אנבידיה ירידות1
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot

השבבים החדשים עלולים לפגוע באנבידיה בטווח הקצר, מה יקרה למניה?

אנבידיה מתחילה למכור את השבבים החדשים מסדרת Blackwell והצפי הוא שבטווח הקצר הרווחיות שלהם תהיה נמוכה יותר מהשבבים הישנים; בנוסף, הגבלות הממשל האמריקני עלולות לאלץ את אנבידיה לייצר אותם בארה"ב מה שיכרוך עלויות גבוהות יותר - האם הרווחיות של אנבידיה לקראת ירידה ומה יקרה למניה אם כן?
רוי שיינמן | (5)

אנבידיה  NVIDIA CORP מתחילה בתקופה האחרונה למכור את השבבים החדשים שלה מסדרת Blackwell. לפי הדיווחים מספר לקוחות כבר קיבלו כמויות קטנות של השבבים החדשים, כמו למשל סופטבנק, והצפי הוא שההשקה תמשיך להתקדם כך, עקב בצד אגודל, כאשר הסיבה היא כנראה שהרווחיות של השבבים החדשים צפויה להיות נמוכה יותר מזו של הישנים, לפחות בתחילת הדרך.

ירידה ברווח של אנבידיה יכולה להביא לאירוע גדול במניה. המשקיעים גם ככה חוששים מכך סימן שיעיד על האטה בביקוש לשבבים כאשר כל חשש כזה מיד גורר מניות במניה, רק תראו מה קרה בדוחות של הרבעונים האחרונים כאשר אנבידיה "רק" עקפה את צפי האנליסטים ולא היכתה אותו. השאלה כעת היא האם השוק כבר מתמחר רווחיות נמוכה יותר בשבבים החדשים בתחילת הדרך והאם הירידה ברווחיות באמת תהיה מהותית?

השבבים החדשים יכבידו על הרווחיות בהתחלה, אבל זה ישתפר בהמשך

השוק מחכה כבר זמן מה להשקת השבבים החדשים של החברה מסדרת Blackwell שצפויים להחליף את הדור הישן. השקת השבבים החדשים כבר מתעכבת זמן מה כאשר דיווחים על תקלות לא מפסיקים לצאת.

אנבידיה; קרדיט: טוויטר

אנבידיה; קרדיט: טוויטר

רק בחודש שעבר, מעט לפני פרסום הדוחות הכספיים של החברה, דווח על בעיות חימום יתר בשרתים המחברים עשרות שבבי Blackwell. אנבידיה מסרה כי תקינה את הבעיות וציינה כי שינויים הנדסיים אלו הם "נורמליים וצפויים", אבל מאחר ומדובר באחת מסדרה של הודעות על תקלות בשבבים החדשים, ייתכן ועדיין יש סיבה לדאגה.

העיכובים בהשקה והתיקונים שאנבידיה נאלצה לעשות צפויים לפגוע ברווחיות של השבבים החדשים, לפחות בהתחלה.

הרווחיות של אנבידיה כבר נמצאת בירידה - ברבעון השלישי הרווחיות הגולמית של אנבידיה עמדה על 74.6%, נמוך יותר מהרבעון השני בו עמדה הרווחיות על 75.1% ומהרבעון הראשון בו עמדה הרווחיות על 78.4%. הירידה הזו לא הפריעה למניה לעלות ב-192% מתחילת השנה כאשר החברה עדיין עקפה את צפי האנליסטים בכל הדוחות, אבל אם המגמה הזו תימשך או אולי אפילו תתגבר, ייתכן שהמשקיעים יתחילו לדאוג.

המשקולת הנוספת על שורת הרווח - הייצור בארה"ב

לצד הבעיות עם השבבים החדשים, סיכון נוסף ניצב בפני אנבידיה. המגבלות של הממשל האמריקני שהטיל ביידן במסגרת ה-CHIPS Act כבר מגבילות את הפעילות של חברות השבבים בסין, אבל כעת ייתכן והממשל החדש של טראמפ יחמיר את ההגבלות עוד יותר. 

דונלד טראמפ; קרדיט: רשתות חברתיות סעיף 27

דונלד טראמפ; קרדיט: רשתות חברתיות סעיף 27

לפי דיווחים שונים, אנבידיה נמצאת בשיחות עם יצרנית השבבים הטאיוונית TSMC על העברת הייצור של שבבי החברה למפעל שבאריזונה, ארה"ב, וזאת כדי לא להיות תחת הסיכון של סנקציות מצדו של הממשל האמריקני על כך שהשבבים מיוצרים מחוץ למדינה, כמו גם להימנע מהמכסים שטראמפ צפוי להמשיך להטיל על מדינות שונות.

קיראו עוד ב"גלובל"

המפעל של TSMC באריזונה מותאם כיום לייצור של השבבים הישנים של אנבידיה. זה אומר שהעברת הייצור של השבבים המתקדמים עלולה לגרור עלויות נוספות של שדרוג המפעל, נוסף על עלויות הייצור בארה"ב שגם ככה גבוהות ביחס לטאיוון, ועל כל זה מתווסף גם הסיכון של בעיות נוספות במפעל שלא מותאם לייצור של שבבים מהסוג החדש.

בינתיים כאמור, המשקיעים לא חוששים והמניה של אנבידיה זינקה ב-192% השנה לשווי של 3.54 טריליון דולר, כאשר היא נסחרת במכפיל 49 על הרווחים הצפויים השנה ומכפיל 33 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.

מניית אנבידיה בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מי 08/12/2024 00:32
    הגב לתגובה זו
    מי מתחרה שכדאי להשקיע בה?
  • דוד 16/12/2024 19:40
    הגב לתגובה זו
    ראה את הדוחות שלהם משבוע שעבר, הם יודעים לייצר שבבים "קאסטם", בניגוד לאנבידיה שמייצרים שבבים כלליים (ומעולים). קשה לומר שזו ממש תחרות, אבל זה כן נוגס להם בכמה אחוזים.
  • 3.
    חיים 07/12/2024 18:10
    הגב לתגובה זו
    יפגע אולי בטווח קצר. מי שמשקיע לשנים קדימה לא יפגע בו
  • 2.
    Boni 07/12/2024 11:15
    הגב לתגובה זו
    היא לא יצרן של צ'יפים היא יצרן של מהפכה בתחום המיחשוב,לפחות בעשור הקרוב.
  • 1.
    dave921 06/12/2024 23:01
    הגב לתגובה זו
    קשקוש בלבוש זה לא יפגע בכלל !
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.