שלמה גרינברג
צילום: משה בנימין
הטור של גרינברג

חברת הרכב הרביעית בעולם התבלבלה בדרך

מניית סטלנטיס, שנוצרה ממיזוג עם פיאט-קרייזלר האיטלקית-אמריקאית ו-PSA Group הצרפתית, איבדה עשרות אחוזים מאז חודש מרץ בשל ירידה במכירות ובשבוע שעבר הודיע המנכ"ל על התפטרותו. מה צריך לקרות כדי שתחזור למסלול? 

כריסטופר הארווי הוא ראש חטיבת אסטרטגיית ההשקעות בבנק Wells Fargo, אחד מארבעת הבנקים המובילים בארה"ב ג'יי.פי מורגן צ'ייס, בנק אוף אמריקה וסיטיגרופ. הארווי אחראי על תחזיות שוק המניות של החברה, לרבות יעד המחירים של מדד S&P 500 ותחזיות הרווחים, כמו גם שקלול והמלצות מגזר. מדוע זה חשוב? כי הארווי, כמו המקבילים לו בבנקים ובבנקים הגדולים להשקעות כמו מורגן סטנלי, גולדמן ושכמותם, מספקים פרשנות קבועה לשוק, מפרסמים את דעותיהם על אסטרטגיות ההשקעה, הם אורחים מבוקשים מאוד ברשתות התקשורת המובילות, ויש להם מיליוני עוקבים. השפעתם על המגמות היא מהחשובות בוול סטריט. מומלץ מאוד לעקוב אחריהם בלינקדאין או ב-X.

הארווי, כמו מקבילו במורגן סטנלי, מארק וילסון, הובילו עד לאחרונה דעות דוביות על המניות. השבוע הפתיע הארווי את וול סטריט כאשר פרסם את יעד סוף שנה ל-2025 של מדד ה-500P&S. לפי התחזית, יגיע המדד ל-7,007 נקודות, שזה היעד הגבוה ביותר מבין האסטרטגים בוול סטריט. "אנו מצפים מממשל טראמפ", אמר הארווי, "לפתח סביבת מאקרו שהיא יותר ויותר נוחה למניות", וסיכם, "בקיצור, סביבה שבה המניות ממשיכות להתרומם".

התחזיות הנוכחיות של 11 ראשי חטיבות ההשקעות ב-11 הבנקים המובילים, לגבי רמת מדד ה-500P&S בסוף 2025, נעות בין זו של הארווי שהיא האופטימית ביותר, ועד זו של מנהלת ההשקעות הראשית של UBS Global בצפון אמריקה, סוליטה מארסלי, שלדעתה המדד יסגור את 2025 על 6,400 נקודות. תוכלו לראות את כל התחזיות כאן. כולם, אגב, מאמינים שהורדות הריבית יימשכו ושכלכלת ארה"ב תצמח מהר יותר מכפי שהקונצנזוס חוזה כרגע, 2.1%.

דעתי האישית ידועה - בין התקדמות מהפכות הטכנולוגיה והאינפורמציה לפוטנציאל שמייצג ממשל הנשיא טראמפ ועוצמת הצרכן האמריקאי, המניות ימשיכו להיות "המשחק היחיד בעיר", אבל המשקיע חייב לזכור שכרגע, ערב הכניסה ל-2025, המניות נמצאות בהערכות שיא, מצב איגרות החוב, לאור התנהגות האינפלציה, לא ברור, טראמפ לא פרסם עדיין שום תוכנית כלכלית, ושהסביבה התקשורתית שבה המשקיעים פועלים היא כזו שמי שסומך על האינפורמציה שהתקשורת מגישה בתחום הכלכלי-עסקי עושה טעות גדולה. תוסיפו לכך ברבורים שחורים, ולכן אני חוזר שוב ושוב על כך שטוב יעשה כל משקיע אם יחליט על צעדיו בעצמו לאחר שיגיע לכל אינפורמציה בעצמו, ויקבל החלטות בעצמו והכי חשוב, לא למהר.

שתי מניות משכו את תשומת לבי השבוע. הראשונה היא מניית ענקית הרכב הגלובלית Stellantis N.V (סימול:STLA) שמייצגת מבחר מותגים מובילים של מכוניות. שמאז מרץ השנה ירדה המניה שלה בכ-58% ובשבוע שעבר עזב אותה מנהלה בטריקת דלת. השנייה היא Abercrombie & Fitch  (סימול:ANF) הוותיקה, שהוקמה ב-1892, משווקת מבחר של ביגוד, מוצרי טיפוח אישי ואביזרים לגברים, נשים וילדים בכל רחבי העולם, ובמהלך השנים 2011 עד 2020 לערך חששו רבים שהיא לא תשרוד. החברה פרסמה בשבוע שעבר את דוחות הרבעון השלישי ושוב הכתה בגדול את הקונצנזוס. ANF עלתה ב-372% בין יוני 2023 ליוני 2024 ומאז "נרגעה" וירדה מעט, אבל הקונצנזוס עדיין ממליץ בחום לרכוש אותה.

