסות להתרחבות הפעילות הגלובלית של החברה, החדשנות הטכנולוגית והדומיננטיות בשוק הרכבים החשמליים. 

 

טסלה מובילה בשוק הרכבים החשמליים

הדו"ח של בנק אוף אמריקה שמגיע אחרי ביקור ממושך במפעל הענק באוסטין, טקסס. מחיר היעד החדש, המשקף עלייה מהתחזית הקודמת שעמדה על 350 דולר, מבוסס על הערכה של מכפיל EV/EBITDA של 60 פעמים. זה מכפיל גבוה, אבל בבנק אוף אמריקה מצדיקים אותו בזכות הצמיחה וההתייעלות.

הביקור במפעל העניק לאנלסיטים ביטחון נוסף בפוטנציאל הצמיחה של טסלה שמנוהלת על ייד אילון מאסק. המפעל מייצר רכבים חדישים שצפויים, להערכתם, להרחיב את השוק של טסלה (TAM), לצד השקת שירותי רובוטקסי עד 2025.

כמו כן, הפיתוח של הרובוט התעשייתי Optimus במפעל מציין לדבריהם פריצת דרך טכנולוגית נוספת, עם ייצור של 1,000 יחידות מתוכננות עד סוף 2025.

בבנק אוף אמריקה מדגישים את התקדמות של טסלה ביכולות נהיגה אוטונומית (FSD) ואת המעבר למודלים של מנויים, שהעלו את קצב האימוץ. התחזית כוללת גם השקת דגם מוזל נוסף במחיר של פחות מ-30,000 דולר במהלך 2025, שצפוי למשוך לקוחות חדשים ולחזק את מעמד החברה בשוק.

בבנק אוף אמריקה מציינים כי טטסלה ממשיכה להוביל בבטחה את שוק הרכבים החשמליים, בעיקר בזכות קווי הייצור היעילים שלה. עם מפעלים חדשים שנפתחו באירופה ובאסיה, והרחבת הייצור במפעלים הקיימים בארצות הברית ובסין, טסלה מצליחה לשמור על יתרון תחרותי מול יצרניות רכבים חשמליים נוספות כמו BYD וריביאן. כושר ייצור העולמי והגמישות בין המקומות עוזרות לחברה בייעול הייצור וזה יתרון גדול שנובע גם מהיתרון לגודל ומסובסידיות ומענקים ממשלתיים.

 

שיפור ברווחיות והפחתת עלויות

אחת הסיבות המרכזיות להעלאת מחיר היעד (מ-350 דולר ל-400 דולר) היא שיפור ניכר ברווחיות החברה, שמגיעה בעקבות הפחתת עלויות הייצור. בנק אוף אמריקה מעריך כי יכולתה של טסלה לשמור על שולי רווח גבוהים במקביל להוזלת מחירי הדגמים, במיוחד Model 3 ו-Model Y, מחזקת את מעמדה בשוק התחרותי. 

בצד הסיכון, מציינים בבנק אוף אמריקה את הצורך במימון נוסף. טסלה בוחנת גיוס נוסף לצורך האצת ההשקעות בטכנולוגיות מתקדמות כמו רובוטים ורובוטקסי. ההערכה היא שהחברה תוכל לגייס מעל 50 מיליארד דולר בדילול נמוך יחסית של כ-4%-5%.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

פיתוח טכנולוגי ואגירת אנרגיה

מעבר לשוק הרכבים החשמליים, טסלה ממשיכה לחדש בתחומי אגירת האנרגיה ואנרגיה מתחדשת. פרויקטים כמו Powerwall ו-Megapack מספקים פתרונות לאגירת חשמל בקנה מידה רחב, וממצבים את החברה כגורם מוביל בשוק האנרגיה הגלובלי. הבנק מציין כי מגזר זה הופך לרווחי יותר עבור טסלה וצפוי לתרום משמעותית להכנסותיה בשנים הקרובות.

בנוסף, בנק אוף אמריקה מדגיש את פוטנציאל הצמיחה בשווקים המתפתחים, בהם טסלה חווה ביקוש גובר. החברה מבססת את פעילותה באזורים כמו דרום מזרח אסיה ואמריקה הלטינית, בהם ישנה עלייה מתמדת בדרישה לרכבים חשמליים ומערכות אנרגיה מתחדשת.

 

מה יכול להופך את טסלה לאנבידיה הבאה?

 
האנליסטים המסקרים את טסלה (לא רק בנק אוף אמריקה) סבורים שהעתיד של טסלה והיכולת שלה להפוך לגדולה פי כמה תלויים ברובוטקסי. רובם אופטימיים לגבי המהפכה של הרובוטקסי. 

