BYD צפויה לעקוף את טסלה במכירות הרבעון הרביעי
הענקית הסינית צפויה למכור 580 אלף רכבים מול 515 אלף של טסלה; החברות מחריפות את תחרות המחירים בסין בעוד מניות טסלה עולות על רקע ההתקדמות בתחום הנהיגה האוטונומית
המאבק על הבכורה בשוק הרכב החשמלי העולמי מתחמם, כשענקית הרכב הסינית BYD צפויה להוביל במכירות ברבעון הרביעי של 2024. נתוני החברה מנובמבר מראים על מכירות של כמעט 200 אלף רכבים חשמליים, גידול של 16% לעומת אשתקד. על רקע התחרות המתהדקת, שתי החברות משיקות מבצעי הנחות אגרסיביים בשוק הסיני.
טסלה TESLA INC מציעה הנחה של 1,370 דולר על דגם Model Y בליווי הלוואות ללא ריבית, בעוד BYD מגיבה עם הנחות של עד 412 דולר על דגמיה.
בחודשים אוקטובר-נובמבר מכרה BYD כ-388 אלף רכבים חשמליים, קצב שמציב אותה במסלול למכירות של 580 אלף יחידות ברבעון הרביעי. זאת לעומת תחזית של 515 אלף יחידות לטסלה באותה תקופה. התחרות בין החברות מקבלת משנה תוקף לאחר שברבעון השלישי הכנסות BYD עקפו לראשונה את הכנסות טסלה, אם כי יש לציין שהחברה הסינית מוכרת גם רכבים היברידיים נטענים לצד החשמליים לחלוטין.
שנת 2025 צפויה להיות מאתגרת
התגברות הלחץ התחרותי עלולה להוביל למיזוגים בין חברות קטנות וחיסול של מותגים חלשים. ההערכות בשוק מצביעות על כך שמתוך מאות הדגמים החדשים שיושקו ב-2025, רק חלק קטן יצליח לשרוד את התחרות העזה, כשהשחקנים הגדולים כמו BYD וטסלה צפויים לנגוס בנתחי השוק של המתחרים הקטנים.
המעבר של יצרניות סיניות לייצוא מתגבר מהווה איום על השווקים המערביים. פורד כבר מייצאת רכבים מסין לשווקים אחרים, ו-BYD מרחיבה את פעילותה באירופה ובדרום מזרח אסיה. מהלכים אלו עשויים להוביל לתגובות פרוטקציוניסטיות מצד ממשלות המערב, שחוששות מהצפת השווקים ברכבים סיניים זולים.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ירידה במכירות החודשיות של BYD; המניה נפלה 40% מהשיא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בשוק הרכב הסיני מעלה שאלות לגבי המודל העסקי של תעשיית הרכב החשמלי כולה. הירידה ברווחיות, לצד העלויות הגבוהות של פיתוח טכנולוגיות חדשות והקמת תשתיות ייצור, מעמידה בספק את היכולת של חברות רבות לשרוד בטווח הארוך ללא גיבוי ממשלתי או מיזוגים אסטרטגיים.
האופטימיות סביב טסלה
למרות התחרות העזה, מניית טסלה דווקא עולה ב-3%. העלייה נתמכת בהשקת גרסה חדשה של תוכנת הנהיגה האוטונומית, תחום בו החברה שומרת על יתרון טכנולוגי משמעותי. אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, צופה כי עד תחילת 2024 תוכנת הנהיגה האוטונומית של החברה תעלה על יכולות נהג אנושי, כחלק מהתוכנית להשיק שירות מוניות אוטונומי בסוף 2025.
וול סטריט מצביעה על אופטימיות לגבי עתיד טסלה. אנליסט Stifel העלה את מחיר היעד למניה ל-411 דולר, בהתבסס בעיקר על הפוטנציאל בתחום הנהיגה האוטונומית והרובוטקסי.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מתחילת השנה זינקה מניית טסלה ב-39%, מול עלייה של 26% במדד S&P 500. מניות BYD הנסחרות בארה"ב עלו ב-20%, ובמסחר בחו"ל הוסיפו 2.4% לאחר פרסום נתוני המכירות החודשיים.
בתשעת החודשים הראשונים של 2024 עדיין מובילה טסלה במכירות עם 1.3 מיליון רכבים חשמליים, לעומת 1.2 מיליון של BYD, אך הפער מצטמצם במהירות. המאבק בין שתי הענקיות צפוי להחריף ב-2025, כשטסלה תשיק את שירות הרובוטקסי שלה במקביל להתרחבות BYD בשווקים הבינלאומיים, תוך שהן ממשיכות להתחרות על נתחי שוק בסין באמצעות מבצעים והנחות.
החברות מציגות אסטרטגיות שונות: טסלה מתמקדת בחדשנות טכנולוגית ופיתוח יכולות נהיגה אוטונומית, בעוד BYD מנצלת את היתרון התפעולי והמחירי שלה להרחבת נתח השוק.
- 1.שי 04/12/2024 19:42הגב לתגובה זוהרכב התנגש חזיתית וילדה בת 14 נהרגה. אל תקנו את הרכב הזה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם
קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?
קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי.
היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה.
התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.
צמיחה של 6%
כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.