 

חברת השמאטעס שמכה את להיטי הטכנולוגיה

החלטתי לכתוב על שתי החברות הללו כיוון שהן מייצגות "מצבים מיוחדים" בוול סטריט. STLA, לדעתי, עשויה להוות הזדמנות קנייה מעניינת בהערכה הנוכחית, ואילו ANF, שאני עוקב אחריה מקרוב מזה שנים רבות, היא פשוט חברה מעניינת שמוכיחה שבעולם שבו וול סטריט מתעניינת כביכול רק ב-AI, באבטחת סייבר ובכלכלת החלל, יש חברה של "שמאטעס" שמנייתה מכה כמעט את כל להיטי הטכנולוגיה. זה קורה בגלל ניהול מדהים של מנכ"לית מוכשרת שהצליחה להרים את החברה מהקרשים בצורה כל כך מופלאה שחייבה את וול סטריט להתלהב מהמניה, שמאז הקיץ של 2023 הכתה את כל המדדים כולל מדדי המוליכים למחצה וגם מניות כמו META, GOOG, AMZN ו-MSFT ובגדול.

שתי החברות האלו הן דוגמה מצוינת למה שכתבתי בקטע הפותח. משקיע שמעוניין לבדוק כדאיות השקעה בשתי אלו אינו זקוק ללחשנים יודעי סוד ולא לאנליסטים כי כל המשתנים/קריטריונים להם הוא זקוק על מנת לקבל החלטה נמצאים ברשת בין אם זה מקרו - מצב הסביבה שבה החברות פועלות והתחרות, ובין אם זה מיקרו - מחקרים על החברות.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

ענקית הרכב לא קראה את המפה

מה קרה ב-Stellantis? מדובר בחברת הרכב הרביעית בגודלה בעולם שמכרה 6.4 מיליון מכוניות ב-2023, אחרי טויוטה - 10.31 מיליון, פולקסוואגן - עם 9.24 מיליון ויונדאי-קייה  - 7.3 מיליון, ולפני  GM שמכרה 6.2 מיליון ופורד שמכרה 4.4 מיליון כלי רכב. 

החברה הוקמה בסוף שנת 2019 כתוצאה ממיזוג עם פיאט-קרייזלר האיטלקית-אמריקאית ו-PSA Group הצרפתית, ומניותיה הגיעו לבורסות ב-2021. מאז מרץ השנה ירדה כאמור מניית החברה ב-58% והסיבה העיקרית לכך היא הירידה החדה, במהלך השנה, במכירות הגלובליות וירידה חדה יותר בארה"ב, כאשר בסוף ספטמבר הוסיפה החברה גם אזהרת רווח לחטיבות קרייזלר וג'יפ שלה.

בשבוע שעבר התפטר מנכ"ל החברה, קרלוס טווארס, לשעבר היו"ר של קבוצת PSA שלמעשה יזם את הקמת החברה ב-2019 ושהוביל את המיזוגים שיצרו את סטלנטיס. תחת ניהולו של טווארס עלו הכנסות החברה בין השנים 2021 ל-2023, מ-149.4 מיליארד ל-189.5, הרווח התפעולי עלה מ-15.9 ל-23 מיליארד, הנקי מ-14.2 ל-16.2 מיליארד, והרווח למניה מ-4.51 ל-5.94 דולר. אין זה פלא לפיכך שמניית החברה הגיעה לשיא כל הזמנים (קרוב ל-30) במרץ השנה וטווארס נחשב לאחד המנכ"לים המובחרים.

בסוף 2023 התחילה התדרדרות בעסקי החברה, מה שהוביל את המניה מטה. החברה, שמייצרת ומוכרת כמה מהמותגים המובילים בעולם כמו ג'יפ, אלפא-רומיאו, פז'ו, קרייזלר, סיטרואן, דודג', פיאט, מזראטי, אופל, וווקסהול, נקלעה במהלך 2024 לבעיות ייצור ולמה שההנהלה מכנה "הידרדרות בדינמיקה של התעשייה העולמית" שפירושה התגברות התחרות, כישלון בפריצה בתחום הרכב החשמלי והאוטונומי, ירידת מרג'ינים וכנראה גם בעיות שיווקיות חמורות.  

 

מי יחלץ את סטלנטיס?