הרובוטקסי צפוי להתחיל בייצור בסוף 2025, כשהמטרה היא להנגיש אותו  במחיר נוח. המאפיין הבולט הוא השימוש בטכנולוגיה אוטונומית מוחלטת, כולל מצלמות ובינה מלאכותית, ללא שימוש בחיישנים יקרים כמו ליידאר, מה שמאפשר שמירה על עלות נמוכה. כל נסיעה תעלה כאמור כ-20 סנט למייל, מה שמציג פוטנציאל כלכלי גדול לא רק לצרכנים, אלא גם לבעלי הרכבים. 

    רובוטקסי (טסלה)

הרובוטקסי יכול לעשות מהפכה בעולם הרכב - יהיו בעלי רכבים ויהיו כאלו שישכירו אותם. הרכב שלכם יכול לעשות כסף בזמן שאתם בעבודה ובזמן שאתם ישנים. זה חלום, אבל האנליסטים מתרשמים שזה יכול להיכנס בהדרגה ולהפוך לסטנדרט עולמי במקומות מסוימים. 

 

רכבים גדולים יותר – השאטלים של העתיד

מאסק הציג לאחרונה גם רכב שיכול להסיע כ-20 נוסעים - רובוואן, מה שפותח אפשרויות לא רק לשירותי הסעה פרטיים, אלא גם לשירותים ציבוריים גדולים יותר כמו שאטלים או הסעות בקבוצות גדולות. הרכבים יכולים לשמש בקמפוסים, ערים, או כשאטלים מהירים בנמלי תעופה. כך טסלה מתכננת להשתלב בשוק התחבורה הציבורית ולספק שירותים מגוונים

 

פוטנציאל כלכלי משמעותי

מבחינת הפוטנציאל הכלכלי, מאסק לא הסתיר את שאיפותיו. הוא מאמין כי רכב אוטונומי יכול לשמש 5 עד 10 פעמים יותר מרכב רגיל, מה שמוביל לניצול טוב יותר של המשאבים ולהורדת עלויות למשתמשים. הכוונה היא שהרובוטקסי יהפוך את המכוניות למקור רווחים פעיל ולא מוצר שמחנה רוב הזמן, ובכך לא רק שיפחית עלויות תחזוקה אלא גם יניב הכנסות פסיביות לבעלים.

 

"הפוטנציאל כאן הוא עצום. מדובר בשוק טריליון-דולרים", הוסיף מאסק, "אנחנו רואים את ההשפעה של הרובוטקסי לא רק בארה"ב, אלא בכל העולם. ערים גדולות, במיוחד במדינות מתפתחות, יוכלו להשתמש ברכב הזה כדי לשפר את מערכות התחבורה שלהן, להוזיל את העלויות ולהפחית את זיהום האוויר. כל מכונית על הכביש יכולה להפוך למכונית שנוסעת כל היום, לא רק לבעלים שלה אלא גם ללקוחות אחרים. אפשר להרוויח הרבה מאוד כסף מהרעיון הזה".

 

האתגר הגדול

הטכנולוגיה הזו מביאה איתה לא מעט אתגרים, כולל עניינים רגולטוריים והצורך להבטיח את בטיחות הנוסעים, במיוחד לאור בעיות קודמות שהיו במערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה. הטכנולוגיה של Full Self-Driving, על אף השיפור המשמעותי, עדיין זקוקה להוכחה בשטח. עם זאת, מאסק הוכיח בעשור האחרון שהוא לא רק מדבר אלא עושה. ההצלחה של טסלה היא פנומנלית והחזון של אסק לרכבים חשמליים כבר בשטח מספר שנים טובות.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    Barbara 09/12/2024 14:46
    הגב לתגובה זו
    אינה יצרן רכבים. מי שמסתכל עליה ככזו מחמיץ את העיקר. טסלה היא מחברות הai המתקדמות ביותר.
  • 2.
    כרגע המנייה היא 390 , אז מה החכמה ? (ל"ת)
    דוד 09/12/2024 14:05
    הגב לתגובה זו
  • נועם 10/12/2024 21:39
    הגב לתגובה זו
    לא חושב שאתה מבין כמה זה משמעותי עלייה ל400, אתה חושב על זה כרק 10 דולר אבל תחשוב על כאלה שיש להם מיליונים מהמנייה...
  • 1.
    דר' דום 09/12/2024 12:45
    הגב לתגובה זו
    וכשהנאסדק יחזור למכפיל ממוצע היסטורי 20, טסלה תצלול 60% כמו כל המדד. למה זה עדיין לא קורה? כי הדפיסו בקורונה 5 טריליון דולר בבסיס בכסף, שזה פי 4 לפחות בכמות הכסף בשוק. ומתי זה בכל זאת יקרה? כשכמות הכסף הזו תעיף תאינפלציה לגל שני של התפרצות והבהלה תהיה גדולה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.