BYD צפויה לעקוף את טסלה במכירות הרבעון הרביעי
הענקית הסינית צפויה למכור 580 אלף רכבים מול 515 אלף של טסלה; החברות מחריפות את תחרות המחירים בסין בעוד מניות טסלה עולות על רקע ההתקדמות בתחום הנהיגה האוטונומית
המאבק על הבכורה בשוק הרכב החשמלי העולמי מתחמם, כשענקית הרכב הסינית BYD צפויה להוביל במכירות ברבעון הרביעי של 2024. נתוני החברה מנובמבר מראים על מכירות של כמעט 200 אלף רכבים חשמליים, גידול של 16% לעומת אשתקד. על רקע התחרות המתהדקת, שתי החברות משיקות מבצעי הנחות אגרסיביים בשוק הסיני.
טסלה TESLA INC מציעה הנחה של 1,370 דולר על דגם Model Y בליווי הלוואות ללא ריבית, בעוד BYD מגיבה עם הנחות של עד 412 דולר על דגמיה.
בחודשים אוקטובר-נובמבר מכרה BYD כ-388 אלף רכבים חשמליים, קצב שמציב אותה במסלול למכירות של 580 אלף יחידות ברבעון הרביעי. זאת לעומת תחזית של 515 אלף יחידות לטסלה באותה תקופה. התחרות בין החברות מקבלת משנה תוקף לאחר שברבעון השלישי הכנסות BYD עקפו לראשונה את הכנסות טסלה, אם כי יש לציין שהחברה הסינית מוכרת גם רכבים היברידיים נטענים לצד החשמליים לחלוטין.
שנת 2025 צפויה להיות מאתגרת
התגברות הלחץ התחרותי עלולה להוביל למיזוגים בין חברות קטנות וחיסול של מותגים חלשים. ההערכות בשוק מצביעות על כך שמתוך מאות הדגמים החדשים שיושקו ב-2025, רק חלק קטן יצליח לשרוד את התחרות העזה, כשהשחקנים הגדולים כמו BYD וטסלה צפויים לנגוס בנתחי השוק של המתחרים הקטנים.
המעבר של יצרניות סיניות לייצוא מתגבר מהווה איום על השווקים המערביים. פורד כבר מייצאת רכבים מסין לשווקים אחרים, ו-BYD מרחיבה את פעילותה באירופה ובדרום מזרח אסיה. מהלכים אלו עשויים להוביל לתגובות פרוטקציוניסטיות מצד ממשלות המערב, שחוששות מהצפת השווקים ברכבים סיניים זולים.
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- ענקית הרכב החשמלי BYD מדווחת על צניחה של 33% ברווחים: האם זו תחילתו של משבר מערכתי בשוק הסיני?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בשוק הרכב הסיני מעלה שאלות לגבי המודל העסקי של תעשיית הרכב החשמלי כולה. הירידה ברווחיות, לצד העלויות הגבוהות של פיתוח טכנולוגיות חדשות והקמת תשתיות ייצור, מעמידה בספק את היכולת של חברות רבות לשרוד בטווח הארוך ללא גיבוי ממשלתי או מיזוגים אסטרטגיים.
האופטימיות סביב טסלה
למרות התחרות העזה, מניית טסלה דווקא עולה ב-3%. העלייה נתמכת בהשקת גרסה חדשה של תוכנת הנהיגה האוטונומית, תחום בו החברה שומרת על יתרון טכנולוגי משמעותי. אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, צופה כי עד תחילת 2024 תוכנת הנהיגה האוטונומית של החברה תעלה על יכולות נהג אנושי, כחלק מהתוכנית להשיק שירות מוניות אוטונומי בסוף 2025.
וול סטריט מצביעה על אופטימיות לגבי עתיד טסלה. אנליסט Stifel העלה את מחיר היעד למניה ל-411 דולר, בהתבסס בעיקר על הפוטנציאל בתחום הנהיגה האוטונומית והרובוטקסי.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
מתחילת השנה זינקה מניית טסלה ב-39%, מול עלייה של 26% במדד S&P 500. מניות BYD הנסחרות בארה"ב עלו ב-20%, ובמסחר בחו"ל הוסיפו 2.4% לאחר פרסום נתוני המכירות החודשיים.
בתשעת החודשים הראשונים של 2024 עדיין מובילה טסלה במכירות עם 1.3 מיליון רכבים חשמליים, לעומת 1.2 מיליון של BYD, אך הפער מצטמצם במהירות. המאבק בין שתי הענקיות צפוי להחריף ב-2025, כשטסלה תשיק את שירות הרובוטקסי שלה במקביל להתרחבות BYD בשווקים הבינלאומיים, תוך שהן ממשיכות להתחרות על נתחי שוק בסין באמצעות מבצעים והנחות.
החברות מציגות אסטרטגיות שונות: טסלה מתמקדת בחדשנות טכנולוגית ופיתוח יכולות נהיגה אוטונומית, בעוד BYD מנצלת את היתרון התפעולי והמחירי שלה להרחבת נתח השוק.
- 1.שי 04/12/2024 19:42הגב לתגובה זוהרכב התנגש חזיתית וילדה בת 14 נהרגה. אל תקנו את הרכב הזה
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