מה שהסב את תשומת ליבי לחברה הייתה המלצת "קנייה חזקה" שהוציא לאחרונה האנליסט הבכירJose Asumendi , ראש חטיבת הרכב האירופי בג'יי פי מורגן למניה ודווקא לאחר אזהרת הרווח. לא הבנתי מה גרם לאנליסט לעשות זאת. צללתי לפיכך לבדיקה והגעתי למסקנה שמה שהוביל אותו היה הפוטנציאל. איזה פוטנציאל? הפוטנציאל של החברה לבצע Turn around מוצלח. לי ברור, לאחר המחקר שעשיתי, שיש רק הסבר אחד למצבה הנוכחי של סטלנטיס, כישלון של ההנהלה בראיית ההתפתחויות בשוק, בסקטור ובצריכה, מה שבמקרה של סטלנטיס, חברה מהמובילות גלובלית בתעשיית הרכב, בעלת מותגים מובילים, עצמת שוק גדולה ורווחיות גבוהה, לא היה צריך לקרות.

צילום: טוויטר

קרלוס טווארס. שם את המפתחות צילום: טוויטר

אבל מדובר במצב קלאסי ממש של חברה שמסוגלת, בעזרת מנהל חדש, לבצע  Turn around מוצלח. את זה ראה כנראה האנליסט. ההנהלה, שכנראה נחה על זרי הדפנה של 2021-2023, התעלמה מהשינויים שמתרחשים בתעשיית הרכב ובצריכה של מוצריה וזנחה אפילו את האסטרטגיה שלה עצמה. זאת לאחר שבתחילת השנה הוציאה החברה תחזית מרשימה ביותר ל-2030 תחת הכותרת, "Dare Forward 2030", שלפיה "החברה שואפת להכניס לשוק יותר מ-75 דגמים חשמליים מלאים עד 2030, להגביר את הפעילות שלה בשוק הרכבים החשמליים ולהכפיל את הכנסותיה נטו עד 2030 לעומת 2023, ולשמור על שולי רווח תפעולי מותאמים דו-ספרתיים במהלך העשור. בנוסף שמה לה החברה למטרה להגיע לפליטת CO2 של אפס". 

זו הייתה הסיבה לפיטוריו של טווארס, במיוחד האיחור בכניסה לרכבים חשמליים. מצבים כאלו ראיתי בתעשיית הרכב בחברות כמו פורד ו-GM , אבל גם ב-GE, ב-AMD וגם ב- Abercrombie & Fitch  כפי שתראו בהמשך.

מועצת המנהלים החליטה שיו"ר החברה, ג'ון אלקאן, נכדו  של התעשיין האיטלקי הגדול אלברטו אניילי, מייסד ומוביל חברת פיאט, יוביל את החברה עד שיימצא מנכ"ל חדש. בסוף השבוע הודיעה התקשורת האיטלקית שהחברה מנסה לגייס את מנהל הכספים של אפל, לוקא מאסטרי, לתפקיד המנכ"ל, אבל החברה הכחישה זאת. בכל מקרה מנהלים רבים ישמחו להיכנס לתפקיד.

אני מסכים עם האנליסט שזיהה את הפוטנציאל אבל לא הייתי ממהר להמליץ ב"קנייה" כיוון שלמנהל, אפילו הטוב ביותר, לוקח זמן לא קצר עד שהוא מתחיל בתיקון המצב, ועד שזה קורה המניה בדרך כלל ממשיכה דרומה. זה בדיוק מה שקרה ב-Turn arounds מופלאים שבוצעו בפורד, ב-GM, GE וב-ANF, שלא להזכיר את ה-Turn around המדהים שביצע ראסל אלוואנגר בטאואר וכמה זמן עבר עד שהשוק הכיר בהצלחה.

 

המנכ"לית שהחזירה את אברקרומבי לחיים

"אפליה הייתה המותג שלהם" היה שם הסרט הדוקומנטרי שעשתה נטפליקס על Abercrombie & Fitch. מניית החברה, שבמשך 100 שנותיה הראשונות לא קיבלה יהודים ושחורים לעבודה בסניפיה ושהקפידה על מותגים לאוכלוסייה הלבנה, הגיעה לשיא כל הזמנים שלה ערב משבר 2008.  מאז צנחה, כתוצאה מהמשבר, ב-82%, חזרה ועלתה ב-400% פלוס ב-2011 ומשם התדרדרה, בקיץ 2017, ב-90% ל-6 דולר, כאשר הדעה בוול סטריט הייתה שהחברה צועדת לסוף דרכה.

צילום: טוויטר.

