חללית ספייס איקס
צילום: צילום מסך יוטיוב

ספייס אקס שוברת שיאים: שווי החברה מזנק ל-350 מיליארד דולר

זינוק של 100 מיליארד דולר בשווי החברה; הצלחת Starlink והטילים הרב-פעמיים מרחיקה את ספייס אקס מהמתחרות בתעשיית החלל והתעופה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל ספייס איקס

ספייס אקס מציבה רף חדש בתעשיית החלל העולמית: על פי דיווח של בלומברג, החברה שוקלת הצעת רכש המעריכה אותה בשווי של 350 מיליארד דולר ובכך היא תבסס עוד יותר את מעמדה כחברת החלל והתעופה היקרה ביותר בעולם. המהלך, שטרם אושר רשמית על ידי החברה, נועד בעיקר לאפשר נזילות לעובדים ולמשקיעים פנימיים, ולא לגיוס הון חדש.

העלייה בשווי החברה מרשימה במיוחד בהתחשב בהערכות השווי האחרונות, שעמדו על כ-250 מיליארד דולר. המשמעות היא קפיצה של כ-100 מיליארד דולר, המהווה עלייה של 40% בשווי החברה. 

 

הפער בין ספייס אקס למתחרות הולך וגדל

חברת GE Aerospace, למשל, מוערכת בכ-210 מיליארד דולר, כולל מזומנים וחוב, בעוד לוקהיד מרטין מוערכת בכ-140 מיליארד דולר בלבד. מה הופך את ספייס אקס לכה יקרה? התשובה טמונה במספר גורמים. ראשית, החברה היא ספקית שירותי השיגור המובילה בעולם, הודות לפיתוח טכנולוגיית הטילים הרב-פעמיים שהפחיתה משמעותית את עלויות השיגור לחלל.

הוזלת עלויות השיגור אפשרה לחברה להקים את רשת הלוויינים Starlink, המספקת שירותי אינטרנט מהחלל. שירות זה הפך לעסק רווחי במהירות מפתיעה, עם בסיס מנויים שגדל ביותר מ-100% מדי שנה בשנים האחרונות. על פי הצהרה של גווין שוטוול, מנכ"לית התפעול של SpaceX, Starlink כבר צברה כחמישה מיליון מנויים.

פרויקט הדגל העתידי של החברה, Starship, מוסיף נדבך נוסף לערכה. מדובר במערכת הטילים הגדולה ביותר שנבנתה אי פעם, כאשר גודלה והיכולת לשימוש חוזר מבטיחים הפחתה נוספת בעלויות השיגור העתידיות.

מבנה הבעלות של החברה מעניין במיוחד: אילון מאסק מחזיק בכ-40% מהמניות, מה שהופך את העלייה בשווי החברה לתוספת משמעותית של כ-40 מיליארד דולר להונו האישי. ספייס אקס מתבלטת גם בהשוואה לשוק ההון הכללי. בעוד חברות טכנולוגיה רבות חוו תנודתיות משמעותית בשנים האחרונות, ספייס אקס המשיכה להציג צמיחה עקבית בשווייה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.