פונה לכל הקהלים. פרסומת של אברקרומבי אנד פיץ'. צילום: פייסבוק

רק ב-2017, ולאחר שנים של התדרדרות המניה ובעסקי החברה, החליטה מועצת המנהלים לעשות צעד ששינה לחלוטין את החברה. הם מינו למנכ"לית את פרן הורוביץ, יהודייה שהתחילה כמתלמדת בחברה. הורוביץ ביצעה את אחד ה-Turn arounds המופלאים שראתה וול סטריט. תחת הנהגתה חוותה החברה צמיחה יוצאת דופן שמונעת על ידי החזון האסטרטגי של הורוביץ ומחויבותה לשינוי. הורוביץ הצליחה להוביל את החברה ליצירת מותגים מתואמים ומגוונים יותר שהצליחו להתקבל בהתלהבות על כל שכבות האוכלוסייה. אם תיכנסו לאתר החברה, תראו פרסומות לכל גזע, דת וצבע שיש.

הורוביץ גם חזתה נכון את השינויים בצריכה בתחום הלבוש והתאימה לכך את מוצרי החברה. בין השאר חזתה את שובה של אופנת שנות ה-90 כאופנה פופולרית והקדימה את המתחרות באימוץ האופנה.

"אני לא חושב שאי פעם ראיתי מותג חוזר מהמתים כל כך מהר", כתב ג'ונה לופטון, מנכ"ל Lupton Capital והאמת? גם אני לא ראיתי דבר כזה, בטח לא בתעשיית האופנה והלבוש. הורוביץ קיבלה את הניהול בחברה עם הכנסות של 3.3 מיליארד או רווח של 6 סנט למניה, ואת השנה תסיים עם מכירות של 4.7 מיליארד ורווח למניה של 9.43 דולר. קונצנזוס האנליסטים עדיין ממליץ ב"קנייה" עם מחיר יעד של 187 דולר.

פרן הורוביץ עשתה ב-ANF את מה שצריך לעשות ב-STLA, שינוי כיוון והתייעלות. להורוביץ לקח כשש שנים כדי שהשוק יכיר בעובדה שהמהלכים שלה ב- Abercrombie & Fitch הצליחו. תבדקו כמה זמן לקח לאלוואנגר לסובב את TSEM ותבינו שאין מה למהר, אבל בהחלט כדאי לעקוב מקרוב.

 

*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ. העושה במידע הנ"ל שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכתב עשוי להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

 

 

 

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    שלמה תוכל בבקשה לכתוב על Tqqq? אודה לך מאוד :) (ל"ת)
    הדס 09/12/2024 07:03
    הגב לתגובה זו
  • שלמה גרינברג 09/12/2024 13:44
    הגב לתגובה זו
    זה אחד הסלים שעוקבים אחרי סל הנאסד"ק 100, ה- QQQ
  • אשמח לדעת איך זה משתלב לדעתך עם הערכות הנכסים במאה ה-21 (ל"ת)
    הדס 09/12/2024 16:31
  • 7.
    עושה חשבון 08/12/2024 08:32
    הגב לתגובה זו
    תעשיית המכונית בסין ובעיקר החשמליות מסובסדת ע"י ממשל סין . כך קבע האיחוד האירופאי וממשל ארה"ב.
  • מה הקשר לפשיטות רגל בעולם? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 10/12/2024 11:58
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    תודה רבה ושבוע טוב (ל"ת)
    אנונימי 07/12/2024 19:41
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יהודה 07/12/2024 19:28
    הגב לתגובה זו
    שבוע טוב שלמה. האם אתה מכיר תעודת סל, חוץ מEVX, ,עבור השקעה בתחום המיחזור?
  • שלמה גרינברג 08/12/2024 10:09
    הגב לתגובה זו
    'ש את ה-REUX שגם הוא של VanEck
  • יהודה 08/12/2024 12:23
    לא קיים הסימבול REUX
  • 4.
    יהוושוילי 06/12/2024 20:18
    הגב לתגובה זו
    דור הג'ינס שותה קווינס
  • 3.
    תודה רבה שלמה ושבת שלום (ל"ת)
    אנונימי 06/12/2024 19:03
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תודה רבה שלמה. מעניין מאוד. (ל"ת)
    עמית 06/12/2024 17:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דני קיי 06/12/2024 17:31
    הגב לתגובה זו
    סטלנטיס מאגד בתוכו את כלהמותגים שסובלים משם רע ובצדק סיטרואן למשל מוכרת לצרכן רכב בזול אבל את הכסף היא רואה בתום תקופת האחריות בצורת של חלקים רכבים שמבלים זמן רב במוסכים מנסיון אישי
  • ארז 07/12/2024 16:19
    הגב לתגובה זו
    .
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.